Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf StripesAddict » 15. mar 2019, 10:49

Pandesteg skrev:
StripesAddict skrev:Vi skal have burgere i weekenden, og jeg ville gerne finde nogle vegetariske bøffer. Er der nogen der har set nogle færdiglavede, der også er glutenfrie?

Alternativt, kan I så anbefale en god opskrift på vegetarbøffer (ikke nødvendigvis glutenfri, jeg udskifter bare diverse mel i så fald)?


Jeg har lavet de her flere gange, også til gæster, og jeg synes de er gode (og det syntes min mand og gæsterne også :D)
https://minimalistbaker.com/sun-dried-t ... a-burgers/


De ser gode ud, tak! :)
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46281

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf LadyFox » 17. mar 2019, 16:37

DetSorteCirkus skrev:Så er der blevet forberedt morgenmad og aftensmad til næste uges hverdage.

Overnight oats: Havregryn, havredrik, chia, hørfrø, banan og kanel
Gryderet med quinoa og de gode kikærter ristet i Urtekrams all round-krydderi, kokossirup og soya: Forårsløg, røde og gule cherrytomater, hakket tomat, grønkål, revet gulerod, majs og champignon krydret med garam masala, stødt chili, kanel, gærflager og salt og peber
Doven-salat til gryderetten: Grønkål i lidt olie, limesaft og salt og peber med et par cherrytomater på toppen

IMG_20190303_124924.jpg


IMG_20190303_124218.jpg


Jeg havde aldrig hørt om overnight oats før du postede her. Men altså, det virker som om at alle på internettet er svært begejstrede for konceptet, nå nu har jeg givet det et forsøg.
Morgenmad er et evigt problem for mig, fordi jeg bare ikke gider at deale med det om morgenen, min appetit er lille der og jeg synes nemt det bliver ensformigt og kedeligt, så hvis det virker for mig så har du virkelig fået løst et problem for mig :gogo:
0
...
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13010
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21764

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Pandesteg » 17. mar 2019, 17:39

Smiling_Goat skrev:Jeg har fået besked på at undgå mejeriprodukter.. Suk.

Ved I, om der findes en god vegansk "skyr" med vanilje? Jeg ved godt, det ikke er skyr, men i dag faldt jeg over en vegansk yoghurt (det kaldte de den) så det kan jo være, der er en skyragtig variant også et eller andet sted.


Altså tænker du på den skal være tyk i det? Det tror jeg ikke findes (i DK). Alpro laver gode planteyoghurt’er - dog synes jeg neutralvarianten smager dårligt.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21957
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. mar 2019, 17:57

Smiling_Goat skrev:Jeg har fået besked på at undgå mejeriprodukter.. Suk.

Ved I, om der findes en god vegansk "skyr" med vanilje? Jeg ved godt, det ikke er skyr, men i dag faldt jeg over en vegansk yoghurt (det kaldte de den) så det kan jo være, der er en skyragtig variant også et eller andet sted.


Er det mejeriprodukter eller bare lactose, du skal undgå?
Der findes lactosefri skyr.
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7754
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 594
Likede indlæg: 11466

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Kerrigan » 17. mar 2019, 20:00

Smiling_Goat skrev:Jeg har fået besked på at undgå mejeriprodukter.. Suk.

Ved I, om der findes en god vegansk "skyr" med vanilje? Jeg ved godt, det ikke er skyr, men i dag faldt jeg over en vegansk yoghurt (det kaldte de den) så det kan jo være, der er en skyragtig variant også et eller andet sted.


Alpro Go og Alpro Protein (især den sidste) har en god cremet konsistens.
Min favorit er deres lemon-lime almindelige yoghurt. Jeg finder den ikke hverken for tyk til at drikke eller for tynd til at spise.

Sojade-yoghurterne er til gengæld lidt tynde i konsistensen.
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf godtnavn » 17. mar 2019, 20:24

Kerrigan skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg har fået besked på at undgå mejeriprodukter.. Suk.

Ved I, om der findes en god vegansk "skyr" med vanilje? Jeg ved godt, det ikke er skyr, men i dag faldt jeg over en vegansk yoghurt (det kaldte de den) så det kan jo være, der er en skyragtig variant også et eller andet sted.


Alpro Go og Alpro Protein (især den sidste) har en god cremet konsistens.
Min favorit er deres lemon-lime almindelige yoghurt. Jeg finder den ikke hverken for tyk til at drikke eller for tynd til at spise.

Sojade-yoghurterne er til gengæld lidt tynde i konsistensen.


Jeg synes den du nævner smager af dessert, så den spiser jeg nogle gange når jeg er lækkersulten. Den med blåbær kan jeg tilgengæld spise med havregryn om morgenen uden at føle jeg spiser dessert til morgenmad :)


Jeg skal lave madplan, og selvom jeg kun lave for 3-4 dage er jeg helt blank, har én dag udfyldt, og helt blank på de resterende dage...
0
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf HappyHippo » 17. mar 2019, 23:47

Smiling_Goat skrev:Jeg har fået besked på at undgå mejeriprodukter.. Suk.

Ved I, om der findes en god vegansk "skyr" med vanilje? Jeg ved godt, det ikke er skyr, men i dag faldt jeg over en vegansk yoghurt (det kaldte de den) så det kan jo være, der er en skyragtig variant også et eller andet sted.


Alpro go on. De fandtes engang i store bøtter, men nu er der kun de små bægrer tilbage og de er ret dyre samt fyldt med sukker, frugt osv.

Dog elsker jeg alpros alm yoghurter med lemon/lime, blåbær og den med vanille.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13010
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21764

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Pandesteg » 18. mar 2019, 18:40

Smiling_Goat skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg har fået besked på at undgå mejeriprodukter.. Suk.

Ved I, om der findes en god vegansk "skyr" med vanilje? Jeg ved godt, det ikke er skyr, men i dag faldt jeg over en vegansk yoghurt (det kaldte de den) så det kan jo være, der er en skyragtig variant også et eller andet sted.


Er det mejeriprodukter eller bare lactose, du skal undgå?
Der findes lactosefri skyr.


Det er desværre mejeriprodukter - laktose eller ej.

Det er noget så specielt, som køernes hormoner, jeg skal undgå

(og det er altså en læge, der har sagt det til mig. Det er ikke noget, jeg bare selv sidder og finder på :D)


Jeg så denne i Meny i dag - har dog ikke selv smagt den og prisen er godt nok hamper...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4797
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf MyGirl » 24. mar 2019, 15:13

Nogen, der kan inspirere mig lidt i forhold til kødfri tærtefyld? Gerne i den lidt børnevenlige genre (ikke at de er specielt kræsne, men alligevel)
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5648
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1488
Likede indlæg: 22955

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf POCKETKITTEN » 24. mar 2019, 16:02

MyGirl skrev:Nogen, der kan inspirere mig lidt i forhold til kødfri tærtefyld? Gerne i den lidt børnevenlige genre (ikke at de er specielt kræsne, men alligevel)


Denne med broccoli, feta og karamelliserede rødløg er mega god: http://annemettevoss.dk/broccolitaerte-med-feta/
1
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4797
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf MyGirl » 24. mar 2019, 18:02

POCKETKITTEN skrev:
MyGirl skrev:Nogen, der kan inspirere mig lidt i forhold til kødfri tærtefyld? Gerne i den lidt børnevenlige genre (ikke at de er specielt kræsne, men alligevel)


Denne med broccoli, feta og karamelliserede rødløg er mega god: http://annemettevoss.dk/broccolitaerte-med-feta/


Tak! Den lyder lækker, og helt perfekt, for ungerne elsker broccolitærte :)
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Fru Sunshine » 24. mar 2019, 18:03

MyGirl skrev:Nogen, der kan inspirere mig lidt i forhold til kødfri tærtefyld? Gerne i den lidt børnevenlige genre (ikke at de er specielt kræsne, men alligevel)

Jeg kan godt lide tomattærte.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf godtnavn » 25. mar 2019, 15:20

Herhjemme elsker datteren spinattærte eller porretærte :) Dog undlader vi svampene i spinattærte da datteren ikke er glad for svampe :)
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21957
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. mar 2019, 08:48

Nogen, der har kendskab til jackfruit?

Jeg har kig på disse tre produkter, som adskiller sig i fra hinanden i kalorier, saltindhold og, umiddelbart, pris. Det med prisen er lidt uklart, synes jeg, fordi der ikke står noget om drænet vægt på dåsen og glasset.

https://mecindo.dk/index.php?route=prod ... gK20vD_BwE

https://mecindo.dk/index.php?route=prod ... gITXPD_BwE

https://www.dm.de/dmbio-jackfruit-natur ... 57728.html
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21957
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. mar 2019, 13:50

Jeg har bagt banankage med Naturlis Smørbar i dag. Det fungerede upåklageligt.
Jeg brugte i øvrigt også Schärs glutenfri patisserie-mel, hvis det skulle interesse nogen.
2

Tilbage til "Mad og drikke"