Holdbarhed vin?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Holdbarhed vin?

Indlægaf Kommodedyret » 30. apr 2018, 16:39

Nogen siger at vin kan holde sig nærmest uendeligt. Andre siger at det udelukkende gælder for de fine vine.
Men hvor lang tid kan sådan noget brut /cava - værk, holde sig?
PART_1525105901793.jpeg


Hvad med rødvin? Er disse for billige til at kunne drikkes efter 4-5 år?
PART_1525106039453.jpeg


Og hvorfor har denne vin fået en mærkelig farve? For gammel?
PART_1525106025170.jpeg


Beklager min uvidenhed, håber nogen er totalt kloge og ved alt muligt om vin. :genert:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Holdbarhed vin?

Indlægaf Spjaerten » 30. apr 2018, 16:42

Du inviterer bare, skal nok svare på om det e godt så :lol:
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Holdbarhed vin?

Indlægaf Kommodedyret » 30. apr 2018, 16:45

Spjaerten skrev:Du inviterer bare, skal nok svare på om det e godt så :lol:

Haha, det er ikke min vin.
.... Endnu :D :slem:
1
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Holdbarhed vin?

Indlægaf Kommodedyret » 30. apr 2018, 20:38

Alloooo?
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Holdbarhed vin?

Indlægaf Wizzze » 30. apr 2018, 20:55

Noget vin kan holde sig lang tid, andet kan ikke. Og for al vin gælder at det skal opbevares korrekt, i forhold til temperatur, lys/sol og fugt.
Der er ingen af de viste som har stort lagringspotentiale, men har de været opbevaret korrekt kan de godt drikkes efter 3-4år, men forvent ikke den store vinoplevelse.
Cava og cremant som de viste skal drikkes indenfor 1-2år maks, de er produceret til at nydes unge og friske. Årgangs Champagner og de fyldigere blanc de noirs kan godt gemmes i årevis, ligesom gode hvide Chablis og Bourgogner, men hverdags hvidvine, også med bobler skal ikke gemmes i årevis. De røde man gemmer er typisk dem med kraftig syre og høj alkohol.
Hvis du ved hvordan de har været opbevaret så tror jeg ikke du risikerer noget ved at drikke dem, og er de blevet dårlige så er du ikke i tvivl når de åbnes, de vil lugte grimt og smage surt ala eddike.
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Holdbarhed vin?

Indlægaf Kommodedyret » 1. maj 2018, 08:57

Wizzze skrev:Noget vin kan holde sig lang tid, andet kan ikke. Og for al vin gælder at det skal opbevares korrekt, i forhold til temperatur, lys/sol og fugt.
Der er ingen af de viste som har stort lagringspotentiale, men har de været opbevaret korrekt kan de godt drikkes efter 3-4år, men forvent ikke den store vinoplevelse.
Cava og cremant som de viste skal drikkes indenfor 1-2år maks, de er produceret til at nydes unge og friske. Årgangs Champagner og de fyldigere blanc de noirs kan godt gemmes i årevis, ligesom gode hvide Chablis og Bourgogner, men hverdags hvidvine, også med bobler skal ikke gemmes i årevis. De røde man gemmer er typisk dem med kraftig syre og høj alkohol.
Hvis du ved hvordan de har været opbevaret så tror jeg ikke du risikerer noget ved at drikke dem, og er de blevet dårlige så er du ikke i tvivl når de åbnes, de vil lugte grimt og smage surt ala eddike.

Tak for hjælpen, jeg kan udlede af dit svar, at jeg hellere hurtigt må komme i gang med at drikke :-D
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Holdbarhed vin?

Indlægaf Kommodedyret » 1. maj 2018, 08:59

Falstria skrev:Jeg overtog et hus hvor der gemte sig sådan en russisk champagne som den til højre...

Den var vist lige lidt over sidste salgsdato (med nogle år eller 10), den kunne absolut ikke drikkes. Men den udgjorde en ganske fin eddike i mine dressinger, smag af sherryeddike.

Vin som iltes bliver til eddike. Derfor bør flaskerne ligge ned hvis de skal gemmes, så proppen ikke tørrer ud og ilt kan trænge ind.

Eddike? Wauw! Det bliver sgu helt spændende at få dem åbnet :ad!:
0
Closure, closure, closure closure closure

Tilbage til "Mad og drikke"