Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4586
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 666
Likede indlæg: 21021

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf catnip » 28. apr 2020, 13:09

zembra1986 skrev:
catnip skrev:
zembra1986 skrev:Whoop whoop! Så spottede jeg lige nye spændende veganske varer i Netto's tilbudsavis.

Nogle der kender mærket i forvejen? Jeg har ikke set det før, og jeg tænker at det da må prøves.


Yep, det er vores foretrukne veganske mærker i forhold til køderstatning. Produkterne har generelt et højt indhold af protein og lavt indhold kulhydrat, og så er ingredienslisten ofte ret simpel (hvilket er et stort plus for mig)

Vi bruger rigtig meget af både den formbare fars (deller, krebinetter etc.) og vegofärsen (lasagne, bologese etc.).


De havde desværre ikke farsen i min lokale Netto. Købte dog bollerne og pølserne ( :slem:). Pølserne smager meget lig dem fra Naturli' på frost, og så alligevel ikke helt, konsistensen synes jeg er en lille smule anderledes, men det er til den bedre side. De smager virkelig godt og det samme gør bollerne. De har en virkelig overbevisende kød konsistens og smagen er bare god.

(og nu stopper jeg med at snakke mere om boller og pølser :lol: )


Det er ok, lockdown og social distancering har varet pænt længe nu :kram: :-D

Pølserne er ganske hæderlige, ja. Synes det er dét produkt der er sværest at finde en ordentlig variant af.

Jeg tror faktisk ikke jeg har smagt bollerne - jeg laver dem bare selv af den formbare fars. Så kan jeg også krydre dem som jeg vil.

Nu har jeg også boller og pølser på hjernen.... :genert:
1
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16987
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41301

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf LaMariposa » 29. apr 2020, 19:32

Prøvede denne her risotto i aften, og den var rigtig lækker :) Så den er hermed givet videre. Min var dog uden gærflager.

https://www.google.dk/amp/s/www.bbc.co. ... _15263/amp
0
:lun: Be brave
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf zembra1986 » 7. maj 2020, 14:08

Nogen af jer der kan anbefale en god planteost til burgere.......som vel og mærke kan købes i supermarkederne? (ved udvalget vist er større på nettet)

(meget gerne hurtigt, da jeg påtænker det til aftensmad i dag eller i morgen)
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7722
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 589
Likede indlæg: 11407

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Kerrigan » 7. maj 2020, 15:56

zembra1986 skrev:Nogen af jer der kan anbefale en god planteost til burgere.......som vel og mærke kan købes i supermarkederne? (ved udvalget vist er større på nettet)

(meget gerne hurtigt, da jeg påtænker det til aftensmad i dag eller i morgen)

Jeg hører godt om SPIR skiveost fra Netto. Det samme med Wilmersburger, men kan ikke huske hvor den kan købes, Netto, Superbrugsen og Kvickly. Mener at have set den i de tre butikker.
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf zembra1986 » 7. maj 2020, 18:13

Kerrigan skrev:
zembra1986 skrev:Nogen af jer der kan anbefale en god planteost til burgere.......som vel og mærke kan købes i supermarkederne? (ved udvalget vist er større på nettet)

(meget gerne hurtigt, da jeg påtænker det til aftensmad i dag eller i morgen)

Jeg hører godt om SPIR skiveost fra Netto. Det samme med Wilmersburger, men kan ikke huske hvor den kan købes, Netto, Superbrugsen og Kvickly. Mener at have set den i de tre butikker.


:gogo:

Jeg endte i Føtex, hvor jeg egentlig gik efter Violife ost, men det havde de ikke hjemme, så jeg snuppede deres levevis planteost. Den smager okay.......mild ostesmag, lidt hen af ostehaps. Den er dog ikke særlig god i en burger, også fordi den ikke rigtig smelter. Tror ikke det bliver en jeg køber igen.

Vil kigge efter den der Wilmersburger. Ellers har jeg også kigget på de veganske oste hos GreenOS.dk. De har alle mulige forskellige slags der. Er det nogen du tilfældigvis har erfaring med?
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7722
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 589
Likede indlæg: 11407

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Kerrigan » 8. maj 2020, 06:12

zembra1986 skrev:
Kerrigan skrev:
zembra1986 skrev:Nogen af jer der kan anbefale en god planteost til burgere.......som vel og mærke kan købes i supermarkederne? (ved udvalget vist er større på nettet)

(meget gerne hurtigt, da jeg påtænker det til aftensmad i dag eller i morgen)

Jeg hører godt om SPIR skiveost fra Netto. Det samme med Wilmersburger, men kan ikke huske hvor den kan købes, Netto, Superbrugsen og Kvickly. Mener at have set den i de tre butikker.


:gogo:

Jeg endte i Føtex, hvor jeg egentlig gik efter Violife ost, men det havde de ikke hjemme, så jeg snuppede deres levevis planteost. Den smager okay.......mild ostesmag, lidt hen af ostehaps. Den er dog ikke særlig god i en burger, også fordi den ikke rigtig smelter. Tror ikke det bliver en jeg køber igen.

Vil kigge efter den der Wilmersburger. Ellers har jeg også kigget på de veganske oste hos GreenOS.dk. De har alle mulige forskellige slags der. Er det nogen du tilfældigvis har erfaring med?

Jeg kan ikke lide ost :genert: så har ingen personlige erfaringer. Er med i adskillige veganske grupper på Facebook og det er dér jeg finder min viden om vegansk ost.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf zembra1986 » 8. maj 2020, 11:30

Kerrigan skrev:
zembra1986 skrev:
Kerrigan skrev:
zembra1986 skrev:Nogen af jer der kan anbefale en god planteost til burgere.......som vel og mærke kan købes i supermarkederne? (ved udvalget vist er større på nettet)

(meget gerne hurtigt, da jeg påtænker det til aftensmad i dag eller i morgen)

Jeg hører godt om SPIR skiveost fra Netto. Det samme med Wilmersburger, men kan ikke huske hvor den kan købes, Netto, Superbrugsen og Kvickly. Mener at have set den i de tre butikker.


:gogo:

Jeg endte i Føtex, hvor jeg egentlig gik efter Violife ost, men det havde de ikke hjemme, så jeg snuppede deres levevis planteost. Den smager okay.......mild ostesmag, lidt hen af ostehaps. Den er dog ikke særlig god i en burger, også fordi den ikke rigtig smelter. Tror ikke det bliver en jeg køber igen.

Vil kigge efter den der Wilmersburger. Ellers har jeg også kigget på de veganske oste hos GreenOS.dk. De har alle mulige forskellige slags der. Er det nogen du tilfældigvis har erfaring med?

Jeg kan ikke lide ost :genert: så har ingen personlige erfaringer. Er med i adskillige veganske grupper på Facebook og det er dér jeg finder min viden om vegansk ost.


Arhh, okay, nej, så har du nok ikke lige de store erfaringer der :D

Jeg ved ikke lige med de der veganer grupper :genert: Jeg tager lidt modstand fra decideret veganere generelt, da min erfaring med de par stykker jeg har kendt, er meget lidt positivt, som i de er fuldstændig rabiate, og skælder os kødspisere ud, på en meget ubehagelig måde. Jeg er ikke veganer og jeg bliver det heller ikke, men jeg mistænker at mælk er noget skidt for mig, og derfor er jeg ved at prøve at forsøge at finde alternativer, så jeg kan prøve en mælkefri livsstil :) men jeg synes det er svært. Det er ikke fordi jeg køre ost ind i store mængder, men jeg har alligevel svært ved at undvære det generelt. Det er det sværeste område i forhold til at gå udenom mælk......ost altså.......Med yoghurt, fløde og is, har jeg fundet fine alternativer. Og mælkechokolade er jo også nemt at styre uden om, med alle alternativerne, men osten.......av, den er svære.
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7722
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 589
Likede indlæg: 11407

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Kerrigan » 8. maj 2020, 12:00

zembra1986 skrev:
Arhh, okay, nej, så har du nok ikke lige de store erfaringer der :D

Jeg ved ikke lige med de der veganer grupper :genert: Jeg tager lidt modstand fra decideret veganere generelt, da min erfaring med de par stykker jeg har kendt, er meget lidt positivt, som i de er fuldstændig rabiate, og skælder os kødspisere ud, på en meget ubehagelig måde. Jeg er ikke veganer og jeg bliver det heller ikke, men jeg mistænker at mælk er noget skidt for mig, og derfor er jeg ved at prøve at forsøge at finde alternativer, så jeg kan prøve en mælkefri livsstil :) men jeg synes det er svært. Det er ikke fordi jeg køre ost ind i store mængder, men jeg har alligevel svært ved at undvære det generelt. Det er det sværeste område i forhold til at gå udenom mælk......ost altså.......Med yoghurt, fløde og is, har jeg fundet fine alternativer. Og mælkechokolade er jo også nemt at styre uden om, med alle alternativerne, men osten.......av, den er svære.


Nej, desværre ikke. :D

Synes at gruppen (((Vegansk))) Mad er ganske fin, jeg lukker bare af hvis jeg synes at nogen er for ekstreme (de findes for resten også blandt kødspiserne, du ved, dem der altid poster BACON til alle avisopslag om vegetarer og veganere).
Det er den her: https://facebook.com/groups/265847480102103/
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf godtnavn » 11. maj 2020, 19:02

Hvad er jeres yndlings ret med aubergine? Får 3 kg i næste uge, og der er jo grænser for hvor meget moussaka vi kan spise :lol:
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf zembra1986 » 11. maj 2020, 21:03

godtnavn skrev:Hvad er jeres yndlings ret med aubergine? Får 3 kg i næste uge, og der er jo grænser for hvor meget moussaka vi kan spise :lol:


Jeg elsker at komme det i Dahl. Det smager også vildt godt stegt og proppet i et pitabrød, med hummus og forskelligt stegt grønt. Fyldte auberginer skulle vist også være godt: med f.eks. linsefyld, forskelligt grønt og revet ost, men jeg har ikke prøvet det selv.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. maj 2020, 21:24

Baba ganoush :love:
2
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Stitch » 11. maj 2020, 23:10

På pizza!
Stegt på panden eller i ovnen og så på sandwich eller som snack.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf zembra1986 » 11. maj 2020, 23:21

Stitch skrev:På pizza!
Stegt på panden eller i ovnen og så på sandwich eller som snack.


Uh, ja, på pizza er mega godt! :gogo:
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Alphilia » 12. maj 2020, 05:55

Baba ganoush
Ratatouille
Melanzine alla parmegiana (bagt i tomatsovs med parmesan)
Bagt/grillet i skiver, dryppet med yoghurt naturel, honning og persille
1
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Nesnay » 12. maj 2020, 07:34

Jeg elsker auberginer :) Bruger dem glad og gerne i "kødsauce" (med linser e.l. i stedet) eller diverse gryderetter - de skal bare i tern og steges godt igennem først, så de ikke bliver gummiagtige.
0

Tilbage til "Mad og drikke"