Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
FormerlyKnownAs
Kort karma: 348
Likede indlæg: 2486

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. mar 2018, 08:29

godtnavn skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
godtnavn skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
milisa skrev:Er der nogen af jer, der overvejer saltindhold? Og/eller overvejer mængden af tilsætningsstoffer? Min kødfrie mad består som oftest af omelet, fisk eller blot grøntsagsruskomsnusk, for jeg synes godt nok alle de der sojaprodukter er voldsomt salte og/eller med diverse modificerede ting.

Som udgangspunkt undgår vi forarbejdet kød. Altså en masse færdiglavet, halvfabrik osv. Det er jo heller sådan st vi selv tørrer bønner, maler mel osv, men tænker du forstår hvad jeg mener ;)

Vi undgår helt sojaerstatninger for det er bare ikke rigtig godt. Når folk argumenterer at de da spiser soja i Asien, så tage de ikke højde for at det jo ikke i samme form som os i vesten hvor der er soja i snart sagt alt og folk netop bruger soja”kød, Mælk, yoghurt, pølser og og og. Nej tak herfra.

Vi har få ting i fryseren som f.eks. De der falafler fra Nutana. Og en kasse med blandet vegetar halløj fra Aarstiderne- bøffer, ruller og tofu.

Lad mig iøvrigt slå et slag for Aarsridernes kartoffel/porrerulle. Den er er viiildt god!!!

Hvor får man den rulle?

Jeg bruger heller ikke meget soyaprodukter, jeg synes mange af dem prøver at smage som kød, og det har jeg jo netop ikke lyst til når jeg spiser kød-frit :)

Hos Aarstiderne

Jeg troede kun de havde måltids og frugtkasser, må tjekke ud hvad de ellers har :)

Nej nej, de har rigitg rigitg meget forskelligt
1
/Dullen
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Kort karma: 640
Likede indlæg: 9776

Indlægaf POCKETKITTEN » 13. mar 2018, 17:19

De passer også ind her, hvis dobbeltindæg ikke gør noget. :genert:

Koldthævede boller med valnød og abrikos med frisk avokado, rød skovsyre, peber og citron.

Spaghetti med sovs af dampet grønkål blendet med parmesan, hvidløg, olivenolie og kogevand. Toppet med ricotta og citronsaft.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
7
my sexuality is James McAvoy angrily sitting in the desert in that lilac v neck shirt
Brugeravatar
Fillie
Kort karma: 808
Geografisk sted: Backsword
Likede indlæg: 4426

Indlægaf Fillie » 13. mar 2018, 17:42

Jeg har købt det nye veggiepålæg fra Den Grønne Slagter - en af hver. Jeg er meget spændt på det. :love:
1
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 615
Likede indlæg: 11354

Indlægaf Persnikedy » 13. mar 2018, 17:44

Jeg er nu på 3 dag i min vegetar uge. Og.. ja det e rlidt pinligt men hvordan dælen søger i andre for ikke at prutte løs :gruble: Jeg tror ikke min krop er vant til rent grønt :genert:
0
Fab-Yule-Ous
Buffy
Kort karma: 154
Likede indlæg: 2167

Indlægaf Buffy » 13. mar 2018, 18:03

Persnikedy skrev:Jeg er nu på 3 dag i min vegetar uge. Og.. ja det e rlidt pinligt men hvordan dælen søger i andre for ikke at prutte løs :gruble: Jeg tror ikke min krop er vant til rent grønt :genert:

Som jeg husker det, så var det bare den første uge eller to, syntes ikke jeg prutter så meget mere OG jeg spiser bønner næsten hver dag :-D
0
Buffy
Kort karma: 154
Likede indlæg: 2167

Indlægaf Buffy » 13. mar 2018, 18:05

POCKETKITTEN skrev:De passer også ind her, hvis dobbeltindæg ikke gør noget. :genert:

Koldthævede boller med valnød og abrikos med frisk avokado, rød skovsyre, peber og citron.

Spaghetti med sovs af dampet grønkål blendet med parmesan, hvidløg, olivenolie og kogevand. Toppet med ricotta og citronsaft.

De avokado madder ser så godt ud :savl: Jeg skal helt klart have skovsyre i min krydderurtekrukker igen i år :)
1
FormerlyKnownAs

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. mar 2018, 18:52

Persnikedy skrev:Jeg er nu på 3 dag i min vegetar uge. Og.. ja det e rlidt pinligt men hvordan dælen søger i andre for ikke at prutte løs :gruble: Jeg tror ikke min krop er vant til rent grønt :genert:

:lol: jeg læste det vist for hurtigt, for jeg læste det som jeg er ikke vant til at min krop gør rent
4
/Dullen
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 225
Likede indlæg: 1325

Indlægaf Panton » 13. mar 2018, 19:19

Fillie skrev:Jeg har købt det nye veggiepålæg fra Den Grønne Slagter - en af hver. Jeg er meget spændt på det. :love:

Det smager rigtig godt, ligesom det veggie Aldi sælger.
1
Winners never quit
Quitters never win
OberstNasig
Kort karma: 71
Likede indlæg: 782

Indlægaf OberstNasig » 13. mar 2018, 21:52

Lige for at komme med et lidt andet indspark til tråden, så er River Cottage bøgerne rigtig gode, hvis man ønsker en relativt kød-fri livsstil. Jeg har flere af bøgerne, men det som gør dem gode er, at de for det første for det meste tager kortere tid at lave og derudover somregel altid indeholder ingredienser, som selv Netto kan diske op med.
0
Finidut
Kort karma: 22
Likede indlæg: 221

Indlægaf Finidut » 18. mar 2018, 22:38

Lige i forhold til færdige falafler, så kan jeg godt anbefale dem fra Hälsans Kök (købt i Rema - ved ikke om de forhandles andre steder). Jeg har før købt de økologiske fra Urtekram, men jeg har aldrig været sådan helt tilfreds med dem. Jeg har syntes, at de smagte af for lidt og var for seje og alt for tørre i konsistensen. Men her til aften prøvede jeg dem fra Hälsans Kök og de var, i hvert fald i forhold til min smag, meget bedre. De var smushy indeni, tilpas saftige og let krydrede. De var så godt nok også bløde udenpå og måske lidt for mos-agtige indeni, men det kunne jeg godt leve med.
1
FormerlyKnownAs

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. mar 2018, 05:09

Finidut skrev:Lige i forhold til færdige falafler, så kan jeg godt anbefale dem fra Hälsans Kök (købt i Rema - ved ikke om de forhandles andre steder). Jeg har før købt de økologiske fra Urtekram, men jeg har aldrig været sådan helt tilfreds med dem. Jeg har syntes, at de smagte af for lidt og var for seje og alt for tørre i konsistensen. Men her til aften prøvede jeg dem fra Hälsans Kök og de var, i hvert fald i forhold til min smag, meget bedre. De var smushy indeni, tilpas saftige og let krydrede. De var så godt nok også bløde udenpå og måske lidt for mos-agtige indeni, men det kunne jeg godt leve med.

Lyder godt. Er de øko?
0
/Dullen
Brugeravatar
WorkInProgress
Kort karma: 247
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 1811
Kontakt:

Indlægaf WorkInProgress » 19. mar 2018, 12:48

Jeg kom til at tænke over noget, som ikke er mad-relateret men som jeg alligevel tænker at jer herinde er de allerbedste til at svare på :D

Som jeg har forstået det, så undgår veganere alt der har med dyr at gøre, inklusiv æg, mælk og lædertasker fx.

Men hvad med uldtrøjer? De er jo lavet af noget fra et dyr, men hvis ikke man klippede fårene ville de omkomme af hedeslag så reelt gør man dem en tjeneste, og så er det vel resourcespild ikke at anvende ulden når man kan? :gruble:
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1260
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 20787

Indlægaf LadyFox » 19. mar 2018, 13:05

KitKat skrev:Jeg kom til at tænke over noget, som ikke er mad-relateret men som jeg alligevel tænker at jer herinde er de allerbedste til at svare på :D

Som jeg har forstået det, så undgår veganere alt der har med dyr at gøre, inklusiv æg, mælk og lædertasker fx.

Men hvad med uldtrøjer? De er jo lavet af noget fra et dyr, men hvis ikke man klippede fårene ville de omkomme af hedeslag så reelt gør man dem en tjeneste, og så er det vel resourcespild ikke at anvende ulden når man kan? :gruble:

De veganere jeg har i mit liv bruger ikke uld da de er slet mener at fårene burde holdes som en del af en industri. Hvis der ikke er får i industrien vil der jo heller ikke være nogle får at klippe.

Samme tankegang kan man jo bruge om mad, det er spild at have grise i fangenskab hvis man ikke spiser dem, det ville være synd at smide kødet ud - men ideologien bygger jo på at vi slet ikke skal udnytte grisene til egen fordel. Det samme gælder jo så fårene.
3
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
WorkInProgress
Kort karma: 247
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 1811
Kontakt:

Indlægaf WorkInProgress » 19. mar 2018, 13:08

LadyFox skrev:De veganere jeg har i mit liv bruger ikke uld da de er slet mener at fårene burde holdes som en del af en industri. Hvis der ikke er får i industrien vil der jo heller ikke være nogle får at klippe.

Samme tankegang kan man jo bruge om mad, det er spild at have grise i fangenskab hvis man ikke spiser dem, det ville være synd at smide kødet ud - men ideologien bygger jo på at vi slet ikke skal udnytte grisene til egen fordel. Det samme gælder jo så fårene.

Det giver god mening. Tak :kys:
0
Finidut
Kort karma: 22
Likede indlæg: 221

Indlægaf Finidut » 19. mar 2018, 13:13

FormerlyKnownAs skrev:
Finidut skrev:Lige i forhold til færdige falafler, så kan jeg godt anbefale dem fra Hälsans Kök (købt i Rema - ved ikke om de forhandles andre steder). Jeg har før købt de økologiske fra Urtekram, men jeg har aldrig været sådan helt tilfreds med dem. Jeg har syntes, at de smagte af for lidt og var for seje og alt for tørre i konsistensen. Men her til aften prøvede jeg dem fra Hälsans Kök og de var, i hvert fald i forhold til min smag, meget bedre. De var smushy indeni, tilpas saftige og let krydrede. De var så godt nok også bløde udenpå og måske lidt for mos-agtige indeni, men det kunne jeg godt leve med.

Lyder godt. Er de øko?

Nej, ikke dem jeg købte. Ved ikke om de fåes økologiske. Men de er veganske.
0

Tilbage til "Mad og drikke"