Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Nomnom » 19. jul 2018, 20:45

Vi har fået vegetarkassen med tre måltider fra Simple Feast i denne uge. Hold nu op det har været god mad - og ualmindelig nemt ifm. tilberedning, da meget er lavet på forhånd. Eneste ulempe er at jeg synes det er dyrt. Jeg fik den første levering med 20 % rabat. Men den fulde pris, har vi ikke råd til at give hver uge for tre måltider.

Vi har i perioder fået fra Aarstiderne, skiftevis den veganske og vegetariske kasse. Dem har vi også været glade for - dog synes jeg ofte det bliver meget de samme retter de har i perioder. Men synes helt sikkert Simple Feast slår Aarsrtiderne her, måske fordi maden er nærmest færdig når den ankommer og blot skal varmes. Normalt er jeg ellers slet ikke til sådan noget - prøvede engang Kokkens Hverdagsmad og det smed vi ud, fordi det vi fik, bare ikke var lækkert. Det jeg fik i denne uge fra Simple Feast har derimod været virkelig godt. Ej, men jeg er solgt :D
1
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf JoyNips » 25. jul 2018, 08:16

godtnavn skrev:
Hm, så er det nok lige rigeligt at tage 3 personers kassen, ville bare gerne have til frokost også, men det bliver når jeg er startet på uni igen, så vores datter får mad i dagplejen og manden får på arbejdet, så det ville kun være mig der skulle have frokost. Må lige overveje det :)


Vi får veganerkassen og der er rigeligt til at min kæreste kan have frokost med på arbejde.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Lakika
Indlæg: 179
Tilmeldt: 17. dec 2015, 18:25
Kort karma: 17
Likede indlæg: 185

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Lakika » 25. jul 2018, 16:47

Dmitra skrev:Synes min Google søgning blev en jungle.

Er der nogen der ved hvor man kan spise vegansk/vegetarisk i Aalborg?


Huset i Hasserisgade http://www.huset.dk/content/husets-cafe-271
Og så sikkert også 1000fryd :D
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Fru Sunshine » 25. jul 2018, 16:55

Æh... Min søde svigerdatter er vegetar, og jeg forsøger mig med broccoli/aspargestærte, men jeg tror, jeg har dummet mig, for jeg har bare hældt de rå grøntsager i bunden, æggemassen og ost over, og så i ovnen, men... bliver det overhovedet mørt på den måde? Og hvis jeg har gjort det forkert, kan det så reddes?

Jeg spiser ikke selv hverken asparges eller broccoli med mindre de er rå, så jeg er på herrens mark.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf godtnavn » 25. jul 2018, 22:20

Fru Sunshine skrev:Æh... Min søde svigerdatter er vegetar, og jeg forsøger mig med broccoli/aspargestærte, men jeg tror, jeg har dummet mig, for jeg har bare hældt de rå grøntsager i bunden, æggemassen og ost over, og så i ovnen, men... bliver det overhovedet mørt på den måde? Og hvis jeg har gjort det forkert, kan det så reddes?

Jeg spiser ikke selv hverken asparges eller broccoli med mindre de er rå, så jeg er på herrens mark.


Tror ikke de bliver bløde som hvis du kogte først, men måske det bliver godt alligevel?

Dog vil jeg tilføje at om det så smager af død hund så er jeg sikker på din svigerdatter vil sætte pris på at du prøver! Min svigermors forsøg er at købe en fennikel, en avocado og en mango og kalde det frokost :lol: Jeg er begyndt selv at tage mad med når vi skal til fester hos hende :genert:
3
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Fru Sunshine » 26. jul 2018, 05:43

godtnavn skrev:
Fru Sunshine skrev:Æh... Min søde svigerdatter er vegetar, og jeg forsøger mig med broccoli/aspargestærte, men jeg tror, jeg har dummet mig, for jeg har bare hældt de rå grøntsager i bunden, æggemassen og ost over, og så i ovnen, men... bliver det overhovedet mørt på den måde? Og hvis jeg har gjort det forkert, kan det så reddes?

Jeg spiser ikke selv hverken asparges eller broccoli med mindre de er rå, så jeg er på herrens mark.


Tror ikke de bliver bløde som hvis du kogte først, men måske det bliver godt alligevel?

Dog vil jeg tilføje at om det så smager af død hund så er jeg sikker på din svigerdatter vil sætte pris på at du prøver! Min svigermors forsøg er at købe en fennikel, en avocado og en mango og kalde det frokost :lol: Jeg er begyndt selv at tage mad med når vi skal til fester hos hende :genert:

Hun var så sød at sige, at det smagte godt. Det påstod min mand også, så det har nok været ok. Jeg holdt mig til tomattærten :lol:

Jeg bliver selv så glad, når nogen tager hensyn til mine oversensitive smagsløg, så jeg vil gerne gøre en indsats for at hun skal føle sig hjemme. Både fordi hun er så sød og fordi hun gør min søn så lykkelig :lun:
5
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf FormerlyKnownAs » 29. aug 2018, 05:12

Er der nogle af jer som som spiser kødfri der laver madplaner? Savner inspiration og overvejer at lave tråd til formålet
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf FormerlyKnownAs » 29. aug 2018, 06:54

Zinde skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Er der nogle af jer som som spiser kødfri der laver madplaner? Savner inspiration og overvejer at lave tråd til formålet

Vi har kødfri dage hver uge, men madplanen er aldrig helt kødfri. Jeg poster i madplanstråden hver uge, og andre poster også kødfrie retter, så måske du selv kan sammensætte en hel madplan ud fra det.


Vi skal til at være helt kødfri igen mod 60/40 lige nu. Så det var en smuuule mere uden kød end det der er nu på planerne i trådene.
0
getitright
Indlæg: 147
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:59
Kort karma: 23
Likede indlæg: 268

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf getitright » 29. aug 2018, 15:56

FormerlyKnownAs skrev:Er der nogle af jer som som spiser kødfri der laver madplaner? Savner inspiration og overvejer at lave tråd til formålet


Jeg er kommet fra at lave madplaner, men jeg har tidligere fundet inspiration her:

http://madmedmedfoelelse.dk/veganske-madplaner/
http://kristinahoffmann.dk/2018/03/05/p ... t-madplan/
https://www.vanloseblues.dk/?s=madplan&id=m
3
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Persnikedy » 15. sep 2018, 13:12

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... vours.html

Var det noget med en vegansk magnum? Hvis den altså kommer til danmark
2
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf FormerlyKnownAs » 15. sep 2018, 14:31

Persnikedy skrev:https://www.dailymail.co.uk/news/article-6170777/Vegan-ice-cream-fans-meltdown-Magnum-release-Classic-Almond-flavours.html

Var det noget med en vegansk magnum? Hvis den altså kommer til danmark


Jeg er ikke særlig vild med is, men man må sige at det er godt tænkt. Især glæder det mig at det ikke er på soja.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Sangius » 16. sep 2018, 14:55

Vi spiste veganske sandwich i dag. Vi skar et flute ud i stykker og penslede det med en olivenolie/hvidløg/havsalt blanding, og gav dem 10 min i ovnen.
Spiste dem med humus, cherrytomater og avocado - det var mega nemt og mega lækkert :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Persnikedy » 16. sep 2018, 16:16

Alkaia skrev:;)
Persnikedy skrev:https://www.dailymail.co.uk/news/article-6170777/Vegan-ice-cream-fans-meltdown-Magnum-release-Classic-Almond-flavours.html

Var det noget med en vegansk magnum? Hvis den altså kommer til danmark


Nah, måske mandel. De har selvfølgelig allerede fået den i Sverige.
Til gengæld er den veganske hotdog kommet til IKEA. :savl:


jeg har aldrig smagt vegansk is for jeg frygter lidt at den har samme virkning på mig som billig is (det kommer ret hurtigt op igen)
Har du prøvet vegansk is og kan fortælle om det er lidt "olieret" i teksturen?
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf 1234 » 16. sep 2018, 18:37

Jeg har nu levet vegetarisk eller pescetarisk i 16 dage. Jeg synes egentlig det køre fint nok og er også rimelig nemt.
Det største problem er, når der er mad på arbejdet. Det er stortset altid smørrebrød, så hvis jeg ikke skynder mig at tage det med æg og fisk, må jeg rende sulten rundt. Jeg bliver dog aldrig fuldtidsvegetar. Det bliver simpelthen for besværligt i forhold til spise hjemme ved min familie. Det er et forsøg på en måned og så går jeg tilbage til at spise lidt kød en gang i mellem, men det bliver væsentlig mindre end før. Det er ganske få ting jeg savner primært kylling faktisk. Jeg kommer i hvert fald aldrig til at spise erstatningsprodukter, så hellere lidt mindre af den rigtige vare, men jeg har også altid haft det lidt svært med light produkter, så vil jeg hellere have lidt mindre med rigtig sukker.

Der er dog ufattelig mange af min kollegaer, der undrer sig helt vildt og ikke kan forstå jeg kan blive mæt eller kan finde på opskrifter, men synes faktisk det er relativt nemt og synes faktisk meget vegetarmad er langt lækre!
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf zembra1986 » 19. sep 2018, 22:15

Jeg prøver at indføre lidt flere veganske retter i min kost, og synes egentlig ikke det er super svært at undlade kød, men det er straks værre hvis jeg også skal undlade mælkeprodukter og noget jeg virkelig mangler er: OST!

Ost gør bare alt bedre :D sååååå.....hvordan er de der veganske "oste"?? Er de noget værd? Minder de bare lidt om almindelig ost i smag og konsistens? erfaringer søges! :P
0

Tilbage til "Mad og drikke"