Nytårsmenu 2022-2023

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Nytårsmenu 2022-2023

Indlægaf oOxXxOo » 12. dec 2022, 12:18

Jeg tror vi ender med:
- Frokost/forret:
Hvide asarges viklet med skiver af røget Tofu (jeg tror jeg vikler tofuen fast med rispapir,) og dernæst pankopaneret og dybtstegt. Dertil en hollandaise og små asparges kartofler (ældste barnet på 3 må selv bestemme hvad han skal have, så det bliver enten pasta med ketchup eller fritter, hvis jeg ikke tager fejl :lol: )

- Hovedet/aftensmad:
"Tapas" (Har dog ikke besluttet hvad endnu, men følgende er i overvejelserne)
- myntedip
- hummus
- oliventappanade
- "fiske mousse" (på enten bananblomst eller jackfruit, i en -hvid dressing med peberrod, creme fraich, toppet med Kapers, syltede rødbedetern og cavi art.)
sesam panteret tofu sticks
- Ovnbagt blomkål
- Agurk/gulerod/ Peberfrugt stave
- helstegte champignoner
- Confiterede Kikærter
- brød
- knækbrød
Evt. En enkelt ost.

- dessert:
Endnu ikke fast besluttet, for jeg har besluttet jeg ikke gider lave det helt vildt store selv, da vi kommer hjem d 29, og manden skal arbejde d 30, hvor jeg så både har to børn og indkøb at gøre. Så overvejer både is, chokolademousse, en panacotta eller se hvad køledisken tilbyder i de forskellige supermarkeder, eller delikatessen i den lokale specialitet forretning
Vi må se hvad det ender med.
1
Smiling_Goat
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12261

Re: Nytårsmenu 2022-2023

Indlægaf Smiling_Goat » 22. dec 2022, 11:56

Vi er endt på det her:

Nytårstorsk fra Thyborøn
med råsyltede stikkelsbær, selleri, urter og skilt sauce

Kalvefilet med kroket af Wagyu okse
med græskarpure, vinter grønt, råsyltede tyttebær, pommes Anna og kalvesauce

Citron dessert i glas
med citronmousse, krystalliseret hvid chokolade og karamelkugler

Kransekage

Langtidshævet surdejsbrød med Unika smør


Vi fik også derfra sidste år, og det var virkelig godt, så jeg har høje forventninger :lol2:
2
Brugeravatar
Faceless
Indlæg: 752
Tilmeldt: 15. sep 2015, 07:23
Kort karma: 57
Likede indlæg: 888

Re: Nytårsmenu 2022-2023

Indlægaf Faceless » 26. dec 2022, 19:47

Vi bliver 5 voksne og en lille en på 3. :)

Dronnings tale:
Asti (dog noget andet til min 3årige nevø)
Tortilla chips og salsa - chips og holiday dip - røgede saltmandler.

Forret:
Tunmousse med lidt feldsalat vendt i en dressing af jomfruolivenolie og citronsaft, salt/peber.
Dertil skiver af rødløg, avokado, og ristet ciabattabrød fra bageren.

Ganerenser:
Grapefrugt granité

Hovedret:
Rødvinsmarineret svinemørbrad i baconsvøb
Bagtkartoffel med luksus kryddersmør (hvidløg, rødløg, modnet cheddarost, bacon, krydderiblanding)
Bagte små tomater, snack gulerødder, og hvidløg - dertil en form for salat og dressing.

Dessert:
Gateau Marcel med Viennetta iskage (og nok noget frugt eller bær af en art, men synes ikke rigtigt det smager af noget på denne årstid.)
Dertil Baileys til de som lyster.

Midnat står den selvfølgelig på bobler med kransekage petit fours. Derudover slik, chokolade, chips med dip og drinks.

- Hvilke vine der serveres til, ved jeg ikke, da de andre tager dem med - jeg drikker nemlig ikke vin selv.
2
Mine drenge M'08/M'09/E'12/M'12/E'13/E'15/P'16/A'19 :lun:

Billede
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1163
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1026

Re: Nytårsmenu 2022-2023

Indlægaf Lone » 26. dec 2022, 20:13

Vi er et selskab på 7, og hapsere til talen og dessert er uddelegeret til andre gæster, men ellers er planen:


1. forret: Hummerbisque
2. forret: Rørt tartar
Hovedret: Kalvefilet sous vide, en form for kartoffel og noget grønt, der endnu er til forhandling


Til midnat: hjemmebagt kransekage og bobler
2
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9652
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 27027

Re: Nytårsmenu 2022-2023

Indlægaf Santa » 26. dec 2022, 20:31

Hm….jeg vakler mellem et godt ostebord eller den klassiske beef Wellington. Begge dele kræver dog en udflugt, for her i sommerhusområdet mangler der en hæderlig ostehandler og Wellington kræver en bestemt ingrediens, som jeg heller ikke kan få her. Plejer at have handlet den inden jul, men det nåede jeg ikke i år.

Hvis vi skal have Wellington, så bliver det nok med dobbeltbagt, krydret kartoffelmos og grønt (sikkert asparges) til.
Forret har vi aftalt at springe over, da vi også laver hors d’oeuvre.
Dessert….tja, flere gange har vi fået hjemmelavet is i fine små vafler, som min mor bager til os. Det er jo godt og kræver kun anretning.
Men en god kransekage kan osse godt være nok.

Vi skalerer lidt ned i år, for vi gider ikke at handle ind og lave mad i flere dage, som vi ellers ofte har gjort.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2637
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 180
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3961

Re: Nytårsmenu 2022-2023

Indlægaf Anlewi » 26. dec 2022, 20:50

Vi har været omkring mange menuer men er nu landet på, men nu ved vi med sikkerhed at vi kun bliver os to :-)

Dronningehapsere/forret
- pestosnegle
- dadler viklet i bacon
- Enmentaler med drue

Hovedret
Fondue (oksemørbrad, svinemørbrad, pølser i svøb, blomkål, perleløg, championg) hertil salat, hjemmelavet fritter, hjemmelavet bearnaise, samt to dressinger

Desserten springer vi over til fordel for julens rester af slik og chips, samt hjemmelavet kransekage og drinks
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9652
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 27027

Re: Nytårsmenu 2022-2023

Indlægaf Santa » 26. dec 2022, 20:55

Santa skrev:Hm….jeg vakler mellem et godt ostebord eller den klassiske beef Wellington. Begge dele kræver dog en udflugt, for her i sommerhusområdet mangler der en hæderlig ostehandler og Wellington kræver en bestemt ingrediens, som jeg heller ikke kan få her. Plejer at have handlet den inden jul, men det nåede jeg ikke i år.

Hvis vi skal have Wellington, så bliver det nok med dobbeltbagt, krydret kartoffelmos og grønt (sikkert asparges) til.
Forret har vi aftalt at springe over, da vi også laver hors d’oeuvre.
Dessert….tja, flere gange har vi fået hjemmelavet is i fine små vafler, som min mor bager til os. Det er jo godt og kræver kun anretning.
Men en god kransekage kan osse godt være nok.

Vi skalerer lidt ned i år, for vi gider ikke at handle ind og lave mad i flere dage, som vi ellers ofte har gjort.

Har lige fundet ud af at jeg nok vil prøve et bagt blomkål med citron og parmesan til hovedretten.

Og så overvejer jeg at udvide hors d’oeuvre sortimentet med lidt rørt tartar på toast.
Så ville vi få foie gras med smørristede svampe på toast, carpaccio rullet om manchego og dryppet med trøffelolie, blinis med rejer og dildcreme og så tartar bidder….
Hm. :gruble:
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2193

Re: Nytårsmenu 2022-2023

Indlægaf mariannaa » 26. dec 2022, 23:13

Jeg tager på det lokale torv på lørdag og handler ind til et par lækre stykker smørrebrød. Der er en mega god slagtervogn og et par fiskevovgne. Jeg vil købe ind til:
Røget ål med æggestand og purløg og så til et stykke med roastbeef og dyrlægens natmad.
Til dessert vil jeg lave en chokolademousse.
1
Fræksak
Indlæg: 2506
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 476
Likede indlæg: 4266

Re: Nytårsmenu 2022-2023

Indlægaf Fræksak » 27. dec 2022, 20:25

Vi har bestilt fra en populær lokal restaurant. Vi er bare os fire hjemme (to voksne og to halvstore børn). Jeg synes, det hele pånær desserten lyder super (og desserten er sikkert fin, lyder bare lidt for kraftig til min smag):

* Bløde tacos fyldt med cremet krabbesalat og en pikant salsa på mexicansk ancho chili, toppet med koriander.

* Carpaccio af nytårstorsk med sprøde skiver af glaskål og rosenkål, det hele dullet op med østersemulsion og juice på agurk og
syrligt æble.

* Cremet hummersuppe med souffle af jomfruhummer, hertil confiteret græskar og sprød hvidløgscrouton på toppen.

* Svampefarseret vagtel med sprøde, knuste kartofler (med rigeligt smør). På siden stegte kejserhatte og syltede bøgehatte, det hele suppleret af en dyb sauce på portvin.

* Spejlblank chokoladeskal fyldt med silkeblød mousse på mørk chokolade, og en kerne af solbær. Pyntet med råsyltede solbær, saltkaramel, knas og et lille knald.
2
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Nytårsmenu 2022-2023

Indlægaf oOxXxOo » 27. dec 2022, 20:48

oOxXxOo skrev:Jeg tror vi ender med:
- Frokost/forret:
Hvide asarges viklet med skiver af røget Tofu (jeg tror jeg vikler tofuen fast med rispapir,) og dernæst pankopaneret og dybtstegt. Dertil en hollandaise og små asparges kartofler (ældste barnet på 3 må selv bestemme hvad han skal have, så det bliver enten pasta med ketchup eller fritter, hvis jeg ikke tager fejl :lol: )

- Hovedet/aftensmad:
"Tapas" (Har dog ikke besluttet hvad endnu, men følgende er i overvejelserne)
- myntedip
- hummus
- oliventappanade
- "fiske mousse" (på enten bananblomst eller jackfruit, i en -hvid dressing med peberrod, creme fraich, toppet med Kapers, syltede rødbedetern og cavi art.)
sesam panteret tofu sticks
- Ovnbagt blomkål
- Agurk/gulerod/ Peberfrugt stave
- helstegte champignoner
- Confiterede Kikærter
- brød
- knækbrød
Evt. En enkelt ost.

- dessert:
Endnu ikke fast besluttet, for jeg har besluttet jeg ikke gider lave det helt vildt store selv, da vi kommer hjem d 29, og manden skal arbejde d 30, hvor jeg så både har to børn og indkøb at gøre. Så overvejer både is, chokolademousse, en panacotta eller se hvad køledisken tilbyder i de forskellige supermarkeder, eller delikatessen i den lokale specialitet forretning
Vi må se hvad det ender med.


Der er ændringer igen igen
- forret/frokost: Veggie sushi (jeg gider ikke lave noget og man kan afhente allerede kl 11 :love: )
- hovedret/aftensmad: tapas hvor det meste bliver købt
- dessert: is med toppings (det meste købt, men skal dog lige have lavet en karamelsovs)
0
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 104
Likede indlæg: 4944

Re: Nytårsmenu 2022-2023

Indlægaf Patience » 27. dec 2022, 20:49

Tror vi er ved at have menuer nogenlunde på plads. Jeg skal være hjemme med min kæreste og vi kan rigtig godt lide at lave lækker mad til hinanden så vi laver lidt hver især.

Hapsere til dronningen:
Jeg laver blinis med caviar og så en hapser med lynstegt tun - sikkert noget med en teriyaki sauce
Min kæreste vil kun ud med at han laver "noget med laks"

Forret springer vi over i år.

Hovedret:

Vi laver hver 2 slags sliders.
Mine bliver med noget langtidsstegt lammekød med "mellemøstlig" krydring, karamelisrede løg og en yoghurt mynte dressing og den anden bliver med cornflakespaneret kylling, med guacemole og salsa.
Tror min kæreste har lagt sig fast på en variant med confiteret and og en luksus cheeseburger

Dessert:

Hvid chokolademousse med passionsfrugtcoullis

kransekage
3
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 22029
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2523
Likede indlæg: 59836

Re: Nytårsmenu 2022-2023

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. dec 2022, 21:23

På baggrund af de tidligere nævnte hensyn er vi endt på:

Kombineret nytårstale-snacks og forret:
- Grillede spid med chorizo, cherrytomater, champignon, peberfrugt og ost
- Chips
- Ristede nødder eller mandler
- Velkomstdrink af Asti, tonic, is og lime

Hovedret:
- Græske bøffer med feta, rødløg og persille
- Valdemarsros ristede kartoffelskiver i fad
- Salat af haricot vert, rødløg, soltørrede tomater og persille med vinaigrette
- Sorte oliven
- Tzatziki
- Bearnaise
Corte Al Passo Primitivo Nuova Generazione Puglia

Dessert:
- Banana split med havreis
Portvin

Kl. 12:
- Kransekage
- Jordbær
- Chips
Sierra Salinas Cava Rosé Brut

Evt. natmad:
- Pitapizzaer med tomat, skinke, champignon og mozzarella

Som sagt har en af de faktorer, som der har skulle tages hensyn til, været nogle gæsters beskedne økonomiske ressourcer kombineret med et ønske om, at aftenen skulle være på sammenskud, og jeg synes, at min veninde og jeg for en kuvertpris på ca. 110 kr. har fået sammensat en helt ok menu.
2
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: Nytårsmenu 2022-2023

Indlægaf Summer » 27. dec 2022, 22:47

Vi holder nytårsaften herhjemme. Vi bliver 6 voksne og 4 børn, og vi vil gerne have noget der ikke er alt for besværligt at stable på benene, og som både voksne og børn kan være med på.
Vi skipper forretten i år. Tænker at selve hovedretten kommer til at tage en del tid af aftenen. Vi skal have raclette og fondue. Dertil kartofler, salat og bearnaisesovs til.
Til desserten kører vi lidt i stil med som når der er “tag selv softice”. Vi har købt forskellige slags is, vafler, chokoladesovs, karamelsovs, krymmel, m&ms og guf.

Kl. 12:00 vil der være kransekage og champagne.
1
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10325
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1232
Likede indlæg: 18652

Re: Nytårsmenu 2022-2023

Indlægaf .Magic. » 28. dec 2022, 05:50

.Magic. skrev:Det sædvanlige.
Hamburgerryg, brune og hvide kartofler, lidt sennep og en halv kålpølse.
Citronfromage til dessert hvis jeg flotter mig.

Jeg er inviteret til mad hos min bror og vi skal have ovenstående. De andre skal dog også have grønlangkål, men det spiser jeg ikke og så tror jeg at jeg lige spørger om jeg skal tage dessert med.
Og om jeg ikke skal lave de brunede kartofler ellers tror jeg ikke jeg får dem. Det lød nemlig ikke som om min svigerinde laver dem og jeg ska’ da’ ha’ :blush:
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13116
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3553
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56371
Kontakt:

Re: Nytårsmenu 2022-2023

Indlægaf Ado » 28. dec 2022, 06:21

Vi tog i Inco i går og handlede til nytårsmiddagen. Og vi kunne ikke vælge mellem alle fristelserne, så nu skal vi have sammensat en menu ud fra indkøbene. :D

Der bliver noget med kongekrabbe til forret.

Så er der en ret med vagtler.

Jeg vil også være i køkkenet, så jeg laver en Wellington.

Og så har vi besluttet os for en Gateau Marcel med syrlige æbledrops.
3
Donna Martin Graduates!

Tilbage til "Mad og drikke"