Vi siger/tænker et, men vi gør noget andet

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 594
Likede indlæg: 11703

Re: Vi siger/tænker et, men vi gør noget andet

Indlægaf HappyPaww » 2. dec 2019, 20:54

Må indrømme at det betyder mere for os at få det mad vi og især børnene kan lide, og som er nemt i en travl hverdag (=de retter vi kender og hurtigt kan lave uden opskrifter osv), så derfor er der en form for kød nærmest hver dag.
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 296
Likede indlæg: 2609

Indlægaf Artem » 2. dec 2019, 21:51

Jeg er en kødspiser, og det har jeg ingen planer om at ændre på.

Men synes der bliver flere og flere specielt kvinder omkring de 30 år der vælger kød fra. Måske ikke helt, men hvor de prøver på at spise mindre og feks ikke spiser kød til frokost på job.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 474
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 6146

Indlægaf Pjeps » 2. dec 2019, 23:54

Jeg spiser mindre kød end for et par år siden. Er blevetmeget bedre til at bruge bælgfrugter . Men jeg bliver aldrig veganer og heller ikke vegetar selvom jeg spiser flerevegetariske måltider nu.
0
:ninja:
Sof
Kort karma: 71
Likede indlæg: 1795

Indlægaf Sof » 3. dec 2019, 00:08

Vi spiser mindre kød end vi gjorde før, det har været rimelig flydende så ved ikke hvornår det store skift egentlig var, men det er i hvert fald et par år.

Vi spiser vegetarisk 2-3 dage om ugen og rugbrød 1 dag og resten af dagene får vi måltidskasser hvor kødportionerne typisk er mindre, end hvis man selv handler ind. Tror ikke vi kommer til at lave et totalt skifte til vegetarisk eller vegansk, for den sags skyld.
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 570
Likede indlæg: 13559

Indlægaf Flora » 3. dec 2019, 00:23

Jeg spiser kødfrit en gang imellem, når jeg føler for det, men det er vist ikke det vilde, mit kødforbrug har ændret sig. Men jeg synes egentlig, jeg lever rimeligt klima- og miljøvenligt sådan overall. Det er jo ikke kun kød, det handler om.
0
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 663
Likede indlæg: 4091

Indlægaf Falstria » 3. dec 2019, 00:46

Ingen ændring, hvis jeg skal ændre noget skulle jeg spise mere kød, kunne godt bruge de ekstra proteiner.
Har kun sparet på kødet for at spare penge, men det kan mærkes på kroppen og psyken.

Kød er CO2 neutralt, flertallet af folk ved godt at en ko ikke spiser kul og ikke drikker olie.
Det er bare ikke dem der råber højest og hvad skulle det også nytte når man er oppe imod religiøse frelste helligrøve.
0
Kakadu
Kort karma: 34
Likede indlæg: 970

Indlægaf Kakadu » 3. dec 2019, 10:09

Vores børn kan også godt lide kød, men jeg tror alligevel, det er vigtigere for dem, at deres liv - og deres børns - ikke kommer til minde om en katastrofefilm.

Så vi laver ikke mad med kød eller fisk herhjemme længere. De eneste animalske produkter, vi har i køleskabet, er ost (fordi der endnu ikke findes et ordentligt alternativ) og æg (fra vores egne høns).
1
I didn’t come from your rib
you came from my vagina
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 256
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 4510

Indlægaf Kattefjæs » 3. dec 2019, 10:54

Mon ikke det ogsaa, i hvert fald til en vis graense, handler om at nogle har indfoert koedfri dage for at saenke forbruget af etiske aarsager, men egentlig ikke har lyst til at undvaere koed, og derfor kompenserer ved at spise ekstra meget paa de dage hvor de godt 'maa'? Lidt ligesom hvis man er paa streng kur men tillader sig en cheat day - og ender med at aede fem gange saa meget slik, junk og crap paa den ene cheat day end man havde gjort paa fjorten helt almindelige dage hvis bare man havde tilladt sig selv en lille snack her og der naar man fik cravings. Det har ikke rigtig nogen positiv effekt i det lange loeb men den enkelte kan godt foele at de goer en indsats her og nu. Selvom det jo altsaa ikke rigtig virker efter hensigten.
1
Brugeravatar
catnip
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3818

Indlægaf catnip » 3. dec 2019, 11:04

Vi spiser overvejende vegetarisk, men med lidt fisk og skaldyr af og til. I dag spiser vi betydeligt mindre fisk og skaldyr end vi gjorde for nogle år siden, nok max 3-4 gange om måneden nu. Og så har vi i snit en vegansk dag om ugen - ikke fordi det er noget vi jagter, men det sker bare helt naturligt i forhold til de retter vi nu laver.
Senest rettet af catnip 3. dec 2019, 12:33, rettet i alt 2 gange.
0
“An American monkey, after getting drunk on brandy, would never touch it again, and thus is much wiser than most men.”
― Charles Darwin
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 1840
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 24443
Kontakt:

Indlægaf Ado » 3. dec 2019, 12:15

Vi spiser klart mindre kød end tidligere. Til gengæld har vi andre favoritter, som vil stemple os hårdt på det korrekte skala. Men ja, mindre kød i hverdagene - flere vegetardage. Og min mave har det langt bedre, når jeg har spist mig mæt i en vegetarcurry fremfor en stor steak.
Men kød vil altid være der. Vi bliver ikke vegetarer, og slet ikke veganere.
0
No1
Kort karma: 198
Likede indlæg: 3464

Indlægaf No1 » 3. dec 2019, 13:23

Jeg spiser ikke forfærdeligt meget kød, men det er ikke et bevidst valg. Jeg elsker kød - og der er klart perioder, hvor jeg spiser mere kød end andre.
0
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Brugeravatar
MyGirl
Kort karma: 517
Likede indlæg: 3742

Indlægaf MyGirl » 3. dec 2019, 13:58

Jeg har ingen intentioner om at blive vegetar, men spiser markant mindre kød end for et år eller to siden. Det er nu ikke sket ud fra en klimabetragtning men mere en økonomisk, sundhedsmæssig og overforbrugstankegang.

Dog tror jeg vores teenageres indførelse af faste vegetardage er klimamotiveret. Jeg ser det som en kærkommmen lejlighed til at få fyldt en masse grønt i dem :D
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Kort karma: 1056
Likede indlæg: 8617

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. dec 2019, 14:07

Vi spiser ikke ret meget kød og har ikke gjort det i mange år. Vores søn er ikke så interesseret i kød, jeg fungerer bedst uden og min mand spiser mere eller mindre hvad der bliver serveret men er generelt glad for salater og grønsager. Jeg gad godt spise mere fisk, men det spiser min mand så tilgengæld slet ikke, så det kan jeg ikke lige overskue. Desuden vil jeg slet ikke spise fisk herude hvor vi bor. Måske det bliver noget med fisk og kylling når vi kommer til Dk igen.
0
HelseDullen
Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 903
Likede indlæg: 11809

Indlægaf LaMariposa » 3. dec 2019, 14:35

Artem skrev:Jeg er en kødspiser, og det har jeg ingen planer om at ændre på.

Men synes der bliver flere og flere specielt kvinder omkring de 30 år der vælger kød fra. Måske ikke helt, men hvor de prøver på at spise mindre og feks ikke spiser kød til frokost på job.

Sådan gør jeg det meste af tiden, og jeg vælger ofte kød fra netop til frokost på job. Ikke fordi jeg ikke vil spise kød, men skamstegt, kedeligt kantinekød med masser af fedt i, det gider jeg simpelthen ikke spise. Det er ikke det værd. Jeg spiser ikke kød bare fordi, jeg spiser det, når det er virkelig godt.
1
:lun:

Be brave
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Kort karma: 863
Likede indlæg: 13218

Indlægaf POCKETKITTEN » 3. dec 2019, 20:29

Vi er gået fra kød (kylling eller oksekød) hver eneste dag til én gang hver eller hver anden uge.

De sidste to år har vi uden det store overlæg haft flere og flere kødfri dage, og det seneste halve år er vi så landet sådan her. Jeg har aldrig rigtig brudt mig om kød, og min mand savner det ikke rigtig, men vil gerne spare pengene.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.

Tilbage til "Mad og drikke"