De bedste købechokoladeboller?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: De bedste købechokoladeboller?

Indlægaf Myresluger » 24. mar 2018, 09:49

Hvor er det sjovt! Jeg tror også det er en alders ting. Jeg har også arbejdet i bager - 30 år er det vel siden og der var en chokoladebolle wienerbrød. Jeg købte så sent som igår en pose med - chokoladeboller af gærdejsversionen og undrede mig over navnet.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: De bedste købechokoladeboller?

Indlægaf Pandesteg » 24. mar 2018, 13:09

Flora skrev:Jeg har altid opfattet chokoladebolle som de her:

Billede

Det er også dem jeg har fået, når jeg har bedt om chokoladeboller hos en bager, uanset hvilken bager det har været.


Samme her :) har arbejdet hos en bager fra jeg var 15-22 ish.

Men noget andet er, at jeg ikke forstår hvad forskellen skulle være på en fødselsdagsbolle og en tebolle - det et godt 2 sider af samme ting i min verden.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: De bedste købechokoladeboller?

Indlægaf Flora » 24. mar 2018, 13:12

Pandesteg skrev:
Flora skrev:Jeg har altid opfattet chokoladebolle som de her:

Billede

Det er også dem jeg har fået, når jeg har bedt om chokoladeboller hos en bager, uanset hvilken bager det har været.


Samme her :) har arbejdet hos en bager fra jeg var 15-22 ish.

Men noget andet er, at jeg ikke forstår hvad forskellen skulle være på en fødselsdagsbolle og en tebolle - det et godt 2 sider af samme ting i min verden.


Nej, den forskel forstår jeg heller ikke :D
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: De bedste købechokoladeboller?

Indlægaf Sangius » 24. mar 2018, 13:15

Pandesteg skrev:
Flora skrev:Jeg har altid opfattet chokoladebolle som de her:

Billede

Det er også dem jeg har fået, når jeg har bedt om chokoladeboller hos en bager, uanset hvilken bager det har været.


Samme her :) har arbejdet hos en bager fra jeg var 15-22 ish.

Men noget andet er, at jeg ikke forstår hvad forskellen skulle være på en fødselsdagsbolle og en tebolle - det et godt 2 sider af samme ting i min verden.


Teboller har sådan en sød agtig smag, og teksturen er sådan lettere i det. En fødselsdagsbolle er mere fast, og smager mere af brød.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: De bedste købechokoladeboller?

Indlægaf Wizzze » 24. mar 2018, 13:16

Pandesteg skrev:
Flora skrev:Jeg har altid opfattet chokoladebolle som de her:

Billede

Det er også dem jeg har fået, når jeg har bedt om chokoladeboller hos en bager, uanset hvilken bager det har været.


Samme her :) har arbejdet hos en bager fra jeg var 15-22 ish.

Men noget andet er, at jeg ikke forstår hvad forskellen skulle være på en fødselsdagsbolle og en tebolle - det et godt 2 sider af samme ting i min verden.


Er forskellen ikke bare det lille flag der sættes i fødselsdagsboller? :gruble:
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: De bedste købechokoladeboller?

Indlægaf Sangius » 24. mar 2018, 13:20

Nej! Teboller er en helt anden opskrift. De er sødere, og bages vist med kardemomme?

Man kan selvfølgelig godt servere teboller til en fødselsdag, og kalde det fødselsdagsboller.

Men en normal hvedebolle, er ikke det samme som en tebolle.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: De bedste købechokoladeboller?

Indlægaf Flora » 24. mar 2018, 13:23

Sangius skrev:Nej! Teboller er en helt anden opskrift. De er sødere, og bages vist med kardemomme?

Man kan selvfølgelig godt servere teboller til en fødselsdag, og kalde det fødselsdagsboller.

Men en normal hvedebolle, er ikke det samme som en tebolle.


Men... Amos fødselsdagsboller indeholder både sukker og kardemomme :genert:

http://www.amo.dk/opskrifter/brod-og-boller/boller/fodselsdagsboller/
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: De bedste købechokoladeboller?

Indlægaf Pandesteg » 24. mar 2018, 13:31

Wizzze skrev:
Pandesteg skrev:
Flora skrev:Jeg har altid opfattet chokoladebolle som de her:

Billede

Det er også dem jeg har fået, når jeg har bedt om chokoladeboller hos en bager, uanset hvilken bager det har været.


Samme her :) har arbejdet hos en bager fra jeg var 15-22 ish.

Men noget andet er, at jeg ikke forstår hvad forskellen skulle være på en fødselsdagsbolle og en tebolle - det et godt 2 sider af samme ting i min verden.


Er forskellen ikke bare det lille flag der sættes i fødselsdagsboller? :gruble:


Jo lige præcis. :gogo:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: De bedste købechokoladeboller?

Indlægaf Sangius » 24. mar 2018, 13:33

Flora skrev:
Sangius skrev:Nej! Teboller er en helt anden opskrift. De er sødere, og bages vist med kardemomme?

Man kan selvfølgelig godt servere teboller til en fødselsdag, og kalde det fødselsdagsboller.

Men en normal hvedebolle, er ikke det samme som en tebolle.


Men... Amos fødselsdagsboller indeholder både sukker og kardemomme :genert:

http://www.amo.dk/opskrifter/brod-og-boller/boller/fodselsdagsboller/


Så ville jeg kalde det en tebolle :D

Jeg bryder mig virkelig ikke om teboller, men elsker normale hvedeboller. Så for mig er der en klar forskel! :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1126

Re: De bedste købechokoladeboller?

Indlægaf differentdaydifferentperson » 24. mar 2018, 15:53

Husker tydeligt da jeg som 5 årig købte en chokolade bolle, men i stedet fik en wienerbrødsbolle m chokolade glasur på toppen. Det var ikke det jeg mente da jeg bad om en chokoladebolle. Ja, jeg lærte hurtigt at der er stor forskel på en chokoladebolle og en the bolle m chokolade. Men tror at wienerbrødsudgaven er lidt uddød i de moderne kæde-bagerier som lagkagehuset, derfor nogle måske slet ikke ved hvad vi snakker om
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: De bedste købechokoladeboller?

Indlægaf Ficus » 24. mar 2018, 20:25

Det bliver mere og mere mærkeligt. Forstår slet ikke man kan synes at fødselsdagsboller og theboller er det samme.

For mig er theboller sødere og meget mere fluffy. Der er ikke noget “gods” i dem. Skulle jeg selv lave dem ville jeg bruge samme mængde gær, til halv så meget mel ift fødselsdagsboller og en smule kardemomme i, ikke meget. Og så tænker jeg det generelt ikke er en bolle der er mange der laver derhjemme, synes mest det er nogle man køber hos bageren og så når det er hjemmebag, så er det fødselsdags-slagsen.
De andre er der mere brød i, som en anden skrev. Jeg putter heller ikke kardemomme i mine fødselsdagsboller.

Men kan se på diverse bageblogs at det er forskelligt om man kalder det ene for den ene eller anden slags bolle. Det er sgu da irriterende.

Nå. Tilbage til chokoladebollen. Bad i dag om en chokoladebolle hos en forstads-bager, som ikke er en fancy kæde, men til gengæld har ligget der siden jeg var lille og fik en gærbolle med chokoladestykker. Ligesom det skal være, hvis man spørger mig.



*går åbenbart ret meget op i boller*
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: De bedste købechokoladeboller?

Indlægaf 1234 » 24. mar 2018, 22:14

Jeg sgu aldrig tænkt over der skulle være så mange typer boller. I min verden er der kun 2 slags grovboller og almindelig boller. Chokoladeboller og alle de andre er mere kage og i familie med kanelsnegle.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: De bedste købechokoladeboller?

Indlægaf Juki » 24. mar 2018, 22:27

Hvad er forskellen på den der wienerbrødsbolle med glassur og en fastelavnsbolle? :genert:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: De bedste købechokoladeboller?

Indlægaf Flora » 24. mar 2018, 22:35

Juki skrev:Hvad er forskellen på den der wienerbrødsbolle med glassur og en fastelavnsbolle? :genert:


En fastelavnsbolle minder mere om en spandauer. Eller det ER en spandauer med farvet glasur, som man så bare kalder fastelavnsboller, når det er fastelavn :D

Medmindre det er gærdejsversionen, du tænker på, men så er forskellen jo, at den ene er gærdej og den anden er wienerbrødsdej :P
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: De bedste købechokoladeboller?

Indlægaf Juki » 24. mar 2018, 22:39

Flora skrev:
Juki skrev:Hvad er forskellen på den der wienerbrødsbolle med glassur og en fastelavnsbolle? :genert:


En fastelavnsbolle minder mere om en spandauer. Eller det ER en spandauer med farvet glasur, som man så bare kalder fastelavnsboller, når det er fastelavn :D

Medmindre det er gærdejsversionen, du tænker på, men så er forskellen jo, at den ene er gærdej og den anden er wienerbrødsdej :P

Jeg er tydeligvis ikke connoisseur hvad angår kage og bagværk :genert:
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Mad og drikke"