Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf LadyFox » 23. apr 2018, 04:49

Pawnee_Waffle skrev:Vi var i IKEA i dag, og afsluttede turen med et besøg i deres kantine. Jeg spiser helst ikke kød, så valget faldt på deres grøntsagsboller med ragout og hvedekerner. Nørj jeg blev skuffet :( Grøntsagsbollerne smagte af slatten tomat og.... ingenting? Jeg tror ikke at de havde set skyggen af bare lidt krydderi. Æv!

Min veninde blev også noget så skuffet over dem forrige gang vi var i IKEA. Det er ærgerligt at de er så kedelige.
0
...
Brugeravatar
Pawnee_Waffle
Indlæg: 158
Tilmeldt: 26. mar 2018, 22:03
Kort karma: 56
Likede indlæg: 546

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Pawnee_Waffle » 23. apr 2018, 10:17

LadyFox skrev:
Pawnee_Waffle skrev:Vi var i IKEA i dag, og afsluttede turen med et besøg i deres kantine. Jeg spiser helst ikke kød, så valget faldt på deres grøntsagsboller med ragout og hvedekerner. Nørj jeg blev skuffet :( Grøntsagsbollerne smagte af slatten tomat og.... ingenting? Jeg tror ikke at de havde set skyggen af bare lidt krydderi. Æv!

Min veninde blev også noget så skuffet over dem forrige gang vi var i IKEA. Det er ærgerligt at de er så kedelige.

Virkelig ærgerligt. Det kan jo også skræmme folk væk fra kødfrie alternativer, hvis de smager noget vegetarisk som ikke smager særlig godt. Det er så nemt at lave lækker vegetarmad, og jeg forstår ikke at man kan ødelægge det så meget, som IKEA har gjort :genert:
0
One person's annoying is another's inspiring and heroic.
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Stitch » 25. apr 2018, 12:56

Alkaia skrev:
godtnavn skrev:Eeew den lyder klam kidkomb! Den skal vi ikke byde gæsterne med mælkeallergi til vores bryllup :lol:

Jeg købte den omtalte nøddeis, den er markant bedre og har ikke den klamme eftersmag som tidligere, dog kan jeg stadig bedre lide flødeis. Men vil klart overveje at serverer den for mine veganske veninder og dem i min familie med mælkeallergi :)


Ben & Jerrys har også vegansk is. Jeg har dog ikke smagt det, da jeg synes 70 kroner bøtten er lige grisk nok.


De er på Tilbud i Kvickly (ved Nørrebros Runddel i al fald) til 40 kr :)
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf milisa » 25. apr 2018, 21:03

Pawnee_Waffle skrev:
LadyFox skrev:
Pawnee_Waffle skrev:Vi var i IKEA i dag, og afsluttede turen med et besøg i deres kantine. Jeg spiser helst ikke kød, så valget faldt på deres grøntsagsboller med ragout og hvedekerner. Nørj jeg blev skuffet :( Grøntsagsbollerne smagte af slatten tomat og.... ingenting? Jeg tror ikke at de havde set skyggen af bare lidt krydderi. Æv!

Min veninde blev også noget så skuffet over dem forrige gang vi var i IKEA. Det er ærgerligt at de er så kedelige.

Virkelig ærgerligt. Det kan jo også skræmme folk væk fra kødfrie alternativer, hvis de smager noget vegetarisk som ikke smager særlig godt. Det er så nemt at lave lækker vegetarmad, og jeg forstår ikke at man kan ødelægge det så meget, som IKEA har gjort :genert:


Jeg er 100% sikker på, at den hovedpine, jeg fik efter den sidste IKEA tur, skyldtes væskemangel grundet akut dehydrering forårsaget af de sk........ grøntsagskugler!!!
0
Tally-ho
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Kommodedyret » 30. apr 2018, 16:50

Her for et par dage siden lavede jeg en rigtig lækker ret. Det var på slump så har ingen opskrift.

Men altså, en tomatbaseret sauce, med gulerødder, løg, champignon og peberfrugt. Plantefars kunne også fungere, tænker jeg.

Mos af kartoffel, gulerod og persillerod, med hvidløg og hvidløgsflødeost.

Bagte den som en Shepherds pie :love:
0
Closure, closure, closure closure closure
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Buffy » 18. jun 2018, 10:54

Jeg får en veninde på besøg i aften og vil lave hvide bønner i chili/tomat, men hvad hulen skal vi have til? Dampet broccoli og ris eller brød? Eller nogen der har et bedre forslag?
0
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Lykke » 18. jun 2018, 10:56

Buffy skrev:Jeg får en veninde på besøg i aften og vil lave hvide bønner i chili/tomat, men hvad hulen skal vi have til? Dampet broccoli og ris eller brød? Eller nogen der har et bedre forslag?


Det lyder da lækkert med broccoli eller blomkål til. Og så måske et fladbrød af en art. Så nogle ret lækre i Nettos brødafdeling som var pitabrød, men så virkelig bløde og gode ud.
1
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Buffy » 18. jun 2018, 11:01

Lykke skrev:
Buffy skrev:Jeg får en veninde på besøg i aften og vil lave hvide bønner i chili/tomat, men hvad hulen skal vi have til? Dampet broccoli og ris eller brød? Eller nogen der har et bedre forslag?


Det lyder da lækkert med broccoli eller blomkål til. Og så måske et fladbrød af en art. Så nogle ret lækre i Nettos brødafdeling som var pitabrød, men så virkelig bløde og gode ud.


Har kun dagli’ brugs i min landsby, men de har nogle udemærket pita, måske ristet godt sprøde i trekanter :gruble:

Edit: penselt godt med hvidløg og persille selvfølgelig, det skal vi have!
1
getitright
Indlæg: 147
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:59
Kort karma: 23
Likede indlæg: 268

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf getitright » 19. jun 2018, 17:08

Min mor har købt en kæmpe squash til mig. Nogle, der har forslag til, hvad jeg kan lave, som ikke er squashgetti?
0
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. jun 2018, 17:15

getitright skrev:Min mor har købt en kæmpe squash til mig. Nogle, der har forslag til, hvad jeg kan lave, som ikke er squashgetti?


Ratatuille. Evt. i ovn hvis det skal være lidt nemmere. Jeg faldt over denne opskrift forleden og lader også squash fylde for aubergine.
Der er også grøtsagslasagne, hvor du endda kan skifte pladerne ud med squash.

2
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8238

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Fru Himmelblå » 19. jun 2018, 18:08

Alkaia skrev:Vegansk banannøddekage med rom- og kokosmælkfrosting.


Ej hvor ser den lækker ud! Kan man ikke lokke en opskrift ud af dig?
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf LaScrooge » 19. jun 2018, 18:08

getitright skrev:Min mor har købt en kæmpe squash til mig. Nogle, der har forslag til, hvad jeg kan lave, som ikke er squashgetti?


Squashdeller.
Riv squashen fint, drys over med salt og lad vandet dræne ud af det. Pres væden ud af flere omgange og drys med mere salt.
Rør fars af drænet squash med 1 æg, ristede sesamfrø, finthakkede krydderurter, små stykker feta, fintrevet gulerod, evt. lidt linsemos for fylde, evt lidt fintrevet løg, men det kan godt smage igennem, brug mel hvis farsen er for våd. Steg på panden eller bag i ovnen.
3
And we both know: I will be delicious
getitright
Indlæg: 147
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:59
Kort karma: 23
Likede indlæg: 268

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf getitright » 20. jun 2018, 18:35

Jeg køber ikke særligt ofte æg, så det vil jeg helst undgå - men jeg skal helt sikkert lave en lækker ratatouille. :gogo:

Jeg tror også, jeg vil skære nogle skiver, pensle med olie, krydre det lidt og putte det på grillen. Tak for alle forslag!
0
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. jun 2018, 18:36

getitright skrev:Jeg køber ikke særligt ofte æg, så det vil jeg helst undgå - men jeg skal helt sikkert lave en lækker ratatouille. :gogo:

Jeg tror også, jeg vil skære nogle skiver, pensle med olie, krydre det lidt og putte det på grillen. Tak for alle forslag!


Du kan finde ideer til æggeerstatninger på nettet :) Bare til generel info.
1
getitright
Indlæg: 147
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:59
Kort karma: 23
Likede indlæg: 268

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf getitright » 20. jun 2018, 18:37

Frøken Himmelblå skrev:
Ej hvor ser den lækker ud! Kan man ikke lokke en opskrift ud af dig?


Jeg ved sjovt nok ikke, hvilken opskrift Alkaia har brugt, men Månebarnets opskrift på banankage er den bedste, jeg nogensinde har smagt :savl:
https://maanebarnet.org/2012/08/01/banankage/
1
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath

Tilbage til "Mad og drikke"