Den helt RIGTIGE risengrød!

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Den helt RIGTIGE risengrød!

Indlægaf HappyPaww » 22. dec 2017, 11:19

didaa skrev:
HappyPaww skrev:
twinkle skrev:Hvor mange kommer egentlig salt i til sidst? Jeg synes det på en eller anden måde tykner risengrøden liiiiige det sidste, så den bliver helt perfekt. Men jeg ved ikke, om det er noget jeg bare bilder mig selv ind :gruble:

Der SKAL salt i grød! Ellers bliver det alt for fadt og smagløst.

Men kan så heller ikke klare når folk fx koger ris og pasta uden salt :badr:


Enig. Grøden skal saltes til sidst.

Jeg skumler indimellem over min kære mand, der kører ret meget sundhedstrip, og vil gerne skære ned på ALLES saltforbrug. Det resulterer i at pasta og kartofler bliver kogt uden salt med ordene "ja vi fjerner det salt vi selv kan styre". Nej det gør vi så ikke.

:shock: Tror faktisk også det alligevel ender med at man tilfører mere salt ved bordet - så det er totalt misforstået!
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Den helt RIGTIGE risengrød!

Indlægaf Juki » 22. dec 2017, 11:53

Det er sjældent jeg laver risengrød til andet end risalamande, men hvis jeg gør så er det med sødmælk og evt. også vand(afhængig af opskriften)

Jeg har faktisk været i tvivl om hvilken slags mælk jeg skal bruge i år, om det skal være sødmælk eller letmælk. Jeg havde egentlig tænkt mig at bruge sødmælk igen, men så kom jeg i tvivl om det ville blive for fed, når nu at risengrøden skal blandes med flødeskum? :gruble:

Det er ikke fordi vi er fedtforskrækkede, men det skal jo heller ikke blive så kvalmt at ingen af os kan holde ud at spise det.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Den helt RIGTIGE risengrød!

Indlægaf Ficus » 22. dec 2017, 12:26

Juki skrev:Jeg har faktisk været i tvivl om hvilken slags mælk jeg skal bruge i år, om det skal være sødmælk eller letmælk. Jeg havde egentlig tænkt mig at bruge sødmælk igen, men så kom jeg i tvivl om det ville blive for fed, når nu at risengrøden skal blandes med flødeskum? :gruble:

Det er ikke fordi vi er fedtforskrækkede, men det skal jo heller ikke blive så kvalmt at ingen af os kan holde ud at spise det.


Vores er altid lavet på sød, synes ikke det bliver kvalmt på nogen måde. Den eneste gang den har været alt for sød, var hvor min tante havde byttet teskeer sukker ud med spiseskeer og brugt vanillesukker oveni. Men den kunne nu godt spises alligevel :D
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Den helt RIGTIGE risengrød!

Indlægaf Ficus » 22. dec 2017, 12:33

Vi bruger pama grødris og sødmælk. Vand og salt. Hvis jeg er i god tid, så putter den i dynen, skal det gå lidt hurtigere, så står jeg og rører og rører i den.


Jeg har et sidespørgsmål til risengrød, som jeg har grublet over de sidstw par gange jeg har lavet det...

Sådan en portion, efter pakkens anvisning, på 1 liter mælk, hvor mange personer er den til ved jer?

Der står på pakken at den er til 4 personer
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11499
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: Den helt RIGTIGE risengrød!

Indlægaf PaleSeptember » 22. dec 2017, 12:59

Angelina skrev:pama - og så laktosfri mælk (som desværre ikke fås som sødmælk).. og så skal det puttes...


Kan du ikke bare blande med laktosefri fløde? :)
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Den helt RIGTIGE risengrød!

Indlægaf Lys » 22. dec 2017, 13:02

Ficus skrev:Vi bruger pama grødris og sødmælk. Vand og salt. Hvis jeg er i god tid, så putter den i dynen, skal det gå lidt hurtigere, så står jeg og rører og rører i den.


Jeg har et sidespørgsmål til risengrød, som jeg har grublet over de sidstw par gange jeg har lavet det...

Sådan en portion, efter pakkens anvisning, på 1 liter mælk, hvor mange personer er den til ved jer?

Der står på pakken at den er til 4 personer


1 L mælk rækker kun til 2(-3) personer i min optik. Jeg laver af 1/2 L til mig selv - det er en lidt stor portion, men jeg kan ret godt lide risengrød...
2
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Den helt RIGTIGE risengrød!

Indlægaf twinkle » 22. dec 2017, 14:00

Ficus skrev:Vi bruger pama grødris og sødmælk. Vand og salt. Hvis jeg er i god tid, så putter den i dynen, skal det gå lidt hurtigere, så står jeg og rører og rører i den.


Jeg har et sidespørgsmål til risengrød, som jeg har grublet over de sidstw par gange jeg har lavet det...

Sådan en portion, efter pakkens anvisning, på 1 liter mælk, hvor mange personer er den til ved jer?

Der står på pakken at den er til 4 personer


Herhjemme rækker sådan en portion kun til to personer. Men vi er også svært glade for risengrød begge to (plus, jeg er gravid og kunne æde risengrød konstant) :ivrig: :ivrig:
2
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Den helt RIGTIGE risengrød!

Indlægaf dgd2007 » 22. dec 2017, 14:08

Hewlett skrev:Pama og sødmælk :)

x2
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Den helt RIGTIGE risengrød!

Indlægaf Ficus » 22. dec 2017, 15:11

Tænkte nok deres portionsstørrelse var off. Jeg plejer at lave en alm portion herhjemme, vi er 2, synes dog altid at der liiiige mangler lidt. Sidst lavede jeg så halvanden portion og havde så 1-2 dl grød tilbage, som blev til en lille risalamande snack dagen efter.
0
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Den helt RIGTIGE risengrød!

Indlægaf bralle » 22. dec 2017, 15:17

vulpesVelox skrev:
Ficus skrev:Vi bruger pama grødris og sødmælk. Vand og salt. Hvis jeg er i god tid, så putter den i dynen, skal det gå lidt hurtigere, så står jeg og rører og rører i den.


Jeg har et sidespørgsmål til risengrød, som jeg har grublet over de sidstw par gange jeg har lavet det...

Sådan en portion, efter pakkens anvisning, på 1 liter mælk, hvor mange personer er den til ved jer?

Der står på pakken at den er til 4 personer

De 4 personer formodes at have fået en hovedret og enten en forret eller en dessert (afhængigt af om man betragter risengrød som dessert eller forret) i forbindelse med grøden.

Man kan åbenbart ikke leve af risengrød ifølge kogebogen; det er et meget indskrænket livssyn, der holder sig, de kogebogs-forfattere :rulle:

I min køkken-matematik er 4 = 1.


Jeg vil nu give kogebogen ret i, at risengrød bør serveres sammen med en anden ret. At få risengrød til aftensmad er lige som at spise på McD. Man bliver ikke mæt, man mister bare appetitten.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Den helt RIGTIGE risengrød!

Indlægaf Spjaerten » 22. dec 2017, 16:01

Pamas opskrift har altid passet til 3 personer. Sådan ca. Men vi har næsten også altid haft æbleskiver på aften menuen de dage vi fik risengrød. (Det var kun en december spise).
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Den helt RIGTIGE risengrød!

Indlægaf Shmartiesh » 22. dec 2017, 16:16

Ficus skrev:Vi bruger pama grødris og sødmælk. Vand og salt. Hvis jeg er i god tid, så putter den i dynen, skal det gå lidt hurtigere, så står jeg og rører og rører i den.


Jeg har et sidespørgsmål til risengrød, som jeg har grublet over de sidstw par gange jeg har lavet det...

Sådan en portion, efter pakkens anvisning, på 1 liter mælk, hvor mange personer er den til ved jer?

Der står på pakken at den er til 4 personer

Pamas siger 1 l. Mælk til 4 personer. Men når vi laver det spiser vi stort set alt, 2 personer, bortset fra en mini portion der så bliver brugt til klatkager.

Men den blå pose (uden navn) siger 1 l. Og 2,5 dl. Til 4 personer. Også 50 g. Mere gryn mener jeg. Samme resultat som ovenstående.

Igår fik vi et vennepar på besøg, dvs 4 mennesker spiste 8 personer risengrød. Godt nok spiste min venindes kæreste en ret stor del, men jeg vil kun sige det rækker til 2-3 personer i en alm. Portion. Jeg ved ikke om producenten tænker man kun spiser én portion hver?
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Den helt RIGTIGE risengrød!

Indlægaf Pjeps » 22. dec 2017, 21:04

Pama grødris, letmælk, salt og i en stegepose i en suppegryde med kogende vand, lad et lille hul være i lukningen der stikker ud af gryden, kog ca 1,5 time. Ingen røren, ingen svinsk brændt på gryde. Uhhm lækker Risengrød. :D
0
:ninja:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Den helt RIGTIGE risengrød!

Indlægaf LadyFox » 23. dec 2017, 18:21

Grødris, mærket spiller ingen rolle, sødmælk og salt i til sidst. Jeg laver det bare i en gryde på komfuret. Jeg bruger ikke vand.

Jeg laver en ganske glimrende grød.
0
...

Tilbage til "Mad og drikke"