Gode basiskogebøger til en rusten kok?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Gode basiskogebøger til en rusten kok?

Indlægaf Krølle » 21. jan 2018, 16:02

Jeg skal til at lave mad. Det lyder nok nemt, men når man ikke har gjort det regelmæssigt i mange år, er det faktisk ret angstprovokerende. Desuden har jeg aldrig købt en kogebog, der ikke handlede om bagværk eller desserter, så også på det område er jeg en rookie :genert:

Jeg er ikke ueffen i et køkken men virkelig (!) ude af træning.

Hvad kan I anbefale?

Jeg er glad for vegetarrestaurant, thai, wok, indisk, italienske klassikere og japansk. Finere fransk madlavning med skum er ikke så meget min ting.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Gode basiskogebøger til en rusten kok?

Indlægaf Æble » 21. jan 2018, 16:22

Jamie Olivers bøger er gode synes jeg. Og jeg har en god indisk der hedder easy indisk.

Jeg har også klassikeren "god mad let at lave" som jo primært er danske klassikere. Der er rigtig mange basis opskrifter i og mange teknikker er beskrevet (fx forskellen på opbagt og jævnet sovs, hvornår man bruger hhv kartoffelmel og maizena i frugtgrød osv. )
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Gode basiskogebøger til en rusten kok?

Indlægaf Æble » 21. jan 2018, 16:23

Og eller kan jeg godt lide opskrifterne fra neeyorkerbyheart og valdemarsro (blogs).
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Gode basiskogebøger til en rusten kok?

Indlægaf Hunkat » 21. jan 2018, 16:26

Jeg kan anbefale Mad for Begyndere :D Det er en billedekogebog :lol:
Der er både en 'almindelige' og en 'ekstra grønt' udgave og de er altså VIRKELIG nemme at gå til.

Billede
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Gode basiskogebøger til en rusten kok?

Indlægaf Sophies-mor » 21. jan 2018, 17:35

God mad let at lave.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Gode basiskogebøger til en rusten kok?

Indlægaf Rapfisk » 21. jan 2018, 17:35

Jeg synes normalt også, at River Cottages bøger er lette at gå til.

Måske er (oprindeligt) danske bøger dog lidt lettere, fordi de er skrevet til danske ingredienser. Hvis den stadig er til at få fat i, har jeg haft glæde af Familiemad af Helle Brønnum Carlsen. Jeg spiser også som en femårig.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Gode basiskogebøger til en rusten kok?

Indlægaf Krølle » 21. jan 2018, 17:44

Jeg har - et eller andet sted i bunkerne - frk Jensen og Gid mad let at lave.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Gode basiskogebøger til en rusten kok?

Indlægaf Hunkat » 21. jan 2018, 17:51

Jeg har forresten givet min mand den der 'billedebog'. Han HADER at jeg slet ikke arbejder med mål og mængder (så det passer, ik? :lol:)
Men han er også visuelt orienteret, han kan bedst lide at kigge med når vi laver med sammen. Så billeder er lige hans stil.

Og den er faktisk stilet til unge voksne som måske heller ikke lige ved hvad alle grønsagerne hedder. Så kigger de bare i bogen og går ned og finder en der ligner i supermarkedet. Det virker også for udlændinge kan jeg afsløre :D
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Gode basiskogebøger til en rusten kok?

Indlægaf Daine » 21. jan 2018, 18:52

Hunkat skrev:Jeg har forresten givet min mand den der 'billedebog'. Han HADER at jeg slet ikke arbejder med mål og mængder (så det passer, ik? :lol:)
Men han er også visuelt orienteret, han kan bedst lide at kigge med når vi laver med sammen. Så billeder er lige hans stil.

Og den er faktisk stilet til unge voksne som måske heller ikke lige ved hvad alle grønsagerne hedder. Så kigger de bare i bogen og går ned og finder en der ligner i supermarkedet. Det virker også for udlændinge kan jeg afsløre :D

De er også rigtig gode til ældre mænd, der måske for første gang sådan rigtig skal til at lave mad selv :) Og så sælger vi også bøgerne til unge voksne med udfordringer, hvor det visuelle er vigtigt. De er faktisk rigtig gode :D



Jeg er ikke god i et køkken, men jeg sværger til God Mad Let At Lave, Børnenes koge- og bagebog fra Politiken ( :genert: ) og Valdemarsro kogebogen (Opskrifter og små glimt af hverdagslykke) samt hendes blog. Og ellers googler jeg eller spørger herinde :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 283
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 72
Likede indlæg: 836

Re: Gode basiskogebøger til en rusten kok?

Indlægaf Kasper » 21. jan 2018, 20:10

Jeg er ret glad for madbloggen Serious Eats - og især deres under-site, The Food Lab (http://www.seriouseats.com/the-food-lab). De er gode til at forklare HVORFOR man gør, som man gør, og laver forskellige eksperimenter, hvor de f.eks. undersøger hvor længe en dej kan/bør koldhæve i køleskabet og hvor længe kød skal simre, for at få det mørt men uden det falder fra hinanden.

Deres Facebook og Instagram-opslag er især gode - hvor der er små, hurtige video-opskrifter, som er inspirerende og nemme at gå til.
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Gode basiskogebøger til en rusten kok?

Indlægaf Juki » 21. jan 2018, 22:09

Jeg bruger sjældent kogebøger(dem jeg har står egentlig bare og samler støv.. :genert: )

Jeg er dårlig til at prøve nye retter, uden at jeg har en form for kendskab til retten eller ingredienser, men jeg er "modig" i forhold til at prøve nye ting af i velkendte retter. Hvad end det så er en wokret eller en kødsovs. Jeg synes det kan være svært at vide hvor man skal starte, når/hvis man ikke kender diverse ingrediensers smag og konsistens, men der må man jo prøve sig frem.

Sider som https://www.dk-kogebogen.dk/ har en smart funktion hvor man kan indtaste ingredienser og så finder den opskrifter ud fra de ingredienser man har. Ellers bruger jeg Pinterest og Google, evt. også diverse madblogs, til at få inspiration.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Gode basiskogebøger til en rusten kok?

Indlægaf Krølle » 21. jan 2018, 22:09

Hvor er I seje. Tak!
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Gode basiskogebøger til en rusten kok?

Indlægaf LaScrooge » 22. jan 2018, 06:29

Jeg har lært meget grundlæggende ved at bruge Frk Jensens kogebog. Derudover synes jeg at BBC Good Food er en genial side. Man kan sortere opskrifter på et hav af forskellige kriterier, de er nemme at følge, lækre og ofte har nogen kommenteret opskriften så man får en idé om hvordan den kan tilrettes.
1
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Mad og drikke"