Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3081
Likede indlæg: 20694

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Wizzze » 10. jul 2019, 16:54

StripesAddict skrev:Kan jeg bruge creme fraiche til at legere en tomatsuppe med, i stedet for fløde?

Ja
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 786
Likede indlæg: 8593

Indlægaf Pandesteg » 10. jul 2019, 17:58

StripesAddict skrev:Kan jeg bruge creme fraiche til at legere en tomatsuppe med, i stedet for fløde?

Hvis bare det ikke koger op efter du putter creme fraiche i, for så risikerer du at det skiller.
1
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
StripesAddict
Kort karma: 105
Likede indlæg: 871

Indlægaf StripesAddict » 10. jul 2019, 18:10

^tak, begge to :)
0
zembra1986
Kort karma: 211
Likede indlæg: 3822

Indlægaf zembra1986 » 11. jul 2019, 14:11

Bliver kikærtebøffer kedelige af at ligge? Er de bedst, når de er friskstegt?

Jeg er i tvivl om jeg skal stege al "dejen" nu eller lade det jeg først skal bruge til aftensmad i morgen eller overmorgen, ligge i køleskabet.
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 559
Likede indlæg: 12960

Indlægaf Flora » 11. jul 2019, 21:58

zembra1986 skrev:Bliver kikærtebøffer kedelige af at ligge? Er de bedst, når de er friskstegt?

Jeg er i tvivl om jeg skal stege al "dejen" nu eller lade det jeg først skal bruge til aftensmad i morgen eller overmorgen, ligge i køleskabet.

Det afhænger nok af, hvilken opskrift man bruger, men dem jeg laver, plejer godt at kunne ligge i køleskabet et par dage uden at blive kedelige. De kan også sagtens fryses :)
0
zembra1986
Kort karma: 211
Likede indlæg: 3822

Indlægaf zembra1986 » 11. jul 2019, 22:02

Flora skrev:
zembra1986 skrev:Bliver kikærtebøffer kedelige af at ligge? Er de bedst, når de er friskstegt?

Det afhænger nok af, hvilken opskrift man bruger, men dem jeg laver, plejer godt at kunne ligge i køleskabet et par dage uden at blive kedelige. De kan også sagtens fryses :)

Jeg endte med kun at stege dem jeg skulle bruge og så gemme resten i en frysepose med knude på. Skal enten bruge det i morgen eller lørdag. Det kan det vel godt holde, ik'? Opskriften var kikærter, æg, mel, krydderier, løg/hvidløg
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 559
Likede indlæg: 12960

Indlægaf Flora » 11. jul 2019, 22:07

zembra1986 skrev:
Flora skrev:

Jeg endte med kun at stege dem jeg skulle bruge og så gemme resten i en frysepose med knude på. Skal enten bruge det i morgen eller lørdag. Det kan det vel godt holde, ik'? Opskriften var kikærter, æg, mel, krydderier, løg/hvidløg

Det ved jeg ikke. Det har ikke prøvet. Men umiddelbart kan jeg ikke se, hvad der skulle være i vejen for det :)
1
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 2220
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 24112

Indlægaf Daine » 15. jul 2019, 14:24

Jeg skal fejre fødselsdag på fredag og har styr på de hjemmebagte boller. Men jeg mangler noget kageagtigt og da bageren holder ferielukket og jeg ikke kommer til Herning, så bliver jeg nok nødt til selv at prøve. Men jeg er herredårlig til at bage :genert:
Har I en to-go-to opskrift der opfylder tre kriterier: Smager godt, idiotsikker at udføre og enkel ingrediensliste?

Jeg har selv tænkt kanelkage eller chokoladekage, men de få gange jeg har bagt er de blevet tørre, selvom jeg fulgte opskriften :( Jeg har også overvejet store (chokolade)cookies, men har ikke prøvet at bage dem :gruble: Vi bliver 5-7 voksne.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 294
Likede indlæg: 5619

Indlægaf Tilly » 15. jul 2019, 15:24

Daine skrev:Jeg skal fejre fødselsdag på fredag og har styr på de hjemmebagte boller. Men jeg mangler noget kageagtigt og da bageren holder ferielukket og jeg ikke kommer til Herning, så bliver jeg nok nødt til selv at prøve. Men jeg er herredårlig til at bage :genert:
Har I en to-go-to opskrift der opfylder tre kriterier: Smager godt, idiotsikker at udføre og enkel ingrediensliste?

Jeg har selv tænkt kanelkage eller chokoladekage, men de få gange jeg har bagt er de blevet tørre, selvom jeg fulgte opskriften :( Jeg har også overvejet store (chokolade)cookies, men har ikke prøvet at bage dem :gruble: Vi bliver 5-7 voksne.

Disse opskrifter er alle godkendt af mine smagsløg :D Og plus de er nemme.

Karamelliseret brownie http://www.louisesmadblog.dk/karamelliseret-brownie/

Nem rabarbertærte https://madensverden.dk/verdens-bedste- ... muldredej/

Peanutbutter brownie https://www.femina.dk/mad/desserter/pea ... er-brownie

Kanelkage https://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/ ... diens=Ymer

Chokolade(/kakao) kage https://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/ ... koladekage
Senest rettet af Tilly 15. jul 2019, 15:25, rettet i alt 1 gang.
1
Lykke
Kort karma: 167
Likede indlæg: 4121

Indlægaf Lykke » 15. jul 2019, 15:24

Daine skrev:Jeg skal fejre fødselsdag på fredag og har styr på de hjemmebagte boller. Men jeg mangler noget kageagtigt og da bageren holder ferielukket og jeg ikke kommer til Herning, så bliver jeg nok nødt til selv at prøve. Men jeg er herredårlig til at bage :genert:

https://www.arla.dk/opskrifter/kanelkage/

https://www.alt.dk/mad/opskrift/meyers- ... -chokolade

Synes altid der bliver flere end 10 cookies, men det kommer selvfølgelig an på størrelsen.

Hvad med brunsviger eller kringle? Søren ryges kringle er meget lækker. Plejer at komme marcipan i remoncen og smør i dejen.
1
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 294
Likede indlæg: 5619

Indlægaf Tilly » 15. jul 2019, 15:27

De her cookies er også virkelig gode https://www.louiogbearnaisen.dk/2014/02 ... okies.html
1
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 568
Likede indlæg: 11091

Indlægaf HappyPaww » 15. jul 2019, 15:42

Den her chokoladekage (for de pernitne: kakaokage) er så godt som idiotsikker :D Og den er virkelig god!

https://www.dr.dk/mad/opskrift/alletide ... et-version
0
Brugeravatar
Daine

Indlægaf Daine » 15. jul 2019, 15:43

Fedt tak :gogo: Nu handler det vist bare om at vælge :lol:
0

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Lys
Kort karma: 325
Likede indlæg: 4767

Indlægaf Lys » 15. jul 2019, 16:30

I forhold til at undgå at kagen bliver tør, så pas på bagetiden. Hvis der står 45 min i opskriften, så tjek den efter 35 min. Og så med max 5 min imellem derefter hvis den ikke er færdig. En chokoladekage må fx typisk godt være en smule klæg i midten, så hellere en lille smule for kort tid end lidt for lang tid. Den bager også lidt videre, når man tager den ud.
1
Brugeravatar
Daine

Indlægaf Daine » 15. jul 2019, 17:44

Lys skrev:I forhold til at undgå at kagen bliver tør, så pas på bagetiden. Hvis der står 45 min i opskriften, så tjek den efter 35 min. Og så med max 5 min imellem derefter hvis den ikke er færdig. En chokoladekage må fx typisk godt være en smule klæg i midten, så hellere en lille smule for kort tid end lidt for lang tid. Den bager også lidt videre, når man tager den ud.

Jeg prøver at være lidt mere obs på det, men mangler nok lidt fingerspitzgefühl ift bagning :D
0

Tilbage til "Mad og drikke"