Lasagne - hvad bruger du?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Daine » 22. jan 2018, 16:34

Hos mig er lagopdelingen denne:
Lidt kødsovs og bechamelsovs rørt sammen
Lasagneplade
Kødsovs
Lasagneplade
Bechamelsovs
Lasagneplade
Kødsovs
Lasagneplade
Bechamelsovs
Lasagneplade
Kødsovs og bechamelsovs rørt let sammen på toppen

Med ca 15 min tilbage af bagetiden i ovnen, putter jeg revet cheddar henover.

Jeg bruger ret tynde lag af sovs, for at få så mange lag plader ind (jeg bruger mellemstore alubakker til lasagne). Så jeg kan se jeg er enig med Jamie :D
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
MOGA
Indlæg: 4031
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf MOGA » 22. jan 2018, 16:48

En lille smule kødsovs
Plader
Kødsovs
Mornaysauce
Plader
Kødsovs
Mornaysauce
Plader
Kødsovs
Mornaysauce
Revet ost
1
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Alphilia » 22. jan 2018, 16:52

Det er lidt forskelligt, men ingen ost mellem lagene. Starter og slutter dog altid med et vådt lag
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Myresluger » 22. jan 2018, 16:56

Svine kød i lasagne :shock: Det lyder god nok ikke særlig lækkert.

Som mange af jer andre bruger jeg også magert oksekød, bacon, et læs revne gulerødder, løg, hvidløg, rødvin, hakkede tomater og et læs basilikum. Jeg lægger det sammen med et tyndt lage mornay, plader, kødsovs, mornay, plader osv. Slutter med et lag kødsovs og mornay. Hvis min mand får sin vilje kommer der cheddar ost på 10 minutter før den er færdig.

Det skifter lidt om vi bruger tørre eller friske plader - begge dele virker, men sovsen skal være mindre våd til de friske plader.
0
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Undtagelsen » 22. jan 2018, 17:23

Daine skrev:Jeg bruger hakket oksekød med højt fedtindhold, jeg hader tør kødsovs! Derudover kommer der altid ekstra løg, gulerødder, squash mv i for at give ekstra fylde. Gætter på ca Fifty-Fifty. Derudover bruger jeg altid tørre pastaplader uden æg.

Jeg har ikke noget imod den er lidt flydende fra start (altså det er jo ikke suppeudgave :) ), men jeg laver så også fryser-portionerne i små alubakker. Og jeg oplever at når de har været frosne, så er de slet ikke så flydende mere efterfølgende.


Du skal fryse den ubagt og så bare i ovnen som normalt.
Så er det som frisk lasagne og får ikke den kedelige tørhed som almindelig opvarmet lasagne gerne har.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Daine » 22. jan 2018, 17:34

Undtagelsen skrev:
Daine skrev:Jeg bruger hakket oksekød med højt fedtindhold, jeg hader tør kødsovs! Derudover kommer der altid ekstra løg, gulerødder, squash mv i for at give ekstra fylde. Gætter på ca Fifty-Fifty. Derudover bruger jeg altid tørre pastaplader uden æg.

Jeg har ikke noget imod den er lidt flydende fra start (altså det er jo ikke suppeudgave :) ), men jeg laver så også fryser-portionerne i små alubakker. Og jeg oplever at når de har været frosne, så er de slet ikke så flydende mere efterfølgende.


Du skal fryse den ubagt og så bare i ovnen som normalt.
Så er det som frisk lasagne og får ikke den kedelige tørhed som almindelig opvarmet lasagne gerne har.

Det gør jeg også altid, men jeg er åbenbart dét ene menneske, der ikke kan finde ud af at bruge kød med lavt fedtindhold til lasagnesovs :lol: Har prøvet en gang, det funkede slet ikke.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Daine » 22. jan 2018, 17:43

Lemonella skrev:Jeg har aldrig oplevet at min lasagne er tør når den bliver tøet op og genvarmet i ovnen. Måske det skyldes at jeg putter et par glas rødvin i. :D

Det prøver jeg at bruge for første gang i dag (rødvin). Men stadig kød med højt fedtindhold. Indtil videre dufter det lovende :D
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Juki » 22. jan 2018, 19:44

Lakselasagne med spinat og bechamelsovs med muskatnød er min helt klare favorit hvad angår lasagne. Det er vel kun et års tid siden at jeg fik smag for lakselasagne, men det er blevet min go-to ret, pga. smag og nemhed, og jeg har vel i gennemsnit lavet det et par gange om måneden siden :genert: Jeg synes det er mere interessant end almindelig/klassisk lasagne med oksekød(eller også har jeg bare opbrugt min lasagnekvote :-D ) og så ligger det ikke lige så tungt.

Lasagne med enten revet eller skiveskåret squash/courgette/zucchini i stedet for lasagneplader.

Og så den klassiske lasagne med hakket oksekød.

Til den klassiske lasagne foretrækker jeg "frisk" mozzarella-ost i bechamelsovsen og på toppen. Og altid almindelige lasagneplader! Jeg bryder mig ikke om fuldkornspasta :tie:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Wizzze » 22. jan 2018, 20:37

Lemonella skrev:Jeg har aldrig oplevet at min lasagne er tør når den bliver tøet op og genvarmet i ovnen. Måske det skyldes at jeg putter et par glas rødvin i. :D


Et par glas rødvin i lasagnen, eller et par glas rødvin i Lemonella? :-D
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Santa » 22. jan 2018, 20:55

Jeg er til klassisk!
God, ordentligt indkogt tomatsovs, som tilsættes magert hakket oksekød, krydderier, rødvin, løg osv, som nævnt af flere.
Så røres en tyk bechamelsovs, mums.
Tørre pastaplader, tak.

Blev engang udsat for KARRY i en lasagne......shit, det var ikke godt. Tillod mig at bemærke at det var et usædvanligt valg. Hertil svarede kvindfolket, at "man kan da komme alt muligt en bolognaise".
Den lader vi lige stå et øjeblik.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf PaleSeptember » 23. jan 2018, 11:02

Santa skrev:Jeg er til klassisk!
God, ordentligt indkogt tomatsovs, som tilsættes magert hakket oksekød, krydderier, rødvin, løg osv, som nævnt af flere.
Så røres en tyk bechamelsovs, mums.
Tørre pastaplader, tak.

Blev engang udsat for KARRY i en lasagne......shit, det var ikke godt. Tillod mig at bemærke at det var et usædvanligt valg. Hertil svarede kvindfolket, at "man kan da komme alt muligt en bolognaise".
Den lader vi lige stå et øjeblik.


:ticks: Det er da lige til WTF-tråden!
1
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
zeugma
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13. maj 2016, 10:46
Kort karma: 0
Likede indlæg: 13

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf zeugma » 23. jan 2018, 14:06

PaleSeptember skrev:
Santa skrev:Jeg er til klassisk!
God, ordentligt indkogt tomatsovs, som tilsættes magert hakket oksekød, krydderier, rødvin, løg osv, som nævnt af flere.
Så røres en tyk bechamelsovs, mums.
Tørre pastaplader, tak.

Blev engang udsat for KARRY i en lasagne......shit, det var ikke godt. Tillod mig at bemærke at det var et usædvanligt valg. Hertil svarede kvindfolket, at "man kan da komme alt muligt en bolognaise".
Den lader vi lige stå et øjeblik.


:ticks: Det er da lige til WTF-tråden!


Går der spaghetti carbonara i den nu ?
Bolognaise er jo en gammel husmoder ret, som findes i lige så mange variationer som der findes italienske kogekoner, så i princippet har de jo ret i man kan komme hvad som helst i :gruble:

Selv har jeg været vit omkring i opskrifterne på lasagne men falder altid tilbage på den gode gamle med rasp på t
oppen fra kaoline bøgerne.. muligvis fordi det var den jeg fik som barn med icebergsalat og hvidløgsbrød
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Stitch » 23. jan 2018, 14:15

Rasp i lasagnen? Det havde jeg end ikke overvejet at man kunne :gruble:
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf thomassneum » 23. jan 2018, 14:19

Stitch skrev:Rasp i lasagnen? Det havde jeg end ikke overvejet at man kunne :gruble:


Oven på.. ;)

Billede
0
Med bov skal man mad lave, men...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Akehurst2 » 23. jan 2018, 14:20

zeugma skrev:
PaleSeptember skrev:
Santa skrev:Jeg er til klassisk!
God, ordentligt indkogt tomatsovs, som tilsættes magert hakket oksekød, krydderier, rødvin, løg osv, som nævnt af flere.
Så røres en tyk bechamelsovs, mums.
Tørre pastaplader, tak.

Blev engang udsat for KARRY i en lasagne......shit, det var ikke godt. Tillod mig at bemærke at det var et usædvanligt valg. Hertil svarede kvindfolket, at "man kan da komme alt muligt en bolognaise".
Den lader vi lige stå et øjeblik.


:ticks: Det er da lige til WTF-tråden!


Går der spaghetti carbonara i den nu ?
Bolognaise er jo en gammel husmoder ret, som findes i lige så mange variationer som der findes italienske kogekoner, så i princippet har de jo ret i man kan komme hvad som helst i :gruble:

Selv har jeg været vit omkring i opskrifterne på lasagne men falder altid tilbage på den gode gamle med rasp på t
oppen fra kaoline bøgerne.. muligvis fordi det var den jeg fik som barn med icebergsalat og hvidløgsbrød


Jo, men vel mest "hvad som helst" inden for en eller anden italiensk forståelsesramme. Karry er godt nok rimelig of...
2

Tilbage til "Mad og drikke"