Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24916

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf sigge » 9. jan 2018, 07:34

Jeg er single og ikke specielt vild med at lave mad. Alligevel spiser jeg ikke så ofte ude - det bliver vel til 10-15 gange på et år, og jeg gør det aldrig alene. Takeaway såsom pizza og burger er sjældnere endnu: Det får jeg måske en gang i kvartalet. Nem mad for mig er rugbrødsmadder (jeg elsker rugbrød, så for mig er det ikke en "straf" at spise det til aften) eller en færdig salat fra supermarkedet evt. suppleret med nogle frikadeller el.lign. fra samme sted. Det kan også være en frostpizza eller en færdig suppe eller pastaret.

Varm mad laver jeg typisk kun 1-2 gange om ugen. Jeg laver altid større portioner, så der er til flere dage. Oftest spiser jeg så det samme i to dage og fryser resten ned. Jeg er vildt glad for min mikrobølgeovn til at opvarme mad fra fryseren.

Hvis jeg boede et sted med større udvalg at sund og inspirerende takeaway, tror jeg godt, jeg kunne blive fristet til at benytte det noget oftere. Men i min lille bondeby har vi kun etniske pizzeriaer, en klassisk grillbar og et sandwichsted.
0
You can't spell awesome without me.
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Lykke » 9. jan 2018, 07:56

Det ‘gode’ ved Odense er, at udvalget på just-eat er virkelig ringe. Så det gider vi virkelig sjældent.
Kaffebarer i Odense har heller ikke rigtig fokus på økologi - så det gider vi heller ikke særlig tit.

Tror vi spiser ude 3-5 gange om måneden. I større eller mindre prisklasse i Odense.
Når vi fx om et par uger tager til København giver vi den gas, og spiser alle vores måltider ude. Så er det en del mere end 5 gange om måneden.

Det billigste indiske mad jeg har oplevet i Polen, var 10 gange bedre end det bedste Odense kan tilbyde i forhold til indisk mad. Det synes jeg er vildt.

For tiden sidder jeg ude på uni og skriver opgaver, og kantinen og starbucks lokker. Men jeg kan ikke få mig selv til at betale for den kvalitet. En kaffe koster nemt 45 kr. Og så er Intet økologisk. Det gider jeg ikke støtte.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9554
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26704

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Santa » 9. jan 2018, 08:30

Jeg laver mad 2-4 gange om ugen. Onsdag arbejder kæresten sent, så der laver jeg som regel ikke mad, men spiser rugbrød el lign. I weekenderne laver jeg ofte store portioner af gryderetter, som kan fryses ned til hurtig hverdagsmad. Vi spiser en hel del takeaway, bor i et område med mange muligheder, også de sundere.
Mit arbejde kræver en del aftenmøder/sene dage, oven i det skal hunden jo altid luftes en time eller to, så derfor ender vi med at hente mad udefra.
Og inden I undrer jer over hvorfor kæresten så ikke laver mad de dage...ja, han kan ikke rigtig lave mad, han kan en to-tre retter, som han laver af og til. Vores fordeling har altid været at jeg lavede mad, han tog sig gerne af indkøb og oprydning, og det er en fordeling jeg elsker!
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
MissHindenburg
Indlæg: 1470
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:33
Kort karma: 157
Likede indlæg: 1865

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf MissHindenburg » 9. jan 2018, 09:23

Vi spiser ude cirka 1-2 gang om måneden og får takeaway også 1 gang om måneden i gennemsnit vil jeg tro.
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3440
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3074

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Alphilia » 9. jan 2018, 09:50

Hmm, i snit spiser vi vel ude/henter mad 1 gang om ugen.
Jeg kan egentlig godt lide at lave mad, men 2 gange skiftende arbejdstider begrænser hvor mange måltider vi spiser sammen og det er bare sjovere at lave mad til flere synes jeg
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11594
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18650

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf PaleSeptember » 9. jan 2018, 11:02

95 % af tiden laver vi (jeg) selv mad. Vi spiser ude, når vi ikke er hjemme, fx. på udstilling med kattene og en meget sjælden gang får vi take away, men udvalget er ret begrænset her.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Planten » 9. jan 2018, 12:07

Jeg spiser meget ude... :genert: takeaway er et par gange om måneden :) havde jeg haft en kæreste, lavede han jo mad til mig hver aften - eller... Når jeg har nogen at lave mad til eller med, så spiser jeg meget oftere hjemme.
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 198
Likede indlæg: 2725

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Frandsen » 9. jan 2018, 12:13

Med tre børn og bopæl i en forstad så er der ikke de store muligheder for at spise ude.

Det bliver max til en gang om året.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Juki » 9. jan 2018, 12:18

Jeg laver mad stort set hver dag, medmindre der er rester til dagen efter.

Det er sjældent jeg spiser ude. Det er som regel kun ifm. med madklubben, fødselsdage osv.

Jeg bestiller mad udefra i perioder. Primært når jeg ikke har så meget overskud eller er doven. Eller har glemt at tø noget op eller hvad nu.

Jeg vil gerne spise ude oftere, men udvalget her i byen er for begrænset til at jeg ikke bliver nærig med prisen og hvad angår kvalitet og muligheder for variation :genert:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Flora » 9. jan 2018, 12:26

Wizzze skrev:
Flora skrev:Jeg spiser sjældent ude, bestiller take out måske 1-2 gange om måneden og resten af tiden laver jeg mad selv.

Jeg kan ikke rigtig genkende, at det skulle være ligeså dyrt at lave mad selv som single som at spise ude. Det koster da cirka det samme pr. person at lave mad til en som til to eller flere :forvirret:


Jeg tror det kommer meget an på hvad man laver, og hvor man spiser ude :gruble:

https://www.dr.dk/tv/se/penge/penge-tv/ ... 7-03-29#!/

Jeg kan da huske at det var dyrt at købe ind som single, hvis man havde fået lyst til retter med mange ingredienser, fordi så stod man med en masse overskud. Også fordi pakkestørrelser ofte var mere rettet mod familien på 4, end mod singlen. Det er mit indtryk at den del er blevet lidt bedre de sidste år? :gruble:
Men lavede man de retter som egner sig godt til større portioner, så tror jeg der er fin økonomi i at lave maden selv som single. Ting som kødsovs og pasta, simreretter med mos eller ris osv. Men der skal man som single, så være klar på at spise det samme i flere dage eller fryse ned, og det er alle måske ikke så gode tid? :gruble:


Ja, hvis der skal mange ingredienser i maden, er det selvfølgelig en stor udgift idet man handler, men så bruger man jo resten af ingredienserne i andre retter senere. Eller laver en stor portion og fryser ned, så man har nem mad nogle andre dage. Man smider vel ikke bare resterne ud? :gruble:

Altså det kan sagtens være, at nogen har det som du beskriver. Det kommer bare helt bag på mig, at nogen kan have det sådan. Jeg synes man skal sløse virkelig meget med de indkøbte varer, før det vil koste det samme at gå ud og spise.
2
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Filipai » 9. jan 2018, 12:27

Det er lidt forskelligt herhjemme. Vi står cirka ligemeget for madlavningen herhjemme. Vi er hos min far og spiser en gang om ugen, og så ca hver anden uge hos min mor og svigerforældre. Så ca 2 gange ugenligt hos andre. Vi er nok snit ude og spise/hente takeaway en gang hver anden uge.
0
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 106
Likede indlæg: 2351

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf didaa » 9. jan 2018, 13:57

Vi bor ekstremt centralt i København/Frederiksberg, og der er mange lækre og også sunde muligheder, så det benytter vi os af. Vi har også økonomien til det.
Men det sker mindre end 1 gang om ugen, og det er fordi jeg prioriterer hjemmelavet mad, særligt til vores barn. Så jeg benytter lige så meget vores beliggenhed til at få gode råvarer. Men, når barnet bliver passet, hvilket sidst var en hel uge i træk, så laver jeg ikke mad en eneste gang, og manden og jeg tager på rundtur i byen. Elsker det!
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf JoyNips » 9. jan 2018, 19:48

Før vi fik baby lavede vi stort set aldrig mad hjemme. Vi fik varm mad på job og ofte arbejdede min kæreste sent og jeg var i stalden, så aftensmad var oftest rugbrød. Var vi hjemme samtidig til normal aftensmadtid, så gik vi ofte ud at spise. Vi bor med mange restauranter og burgerjoints lige om hjørnet, så det var nemt at være spontan.

Nu laver vi aftensmad 4-5 gange ugentligt.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Daine » 9. jan 2018, 20:31

Jeg spiser ude/take away i gennemsnit 2 gange om måneden vil jeg tro. Derudover kan jeg godt finde på at købe en frostpizza eller lign. i et supermarked et par gange eller tre om måneden, reelt er det jo ikke mig der laver den mad, selvom jeg spiser den hjemme. Ellers laver jeg selv mad, jeg bruger meget det at fryse ned, helst så jeg har lidt forskelligt at vælge i mellem. Jeg spiser nærmest altid varm mad om aftenen.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Rapfisk » 9. jan 2018, 20:56

Jeg spiser ude fast en gang om ugen, som er min luksus. Med kæresten spiser vi ude 1-2 gange om måneden. Jeg er på besøg hos min mor hver eller hver anden uge, så der laver hun mad. Er jeg alene, tager jeg gerne mad fra fryseren eller convenience fra supermarkedet.

Frokost laver jeg selv de fleste dage, da vi ikke har frokostordning.
0
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Mad og drikke"