Drikkepenge i DK?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Drikkepenge i DK?

Indlægaf Lykke » 28. maj 2018, 12:42

thomassneum skrev:
Lykke skrev:Nej jeg gider det ikke. Synes det bliver så dumt med den der dankortmaskine hvor man så skal indtaste drikkepenge. Jeg bryder mig ikke om det, og en ellers fantastiske restaurant bliver langt mindre fantastisk når det er på den måde.

I Malmø var det hele tiden med de der dankortmaskinebeskeder, også selvom man selv gik op og bestilte sin øl og selv tog den med ned. Altså så er der jo ingen service at ‘belønne’.


Ja, de maskiner er en pest. Det virker som tiggeri.
Jeg giver heller ikke, hvor folk selv beder om det.


Jeg føler mig bare til grin når jeg har givet mellem 1500 og 3000kr på en restaurant, eller man har købt en øl til 60-100kr og man så skal føle sig som et dårligt menneske fordi man ikke gider/eller føler sig presset til at give drikkepenge.

Giver man drikkepenge til den ikeamedarbejder som har siddet i 3 timer og tegner et køkken for én, eller mcdonaldsmedarbejderen som er mega tilmodig og ikke er irriteret over spørgsmål eller ændring i burger? Jeg har aldrig set eller hørt om det.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Drikkepenge i DK?

Indlægaf thomassneum » 28. maj 2018, 12:58

Lykke skrev:Jeg føler mig bare til grin når jeg har givet mellem 1500 og 3000kr på en restaurant, eller man har købt en øl til 60-100kr og man så skal føle sig som et dårligt menneske fordi man ikke gider/eller føler sig presset til at give drikkepenge.

Giver man drikkepenge til den ikeamedarbejder som har siddet i 3 timer og tegner et køkken for én, eller mcdonaldsmedarbejderen som er mega tilmodig og ikke er irriteret over spørgsmål eller ændring i burger? Jeg har aldrig set eller hørt om det.


Det kan du have ret i.
Der er nogle brancher som omfattes traditionelt, og andre må evt. arbejde lidt på netop den politik. Fx fik taxabranchen ensrettet en fair ordning.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Drikkepenge i DK?

Indlægaf Sof » 28. maj 2018, 13:36

Jeg giver ofte drikkepenge på restauranter. I Danmark gør jeg det for det meste med at runde op til nærmeste 50-100-500 alt efter hvor “pænt”/dyrt sted det er. Jeg har det med hjemmefra, mine forældre har altid gjort sådan og det var meget mærkeligt for mig, da jeg fandt ud af at det gjorde andre ikke. Har lært min kæreste op i samme nu, men hvis han betaler og han synes betjeningen har været ligegyldig, så giver han ikke. Det kunne jeg stadig godt finde på :genert:

De steder jeg ikke gør det, er typisk steder hvor man skal op til en bar/disk for at bestille/betale. Og hvis jeg er i byen, ikke at jeg er det tit, så giver jeg sjældent drikkepenge for en enkelt genstand, men hvis jeg køber til mit bord eller lign., så ville jeg som regel runde op også på dankortautomaten.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Drikkepenge i DK?

Indlægaf Artem » 28. maj 2018, 14:16

Er meget meget sjældent jeg har givet drikkepenge, men det handler nok også en del om den type af resturanter jeg kommer på, for kommer generelt ikke de fine steder, og hvis det er sådan et buffet sted, eller til en vis grad selvbetjening, så giver det ingen mening i min verden.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Drikkepenge i DK?

Indlægaf Animi » 28. maj 2018, 16:33

Nej, jeg giver ikke ekstra, fordi personalet gør deres arbejde.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Drikkepenge i DK?

Indlægaf Pyjamas » 28. maj 2018, 18:08

Jeg gør, hvis serveringen har været bedre end forventet. Det er dog aldrig oppe i 10 %.

Ved dankortautomater, hvor man kan vælge at tilføje drikkepenge, trykker jeg konsekvent nej, og jeg har ondt af de tjenere, der skal overrække den til gæsterne. Den funktion må fanden have skabt.
1
Brugeravatar
Newsugar
Indlæg: 133
Tilmeldt: 16. nov 2015, 23:22
Kort karma: 5
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 62

Re: Drikkepenge i DK?

Indlægaf Newsugar » 28. maj 2018, 18:55

Jeg er selv tjener, jeg sætter mere pris på ros hvis gæsten har været glad og tilfreds end 20 kr som skal deles med alle andre. Jeg giver ind imellem drikkepenge, hvis det har været en fin oplevelse og jeg lige husker det.
Vi har også en enkelt dankort terminal der spørger om drikkepenge, jeg synes det er pinligt så skynder mig at trykke nej inden gæsten ser det.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Drikkepenge i DK?

Indlægaf Wizzze » 28. maj 2018, 19:00

Jeg så lige Thornings gamle Spindoktor Noa Reddington udtale til News, at han mest gav drikkepenge når han var ude med kæresten, for at imponere / fremstå gavmild overfor kæresten, fordi kvinder ikke kan lide en nærigrøv. Så det havde faktisk intet med tjeneren eller maden at gøre.
Kan I genkende det? Hvad med vores tjenende ånder herinde, kan i genkende at mænd prøver at imponere kæresten ved at give gode drikkepenge? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Drikkepenge i DK?

Indlægaf Lykke » 28. maj 2018, 19:02

Har vi egentlig ikke haft sådan en tråd for ikke sådan viiiildt lang tid siden?
1
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: Drikkepenge i DK?

Indlægaf Raenil » 28. maj 2018, 19:05

Et af problemerne med drikkepenge er i øvrigt at et kønt ansigt og store bryster giver flere af dem.

(Undtagen hos mig, der er ikke nogen der får)...
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18526

Re: Drikkepenge i DK?

Indlægaf PaleSeptember » 29. maj 2018, 08:24

Giver ikke drikkepenge i Danmark, medmindre jeg får helt exceptionel service et sted. Men det er en uskik, for man giver jo heller ikke drikkepenge til frisøren, buschaufføren eller andre i servicefag. I Danmark er det inkluderet i lønnen, men i udlandet får de selvfølgelig.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner

Tilbage til "Mad og drikke"