Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Overvejer du at få lavet (endnu) en tatovering, eller få et stykke metal igennem kroppen, er det her du kan dele det.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf LadyFox » 26. jun 2018, 12:38

Myresluger skrev:
Pjeps skrev:
Myresluger skrev:For mig er hovedårsagen til at jeg synes det er mangel på dømmekraft, at det er almindelig kendt at mange får allergiske reaktioner mod blækket i deres tatoveringer, med store konsekvenser. Hvis folk får allergiske reaktioner på lilla hårfarve, kan de lade være med at farve håret igen, og så er den potte ude. Som sundhedsfagligt uddannet mener jeg man bør tage den risiko alvorligt.
seriøst?

Så sundhedsfaglige personer må ikke udvise nogen form for ting der kan være sundhedsskadelige?

Come on, der følger altså ikke er regel med når man tager uddannelsen ,om at man fremover skal være en helse apostel der ikke må overtræde nogen af sundhedsguruens 3000 advarsler.

Vi er altså bare helt almindelige mennesker (næsten i hvertfald).

Det ved jeg da godt.
Inde i mit hoved giver det bare slet ikke mening - jeg synes det er grimt, det er permanent og potentielt farligt. Der er absolut ingen kontrol med den farve der bruges. Jeg synes også det er dumt at ryge eller veje 150kg, men der er jo nok ikke mange der ryger den første smøg eller spiser den første yankiebar med det som mål - og man kan ændre på det. Derfor står tatoveringer for mig ud som særlig dumt - fordi man ved at det er permanent og potentielt farligt.
Og det tænker jeg om alle tatoverede - ikke kun dem som arbejder i sundhedsvæsnet, men jeg har en forventning om, at dem i sundhedsvæsnet nok forstår risikoen bedre end folk uden indsigt i sygdom/sundhed.

Det er også potentielt farligt at arbejde i sundhedssektoren. Både i form af risiko for nedslidning, stress, vågne nattevagter, men også pga. Risiko for at blive udsat for vold - vold er ikke i unormalt i dele af sundhedssektoren.
Så med den logik er det vel særlig dumt at arbejde i store dele af sundhedssektoren hvis man er faglært - for man lære faktisk om de konsekvenser der er i forbindelse med arbejdet på uddannelserne.
2
...
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf dykkersild » 26. jun 2018, 12:57

Ellin skrev:
dykkersild skrev:
Ellin skrev:Jeg tænker lidt, at hvis man sidder derhjemme og mimrer "idrk, tattoveringer, det er godt nok prolle :gammel: ", så er man selv virkelig prolle. :lol:





:fløjt:


Så jf. dit svar - så forsøger du at gøre dig selv bevidst om hvorfor du dømmer som du gør og arbejde med dig selv og sit syn på andre mennesker?


Ja.


Så tænker jeg at du skal øve dit brug af smileys.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Fru Sunshine » 26. jun 2018, 17:29

Myresluger skrev:
Pjeps skrev:
Myresluger skrev:For mig er hovedårsagen til at jeg synes det er mangel på dømmekraft, at det er almindelig kendt at mange får allergiske reaktioner mod blækket i deres tatoveringer, med store konsekvenser. Hvis folk får allergiske reaktioner på lilla hårfarve, kan de lade være med at farve håret igen, og så er den potte ude. Som sundhedsfagligt uddannet mener jeg man bør tage den risiko alvorligt.
seriøst?

Så sundhedsfaglige personer må ikke udvise nogen form for ting der kan være sundhedsskadelige?

Come on, der følger altså ikke er regel med når man tager uddannelsen ,om at man fremover skal være en helse apostel der ikke må overtræde nogen af sundhedsguruens 3000 advarsler.

Vi er altså bare helt almindelige mennesker (næsten i hvertfald).

Det ved jeg da godt.
Inde i mit hoved giver det bare slet ikke mening - jeg synes det er grimt, det er permanent og potentielt farligt. Der er absolut ingen kontrol med den farve der bruges. Jeg synes også det er dumt at ryge eller veje 150kg, men der er jo nok ikke mange der ryger den første smøg eller spiser den første yankiebar med det som mål - og man kan ændre på det. Derfor står tatoveringer for mig ud som særlig dumt - fordi man ved at det er permanent og potentielt farligt.
Og det tænker jeg om alle tatoverede - ikke kun dem som arbejder i sundhedsvæsnet, men jeg har en forventning om, at dem i sundhedsvæsnet nok forstår risikoen bedre end folk uden indsigt i sygdom/sundhed.

Må de så heller ikke farve hår? Det er da lige så allergifremkaldende.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
uptowngirl
Indlæg: 125
Tilmeldt: 5. feb 2017, 21:12
Kort karma: 21
Likede indlæg: 178

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf uptowngirl » 26. jun 2018, 22:08

Jeg synes, det er lidt pudsigt at flere hiver argumentet frem om at der er en potentielt farlig komponent i det at blive tatoveret/at det er forbundet med sundhedsrisiko og derfor er et udtryk for dårlig dømmekræft.
Jeg synes, det er lidt hårdt at gå til sundhedspersonale på den måde. Vi er jo ikke perfekte, bare fordi vi ved meget om, hvordan kroppen fungerer optimalt og holdes sunde. Vi spiser også fredagsslik om torsdagen, nogle ryger, mange farver hår, bruger måske makeup, der ikke er ordentligt testet, glemmer solcremen mellem 12-15 og hvad ved jeg.
Men jeg kan da ikke se mig fri af at dømme en rygende læge eller en overvægtig fitnesstræner bare en lille smule, så er jo heller ikke selv for god.
Sjov tanke, om evt dårlig kemi med en klient kan skyldes tatoveringen. Nu er jeg blevet lidt selvbevidst de sidste par dage :D

På den anden side, så synes jeg det er meget ærgerligt at man skal hæmme personlig fremtoning herunder både tøj, tatoveringer, hvordan man vælger at sætte hår lægge makeup osv pga sit job. Mit job er vigtigt, men ikke det vigtigste i mit liv. Det er min familie og min fritid. Derfor ønsker jeg altså heller ikke at blive dikteret af en forældet anskuelse af hvordan man "bør" se ud på jobbet, når mit job bare er mit job.
Men jeg synes også det er helt vanvittigt ikke at måtte bære shorts på job! Jaja, jeg forstår at man ikke møder op i nedringet og hotpants, men et bare fine knælange shorts, når det er 27 grader udenfor, forstår jeg simpelthen ikke skal være forbudt. Vi er jo bare mennesker, der er lidt ved at dø i varmen for at kunne holde på formerne.

Jeg tror jeg holder mig til mine diskrete tatoveringer og så må jeg se om tiden bringer flere eller om de skal gemmes lidt mere :)
4
Fræksak
Indlæg: 2482
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 468
Likede indlæg: 4195

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Fræksak » 6. okt 2018, 08:06

Selvfølgelig dømmer man (ubevidst) andres udseende, som JoyNips også skriver. Det kan man vist ikke komme uden om.

Men i de situationer, hvor jeg har været indlagt og har været afhængig af hjælp, har jeg udelukkende bedømt personalet på, hvordan de behandlede mig. Om de var søde og imødekommende (efter OP hvor man er afhængig af sygeplejersker og andet plejepersonale), om de virkede fornuftige og forklarede indgrebet godt (læger før OP), osv. Jeg kan overhovedet ikke huske, hvordan nogen af dem så ud, hvis jeg tænker tilbage. Jeg har et vagt indtryk, men jeg kan ikke sige, om nogen havde tatoveringer eller andet.

Jeg lægger mærke til, hvis en behandler stinker af røg (og jo, det ER i den grad "synligt", om man er ryger), har ekstremt dårlige tænder eller dårlig hygiejne. Og dét påvirker mig nok noget. For nylig var jeg hos en fodterapeut, som tydeligvis lige havde været i baggården for at ryge, inden jeg satte mig i stolen. Det synes jeg ikke er særligt lækkert. Hun lugtede :genert:.

I øvrigt er min mand læge og har full sleeve og et par andre tatoveringer, patienterne ikke ser. Han er i øvrigt også piercet. Han har aldrig refereret til, at nogen har nævnt det - positivt eller negativt. Og ja, det kan være, at folk er høflige og holder deres mening for sig selv; det skal jeg ikke kunne sige. Men jeg ved, at mange decideret efterspørger ham, fordi de godt kan lide den måde, han henvender sig på og forklarer tingene på. De har tillid til ham. Hans patientgruppe er oftest 50+ i øvrigt.
2
Fræksak
Indlæg: 2482
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 468
Likede indlæg: 4195

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Fræksak » 6. okt 2018, 08:07

Hov, jeg så ikke lige at tråden er lidt gammel :genert:.
0

Tilbage til "Kropsudsmykning"