Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Overvejer du at få lavet (endnu) en tatovering, eller få et stykke metal igennem kroppen, er det her du kan dele det.
Brugeravatar
uptowngirl
Indlæg: 125
Tilmeldt: 5. feb 2017, 21:12
Kort karma: 21
Likede indlæg: 178

Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf uptowngirl » 23. jun 2018, 18:55

Jeg har job i sundhedssektoren, hvor jeg skal udstråle en del autoritet og rådgive andre mennesker. Og jeg er også tatoveret. Har en lille tatovering på hånden og en på håndleddet. De kan ikke dækkes, da jeg skal gå i kortærmet t-shirt af hensyn til hygiejne.
Som mange andre med tatoveringer, vil jeg jo selvfølgelig gerne have flere, men jeg er lidt splittet.
Jeg ved slet ikke, hvordan holdningen er til synlige tatoveringer i anno 2018.
Det ville jo ikke være noget problem at lave dem skjulte steder, men jeg har også mine tatoveringer, fordi jeg selv godt kan lide at kigge på dem = synlige steder :lol:
Jeg har nemlig også en enkelt skjult, som jeg aldrig selv opdager :p

Så hvad siger I? Hvordan ville I forholde jer til en sundhedsfaglig person, der skulle rådgive jer, men havde synlige (diskrete) tatoveringer? Skulle der mere til for at overbevise jer om at jeg faktisk er nogenlunde fagligt fornuftig? :D
0
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4564
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 665
Likede indlæg: 20868

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf catnip » 23. jun 2018, 19:05

Det ville overhovedet ikke spille nogen rolle for mig.
4
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Aima » 23. jun 2018, 19:18

De behøver ikke være diskrete. Jeg har tiltro nok til det danske sundhedssystem til at stole på, at jeg får kompetent behandling, uanset hvordan den pågældende der behandler mig, ser ud.

Dén holdning havde jeg forøvrigt også, før jeg mødte min egen (helt personlige) læge, som er smurt ind i tatoveringer. Hans ansigt og hals er faktisk det eneste, der ikke er tatoveret på ham. Både over- og underarme, bryst, hænder og fingre (på den ene finger har han i øvrigt et Batman-logo), er, altså hvis vi lige nøjes med at forholde os til det der er synligt i hans lægekluns.

Han får i øvrigt spørgsmålet om, om han møder fordomme, konstant, og de eneste ‘fordomme’ han har mødt, er folk (primært sygeplejersker), der har bedt ham fjerne senge, fordi de antog, han var portør. Han siger desuden, det er en ret god icebreaker, både ved stuegang og i ambulatoriet.

Han har btw mødt masser af sygeplejersker og kvindelige læger med synlige tatoveringer, som heller ikke har oplevet noget ærgerligt i den forbindelse :)
6
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Sangius » 23. jun 2018, 19:25

Min praktiserende læge har et full sleeve.

Jeg ville ikke sige det har nogen betydning, med mindre vi snakker ansigtstatoveringer eller hagekors.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11456
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18450

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf PaleSeptember » 23. jun 2018, 19:38

Jeg tror, at for langt de fleste, så har det ikke nogen betydning, så længe tatoveringerne ikke udstråler noget kontroversielt.
1
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf 1234 » 23. jun 2018, 19:43

Jeg tror problemet vil være størst hos de ældre patienter. Jeg har i hvert fald hørt en del af mine ældre kollegaer udtale sig mindre pænt om folk med tatoveringer.
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf LadyFox » 23. jun 2018, 19:58

Jeg uddanner mig i sundhedssektoren og har planer om at få en del flere synlige tatoveringer end jeg har nu.
Jeg har ikke tænkt mig at lade være fordi nogle patienter måske-muligvis ikke bryder sig om tatoveringer, fordi.. Ja. Det synes jeg er mit valg, og det er det jeg har lyst til. Og derudover er der jo ingen der siger det overhovedet er et problem for de mennesker man arbejder med, så jeg synes det er et fjollet hensyn at tage, og hvis man skal tage den lidt kynisk så kan de jo ikke rigtig gøre noget ved det alligevel.
Dog vil jeg gerne være bevidst om hvilke motiver jeg får lavet, og holde mig fra ting der kan virke stødende, eller på anden måde vækker store følelser hos folk.

Men altså, i bund og grund synes jeg at man må acceptere at det personale man møder også er rigtige mennesker, og stole på at de kan finde ud af deres arbejde selvom man måske ikke bryder sig om hvordan de ser ud.
Uanset hvad, så er det bedste våben mod fordomme vel netop at bryde folk fordomme og ved at dem med fordommene møder folk, og oplever at tingene ikke nødvendigvis hænger sådan sammen som de lige går og forstiller sig.
4
...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Aima » 23. jun 2018, 20:00

Lathyrus skrev:Jeg må indrømme at det ville spille en rolle for mig. Ja - kald mig bare fordomsfuld, men nu er jeg lige 100 % ærlig.

En eller to mindre og diskrete tatoveringer på håndled/arme, ville ikke betyde noget. Men en masse store, farverige tatoveringer/sleves ville få mig til at tænke “dårlig dømmekraft” og det ville påvirke mit billede af dig. Du ville skulle kæmpe lidt mere for min tillid/anerkendelse af din faglighed.

Jeg ved godt det er overfladisk og at du kan være den dygtigste og sødeste sundhedsperson jeg nogensinde vil møde, men du kommer til at skulle bevise det for mig i højere grad hvis du er meget tatoveret, end hvis du ikke er.


Jeg tror egentligt, mange har det sådan. Altså, jeg ved sgu helt ærligt heller ikke, om jeg selv i en eller anden hypotetisk situation, måske selv kunne opleve lidt af det. Måske ubevidst? Anyway, jeg tænker, at uanset om mennesker har det sådan dér, så tror jeg virkelig det er et fåtal der ikke er i stand til at skjule det og lade tvivlen komme tatoveret sundhedsperson til gode, og så er det vel reelt set ikke så vigtigt :)
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
uptowngirl
Indlæg: 125
Tilmeldt: 5. feb 2017, 21:12
Kort karma: 21
Likede indlæg: 178

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf uptowngirl » 23. jun 2018, 20:07

Spændende svar I kommer med. Tænker det måske også kunne være relevant at folk lige kunne tilføje om de selv har tatoveringer?
Har en lille mistanke om, at folk der selv har tatoveringer er mindre fordomsfulde overfor andre med tatoveringer ;)
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6322
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 763
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14443

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Pjeps » 23. jun 2018, 20:12

Jeg har ingen tatoveringer selv og er sygeplejerske, har kollegaer med masser af synlige tatoveringer. Oplever ikke at det er et problem.
1
:ninja:
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Myresluger » 23. jun 2018, 20:53

Det afhænger af motivet (hagekors og andre ubehageligheder vil ikke få mig i fanklubben) og hvor de sidder. Taler vi indenfor det lovlige - undrer jeg mig nok bare. Men taler vi hænder, hals eller ansigt vil det nok påvirke mig. I mine øjne er det et tegn på dårlig dømmekraft. Og det betyder selvfølgelig ikke at man er en dårlig læge/sygeplejerske/osv men som der blev skrevet før, vil der nok skulle arbejdes hårdere for at overbevise mig.

Og nej, jeg har ikke tatoveringer. Og selvfølgelig vil det da sige noget om folks meninger om tatoveringer - folk der selv har tatoveringer er jo nok overvejende positive hvor dem uden er nok mere blandet.
2
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3391
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 923
Likede indlæg: 10539

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Little_Woman » 23. jun 2018, 21:53

Jeg ville være ligeglad, hvis personen udstrålede omsorg, kompetence og seriøsitet - det er dét jeg lægger vægt på når jeg er i kontakt end sundhedsvæsenet.
3
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Chachacha » 23. jun 2018, 22:19

Jeg har ingen tatoveringer og det ville ikke betyde noget for mig, hvis en sundhedsfaglig, jeg var i kontakt med havde det. Jeg ville først begynde at studse, hvis vi talte full on tatovør-look med stretch i ørerne og tatoveringer i ansigtet fx eller hvis motiverne var voldelige eller ekstreme på anden vis. Generelt vil jeg sige at alt under ansigt - couldn't care less.
0
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Orchidea » 24. jun 2018, 06:13

Jeg har ingen tatoveringer og kunne ikke drømme om at få en. Jeg synes egentlig at mange tatoveringer er grimme, men jeg kan også synes at tatoveringer kan se godt ud. I bund og grund er jeg vel ligeglad, det er bare ikke noget for mig.

Jeg er sygeplejerske og stort set samtlige af mine kolleger har tatoveringer. Nogle har enkelte tatoveringer, andre har mange. At det skulle have indflydelse på deres faglighed synes jeg er helt hen i vejret. Selvfølgelig har det ikke det.

Det er ikke mit indtryk at mine tatoverede kolleger oplever nogle issues pga deres tatoveringer. Men så igen, er der tale om dygtige og top professionelle sygeplejersker og det er det, der skinner igennem.

Egentlig tror jeg at vi - unge som gamle - er blevet vant til tatoveringer som modefænomen. Det er jo nærmest undtagelsen ikke at være tatoveret og jeg tror ikke at der er mange som anser det som noget "farligt" i dag.

Jeg synes at du skal skille skidt fra snot her. Du skal da få de tatoveringer som du ønsker at få og så skal du udføre dit arbejde med den størst mulige faglighed, kompetence og professionalisme. Det er 2 forskellige ting, som ikke har noget med hinanden at gøre.

Jeg tror ikke at tatoveringer vil komme til at spænde ben for dig i dit job. Heller ikke indenfor sundhedssektoren. Her går jeg så ud fra at vi ikke taler om stødende tatoveringer som eksempelvis hagekors, som til gengæld nok ville spænde ben rigtig mange steder og ikke kun i sundhedssektoren. Men så handler det jo ikke om tatoveringer, men om et statement som mange vil finde anstødeligt.
6
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. jun 2018, 07:17

uptowngirl skrev:Spændende svar I kommer med. Tænker det måske også kunne være relevant at folk lige kunne tilføje om de selv har tatoveringer?
Har en lille mistanke om, at folk der selv har tatoveringer er mindre fordomsfulde overfor andre med tatoveringer ;)


Jeg har ingen tatoveringer og kommer aldrig til at have det.
Det betyder dog ikke, at jeg har fordomme. For det første kender jeg mange forskellige mennesker med tatoveringer, for det andet kunne jeg hurtigt få travlt, hvis jeg skulle bruge tid på at have fordomme overfor alle med en anderledes fysisk æstetik end mig. Jeg er ikke trænet, jeg farver ikke hår, jeg tager ikke sol, jeg bruger ikke makeup, jeg går aldrig i bukser, osv.
1

Tilbage til "Kropsudsmykning"