Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Animi » 14. jun 2020, 08:29

Hurtig hjælp søges!
Jeg skal købe en afskedsgave til en mand, der er veganer. Normalt plejer jeg at købe en lækker æske chokolade, men det fungerer jo ikke i dette tilfælde. Han drikker ikke, så alkohol er også et no-go. Fordi han skal udstationeres i et ukendt antal år, duer det heller ikke med en plante eller andet pyntegøgl. Med andre ord skal det være noget spiseligt.

Men hvad i alverden køber man? Det må jo meget gerne være lidt lækkert og ikke bare nogle poser Katjes slik - men det skal også kunne købes i en fysisk butik i København. Budgettet er på omkring 150kr

Såååh gode ideer modtages gerne!
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8238

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Fru Himmelblå » 14. jun 2020, 08:42

Animi skrev:Hurtig hjælp søges!
Jeg skal købe en afskedsgave til en mand, der er veganer. Normalt plejer jeg at købe en lækker æske chokolade, men det fungerer jo ikke i dette tilfælde. Han drikker ikke, så alkohol er også et no-go. Fordi han skal udstationeres i et ukendt antal år, duer det heller ikke med en plante eller andet pyntegøgl. Med andre ord skal det være noget spiseligt.

Men hvad i alverden køber man? Det må jo meget gerne være lidt lækkert og ikke bare nogle poser Katjes slik - men det skal også kunne købes i en fysisk butik i København. Budgettet er på omkring 150kr

Såååh gode ideer modtages gerne!


Det meste mørke chokolade er vegansk, så jeg ville købe nogle plader i rigtig lækker kvalitet. Der er adskillige topklasse chokoladebutikker i København.

Der ligger én i Torvehallerne der har vundet priser.
1
Vir prudens non contra ventum mingit
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf zembra1986 » 14. jun 2020, 11:35

Animi skrev:Hurtig hjælp søges!
Jeg skal købe en afskedsgave til en mand, der er veganer. Normalt plejer jeg at købe en lækker æske chokolade, men det fungerer jo ikke i dette tilfælde. Han drikker ikke, så alkohol er også et no-go. Fordi han skal udstationeres i et ukendt antal år, duer det heller ikke med en plante eller andet pyntegøgl. Med andre ord skal det være noget spiseligt.

Men hvad i alverden køber man? Det må jo meget gerne være lidt lækkert og ikke bare nogle poser Katjes slik - men det skal også kunne købes i en fysisk butik i København. Budgettet er på omkring 150kr

Såååh gode ideer modtages gerne!


Hvorfor er chokolade ikke en mulighed? Der findes da masser af lækker mælkefri (vegansk) mørk chokolade.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Animi » 14. jun 2020, 14:24

zembra1986 skrev:
Animi skrev:Hurtig hjælp søges!
Jeg skal købe en afskedsgave til en mand, der er veganer. Normalt plejer jeg at købe en lækker æske chokolade, men det fungerer jo ikke i dette tilfælde. Han drikker ikke, så alkohol er også et no-go. Fordi han skal udstationeres i et ukendt antal år, duer det heller ikke med en plante eller andet pyntegøgl. Med andre ord skal det være noget spiseligt.

Men hvad i alverden køber man? Det må jo meget gerne være lidt lækkert og ikke bare nogle poser Katjes slik - men det skal også kunne købes i en fysisk butik i København. Budgettet er på omkring 150kr

Såååh gode ideer modtages gerne!


Hvorfor er chokolade ikke en mulighed? Der findes da masser af lækker mælkefri (vegansk) mørk chokolade.


Jeg vidste ikke, at det var vegansk
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 590
Likede indlæg: 11410

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Kerrigan » 14. jun 2020, 19:29

Jeg stemmer i med de andre. Det meste mørke chokolade er vegansk.
Jeg er sikker på at du kan finde nogle lækre versioner i f.eks. Frellsen (ved ikke lige hvor du bor, Animi, så kan ikke anbefale en lokal butik).
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf zembra1986 » 17. jun 2020, 12:43

Kan se Naturli' nu har schnitzler på frost, i deres sortiment. Nogen der har prøvet dem? Jeg er ret vild med Hälsons Kök schnitzler, så tænker lidt hvordan Naturli's er i forhold til dem.
0
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf HappyHippo » 17. jun 2020, 16:37

Hvert år laves der forskellige vegansk koldskål. De smager aldrig godt.

Og god, og let, opskrift :
Sojayoghurt, bedst med lemon/lime fra alpro, men ellers kan naturel eller vanille bruges
Plantemælk. Jeg foretrækker soja med vanille, fx Spir

Det blandes sammen og smages til med vanille og citronsaft.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf godtnavn » 18. jun 2020, 17:08

Hvilken retter ville I lave hvis I skulle 2 dage i sommerhus uden køleskab?

Vi kan få minimalt på køl, ala 1 liter mælk i alt, så det sætter virkelig begrænsninger! Både morgenmad, frokost og aften. Vi er to voksne og 2 børn :)
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10459

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Lys » 18. jun 2020, 17:20

godtnavn skrev:Hvilken retter ville I lave hvis I skulle 2 dage i sommerhus uden køleskab?

Vi kan få minimalt på køl, ala 1 liter mælk i alt, så det sætter virkelig begrænsninger! Både morgenmad, frokost og aften. Vi er to voksne og 2 børn :)


Morgenmad: havregrød på vand med frugt/rosiner eller brød med alm ost (den kan nok godt klare sig i skyggen).

Frokost: rugbrød med plantepostejer på dåse, avokado, diverse snackgrønt.

Aften: gryderet baseret på bønner på dåse og diverse grønt, tror jeg.
1
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 590
Likede indlæg: 11410

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Kerrigan » 19. jun 2020, 16:37

godtnavn skrev:Hvilken retter ville I lave hvis I skulle 2 dage i sommerhus uden køleskab?

Vi kan få minimalt på køl, ala 1 liter mælk i alt, så det sætter virkelig begrænsninger! Både morgenmad, frokost og aften. Vi er to voksne og 2 børn :)

Plantemælk og plantefløde behøver ikke komme på køl førend det er åbnet, så det er måske en mulighed til de retter der skal bruge det.
Og ellers hvad Lys foreslår. Aldi har noget lækkert vegansk smørepålæg og størrelsesmæssigt vil jeg skyde på at dåserne passer fint til jeres familiestørrelse til f.eks. frokost, bare husk noget agurk og peberfrugt.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf zembra1986 » 29. jun 2020, 16:48

Hvilken plantemælk er bedst til madpandekager?......ris, havre eller soja?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Pandesteg » 7. jul 2020, 05:51

Den bedste opskrift på vegetarlasagne?

Har prøvet opskriften fra Valdemarsro, så vil gerne prøve en anden.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 590
Likede indlæg: 11410

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Kerrigan » 7. jul 2020, 12:23

Pandesteg skrev:Den bedste opskrift på vegetarlasagne?

Har prøvet opskriften fra Valdemarsro, så vil gerne prøve en anden.

Kirsten Skaarup har mange lækre opskrifter på vegetarlasagne. Det er altid hende jeg sværger til for ny inspiration.
https://kirstenskaarup.dk/
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. aug 2020, 09:09

Smager kold stegt tofu godt?
Tænkte på det til en nudelsalat.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf zembra1986 » 7. aug 2020, 16:06

Jeg craver bearnaise, men jeg har endnu ikke fundet en købe version uden mælkeprodukter.

Kan jeg lave en selv uden mælkeprodukter?
0

Tilbage til "Mad og drikke"