Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Muspel » 9. nov 2018, 13:31

godtnavn skrev:
Muspel skrev:
Pandesteg skrev:
godtnavn skrev:Jeg ville også lave en risalamande til hende (dog ikke den samme som til andre da jeg ikke selv ville kunne leve med soyafløde varianten).
Når hun er veganer og ikke bare vegetar er de brune kartofler jo ikke gode, så det er vel hvide kartofler og rødkål hun kan spise fra det normale julebord. Jeg ville nok som de andre lave en svampepostej (den jeg plejer at lave er dog ikek vegansk men kun vegetarisk, men der er veganske opskrifter derude). Men jeg tænker at hun selv kommer med et bud så hun får niget hun kan lide :)


Kan man ikke bare bruge noget plantesmør istedet for rigtig smør? Tvivler på det kan smages i de små mængder man bruger til brunede kartofler.



Enig. Jeg ville bare bruge smørbar fra naturlig til alle


Man satser ikke med de brune kartofler! :panik:

Ej jeg tror I har ret, men er så ofte stødt på udskiftninger med plantesmør/mælk og jeg har endnu ikke oplevet det ikke kunne smages tydeligt, f.eks. vil jeg hellere undvære risalamande end at spise risalamande lavet på soyafløde. Men med brunede kartofler er der jo så lidt smør... Jeg ville dog stadig lave en prøve inden jul, det værste der kan ske er at man får gode brunede kartofler en dag før jul ;)


Jeg tænker at vores forældre og bedsteforældre lavede det på margerine. Måske kommer det til at smage mere autentisk :)
0
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf oOxXxOo » 9. nov 2018, 13:44

Brune kartofler kan laves med sirup og intet andet og jeg synes det bliver lækkert. Du mangler self fedmen men det er nemt og smager dejligt.

Jeg ville lave en nøddepostej eller denne og udskifte æg med hørfrøslim evt lidt kartoffelmos
https://www.arla.dk/opskrifter/varm-champignonpate/
Den smager rigtig lækkert og har fylde og masser af smag..

https://samvirke.dk/artikler/det-kan-du ... r-du-bager
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf godtnavn » 9. nov 2018, 22:45

Muspel skrev:Jeg tænker at vores forældre og bedsteforældre lavede det på margerine. Måske kommer det til at smage mere autentisk :)


Men det der smager "rigtigt" for en er jo ikke som det var i gamle dage men som det var i ens barndom ;) Men tror I har ret at det ikke gør den store forskel, jeg ville blot lave en prøve før jul, fordi julen ville være sørgelig hvis der ikke var gode kartofler. Kan stadig huske den jul hvor min bror fuckede dem op...
0
getitright
Indlæg: 147
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:59
Kort karma: 23
Likede indlæg: 268

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf getitright » 11. nov 2018, 15:26

Jeg fik "Fløjet and" sidste år - rigtigt lækkert og passer til alt det andet tilbehør, der er på bordet. I år tror jeg, at jeg vil lave morsbrød eller en anden form for postej.

http://www.veganer.nu/opskrift/floejet-and/
0
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Frandsen » 12. nov 2018, 13:35

Nogen, der har smagt det dér Mock Duck? Hvordan smager det?

Jeg har virkelig et problem med smagen af de fleste 'erstatningsprodukter', der findes på markedet. Især hvis de er lavet af soya. Fydaføj.

Ville ønske, at jeg eeeelskede tofu, men uanset hvad jeg marinerer det i, vokser det bare i munden på mig.

- og jeg er ellers altædende!
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf zembra1986 » 13. nov 2018, 17:50

Grillet grov pitabrød, med avocadocreme, ristede spicy kikærter og græskarkerner, og cherrytomater kan anbefales.Virkeligt simpelt og lækkert :love:
3
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf zembra1986 » 4. feb 2019, 00:16

Mavis skrev:Har lige købt de lækreste samosaer på frost, fra daloon med kartofler og ærter. De kan klart anbefales, og er veganske.


Dem synes jeg så er elendige :genert:

EDIT: Fandt lige ud af det er dem med grøntsager jeg har prøvet. Ved ikke om det er de samme? men dem synes jeg ikke er gode i hvert fald.
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf POCKETKITTEN » 4. feb 2019, 22:13

Frandsen skrev:Nogen, der har smagt det dér Mock Duck? Hvordan smager det?

Jeg har virkelig et problem med smagen af de fleste 'erstatningsprodukter', der findes på markedet. Især hvis de er lavet af soya. Fydaføj.

Ville ønske, at jeg eeeelskede tofu, men uanset hvad jeg marinerer det i, vokser det bare i munden på mig.

- og jeg er ellers altædende!


Det er et ret sent svar ift. jul, men jeg synes, mock duck er vildt gummiagtigt, og jeg ville hellere undvære. Det ligner dog virkelig godt, smagen og konsistensen kan bare ikke noget, selv ikke camoufleret med sovs.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf HappyHippo » 4. feb 2019, 23:08

Naturli har lige lanceret den bedste plantemælk. Havremælk på 900ml køl. De er på tilbud til 12kr i rema denne uge hvis nogle vil prøve.
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf zembra1986 » 5. feb 2019, 10:43

HappyHippo skrev:Naturli har lige lanceret den bedste plantemælk. Havremælk på 900ml køl. De er på tilbud til 12kr i rema denne uge hvis nogle vil prøve.


Har du prøvet den? smager den godt? De har da også lanceret en mandelmælk så vidt jeg ved, men den har Rema desværre ikke.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. feb 2019, 11:02

Jeg har besluttet mig for at skifte komælk ud med havredrik.
Umiddelbart virker Oatly til at passe bedst til mine krav, men jeg ville helst have en drik produceret på dansk havre. Og som er økologisk. Og uden soya og spor af gluten. Findes det?
0
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf HappyHippo » 5. feb 2019, 11:03

zembra1986 skrev:
HappyHippo skrev:Naturli har lige lanceret den bedste plantemælk. Havremælk på 900ml køl. De er på tilbud til 12kr i rema denne uge hvis nogle vil prøve.


Har du prøvet den? smager den godt? De har da også lanceret en mandelmælk så vidt jeg ved, men den har Rema desværre ikke.


Ja, jeg har købt et par stykker. Drikker det ikke rent men i kaffe, på havregryn osv.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf FormerlyKnownAs » 5. feb 2019, 11:22

DetSorteCirkus skrev:Jeg har besluttet mig for at skifte komælk ud med havredrik.
Umiddelbart virker Oatly til at passe bedst til mine krav, men jeg ville helst have en drik produceret på dansk havre. Og som er økologisk. Og uden soya og spor af gluten. Findes det?

Det er vanvittigt nemt at lave selv. Vand, havre, evt salt eller noget st søde med, blende, si i enten et ostelærred, nøddemælkpose eller andet tyndt klæde, vride, på køl. Holder 3-4 dage.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf zembra1986 » 5. feb 2019, 17:42

Pipfri fra Naturli' kan virkelig anbefales!

I hvert fald i en pastaret med masser af krydderier. Havde jeg været udsat for en blindtest ville jeg have troet det var kylling. Det har konsistens fuldstændig som kød og smagen er mild og ikke gennemtrængende. Jeg er fan! :love:
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Pandesteg » 5. feb 2019, 17:55

zembra1986 skrev:Pipfri fra Naturli' kan virkelig anbefales!

I hvert fald i en pastaret med masser af krydderier. Havde jeg været udsat for en blindtest ville jeg have troet det var kylling. Det har konsistens fuldstændig som kød og smagen er mild og ikke gennemtrængende. Jeg er fan! :love:


Min mor skrev til mig at det smagte mærkeligt så har ikke turde købe den, men måske skulle jeg prøve alligevel :P

Manden og jeg er kæmpe fans af Hälsans Kök burgerbøffer og filetbidder (hedder de vist), så dem vil jeg gerne anbefale :gogo: ved ikke om de er veganske dog.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Mad og drikke"