Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Overvejer du at få lavet (endnu) en tatovering, eller få et stykke metal igennem kroppen, er det her du kan dele det.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf vibbsen » 24. jun 2018, 19:15

LadyFox skrev:
vibbsen skrev:
LadyFox skrev:
vibbsen skrev:
LadyFox skrev:
vibbsen skrev:
Confucius skrev:
LaScrooge skrev:Hvad er sammenhængen mellem synlige tatoveringer og dårlig dømmekraft, for dem af jer der nævner det?


Jeg synes at det er dårlig dømmekraft at få lavet tatoveringer på steder, som man ved eller forventer vil være synlige i sit (fremtidige) erhverv. Jeg synes ærligt talt det er lidt prolle på den ærgerlige måde, og det skriger ikke lige "faglighed", men snarere "reality-show-deltager". Når det er på synlige steder, pådutter man andre folk det. Når vi taler sundhedsfaglige personer, vil der ofte være situationer, hvor patienten ikke har mulighed for at undslippe situationen eller skifte til en anden, selvom patienten eventuelt måtte ønske det. Det er ikke særligt professionelt at sætte folk i den situation.

Desuden synes jeg det er dårlig dømmekraft, når en sundhedsfaglig person skyder blæk/farvestoffer ind i huden. Man bør ikke gøre den slags mod kroppen af forfængelige årsager. På samme måde som jeg synes det er dårlig dømmekraft, hvis de går og ryger hvor det er synligt for deres patienter. Jeg synes de burde gå forrest og forsøge at være rollemodellen på det punkt.

Jeg ville dømme dem mentalt og tænke mit, men jeg ville nok ikke sige noget. Så hvis jeg har mødt en sundhedsfaglig person med synlige tatoveringer, ville de nok antage at jeg ikke har haft noget problem med det.


Jeg er med på den der med den dårlige dømmekraft og prolle på den ærgerlige måde, når det gælder tatovering på synlige steder. Jeg synes vitterligt ikke at det er pænt. Og jeg skal være villig til at indrømme at når jeg møder folk med synlige tatoes så trækker det ret meget ned i min bog. Jeg ville aldrig blive kæreste med en der har en synlig tatoo. Og jeg ville heller aldrig ansætte en som havde det hvis jeg havde mit eget firma.
Det ved jeg godt at man ikke må sige for tatoveringer er kropsudsmykning, kunst og hvad ved jeg. Men det vil jeg ærlig talt skide på. Jeg synes ikke det er særlig pænt.

Det være sagt, så ville jeg aldrig nogensinde lade mig mærke med dette hvis jeg blev betjent af nogen som har synlige tatoveringer. Det er næsten ligeså dårlig dømmekraft og prolle på den ærgerlige måde....Men tanker er som bekendt toldfri.


Men når det ikke gælder en fremtidig partner er det så ikke ligegyldigt om du finder dem pæne?
Altså, jeg vil gerne være tiltrukket af en partner, men om det gælder venner, familie, eller folk der på en eller anden måde skal betjene mig der er det om jeg synes de er pæne den mindst væsentlige faktor der spiller ind i når jeg skal bedømme dem. De fleste uniformer i sundhedsvæsnet er pænt grimme, synes jeg. Så det ville være pænt op af bakke hvis det skulle være et vægtigt plus at jeg synes folk var pæne.


Jeg synes at synlige tatoveringer er grimt og prolle agtigt....Nok især det sidste Og det trækker altså ned hos mig. Hvad det gør for andre, det er jo i den sammenhæng ligegyldigt. Iøvrigt så har jeg vist heller ikke skrevet at det er FOLK med synlige tatoos som er grimme. Blot at jeg synes at deres tatoos som er det. Jeg har en rigtig smuk kollega som har adskillige tatovering på arme og hænder. Jeg synes disse er grimme. Og at det får hende til at virkelig lidt prolle agtig i mine øjne. Men sådan på et overordnet plan er hun da stadig en smuk pige.

Jo, det er jeg med på. Jeg forstår nok bare ikke hvorfor det er relevant om man synes det er pænt, for mig virker det så ligegyldigt om man synes at alt ved sygeplejersken er pænt. Fordi. Man skal jo ikke have sex med vedkomne.
Jeg forstår heller ikke problemet i at virke prollet.

Men det er nok fordi jeg et anderledes ligeglad den slags end dig. Jeg forstår bare ikke at det er et problem for andre hvad de synes om folks almindelige udseende.


Jeg har heller intet problem med hvad andre synes om folks almindelige udseende. Det må de da i bund og grund fuldstændig selvom. Jeg har heller ikke noget problem med, hvad andre mener om hvad JEG synes om andre menneskers almindelige udseende. I det hele taget så har jeg meget få problemer med, hvad andre mener om, andres meninger.


Men debatten går jo ikke på hvad man personligt synes om tatoveringer, men om hvad man synes om sundhedsfagligt personale med tatoveringer, og derfor gik jeg ud fra at det synes du at folk i sundhedssektoren ikke burde have fordi at nogle synes det er grimt og prollet - men det et måske noget jeg har misforstået eller?


Jeg synes at tatovering er grimt og prollet og udstråler dårlig dømmekraft.....Det er min mening. Og det gælder også personale i sundhedssektoren. Men når det er sagt, så har jeg ingen trang til at ytre denne holdning. Som jeg skriver så er tanker som bekendt toldfri. Og det vil i mine øjne være prollet og et udtryk for ekstrem dårlig dømmekraft hvis man gav udtryk for disse holdninger overfor personale i sundhedssektoren....

Men hvis man man ønsker at undgå at nogen synes at ens tatoveringer er grimme, at de er prollede og at signalerer dårlig dømmekraft, så skal man generelt undgå helt at få dem. For det er der altså nogen der synes. Hvad enten man forstår det eller ej....
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf vibbsen » 24. jun 2018, 19:26

Iøvrigt så er jeg selv ansat i en branche hvor synlige tatoveringer og kunder er totalt no-go. Man er velkommen til at tatoverer sig ligeså tosset man vil. Men det forventes at disse er helt skjult når man er face-to-face med kunderne. Jeg har rigtig mange - især yngre - kollegaer på kontoret som har tatoveringer som vil være svære at skjule, og her tænker jeg at de måske ikke lige har fået tænkt sig så godt om, hvis de på sigt gerne vil have et job hvor de skal møde kunderne.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Buller » 24. jun 2018, 19:38

Lathyrus skrev:Ja, det synes jeg det er. Du må gerne mene noget andet.

Jeg har selv læst en del af en sygeplejeuddannelsen (skiftede dog studie undervejs) og jeg blev undervist i at være neutral i jobbet. Og gjorde en dyd ud af at blive set som en fagperson og ikke som “hende med tatoveringer”, “hende der stinker af parfume” eller “hende med lilla hår”
Om man drikker sig fuld i weekenden, spiser store bøffer eller hvordan man klæder sig i fritiden, er ikke noget som patienter ser.
Det gør man med synlige tattoos, lilla hår osv. og det udstråler ikke faglighed i mine øjne.

Det er vel at sidestille med diskussionen om shorts på jobbet og om hvorvidt man mister troværdighed/seriøsitet i shorts eller ej. Nogen føler det påvirker billedet af fagpersoner at de er klædt i shorts, for andre er det ligegyldig.
For mig er tatoveringer noget som har en negativ påvirkning af mit billede af en person.


Hvis du var kommet længere i uddannelsen havde du erfaret at det kan være en kæmpe fordel at ikke alle sygeplejersker er renskurede og neutrale. For det et vores patienter nemlig ikke og mange af dem relaterer meget bedre til os der også er lidt skæve og ikke alt for perfekte.

Så bliver det pludselig tilladt for dem at være mennesker også.

Så variation iblandt sundhedsprofessionelle gavner efter min mening patienterne.
6
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Buller » 24. jun 2018, 20:10

En stor del af vores uddannelse består af klinik. Du ved, den virkelige verden som man alligevel ikke kan læse sig til. Der møder man patienter i stedet for at læse om hvad nogle folk har stillet teorier op for.

Teori er jo bare et fancy ord for den persons mening. Ikke sandhed eller fakta. Så man skal aldrig se det som andet end et supplement til ens egen selvstændige tankegang.

Ud og mød mennesker, snak med dem og være dig selv. Så vil de også lettere være dog selv.
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Buller » 24. jun 2018, 20:20

Lathyrus skrev:
Buller skrev:En stor del af vores uddannelse består af klinik. Du ved, den virkelige verden som man alligevel ikke kan læse sig til. Der møder man patienter i stedet for at læse om hvad nogle folk har stillet teorier op for.

Teori er jo bare et fancy ord for den persons mening. Ikke sandhed eller fakta. Så man skal aldrig se det som andet end et supplement til ens egen selvstændige tankegang.

Ud og mød mennesker, snak med dem og være dig selv. Så vil de også lettere være dog selv.



Jeg har skam været i klinik...sammen med en medstuderende der havde pink hår. Det blev i hvertfald ikke positivt modtaget af alle patienter og var kilde til en masse kommentarer. Det pink hår blev set før hun blev set som en fagperson.
Så at være “skæv” og “uperfekt” behøver ikke være positivt.
Omvendt forventer jeg ikke at alt sundhedspersonale skal være gudesmukke og perfekte. Men at vælge synlige tattoos er (for mig) at sidestille med pink hår i forhold til at skille sig ud på en måde der fremhæver alt andet end faglighed.


Men måske blev det opfattet positivt af nogle af de patienter som ikke relaterede så godt til alle de almindelige sygeplejersker. Det er jo det som et hele gevinsten ved forskellighed. At man i fællesskab kan ramme flere hvis man er forskellige end hvis alle er ens.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf LadyFox » 24. jun 2018, 20:48

Lathyrus skrev:
LadyFox skrev:
Lathyrus skrev:Når jeg skriver “dårlig dømmekraft” betyder det for mig en blanding af at:

Store, synlige og evt også farverige tatoveringer ikke udstråler faglighed i mine øjne, men derimod noget prollet (som andre også skriver)

Man som sundhedsperson har udsat sig selv for en potentiel sundhedsrisiko, som virker meget modsatrettet ens job. Altså at man burde vide bedre. Det samme tænker jeg om sundhedspersoner som ryger.

Tatoveringer er noget varigt, som man potentielt fortryder og som ikke er sådan lige at fjerne. Og det er tilmed utrolig modepræget, hvorfor man man om mange år kan stå med røvgevir, tribal, kinesiske skriftegn eller cupcakes på kroppen, som bare skriger 90’erne, 00’erne osv. Det synes jeg også er dårlig dømmekraft at gøre.

Man jeg kunne aldrig drømme om at fortælle min mening uopfordret. Jeg ville tænke mit og holde min mund.

Sundhedsfagligt er der rigtig mange ting man ikke burde - dog er livet jo mere end fysisk sundhed. Hvis man som sundhedsfagligt personale skulle leve i forhold til alt hvad man lære på uddannelserne som det gode valg vil livet i min optik være røvsygt. Man kan kalde det dårlig dømmekraft ikke at leve efter alle anbefalinger, og ind i mellem gøre ting der har en lille risiko. Det kan man kalde dårlig dømmekraft, man kan dog også anerkende at sundhedspersonale er helt almindelige mennesker der af forskellige grunde en gang i mellem vælger at leve en smule på kanten og få en tatovering, ind i mellem drikker mere end 7 genstande på en uge, ind i mellem synes at en stor bøf er lækker, ikke altid sover 7-9 timer om natten, tager på festival på trods af viden om alkohol og mikroorganismer, fordi at livet handler om mere end at prøve at forebygge enhver risiko for at få en livsstilssygdom. Livsstilssygdomme er i bund og grund ligegyldige hvis man ikke har livskvalitet, en ting man lærer mindst lige så meget om vigtigheden af på diverse sundhedsfaglige uddannelser.

Btw. Har jeg røvgevir som jeg endnu ikke har fortrudt på trods af det er håbløst i umoderne, så jeg tvivler på Jeg fortryder den om yderlige 10 år. Så nu hvor jeg lever fint med den en del år efter den er kommet til, er den så virkelig dårlig dømmekraft?


Ja, det synes jeg det er. Du må gerne mene noget andet.

Jeg har selv læst en del af en sygeplejeuddannelsen (skiftede dog studie undervejs) og jeg blev undervist i at være neutral i jobbet. Og gjorde en dyd ud af at blive set som en fagperson og ikke som “hende med tatoveringer”, “hende der stinker af parfume” eller “hende med lilla hår”
Om man drikker sig fuld i weekenden, spiser store bøffer eller hvordan man klæder sig i fritiden, er ikke noget som patienter ser.
Det gør man med synlige tattoos, lilla hår osv. og det udstråler ikke faglighed i mine øjne.

Det er vel at sidestille med diskussionen om shorts på jobbet og om hvorvidt man mister troværdighed/seriøsitet i shorts eller ej. Nogen føler det påvirker billedet af fagpersoner at de er klædt i shorts, for andre er det ligegyldig.
For mig er tatoveringer noget som har en negativ påvirkning af mit billede af en person.


Nu var det fordi du selv nævnte rygning. Det er jo heller ikke noget borgerne ser. Så med det argument må det jo glæde ting i fritiden også.
0
...
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. jun 2018, 20:57

Jeg synes tatoveringer er en virkelig svær størrelse, og derfor er det vanskeligt at sige om det er go eller no-go, uanset fag og profression, og uanset kontekts.
Nogle mennesker bærer tatoveringer vildt godt, det passer til dem, og giver et visuelt flot/smukt udseende, nærmest fuldendende...
Nogle mennesker bærer tatoveringer ret skidt, det bliver voldsomt, og giver et forkert udtryk og dermed også indtryk
Nogle mennesker har sans for at vælge nogle æstetisk virkelig smukke og kunstneriske tatoveringer, der dermed bliver et smykke, en forlængelse af det personlige udtryk,en uderstregning. Andre har "bare" valgt noget mainstream sort "krims krams" og det bliver voldsomt, lidt prollet, og for mig absolut intetsigende.

Jeg har kun anerkendelse til overs for de der har valgt nogle smukke, æstetiske, personlige tatoveringer, der fortæller en historie, som matcher helheds indtrykket.
Mens jeg godt nok, i mit indre, får rynket på næsen af andre og de valg de har truffet.


Jeg har ikke selv tatoveringer - og har ikke reelt overvejet at få. En kort overgang overvejede jeg et symbol for mine 4 drenge, men jeg tror jeg lader det være ved overvejelserne.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf LadyFox » 24. jun 2018, 21:00

vibbsen skrev:
LadyFox skrev:
vibbsen skrev:
LadyFox skrev:
vibbsen skrev:
LadyFox skrev:
vibbsen skrev:
Confucius skrev:
LaScrooge skrev:Hvad er sammenhængen mellem synlige tatoveringer og dårlig dømmekraft, for dem af jer der nævner det?


Jeg synes at det er dårlig dømmekraft at få lavet tatoveringer på steder, som man ved eller forventer vil være synlige i sit (fremtidige) erhverv. Jeg synes ærligt talt det er lidt prolle på den ærgerlige måde, og det skriger ikke lige "faglighed", men snarere "reality-show-deltager". Når det er på synlige steder, pådutter man andre folk det. Når vi taler sundhedsfaglige personer, vil der ofte være situationer, hvor patienten ikke har mulighed for at undslippe situationen eller skifte til en anden, selvom patienten eventuelt måtte ønske det. Det er ikke særligt professionelt at sætte folk i den situation.

Desuden synes jeg det er dårlig dømmekraft, når en sundhedsfaglig person skyder blæk/farvestoffer ind i huden. Man bør ikke gøre den slags mod kroppen af forfængelige årsager. På samme måde som jeg synes det er dårlig dømmekraft, hvis de går og ryger hvor det er synligt for deres patienter. Jeg synes de burde gå forrest og forsøge at være rollemodellen på det punkt.

Jeg ville dømme dem mentalt og tænke mit, men jeg ville nok ikke sige noget. Så hvis jeg har mødt en sundhedsfaglig person med synlige tatoveringer, ville de nok antage at jeg ikke har haft noget problem med det.


Jeg er med på den der med den dårlige dømmekraft og prolle på den ærgerlige måde, når det gælder tatovering på synlige steder. Jeg synes vitterligt ikke at det er pænt. Og jeg skal være villig til at indrømme at når jeg møder folk med synlige tatoes så trækker det ret meget ned i min bog. Jeg ville aldrig blive kæreste med en der har en synlig tatoo. Og jeg ville heller aldrig ansætte en som havde det hvis jeg havde mit eget firma.
Det ved jeg godt at man ikke må sige for tatoveringer er kropsudsmykning, kunst og hvad ved jeg. Men det vil jeg ærlig talt skide på. Jeg synes ikke det er særlig pænt.

Det være sagt, så ville jeg aldrig nogensinde lade mig mærke med dette hvis jeg blev betjent af nogen som har synlige tatoveringer. Det er næsten ligeså dårlig dømmekraft og prolle på den ærgerlige måde....Men tanker er som bekendt toldfri.


Men når det ikke gælder en fremtidig partner er det så ikke ligegyldigt om du finder dem pæne?
Altså, jeg vil gerne være tiltrukket af en partner, men om det gælder venner, familie, eller folk der på en eller anden måde skal betjene mig der er det om jeg synes de er pæne den mindst væsentlige faktor der spiller ind i når jeg skal bedømme dem. De fleste uniformer i sundhedsvæsnet er pænt grimme, synes jeg. Så det ville være pænt op af bakke hvis det skulle være et vægtigt plus at jeg synes folk var pæne.


Jeg synes at synlige tatoveringer er grimt og prolle agtigt....Nok især det sidste Og det trækker altså ned hos mig. Hvad det gør for andre, det er jo i den sammenhæng ligegyldigt. Iøvrigt så har jeg vist heller ikke skrevet at det er FOLK med synlige tatoos som er grimme. Blot at jeg synes at deres tatoos som er det. Jeg har en rigtig smuk kollega som har adskillige tatovering på arme og hænder. Jeg synes disse er grimme. Og at det får hende til at virkelig lidt prolle agtig i mine øjne. Men sådan på et overordnet plan er hun da stadig en smuk pige.

Jo, det er jeg med på. Jeg forstår nok bare ikke hvorfor det er relevant om man synes det er pænt, for mig virker det så ligegyldigt om man synes at alt ved sygeplejersken er pænt. Fordi. Man skal jo ikke have sex med vedkomne.
Jeg forstår heller ikke problemet i at virke prollet.

Men det er nok fordi jeg et anderledes ligeglad den slags end dig. Jeg forstår bare ikke at det er et problem for andre hvad de synes om folks almindelige udseende.


Jeg har heller intet problem med hvad andre synes om folks almindelige udseende. Det må de da i bund og grund fuldstændig selvom. Jeg har heller ikke noget problem med, hvad andre mener om hvad JEG synes om andre menneskers almindelige udseende. I det hele taget så har jeg meget få problemer med, hvad andre mener om, andres meninger.


Men debatten går jo ikke på hvad man personligt synes om tatoveringer, men om hvad man synes om sundhedsfagligt personale med tatoveringer, og derfor gik jeg ud fra at det synes du at folk i sundhedssektoren ikke burde have fordi at nogle synes det er grimt og prollet - men det et måske noget jeg har misforstået eller?


Jeg synes at tatovering er grimt og prollet og udstråler dårlig dømmekraft.....Det er min mening. Og det gælder også personale i sundhedssektoren. Men når det er sagt, så har jeg ingen trang til at ytre denne holdning. Som jeg skriver så er tanker som bekendt toldfri. Og det vil i mine øjne være prollet og et udtryk for ekstrem dårlig dømmekraft hvis man gav udtryk for disse holdninger overfor personale i sundhedssektoren....

Men hvis man man ønsker at undgå at nogen synes at ens tatoveringer er grimme, at de er prollede og at signalerer dårlig dømmekraft, så skal man generelt undgå helt at få dem. For det er der altså nogen der synes. Hvad enten man forstår det eller ej....

Ja, selvfølgelig er tanker toldfri. Og jeg er sådan set ligeglad med hvor grimme osv. Tatoveringer er. Det rør mig ikke det fjerneste. Det er da tonsvis af ting som jeg selv synes er alle mulige former for grimt.

Men når man begynder at bruge det som målestok for hvor gode folk er til deres arbejde, så begynder det alligevel at vække nogle følelser for mig. Dels fordi jeg ikke synes det hænger sådan sammen, men dels også fordi jeg synes det er direkte synd hvis hensynet til ens arbejde skal fylde så meget at det begrænset ens private frihed i sådan en grad at man skal undlade den slags, især hvis man netop ikke har valgt et fag hvor der er et stramt dresscode, men derimod et dresscode hvis eneste hensyn handler om hygiejne, i øvrigt et dresscode der overhovedet ikke ville accepteres på arbejdspladser hvor pæn påklædning påkræves.
Vi snakker arbejdspladser hvor selv arbejdsgiver er ligeglad med den slags.
3
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf LadyFox » 24. jun 2018, 21:09

Rosa Espinosa skrev:Nu skrev jeg om mine oplevelser i sundhedsvæsenet, hvor nogle patienter (gamle mennesker, altid gamle mennesker) ikke brød sig om mine tatoveringer. Kan så fortælle at jeg også oplevede patienter der ikke brød sig om mine mandlige kollegaer, mine muslimske kollegaer, min yngre kollegaer, mine gråhårede kollegaer, mine overvægtige kollegaer, mine fremmedsprogede kollegaer og jeg kunne blive ved i det uendelige. Bare se her i tråden, man kan ikke gøre alle tilfredse. Der er ikke nogen som er ens, man bliver nødt til bare at være tro mod sig selv.

Enig.

Min erfaring med ældre mennesker er at en stor del ældre mennesker er langt mere rummelige og tolerante end en hel del af de unge mennesker jeg møder. Og altså... Jeg er lidt af en ældre-magnet, jeg laver nærmest ikke andet end at snakke med ældre mennesker.
1
...
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf hotlips » 25. jun 2018, 02:53

Jeg ville helst være fri og det ville ikke være en mulighed at en med tatoveringer på hænderne skulle røre ved mig.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6322
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 763
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14442

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Pjeps » 25. jun 2018, 07:19

Altså der findes jo patienter der ser skævt t il sundhedspersonale der er eller ser anderledes ud end dem selv, men størstedelen af de patienter jeg møder, ønsker aller mest en omsorgsfuld sygeplejerske der udstråler at hun har styr på det hun laver. Alt andet er ligegyldigt når man er syg og skrøbelig og ofte I krise.

Da jeg midt i halvfemserne blev uddannet sosu ass, lagde underviserne meget stor vægt på hvad man udstrålede netop med hårfarve, tatoveringer osv, men da jeg læste videre til sygeplejerske i 2007, blev der ikke gjort så meget ud af det, der gik man mere op i hygiejne og andre vigtigere ting i mødet med patienten.
0
:ninja:
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf JoyNips » 25. jun 2018, 07:22

Dem som siger, at de aaaaaaldrig dømmer nogen på udseendet er løgnhalse. Simple as that. Vi gør det alle sammen og vi gør det ubevidst. Det er flere gange påvist, at man fx ubevidst bedømmer kraftigt overvægtige som havende lavere intelligens end slanke/normalvægtige.

Personligt synes jeg, at store og synlige tatoveringer sender et prollet signal. Jeg ville aldrig sige noget og jeg er da ikke i tvivl om, at en person med store tatoveringer sagtens kan være dygtig til sit job, men det ville trække ned i min bog.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf JoyNips » 25. jun 2018, 07:52

Ellin skrev:
JoyNips skrev:Dem som siger, at de aaaaaaldrig dømmer nogen på udseendet er løgnhalse. Simple as that. Vi gør det alle sammen og vi gør det ubevidst. Det er flere gange påvist, at man fx ubevidst bedømmer kraftigt overvægtige som havende lavere intelligens end slanke/normalvægtige.

Personligt synes jeg, at store og synlige tatoveringer sender et prollet signal. Jeg ville aldrig sige noget og jeg er da ikke i tvivl om, at en person med store tatoveringer sagtens kan være dygtig til sit job, men det ville trække ned i min bog.


Det er der vel ingen i tråden der har sagt, at de aldrig gør? Men en ting er om man dømmer (bevidst/ubevidst), en anden er, at man kan forsøge at gøre sig bevidst om hvorfor man dømmer og arbejde med sig selv og sit syn på andre mennesker.


Du skriver eksempelvis selv
Jeg undrer mig over, at man kan have så stærke meninger om andre menneskers udseende.
Det uanset om de har tatoveringer, er for tykke eller for tynde, går i mærkeligt tøj eller whatever.


Og en anden skriver, at når det ikke drejer sig om en partner, hvorfor så overhovedet have en holdning til deres udseende.

Jeg skriver blot, at det er man faktisk ikke selv herre over. Vi bedømmer ubevidst alle vi møder. Det gør du også ;)

Jeg synes ikke, man behøver at arbejde med sig selv for at få en anden holdning til tatoveringer. Så længe man kan finde ud af at opføre sig ordentligt overfor andre, så kan det da være bedøvende ligemeget om man synes deres tatoveringer er pæne eller ej.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6322
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 763
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14442

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Pjeps » 25. jun 2018, 08:02

Lathyrus skrev:
Pjeps skrev:Altså der findes jo patienter der ser skævt t il sundhedspersonale der er eller ser anderledes ud end dem selv, men størstedelen af de patienter jeg møder, ønsker aller mest en omsorgsfuld sygeplejerske der udstråler at hun har styr på det hun laver. Alt andet er ligegyldigt når man er syg og skrøbelig og ofte I krise.

Da jeg midt i halvfemserne blev uddannet sosu ass, lagde underviserne meget stor vægt på hvad man udstrålede netop med hårfarve, tatoveringer osv, men da jeg læste videre til sygeplejerske i 2007, blev der ikke gjort så meget ud af det, der gik man mere op i hygiejne og andre vigtigere ting i mødet med patienten.


Nu skriver du selv “udstråler” og tatoveringer har en betydning for hvad man udstråler i andres øjne. En voldsomt tatoveret sygeplejerske vil nå at signalere noget med sine tatoveringer allerede inden hun har talt med patienten. Udseendet er det første indtryk vi som mennesker får af hinanden.
Og for mig ville store synlige tatoveringer give en sygeplejerske minus point i min “indre bog” fra starten. Altså ville hun, når hun fik snakket med mig og påbegyndt sit arbejde, skulle arbejde sig op fra minus.

Det kunne hun så sagtens gøre ved at være dygtig, have styr på tingene, være omsorgsfuld osv, så hun til sidst ville være min yndlings sygeplejerske. Men hun ville være bagud på point fra start.


Jeg skrev at lærerne lagde vægt på hvad man udstråler, min egen mening og erfaring er en helt anden.
0
:ninja:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf LadyFox » 25. jun 2018, 09:07

JoyNips skrev:
Ellin skrev:
JoyNips skrev:Dem som siger, at de aaaaaaldrig dømmer nogen på udseendet er løgnhalse. Simple as that. Vi gør det alle sammen og vi gør det ubevidst. Det er flere gange påvist, at man fx ubevidst bedømmer kraftigt overvægtige som havende lavere intelligens end slanke/normalvægtige.

Personligt synes jeg, at store og synlige tatoveringer sender et prollet signal. Jeg ville aldrig sige noget og jeg er da ikke i tvivl om, at en person med store tatoveringer sagtens kan være dygtig til sit job, men det ville trække ned i min bog.


Det er der vel ingen i tråden der har sagt, at de aldrig gør? Men en ting er om man dømmer (bevidst/ubevidst), en anden er, at man kan forsøge at gøre sig bevidst om hvorfor man dømmer og arbejde med sig selv og sit syn på andre mennesker.


Du skriver eksempelvis selv
Jeg undrer mig over, at man kan have så stærke meninger om andre menneskers udseende.
Det uanset om de har tatoveringer, er for tykke eller for tynde, går i mærkeligt tøj eller whatever.


Og en anden skriver, at når det ikke drejer sig om en partner, hvorfor så overhovedet have en holdning til deres udseende.

Jeg skriver blot, at det er man faktisk ikke selv herre over. Vi bedømmer ubevidst alle vi møder. Det gør du også ;)

Jeg synes ikke, man behøver at arbejde med sig selv for at få en anden holdning til tatoveringer. Så længe man kan finde ud af at opføre sig ordentligt overfor andre, så kan det da være bedøvende ligemeget om man synes deres tatoveringer er pæne eller ej.


Det var mig det skrev det om at når det ikke drejer sig om en partner, jeg skrev dog også at der da var masser af ting jeg selv synes er grimt. Som var i den kontekst jeg skrev det om partnere. Fordi jeg virkelig ikke forstår hvorfor det har betydning om om man synes folk er pæne, når relationen f.eks. handler om at den ene skal tage en blodprøve på den anden.
Som jeg også skrev er jeg fuldstændig ligeglad med om folk synes tatoveringer på pæne. Jeg synes virkelig ikke det er problematisk at nogen synes de et grimme - vi har alle forskellige præferencer og fred være med det.

Der jeg synes det bliver problematisk er når man ikke er bevidst om at fordomme er ja, fordomme og ikke nødvendigvis virkeligheden. Eller når man mener at folk burde begrænse sig selv, ud fra ens fordomme. Hvis man f.eks. mener at sundhedspersonale ikke burde få tatoveringer fordi at man så tænker de er prollede, og prollede mennesker er dårligere til sit arbejde end andre mennesker.
Det er man selvfølgelig fritstillet til at mene, jeg synes bare det et ærgerligt overfor sig selv, og andre hvis man ikke når man møder et menneske man har fordomme omkring er i stand til at tænke at fordomme mest af alt handler om en selv, og vælge at se bort fra dem ind til man er blevet bekræftet i dem.
Og jeg synes det et ærgerligt der findes mennesker der ikke vil udfordres på deres fordomme, fordi jeg tror det er enormt sundt at møde folk man har fordomme omkring, for så at blive overrasket så man ind i mellem for rystet posen lidt, og bliver mindet om at verden ikke er så nuanceløs som man nogen gange kan få bildt sig selv ind, og her tænker jeg ikke på nogen her i tråden, men der findes masser folk der helt ikke vil rykkes ved deres fordomme.

Så, jeg mener ikke det handler om om man har fordomme - men mere hvad man gør ved dem. Så lige på den konto vil jeg gerne frabedes at kaldes en løgnhals.
1
...

Tilbage til "Kropsudsmykning"