Salt og Peber - er det bare, eller ?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf Wizzze » 8. nov 2015, 12:58

Salt og peber, er jo bare noget man har og bruger, eller er det?

Salt er jo efterhånden mange ting, der er fint, og groft og der er Læsø sydesalt, og Maldon Havsalt og Himalaya klippesalt og meget mere. Det er det samme med peber, der er den sorte som vi alle kender, men den kan være hel eller stødt, og den kan komme fra Madagaskar eller Indien, eller Malabar i Indonesien eller Kampot i Cambodia eller et mylder af andre steder, og så har vi slet ikke snakket om den hvide, grønne, røde, orange eller rose peberen. Den sidste er faktisk ikke engang en peber, ligesom Chilipeber og Cayennepeber ikke er peber, ikke sådan biologisk ihvertfald.

Der er stor forskel på prisen og nørder vil også hævde smagen og effekten. Basis salt eller peber koster 4-5kr. for en pakke, mens de avancerede versioner koster 10 gange så meget. Men betyder det overhovedet noget, eller er salt bare salt og peber bare peber ?

Hvilken salt og peber bruger du, og synes du der er forskel, der er prisen værd?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf Wizzze » 8. nov 2015, 13:14

Personligt kan jeg slet ikke med fint salt, synes man skal bruge så meget for at få smag, og det hænger ikke rigtig ved, og så kan jeg ikke styre det i madlavningen som man kan med de grovere versioner mellem fingrene. Maldon er den optimale i form af smag og struktur synes jeg. Læsø har en fin smag, men flagerne/strukturen er for fin synes jeg.
Himalaya salt har vi mest for farvens skyld, det er lidt fancy med lyserødt salt ind i mellem. Synes strukturen er fin, men smagen er ikke så fremtrædende.

Synes peber smager bedst friskkværnet så vi køber kun hele peberkorn, ikke det stødte. Bruger primært den sorte, med en smule hvid og rød som "outsidere" :D Tørrede peberkorn er noget af det som rejser nemt, så det meste af vores peber er noget jeg har haft med fra rejser, købt på lokale markeder.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf lillebjoern » 8. nov 2015, 13:14

Jeg bruger bare helt almindelig salt og peber. Altså, bare de billige fra Netto. Jeg kan på ingen måde smage forskel, og jeg bruger primært de to ting til at give retter noget mere smag, og er yderst sjældent bærende for retten.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. nov 2015, 13:21

Jeg bryder mig ikke om lugten og smagen af peber, der er købt kværnet, så det holder jeg mig fra, og mht. salt synes jeg, at det er mest praktisk med den fine variant, som jeg har stående ved komfuret i en lille strøbøtte fra Jozo.
Udover det er det virkelig ikke noget, jeg beskæftiger mig med.
0
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf Sustentaculum » 8. nov 2015, 13:22

Jeg bruger bare alm. groft køkkensalt - fin salt bruger jeg kun til popcorn :D Jeg har haft noget fancy Maldon salt en gang, men det er jeg altså for nærig til. Det er da fine flager, og ser flot ud, men.. jeg synes det er lidt fjollet.

Når det kommer til peber bruger jeg kun friskkværnet. Jeg synes simpelthen ikke stødt peber smager er noget som helst. Men ellers er det bare helt almindelig sort peber. Og så Madagaskar peber til grøn peber sovs :D
Senest rettet af Sustentaculum 8. nov 2015, 14:36, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55655
Kontakt:

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf Ado » 8. nov 2015, 13:28

Jeg køber aldrig stødt peber. Det lugter og smager af loft. Peber skal man selv kværne.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf Fru Sunshine » 8. nov 2015, 13:56

Jeg har fint salt, maldonsalt og alm. groft salt. Jeg foretrækker flagesalt, fordi det smager af mere.
Peber kan jeg bedst lide friskkværnet, men da vores kværn er død, bliver det færdigmalet for tiden.
Farven på det afhænger af, hvad jeg kommer det i.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Kyle
Indlæg: 170
Tilmeldt: 29. aug 2015, 18:30
Kort karma: 21
Likede indlæg: 166

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf Kyle » 8. nov 2015, 14:11

Fru Sunshine skrev:Jeg har fint salt, maldonsalt og alm. groft salt. Jeg foretrækker flagesalt, fordi det smager af mere.
Peber kan jeg bedst lide friskkværnet, men da vores kværn er død, bliver det færdigmalet for tiden.
Farven på det afhænger af, hvad jeg kommer det i.

Vi har de samme typer salt, hvad vi vælger afhænger af hvad det bruges til. Jeg behøver f.eks. ikke maldon salt i kogeveandet til kartoflerne.

Vi har tre peberkværne i køkkenet med sort, hvid og 5korns peber i. Det sidste står der også en kværn med på spisebordet.
1
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf didas » 8. nov 2015, 14:13

Jeg har Himalaya salt pga farven :-D Køber det i Tiger, og sådan en 10 kroners pose holder 1/2 år for mig hvis ikke mere.

Peber er altid kværn selv, det tror jeg faktisk også jeg køber i Tiger i en sort/hvid/rød blanding.
1
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf Flora » 8. nov 2015, 14:33

Jeg køber bare det billige salt og peber fra Netto. Tror ikke jeg vil kunne smage forskel på typer.
0
Brugeravatar
MissBailey
Indlæg: 687
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:08
Kort karma: 40
Likede indlæg: 656

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf MissBailey » 8. nov 2015, 17:36

Jeg bruger primært Maldon, både oven på mad og som tilsmagning. Til kogning bruger jeg det billige grove salt fra Netto. Fint salt rører jeg ikke. Når jeg har gæster er der som regel både en saltkværn og en lille skål Maldon.
Peber bruger jeg kun friskkværnet, aldrig færdigt pulver.
0
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf Sustentaculum » 8. nov 2015, 18:01

Nu er i mange der bruger Maldon salt, kan jeg se :) - Hvorfor? Er det mig der er tosset når jeg ikke kan smage forskellen? Eller betaler man for flagerne? Jeg tror ikke rigtig jeg forstår det. :P
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf HappyPaww » 8. nov 2015, 18:12

Jeg bruger den billige grove havsalt både i kværn og til madlavningen. Bilder mig ind at det almindelige salt smager anderledes... Har fint salt til fx bagværk.

Peber kværnes - men jeg bruger bare de billige peberkorn.
0
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf HappyHippo » 8. nov 2015, 18:32

Jeg bruger det billige salt tilmadlavning, fx når man salter vandet osv. Det billige grove salt til at rengøre støbejernspander. Himalayasalt og hele peberkorn i mine kværn,der står på spisebordet. Det er bare det billige fra Tiger
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf Karkluden » 8. nov 2015, 18:50

Jeg er så ufin, at jeg ikke kan smage forskel på fx Maldon og så alm. groft salt, så jeg køber det alm. billige.
Jeg bruger dog altid friskkværnet peber, men det er egentlig bare med almindelige peberkorn fra Føtex eller Tigeren.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Mad og drikke"