Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4630
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 673
Likede indlæg: 21175

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf catnip » 28. mar 2019, 14:53

Jeg er nyligt laktose-intolerant og vegetar, så jeg har længe gået og surmulet over hvor svært det er at finde en vegansk is der rent faktisk smager godt. Men så kom min yndlings-mand hjem med den her den anden dag:

Billede

Holy shit, den smager godt!

Hvis ikke den var blevet vristet ud af min små, grådige Gollum-hænder med magt, havde jeg ædt hele bøtten i én sitting :-D
3
- Nevertheless she persisted -
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf zembra1986 » 28. mar 2019, 16:32

DetSorteCirkus skrev:Jeg har bagt banankage med Naturlis Smørbar i dag. Det fungerede upåklageligt.
Jeg brugte i øvrigt også Schärs glutenfri patisserie-mel, hvis det skulle interesse nogen.


Den er bare go! og kan netop bruges til alt, med succes.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. mar 2019, 16:35

Jeg har en hel del kokosmælk stående, hvoraf noget er light (fejlkøb); nogle ideer til hvad jeg kan bruge det til, almindeligt såvel som light?
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Mi55y » 28. mar 2019, 17:40

DetSorteCirkus skrev:Jeg har en hel del kokosmælk stående, hvoraf noget er light (fejlkøb); nogle ideer til hvad jeg kan bruge det til, almindeligt såvel som light?


Kog dine ris i 1 del kokosmælk og 2 dele vand :)
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Kerrigan » 28. mar 2019, 20:14

catnip skrev:Jeg er nyligt laktose-intolerant og vegetar, så jeg har længe gået og surmulet over hvor svært det er at finde en vegansk is der rent faktisk smager godt. Men så kom min yndlings-mand hjem med den her den anden dag:

[img]h.jpg[/img]

Holy shit, den smager godt!

Hvis ikke den var blevet vristet ud af min små, grådige Gollum-hænder med magt, havde jeg ædt hele bøtten i én sitting :-D


Jeg kan anbefale disse. Der er dog stor risiko for at de aldrig ser en fryser igen efter køb. :love:

Billede

Billede
5
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1695
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 289
Likede indlæg: 3241

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf klumphen » 29. mar 2019, 18:55

Kerrigan skrev:
catnip skrev:Jeg er nyligt laktose-intolerant og vegetar, så jeg har længe gået og surmulet over hvor svært det er at finde en vegansk is der rent faktisk smager godt. Men så kom min yndlings-mand hjem med den her den anden dag:

[img]h.jpg[/img]

Holy shit, den smager godt!

Hvis ikke den var blevet vristet ud af min små, grådige Gollum-hænder med magt, havde jeg ædt hele bøtten i én sitting :-D


Jeg kan anbefale disse. Der er dog stor risiko for at de aldrig ser en fryser igen efter køb. :love:
...
Billede


Enig! Specielt den der Cocoa Orange er helt eminent lækker!
2
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Kerrigan » 1. apr 2019, 17:03

klumphen skrev:
Kerrigan skrev:
catnip skrev:Jeg er nyligt laktose-intolerant og vegetar, så jeg har længe gået og surmulet over hvor svært det er at finde en vegansk is der rent faktisk smager godt. Men så kom min yndlings-mand hjem med den her den anden dag:

[img]h.jpg[/img]

Holy shit, den smager godt!

Hvis ikke den var blevet vristet ud af min små, grådige Gollum-hænder med magt, havde jeg ædt hele bøtten i én sitting :-D


Jeg kan anbefale disse. Der er dog stor risiko for at de aldrig ser en fryser igen efter køb. :love:
...
Billede


Enig! Specielt den der Cocoa Orange er helt eminent lækker!


Jeg spiste et halvt bæger af den da jeg kom hjem i dag. Den er bare... :love:
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5648
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1488
Likede indlæg: 22961

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf POCKETKITTEN » 1. apr 2019, 17:07

DetSorteCirkus skrev:Jeg har en hel del kokosmælk stående, hvoraf noget er light (fejlkøb); nogle ideer til hvad jeg kan bruge det til, almindeligt såvel som light?



Jeg bruger det i kikærtegryde (med bagekartoffel, squash, rød peberfrugt, tomat, spinat, kikærter, rød karrypasta, hakket tomat og lidt grøntsagsboullion, krydderier og lime- eller citronsaft).

Plejer at bruge light, men begge dele fungerer.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf godtnavn » 1. apr 2019, 20:57

POCKETKITTEN skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg har en hel del kokosmælk stående, hvoraf noget er light (fejlkøb); nogle ideer til hvad jeg kan bruge det til, almindeligt såvel som light?



Jeg bruger det i kikærtegryde (med bagekartoffel, squash, rød peberfrugt, tomat, spinat, kikærter, rød karrypasta, hakket tomat og lidt grøntsagsboullion, krydderier og lime- eller citronsaft).

Plejer at bruge light, men begge dele fungerer.


Det ser vildt godt ud! Har du en mere specifik opskrift eller er det bare at smide alle ingredienserne i en gryde og såe r det færdigt når kartoflerne er kogt færdige?
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5648
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1488
Likede indlæg: 22961

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf POCKETKITTEN » 2. apr 2019, 10:46

godtnavn skrev:
POCKETKITTEN skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg har en hel del kokosmælk stående, hvoraf noget er light (fejlkøb); nogle ideer til hvad jeg kan bruge det til, almindeligt såvel som light?



Jeg bruger det i kikærtegryde (med bagekartoffel, squash, rød peberfrugt, tomat, spinat, kikærter, rød karrypasta, hakket tomat og lidt grøntsagsboullion, krydderier og lime- eller citronsaft).

Plejer at bruge light, men begge dele fungerer.


Det ser vildt godt ud! Har du en mere specifik opskrift eller er det bare at smide alle ingredienserne i en gryde og såe r det færdigt når kartoflerne er kogt færdige?


Tak! Laver det meget på føling, men følger nogenlunde denne rækkefølge: https://mariavestergaard.dk/kikaertegry ... -simremad/

Man kan jo justere den på 100 måder. Jeg tilføjer hvidløg, peberfrugt, hakkede tomater, grøntsagsboullion i stedet for vand, citronsaft og tørret spidskommen, kardemomme og koriander og kommer altid frisk, hakket koriander og limebåde som topping. :)
1
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf godtnavn » 2. apr 2019, 11:00

POCKETKITTEN skrev:
godtnavn skrev:
POCKETKITTEN skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg har en hel del kokosmælk stående, hvoraf noget er light (fejlkøb); nogle ideer til hvad jeg kan bruge det til, almindeligt såvel som light?



Jeg bruger det i kikærtegryde (med bagekartoffel, squash, rød peberfrugt, tomat, spinat, kikærter, rød karrypasta, hakket tomat og lidt grøntsagsboullion, krydderier og lime- eller citronsaft).

Plejer at bruge light, men begge dele fungerer.


Det ser vildt godt ud! Har du en mere specifik opskrift eller er det bare at smide alle ingredienserne i en gryde og såe r det færdigt når kartoflerne er kogt færdige?


Tak! Laver det meget på føling, men følger nogenlunde denne rækkefølge: https://mariavestergaard.dk/kikaertegry ... -simremad/

Man kan jo justere den på 100 måder. Jeg tilføjer hvidløg, peberfrugt, hakkede tomater, grøntsagsboullion i stedet for vand, citronsaft og tørret spidskommen, kardemomme og koriander og kommer altid frisk, hakket koriander og limebåde som topping. :)


Tak, jeg er så dårlig til sammenkogte retter, men datteren elsker det så må lige lærer lidt flere ;) Den må prøves :)
1
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Stitch » 2. apr 2019, 17:35

DetSorteCirkus skrev:Jeg har bagt banankage med Naturlis Smørbar i dag. Det fungerede upåklageligt.
Jeg brugte i øvrigt også Schärs glutenfri patisserie-mel, hvis det skulle interesse nogen.


Kunne jeg lokke dig til at dele opskriften?
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. apr 2019, 17:42

Stitch skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg har bagt banankage med Naturlis Smørbar i dag. Det fungerede upåklageligt.
Jeg brugte i øvrigt også Schärs glutenfri patisserie-mel, hvis det skulle interesse nogen.


Kunne jeg lokke dig til at dele opskriften?


Den klassiske :)
https://www.arla.dk/opskrifter/banankage/

Bare med rørsukker, smørbar og det der mel.
1
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5648
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1488
Likede indlæg: 22961

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf POCKETKITTEN » 2. apr 2019, 17:46

Det her er i øvrigt den bedste grøntsagslasagne, jeg har prøvet: https://www.louisesmadblog.dk/super-lae ... k-lasagne/

Laver den uden champignon men med hjemmelavet bechamel.
1
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Kirstenkp
Indlæg: 588
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 968

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Kirstenkp » 2. apr 2019, 20:57

Mavis skrev:Jeg spekulerer lige på, er der egentlig nogle traditionelle danske retter uden kød? Det eneste jeg kan komme på er nogle supper og grøde (kan man sige det?).


Gule ærter
Selleribøf
Risvandgrød (og alt andet grød som du nævner)
Øllebrød
Kartoffelkage
Blomkålssuppe

Hvis der må være æg/mælk
Æggekage
Skidne æg
Gratin
0

Tilbage til "Mad og drikke"