Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 770
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14567

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Pjeps » 8. apr 2019, 18:27

Vegetariske boller i panang karry
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
:ninja:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Annione » 12. apr 2019, 05:59

Jeg havde lyst til butter chicken i går. Min niece bor her disse dage - og hun er vegetar.
Så jeg lavede denne her https://www.vanloseblues.dk/2017/02/veg ... naanbroed/

Smagte faktisk ret lækkert! Jeg puttede smør i - men ellers er den helt vegansk.
Smagte overhovedet ikke af kokosmælk. Bare lækkert og krydret.
Der skulle forøvrigt næsten dobbelt op af alle krydderier i.
2
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf zembra1986 » 13. apr 2019, 12:55

Jeg lavede vegetarisk moussaka i går. Det smagte skønt og man lagde slet ikke mærke til der ikke var kød i.

Gik nogenlunde efter denne opskrift: http://missjeanett.dk/2011/12/moussaka-med-tzatziki/, men byttede kødet ud med 100 gr. linser, og brugte 2 dåser hakkede tomater, istedet for friske tomater.

EDIT: Jeg kom forresten også rosmarin i.
Senest rettet af zembra1986 13. apr 2019, 13:26, rettet i alt 1 gang.
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf godtnavn » 13. apr 2019, 13:01

Jeg fik afprøvet den kikærtegryde pocket linkede til forleden, dog uden squash da jeg har det anstrengt med konsistensen af squash pt. Den var virkelig lækker! Datteren spiste dog næsten intet, men havde vidst ogås kommet lige rigeligt karrypasta i, den var godt krydret, altså, jeg synes det smagte godt, men det var for stærkt for datteren, men med lidt tilpasninger så tror jeg det bliver et hit hos alle herhjemme, om ikke andet kan vi jo tage fra til datteren og så tilsætte lidt ekstra krydderier bagefter :) Hun kan generelt godt krydret mad, men fik lavet den lige krydret nok, har fået fingre i en karrypasta der smager af mere end den vi havde før :)
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28062

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. apr 2019, 13:20

Vi laver generelt ret meget gryderetter uden kød. Rød karry med en masse grønsager og ris, pasta med tomatsovs og en masse minihakker grønt i, bagte grønsager og linsefrikadeller osv. Heldigvis spiser vores søn stort set alt og det er sjældent at vi får lavet noget han ikke bryder sig om. Det gør det nemt st eksperimentere

Vi spiser generelt meget lidt kød og vores søn holder sig især fra det. Han bliver mere og mere bevidst om at han ikke vil spise kød, jeg er spændt på hvordan bedsteforældre tager til sommer når han udtrykkeligt gør opmærksom på at han ikke har lyst til kød. Allerede i juleferien spurgte bedste bekymret til hvordan vi dog fik dækket vores proteinbehov. Folk har en skør opfattelse af hvor lidt/meget protein man har behov for.
2
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf ina » 14. apr 2019, 18:40

Jeg er gift med en kræsen mand, som er vokset op på landet. ;) Han elsker kød og hader (de fleste) grøntsager og er generelt bare skide kræsen. Vi får kød til alle retter herhjemme (risengrød undtaget) og jeg vil egentlig gerne skære ned, til en start med en kødfri dag om ugen.

Hvordan gør jeg lige det uden han lægger alt for meget mærke til det? :lol: Normalt når vi får suppe fx, så er der kødboller eller bacon til. Men det er jo i hvert fald et sted jeg kan starte, omend jeg tror han kommer til at mangle noget. Jeg tænker ikke at jeg skal prøve de der erstatninger for kød (dem kan jeg købe til mig selv og børnene, hvis jeg får lyst), men kunne der være andre tips til almindelige gammeldanske retter, som jeg kan lave om på en måde?

Disclaimer: jeg prøver ikke på at snyde ham ;) og jeg kan da også bare sige at jeg tænker vi skal prøve en kødfri dag, så derfor er der ikke bacon til tomatsuppen. Men suppe en gang om ugen bliver lidt kedeligt og ved ikke lige hvad jeg ellers skal finde på af retter, uden han bliver for skeptisk på forhånd.
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf StripesAddict » 14. apr 2019, 18:43

ina skrev:Jeg er gift med en kræsen mand, som er vokset op på landet. ;) Han elsker kød og hader (de fleste) grøntsager og er generelt bare skide kræsen. Vi får kød til alle retter herhjemme (risengrød undtaget) og jeg vil egentlig gerne skære ned, til en start med en kødfri dag om ugen.

Hvordan gør jeg lige det uden han lægger alt for meget mærke til det? :lol: Normalt når vi får suppe fx, så er der kødboller eller bacon til. Men det er jo i hvert fald et sted jeg kan starte, omend jeg tror han kommer til at mangle noget. Jeg tænker ikke at jeg skal prøve de der erstatninger for kød (dem kan jeg købe til mig selv og børnene, hvis jeg får lyst), men kunne der være andre tips til almindelige gammeldanske retter, som jeg kan lave om på en måde?

Disclaimer: jeg prøver ikke på at snyde ham ;) og jeg kan da også bare sige at jeg tænker vi skal prøve en kødfri dag, så derfor er der ikke bacon til tomatsuppen. Men suppe en gang om ugen bliver lidt kedeligt og ved ikke lige hvad jeg ellers skal finde på af retter, uden han bliver for skeptisk på forhånd.


Hvad med vegetarlasagne, vegetarmoussaka eller curries? I sammenkogte retter synes jeg ikke på samme måde man tænker over, at kødet mangler.
3
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Rullegardinia » 14. apr 2019, 18:54

ina skrev:Jeg er gift med en kræsen mand, som er vokset op på landet. ;) Han elsker kød og hader (de fleste) grøntsager og er generelt bare skide kræsen. Vi får kød til alle retter herhjemme (risengrød undtaget) og jeg vil egentlig gerne skære ned, til en start med en kødfri dag om ugen.

Hvordan gør jeg lige det uden han lægger alt for meget mærke til det? :lol: Normalt når vi får suppe fx, så er der kødboller eller bacon til. Men det er jo i hvert fald et sted jeg kan starte, omend jeg tror han kommer til at mangle noget. Jeg tænker ikke at jeg skal prøve de der erstatninger for kød (dem kan jeg købe til mig selv og børnene, hvis jeg får lyst), men kunne der være andre tips til almindelige gammeldanske retter, som jeg kan lave om på en måde?

Disclaimer: jeg prøver ikke på at snyde ham ;) og jeg kan da også bare sige at jeg tænker vi skal prøve en kødfri dag, så derfor er der ikke bacon til tomatsuppen. Men suppe en gang om ugen bliver lidt kedeligt og ved ikke lige hvad jeg ellers skal finde på af retter, uden han bliver for skeptisk på forhånd.


Chili con carne kan man lave uden kød, men så det smager fantastisk. Dhal er også en ret tung ret, der gør, man ikke savner kødet
1
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9463

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Sorenspige » 14. apr 2019, 19:02

Jeg/vi er selv nybegynder(e) inden for at mindske vores/mit kødforbrug, men en af den ting, spm min mand er med på er at spise falafler (jeg køber dem frosne), så får vi dem i pitabrød eller wraps. Desværre er vores børn ikke så vilde med dem, så de får nogle gange lidt skinke i stedet for (de spiser nok 50-75 gr. til sammen).

I dag lavede jeg canneloni med svampe og en masse ost. Jeg har lavet det før for en del år siden, og det smager rigtig godt.

Jeg har også prøvet at købe vegetarbøffer, som vi spiste som burgere. Det var også ok.

Jeg har også prøvet at købe plantefars og krydre det med tacokrydderi, og jeg tror også, det vil smage fint med tomatsovs. Det jeg købte i Rema lugtede dog ikke ret godt.
2
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf ina » 14. apr 2019, 19:18

Min udfordring er klart at han ikke kan li de fleste grøntsager, som jeg tænker fx vegetarlasagne osv indeholder. Så kommer han til at sidde og sortere det meste fra. Men det er selvfølgelig et forsøg værd :gogo:
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9463

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Sorenspige » 14. apr 2019, 19:27

Jeg tør ikke lave vegetarlasagne efter, at jeg for 10 år siden lavede en skrækkelig en. Min mand spiste den, men jeg måtte selv opgive efter to mundfulde.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf LadyFox » 14. apr 2019, 19:48

ina skrev:Min udfordring er klart at han ikke kan li de fleste grøntsager, som jeg tænker fx vegetarlasagne osv indeholder. Så kommer han til at sidde og sortere det meste fra. Men det er selvfølgelig et forsøg værd :gogo:

Hvis du skulle få mod på det alligevel vil jeg anbefale denne:
https://www.valdemarsro.dk/vegetar-lasagne/

Jeg er ikke selv så god i grønsagerne, og der endda grønsager i jeg normalt ikke er begejstret for, men både jeg og flere kræsne 3 årige er totalt fan.
Jeg tror det er fordi de er revede, og derefter har simret at de overhovedet ikke gør sig bemærkede på den der grønsagsagtige måde.

Deruober synes jeg der er mange rigtig gode grønsagsfrikadelle-opskrifter der heller ikke er så grønsagsagtige i smag og tekstur.
1
...
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf godtnavn » 14. apr 2019, 20:11

Hvis han er typen der er meget kødglad kunne det måske være en vej at starte med at finde retter hvor kødmængden er meget begrænset, således at man f.eks. har 2 dage med kun halv kødmængde af normalt, så man den vej vænner sig til at det ikke kun er kød der kan mætte? Det giver jo samme nedsættelse af kødforbruget men er måske en nemmere vej at starte? Så kan man altid indfører helt kødfri dage senere :)
3
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf ina » 14. apr 2019, 20:23

Tak for forslag, tager det hele til mig. :gogo:

Måske en god ide at starte med at nedsætte forbruget i den enkelte ret lidt :)
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28062

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf FormerlyKnownAs » 15. apr 2019, 02:08

ina skrev:Jeg er gift med en kræsen mand, som er vokset op på landet. ;) Han elsker kød og hader (de fleste) grøntsager og er generelt bare skide kræsen. Vi får kød til alle retter herhjemme (risengrød undtaget) og jeg vil egentlig gerne skære ned, til en start med en kødfri dag om ugen.

Hvordan gør jeg lige det uden han lægger alt for meget mærke til det? :lol: Normalt når vi får suppe fx, så er der kødboller eller bacon til. Men det er jo i hvert fald et sted jeg kan starte, omend jeg tror han kommer til at mangle noget. Jeg tænker ikke at jeg skal prøve de der erstatninger for kød (dem kan jeg købe til mig selv og børnene, hvis jeg får lyst), men kunne der være andre tips til almindelige gammeldanske retter, som jeg kan lave om på en måde?

Disclaimer: jeg prøver ikke på at snyde ham ;) og jeg kan da også bare sige at jeg tænker vi skal prøve en kødfri dag, så derfor er der ikke bacon til tomatsuppen. Men suppe en gang om ugen bliver lidt kedeligt og ved ikke lige hvad jeg ellers skal finde på af retter, uden han bliver for skeptisk på forhånd.



Prøv den her opskrift som jeg også har lagt i “Ugens nye ret” på enchilladas. Den er såååå god

https://www.valdemarsro.dk/vegetar-enchiladas/
1

Tilbage til "Mad og drikke"