Lasagnen stod på køkkenbord hele natten

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Lasagnen stod på køkkenbord hele natten

Indlægaf Sangius » 11. jan 2020, 18:37

JoyNips skrev:
Sangius skrev:
BlueBunny skrev:Pasta og ris er ikke godt hvis det har stået ude.

“ Mad, som har stået ude natten over, skal smides ud med det samme. Når det har stået ude i stuetemperatur, har bakterierne haft perfekte vilkår for formering, og chancen for, at giftstoffer har udviklet sig i maden, er stor - selvom det hverken kan ses eller lugtes.”

https://www.dagens.dk/sundhed/professor ... ta-op-igen

Selvfølgelig kan du tage chancen. Men det er det, det er; en chance. Er det, det værd?


Det er sjovt. Min svigermor har altid, hele livet, ladet maden stå i ovnen eller på komfuret natten over, og så varmet det op til aftensmad igen. De blev aldrig syge.
I gamle dage havde man vel også mad stående i en dags tid som minimum.

Gad godt at vide hvad de mener med "stor" risiko. Jeg kender ikke nogen der har fået madforgiftning fra eget køkken - det er som regel altid kontaminerede fødevarer udefra.


Min farmor blev 98 og røg som en skorsten. Hun fik aldrig kræft.

Det er bare ikke ensbetydende med at rygning ikke er temmelig sundhedsskadeligt.


Det kan ikke sammenlignes.

De skriver der ee stor risiko for bakteriedudvikling. Dvs hvis jeg laver den samme handling 500 gange, hvor der hver gang er stor risiko for et specifikt outcome, så er der altså ret lille risiko for, at det ikke ville ske.

Hvis jeg derimod gør noget, hvor 80% oplever et givent outcome af denne handling på livstid, er det ikke usandsynligt at jeg ikke oplever det.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Lasagnen stod på køkkenbord hele natten

Indlægaf avdotja » 11. jan 2020, 19:18

En af de ting der bliver nævnt igen og igen (og igen) i forbindelse at man forsøger at stoppe unødvendigt madspild, er at man ikke skal smide mad ud per automatik, men derimod foretage en reel vurdering af om madvaren er dårlig eller ej. Hvorfor ikke bare gøre det samme her? Hvis lasagnen ser fin ud og lugter udemærket, er der vel ikke noget der taler for at den død og pine skal smides ud?

Jeg er heller ikke helt sikker på at jeg forstår frygten for bakterievæksten. Der er tale om en overnatning på et køkkenbord; noget rigtig mange folk har praktiseret i rigtig mange år.

Min farmor kunne feks ikke drømme om at sætte noget på køl, som ikke var kølnet helt af. Der kunne snildt gå en 4-6 timer og er sikker på at en køkkenbordsovernatning også fandt til sted med jævne mellemrum. Var der virkelig så mange (om overhovedet nogen) der blev syge af det? Eller er det udelukkende en teoretisk risiko, baseret på frygten for bakterier?

Det nye sort er jo ellers at sørge for at blive udsat for flere bakterier, da man mener at frygten for bakterier er en medvirkende årsag til at antallet af fok med autoimmune sygdomme er eksploderet de seneste år. Så måske gør man ligefrem sin famile en tjeneste ved at glemme en lasagne på køkkenbordet i ny og næ :D
10
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Lasagnen stod på køkkenbord hele natten

Indlægaf JoyNips » 11. jan 2020, 20:58

avdotja skrev:En af de ting der bliver nævnt igen og igen (og igen) i forbindelse at man forsøger at stoppe unødvendigt madspild, er at man ikke skal smide mad ud per automatik, men derimod foretage en reel vurdering af om madvaren er dårlig eller ej. Hvorfor ikke bare gøre det samme her? Hvis lasagnen ser fin ud og lugter udemærket, er der vel ikke noget der taler for at den død og pine skal smides ud?


“Mad, som har stået ude natten over, skal smides ud med det samme. Når det har stået ude i stuetemperatur, har bakterierne haft perfekte vilkår for formering, og chancen for, at giftstoffer har udviklet sig i maden, er stor - selvom det hverken kan ses eller lugtes.”

Jeg er all for sund fornuft. Men der er forskel på at kunne se om der er mug på brødet eller at mælken er sur og så at kunne detektere toxiner, der hverken har lugt eller først udvikles i ens tarmkanal når man har indtaget bakterierne.
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Lasagnen stod på køkkenbord hele natten

Indlægaf fisken80 » 11. jan 2020, 21:01

Altså, jeg ville nok selv smide den ud sådan per refleks. Men altså, min mor lod også altid maden overnatte på køkkenbordet. Og suppe fik endda to overnatninger, med dertilhørende to opvarmninger, fordi der var til tre dage i sådan en grydefuld... der var aldrig nogen der havde madforgiftning i mit barndomshjem.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Lasagnen stod på køkkenbord hele natten

Indlægaf Zonta » 11. jan 2020, 21:43

Jeg ville nok smide den ud, men det er kun fordi jeg er hunderæd for at kaste op (f.eks. fra at spise dårlig mad). Dét sagt, så kan vores mad sagtens stå flere timer inden det kommer på køl. Altså fra aftensmad ved 18-tiden til kl. 22-23-stykker. Måske dobbeltmoralsk, det ved jeg ikke :-D Vi er dog aldrig blevet syge af det herhjemme. Jeg har aldrig haft madforgiftning.

Hvad gør toxinerne? :genert: Altså hvis det "bare" er et spørgsmål om, om man får dårlig mave eller kaster op og man gerne løber den risiko for sig selv, så er det vel fint.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Lasagnen stod på køkkenbord hele natten

Indlægaf LadyFox » 11. jan 2020, 22:16

Sangius skrev:
BlueBunny skrev:Pasta og ris er ikke godt hvis det har stået ude.

“ Mad, som har stået ude natten over, skal smides ud med det samme. Når det har stået ude i stuetemperatur, har bakterierne haft perfekte vilkår for formering, og chancen for, at giftstoffer har udviklet sig i maden, er stor - selvom det hverken kan ses eller lugtes.”

https://www.dagens.dk/sundhed/professor ... ta-op-igen

Selvfølgelig kan du tage chancen. Men det er det, det er; en chance. Er det, det værd?


Det er sjovt. Min svigermor har altid, hele livet, ladet maden stå i ovnen eller på komfuret natten over, og så varmet det op til aftensmad igen. De blev aldrig syge.
I gamle dage havde man vel også mad stående i en dags tid som minimum.

Gad godt at vide hvad de mener med "stor" risiko. Jeg kender ikke nogen der har fået madforgiftning fra eget køkken - det er som regel altid kontaminerede fødevarer udefra.


Jeg er virkelig ikke bakterie forskrækket når det kommer til min egen mad i mit eget hjem. Jeg spiser det med glæde selvom det har stået for længe ude (og det har det ofte), jeg ordner gerne grønsager og kød på det samme spækbræt uden at vaske det først, spiser mad jeg taber, smager på råt kød også det hakkede, det sker jeg glemmer at vaske hænder først, spiser frugter der ikke er skyllede hvis der ikke lige er vand i nærheden osv. Og.. Jeg har en gang haft madforgiftning, men der var der havde jeg ikke spist noget jeg selv har tilberedt i en uges tid, ellers fejler jeg aldrig noget relateret til mad.
Så.. I forhold til hvor meget jeg har sparet ved ikke at smide maden ud, både hvad angår madspild, tid og penge så ville en omgang diarré og opkast engang med 15+ års mellemrum nok være det værd synes jeg.
2
...
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Lasagnen stod på køkkenbord hele natten

Indlægaf hotlips » 14. jan 2020, 05:53

Sangius skrev:
BlueBunny skrev:Pasta og ris er ikke godt hvis det har stået ude.

“ Mad, som har stået ude natten over, skal smides ud med det samme. Når det har stået ude i stuetemperatur, har bakterierne haft perfekte vilkår for formering, og chancen for, at giftstoffer har udviklet sig i maden, er stor - selvom det hverken kan ses eller lugtes.”

https://www.dagens.dk/sundhed/professor ... ta-op-igen

Selvfølgelig kan du tage chancen. Men det er det, det er; en chance. Er det, det værd?


Det er sjovt. Min svigermor har altid, hele livet, ladet maden stå i ovnen eller på komfuret natten over, og så varmet det op til aftensmad igen. De blev aldrig syge.
I gamle dage havde man vel også mad stående i en dags tid som minimum.

Gad godt at vide hvad de mener med "stor" risiko. Jeg kender ikke nogen der har fået madforgiftning fra eget køkken - det er som regel altid kontaminerede fødevarer udefra.


Det er ikke rigtigt, de alvorligste tilfælde kommer fra de tørre madvarer som pasta, ris og mel der først har været våde og varme så de sporer der var i har dannet toxiner, der er folk der bliver syge af det hvert år også i Danmark og risikoen er noget værre end en gang opkast, der er folk der dør af det på verdensplan årligt.

Jeg har arbejdet i et køkken hvor kokkens niece var blevet lam fordi hun havde haft det i mild grad flere gange uden det var blevet opdaget.
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Lasagnen stod på køkkenbord hele natten

Indlægaf Filipai » 14. jan 2020, 06:41

Alt det med at opvarme til 75 grader er drønligegyldigt hvis der er dannet toksiner. Det dør de ikke af. Det samme når man nævner frost, det stopper udviklingen, men bakterierne bliver ikke reduceret. Personligt var den røget ud, hakket oksekød er bare lidt for perfekt til bakterieudvikling og derfor toksindannelse. Dog vil konsekvensen højst sandsynligt “bare” være en omgang skide-bræk-syge, så hvis man ellers er voksen og sund og rask går det nok.
4
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11499
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: Lasagnen stod på køkkenbord hele natten

Indlægaf PaleSeptember » 14. jan 2020, 15:20

Ud. Jeg forstår slet ikke, at man kan overveje andet, men det må jo være dårlig oplysning, selvom der ellers er info nok her i tråden.
3
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Lasagnen stod på køkkenbord hele natten

Indlægaf Purple Haze » 14. jan 2020, 15:59

dykkersild skrev:Jeg fryser det - og sørger for ordentlig opvarmning. Tak for feedback alle sammen.



Jeg håber vi får en opdatering når eksperimentet er fuldført :D
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Lasagnen stod på køkkenbord hele natten

Indlægaf ajnaM » 14. jan 2020, 17:36

Jeg ville ikke være bange for det. Man har overlevet i årtusinder uden køleskabe. Og jeg er vokset op på landet og har to små børn - jeg har været udsat for langt værre bakterieangreb end en lasagne, der har stået én nat på køkkenbordet.

Jeg har, som den opmærksomme læser har lagt mærke til, et relativt afslappet forhold til bakterier. Og mine forælde ligeså i øvrigt. Og jeg har (7-9-13) aldrig været syg på grund af manglende køkkenhygiejne. Egentlig er jeg ret sjældent syg, har ingen allergier osv., og stemmer på den måde fint overens med den del af forskningen, der siger, at det er fornuftigt at blive udsat for en vifte af bakterier...
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Lasagnen stod på køkkenbord hele natten

Indlægaf dykkersild » 16. jan 2020, 12:06

Jeg lever og manden lever - helt uden mén - men måske lidt ophobning af toksiner. Det tager vi med :)
1

Tilbage til "Mad og drikke"