Hjælp til karamel af konserveret mælk

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Teni
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12. aug 2016, 08:09
Kort karma: 3
Likede indlæg: 76

Hjælp til karamel af konserveret mælk

Indlægaf Teni » 25. feb 2018, 16:28

Jeg forsøger at lave karamel af kondenseret mælk kogt med smør, sukker og sirup, men der går noget galt. Lige så snart den begynder at varme op kommer der lige pludselig mørkebrune pletter i selvom den skal helt op og koge, og det er da vel ikke meningen?? Jeg har kogt det i de ti minutter der skal og den er blevet mørk nu men der er masse af de der mørkebrune pletter i!
Har taget et billede men jeg kan ikke finde ud af at sætte det ind :blush2: jeg synes ikke jeg har bestilt andet end at røre rundt i det, men det her sker hver gang jeg varmer kondenseret mælk op. Hjælp! :wacko:
0
she is still there ... inside you ... waiting
let´s go get her
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Hjælp til karamel af konserveret mælk

Indlægaf Chichu » 25. feb 2018, 17:16

Jeg plejer at lave det ved at koge en uåbnet dåse i tre timer :)
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hjælp til karamel af konserveret mælk

Indlægaf avdotja » 25. feb 2018, 17:38

Jeg ved ikke hvad det kan være i det konkrete tilfælde, men alt efter hvad du skal bruge det til, kan du evt nøjes med at koge det indeni dåsen næste gang (det tager længere tid, men så er du ude over den slags problemer :)): Smid hele dåsen ned i en gryde, sørg for at den er fuldstændig dækket af vand, lad det småkoge i ~3 timer, tag den op og lade den køle af en times tid.

Men det giver en blød, smørbar konsistens. Hvis du skal bruge hård karamel, ved jeg ikke om metoden kan bruges (måske hvis man koger det i længere tid?)
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Hjælp til karamel af konserveret mælk

Indlægaf Myresluger » 25. feb 2018, 18:42

Når jeg laver karamel af kondenseret mælk kommer brunheden også ujævnt. Det forsvinder ved videre kogning (og omrøring) Jeg koger typisk ca. 15-20 minutter
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5070
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Hjælp til karamel af konserveret mælk

Indlægaf Tilly » 25. feb 2018, 19:00

Skal du lave karameller som skal blive "hårde" eller flydende karamel? Hvis du lave karameller der skal blive hårde tror jeg ikke 10 min kogetid er nok. Har du et bolchetermometer?

Jeg har også oplevet lidt "brune pletter" når jeg har lavet karameller, men jeg synes ikke det har betydet noget for smagen.
0

Tilbage til "Mad og drikke"