Vegetarfars fra Naturli'?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
bob-123
Indlæg: 3
Tilmeldt: 4. jan 2018, 21:25
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Vegetarfars fra Naturli'?

Indlægaf bob-123 » 4. jan 2018, 21:31

Jeg er selv vegetar og har med glæde set af den nye vegetarfars fra Naturli' bliver rost til skyerne (de har i hvert fald alt udsolgt af produktet melder medierne). Desværre har jeg ikke selv fået prøvet farsen endnu, men har planer om at købe en pakke eller to i den nærmeste fremtid (jeg tænker at den smager fremragende med bløde løg, kartofler og brun sauce ;) ).

Det jeg er interesseret i, er at høre, hvad I synes om denne nye vegetarfars. Er den autentisk i smagen? Smager den godt?
2
Yetie
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:18
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5018

Re: Vegetarfars fra Naturli'?

Indlægaf Yetie » 6. jan 2018, 11:15

Jeg har smagt den på arbejde, hvor vi sammenlignede med en almindelig hakkebøf, og jeg var absolut ikke begejstret. Jeg ville hellere nøjes med kartofler, brun sovs og bløde løg. :puke:

Jeg er så heller ikke vegetar, men jeg har umådeligt svært ved at forstå hvorfor man som vegetar vælger noget der ligner kød. Jeg ville hellere lave rødbedebøf eller squashfrikadeller end det der.

Jeg tror i øvrigt at nysgerrighed gjorde, at der blev udsolgt. Jeg har svært ved at forestille mig at mange køber det igen.
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Vegetarfars fra Naturli'?

Indlægaf LadyFox » 6. jan 2018, 11:52

Yetie skrev:Jeg har smagt den på arbejde, hvor vi sammenlignede med en almindelig hakkebøf, og jeg var absolut ikke begejstret. Jeg ville hellere nøjes med kartofler, brun sovs og bløde løg. :puke:

Jeg er så heller ikke vegetar, men jeg har umådeligt svært ved at forstå hvorfor man som vegetar vælger noget der ligner kød. Jeg ville hellere lave rødbedebøf eller squashfrikadeller end det der.

Jeg tror i øvrigt at nysgerrighed gjorde, at der blev udsolgt. Jeg har svært ved at forestille mig at mange køber det igen.

Mangle vegetarer undlader jo kød af andre grunde end at de ikke kan lide kød. Hvis man er en vegetar der synes kød smager godt, men er vegetar af etiske grunde giver det vel god mening at være interesseret i et plantebaseret produkt der faktisk minder om kød.
3
...
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Vegetarfars fra Naturli'?

Indlægaf Pax Romana » 6. jan 2018, 12:15

Hvis man er en god kok, kan man få selv et gammelt cykeldæk til at smage godt.
Jeg syntes det smager ok, men så heller ikke mere.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Vegetarfars fra Naturli'?

Indlægaf Kattefjæs » 6. jan 2018, 12:25

LadyFox skrev:
Yetie skrev:Jeg har smagt den på arbejde, hvor vi sammenlignede med en almindelig hakkebøf, og jeg var absolut ikke begejstret. Jeg ville hellere nøjes med kartofler, brun sovs og bløde løg. :puke:

Jeg er så heller ikke vegetar, men jeg har umådeligt svært ved at forstå hvorfor man som vegetar vælger noget der ligner kød. Jeg ville hellere lave rødbedebøf eller squashfrikadeller end det der.

Jeg tror i øvrigt at nysgerrighed gjorde, at der blev udsolgt. Jeg har svært ved at forestille mig at mange køber det igen.

Mangle vegetarer undlader jo kød af andre grunde end at de ikke kan lide kød. Hvis man er en vegetar der synes kød smager godt, men er vegetar af etiske grunde giver det vel god mening at være interesseret i et plantebaseret produkt der faktisk minder om kød.


Min mand og jeg spiser køderstatningsprodukter i ny og næ. Ikke så meget fordi vi savner kød, men fordi det er en meget nem og bekvem måde at få sit protein, uden at det indeholder en masse fedt, brusk, vand, salt, hormoner, smagsforstærker osv. Det er egentlig ikke meningen med de fleste køderstatningsprodukter at de skal SMAGE af kød - hvis de gjorde det ville der være ret mange vegetarer som ikke kunne lide dem - men de laves som regel i genkendelige former som fx pølser, fars, burgere eller kødboller - så de er nemme at inkorporere i en helt almindelig madplan og man kan bruge dem i stedet for kød når man følger helt almindelige opskrifter.

Jeg har ALDRIG kunnet lide almindelige pølser, men jeg kan godt lide vegetarpølser lavet af quorn. De er nemlig ikke fedtede og de smager ikke af daggammelt overskudskød som ikke kunne bruges til andet. :tie:

Og ja, jeg ved godt at ikke alle almindelige pølser er sådan, men sidst jeg spiste dem var det da jeg var barn hvor man stadig fik de dér meget billige klamme røde pølser som ikke har meget med kød at gøre, og the trauma is real, så jeg KAN simpelthen ikke få mig selv til at spise pølser af kød igen. :lol:

Vi laver da også sådan noget som rødbedebøffer i ny og næ, men problemet med at erstatte alt kød med grøntsager er at man så ikke får ret meget protein. Hvis vi spiser lasagne, så er det dybest set bare pasta med væske og nogle meget langsomt tilberedte grøntsager som måske ikke er så rige på næring mere. Da er det ret smart at kunne bruge et erstatningsprodukt med et højt proteinindhold, men uden alt det vi netop ikke kan lide ved kød.

Jeg elsker fx også hotdogs fordi jeg er vild med kombinationen af rå løg, ristede løg, syltede agurker, remoulade osv. Men det ville ikke være specielt nærende eller mættende at spise dét alene på et hotdogbrød. Introducer vegetarisk wienerpølse, som ikke har alle de ting vi ikke bryder os om ved kød, men bidrager med udmærket næring, og så er vi glade. De smager ikke af almindelige pølser - hvis de gjorde ville jeg ikke kunne lide dem - de har sin egen smag som man nok enten kan eller ikke kan lide. Jeg kan godt lide dem. De smager bare af... Mad. Jeg ved ikke helt hvordan man ellers skal forklare det.

Det er vigtigt med en balanceret diæt, det ved alle jo. Erstatningsprodukter kan være rigtig smarte i den sammenhæng. Jeg tror vi spiser dem en gang eller to om ugen max, i forskellige afskygninger, og nok oftest uden rigtig at tænke over det.

De er ikke omdrejningspunktet i vores madlavning - som eksempelvis med hotdogs hvor det er alt det andet som spiller hovedrollen for mig, men hvor der alligevel skal være et proteinrigt element - så det er usandsynligt at vi ville spise en vegetarisk steak, hakkebøf eller lignende, hvor dét ligesom var rettens omdrejningspunkt... Det tror jeg ikke ville give mening for os. Netop fordi køderstatningsprodukter ikke på den måde erstatter kød, men erstatter den næring som kød ellers ville give.

Anyway, vi bor i UK som er fem milliarder lysår forude ifht. vegetariske produkter, så det er nok ikke så sammenligneligt med de produkter der er på det danske marked. Da jeg flyttede fra DK var der så småt kommet vegetarpølser i de danske supermarkeder, men selv da var det af en type og kvalitet som man sidst brugte i UK i 90'erne, så jeg købte dem ikke. Jeg forstår ikke helt hvorfor man ikke er hurtigere/bedre til at følge med... Der er sket enormt meget på det marked de sidste år(tier).
3
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Vegetarfars fra Naturli'?

Indlægaf Ficus » 11. jan 2018, 08:21

Vi prøvede den her den anden dag, i en lasagne. Vi er begge kødspisere, men laver da retter uden kød engang imellem og prøvede farsen af ren nysgerrighed.

Det blev ret godt. Jeg må indrømme at jeg var den mest skeptiske, mest fordi jeg har prøvet nogle andre produkter, lavet på meget af det samme, som ikke var noget hit, bl.a i lugt og konsistens.
Til at starte med, da det skulle steges af i gryden, tænkte jeg også at det ville blive virkelig dårligt. Det fik ligesom aldrig rigtig den brunligt stegeoverflade som kødet får, det blev bare mere lyserødt. Var ude i overvejelser om kulør, indtil jeg kom til at tænke på at min kødsauce pga tomat alligevel er ret rød. Da tomaten kom i, kunne man ikke se forskel. Det duftede en smule soya-agtigt, en lugt jeg har det svært med, men da der kom krydderier i, så enten forsvandt den eller jeg glemte det :-D

Al tiden i ovnen sad jeg og overvejede hvor vi skulle bestille mad fra, når eksperimentet gik galt. Det var dog slet ikke nødvendigt, for den smagte virkelig godt. Det smagte selvfølgelig anderledes end den normale lasagne, konsistensen af sovsen var ligesom mere blød(?). Jeg havde også brugt en tomat som jeg ikke plejer at bruge så tit, hvor stykkerne er mindre, det har nok også haft indflydelse. Men alt i alt var det ret godt og ville ikke have noget imod at købe det igen.

Jeg tror ikke vi kommer til at købe og prøve det som hakkebøffer, burgerbøffer osv. Der tror jeg udseendet i stegt tilstand er for underlig til at jeg ville synes det var godt.
1
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Vegetarfars fra Naturli'?

Indlægaf mulledit » 11. jan 2018, 08:47

Jeg har også prøvet det. Vi vil gerne nedsætte vores forbrug af kød, af hensyn til klimaet.

Hmmm. Et meget hypet produkt. Et fint alternativ til nogen, men jeg tror ikke jeg køber det igen. Det er som meget fint hakket oksekød og jeg er ikke så god til når det er for fint hakket :p Men det er som at tygge på kød, det var egentlig meget underligt. Men altså det opfører og ligner ikke kød når det steges. Det er mere klart i farven.

Jeg valgte at prøve noget helt andet, familien var i hygge humør og derfor prøvede jeg at lave nachos med "oksekød" det var fint. Men hang godt fast i panden, selv om jeg stegte det ved svag varme. Min oprindelige plan var at lave kartoffelmos og "kødsauce" med det, det skulle jeg nok ha holdt mig til, det det nok egnet sig bedre til.

Jeg kan ikke lige se mig selv lave en hakkebøf eller lign. vil nok nærmere anbefale at ham bruger det i gryderetter, lasagne osv.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Vegetarfars fra Naturli'?

Indlægaf thomassneum » 11. jan 2018, 10:48

Jeg tror sgu jeg vil prøve det i aften.

Jeg er mere med på det hold som også mener at det bliver strengt nødvendigt, at spise mindre kød i fremtiden.. såå why not. Jeg prøver det . :)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Vegetarfars fra Naturli'?

Indlægaf thomassneum » 11. jan 2018, 11:47

Denlilleglademy skrev:Jeg spiser fortrinsvis vegetarisk i forvejen. Det tiltaler ikke mig som erstatning, indholdet er efter min bedste overbevisning elendigt. Det er også nemt for mig at sige da jeg ret nemt kommer op med en masse andre og bedre alternativer i privaten. Men for kødspisere som gerne vil skære ned på kød er det en fin ide.

Jeg synes egentlig at Nikolaj Kirk siger det meget godt.

"PLANTEBASERET KØD
Der bliver sagt meget om Plantebaseret kød i disse dage..
-måske vi lige skulle kigge lidt på hvad vi har med at gøre.
nogle propper isolat i og fortykningsmiddelet methylcellulose (E461) samt Maltodextrin som almindeligvis fremstillet af majsstivelse. så indgår der rehydreret soja protein, fermanteret dekstrose og tapiocastivelse, med mere.

- noget siger mig, at hvis man ønsker at spise mindre kød, så findes der en bedre og mere naturlig vej, mon ikke vi skulle prøve at fremelske den istedet for
Et lille tip til dem som gerne vil mere grønt i deres køkken, lær fra nogle af dem som kommer til vores land, de ved faktisk hvordan man bruger både bønner, krydderier og andre grøntsager, som de løfter op til skønne retter.


Han har ret.. men jeg prøver nu lige alligevel.
Tror det har noget at gøre med nemheden. Nu skal jeg ikke skifte ud i hvordan og hvad jeg kan lave ting, men stadig spise mindre kød. Altså.. hvis jeg kan lide det. :)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Vegetarfars fra Naturli'?

Indlægaf mulledit » 11. jan 2018, 11:49

Det er KUN fordi det er nemt, nemt at bruge istedet for kød. Stiger prisen, tror jeg dog at produktet dør når nyhedens interesse har lagt sig.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Vegetarfars fra Naturli'?

Indlægaf oOxXxOo » 11. jan 2018, 17:55

Vi har ikke prøvet det, endnu. Vi er dog nysgerrig på at prøve det, men det er mere for at få stillet nysgerrigheden. Jeg tror at vi en enkelt gang har forsøgt med erstatning i form af veganske pølser i det halvandet år hvor vi begge har forsøgt at spise mindre kød. Vi spiser gerne vegetarisk eller vegansk 4-5 gange om ugen, og det er linser, kikærter edamame bønner og lign vi burger i stedet
0

Tilbage til "Mad og drikke"