Hvordan skal jeg opbevare surdej? Låget hopper op.

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Dublin-mudslide
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. sep 2015, 11:30
Kort karma: 11
Likede indlæg: 81

Hvordan skal jeg opbevare surdej? Låget hopper op.

Indlægaf Dublin-mudslide » 15. nov 2015, 15:40

Jeg har lige lavet en surdej, der skal stå i en plastikbøtte med låg i et par dage ved stuetemperatur. Men låget bliver ved med at poppe op af sig selv. Det er rimelig levende det stads. Men er det ok at det bare stå med låget lagt let på?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Hvordan skal jeg opbevare surdej? Låget hopper op.

Indlægaf Pandesteg » 17. nov 2015, 13:26

Ja det vil jeg tro er fint. Alternativt kan du lægge et stykke køkkenfilm over og prikke et par huller i. Dejen skal kunne få lidt luft.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Vaginetta
Indlæg: 117
Tilmeldt: 23. sep 2015, 21:28
Kort karma: 4
Likede indlæg: 178

Re: Hvordan skal jeg opbevare surdej? Låget hopper op.

Indlægaf Vaginetta » 18. nov 2015, 12:27

Man må endelig ikke kvæle sin surdej ved at lukke den helt inde. Den skal bare være beskyttet mod støv. Jeg opbevarer min i et patentglas uden gummipakning.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvordan skal jeg opbevare surdej? Låget hopper op.

Indlægaf Wizzze » 18. nov 2015, 12:39

Ved ikke hvorfor men jeg få mindelser om den her :lol:

0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Vaginetta
Indlæg: 117
Tilmeldt: 23. sep 2015, 21:28
Kort karma: 4
Likede indlæg: 178

Re: Hvordan skal jeg opbevare surdej? Låget hopper op.

Indlægaf Vaginetta » 18. nov 2015, 13:06

Skumfidusen skrev:
Vaginetta skrev:Man må endelig ikke kvæle sin surdej ved at lukke den helt inde. Den skal bare være beskyttet mod støv. Jeg opbevarer min i et patentglas uden gummipakning.


Hvorfor ikke? Gærkulturer fungerer da fint uden ilt? Det var derfor der altid var den der gummiprop med vandlås på vinballonerne dengang der stadig var nogen der lavede vin derhjemme.

Godt nok har jeg fået myrdet en del surdeje gennem tiden, men det har været fordi jeg ikke har fodret dem med frisk mel; aldrig fordi de har manglet ilt.


Kvæle var måske også et forkert ord. Det er ikke for at ilte gæren/mælkesyrebakterierne, det er bare så det gas/overtryk surdejen genererer kan slippe ud. Grunden til at man putter gærrør på vinballoner, og ikke bare stikker en prop i, er jo netop at lade den komme af med gassen og samtidig beskytte vinen mod alle de herligheder der måtte findes i luften. Har faktisk overvejet at forsyne min surdej med sådan et rør, bare fordi jeg synes det kunne være lidt hyggeligt at den stod der i hjørnet og boblede. :D Men det bliver nok lidt irriterende i længden.
0

Tilbage til "Mad og drikke"