Familiesammenført familie på syv lever på 20 kvadratmeter: Er det i orden?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Familiesammenført familie på syv lever på 20 kvadratmeter: Er det i orden?

Indlægaf annellaII » 20. dec 2017, 15:58

http://www.lokalavisen.dk/familiesammenfoert-familie-paa-syv-lever-paa-20-kvadratmeter-er-det-i-orden-/20171220/artikler/312209999?trackid=Jp%20lister%20seneste

Familien Noufal består blandt andet af en traumatiseret far og en højgravid mor. Integrationsloven er overholdt, understreger forvaltningen over for Politiken

I et rum på 20 kvadratmeter i Lokalcenter Lykkens Gave i Lyngby bor familien Noufal, som tæller syv - snart otte - familiemedlemmer.

Familiens søn, 14-årige Amir, flygtede fra krigen i Syrien til Danmark, hvor han fik asyl, og i marts fik han godkendt sin ansøgning om familiesammenføring, og via en indsamling fik han sin familie til Danmark. Det fortæller han til Politiken.

Men selv om glæden er stor over at være undsluppet krigen i Syrien, bekymrer familien sig over, hvordan de som familie skal få en hverdag til at fungere med den sparsomme plads.

“Jeg troede slet ikke, at vi skulle blive her i lang tid. Men nu mener kommunen, at vi kan komme til at bo her i flere år, hvis vi ikke finder et arbejde og kan betale for en lejlighed selv,” siger gravide Afifa Noufal, mor til tre små børn på tre, seks og ni år og to teenagesønner, til Politiken.

Hun fortæller til Politiken, at hendes mand og børnenes far, Hussein Noufal, var udsat for tortur i Syrien.

“Min mands mentale tilstand tillader ikke, at han bor på et så lille værelse med børn, der larmer. Det er et voldsomt pres for ham,” siger hun.

“Vi bliver som kommune stillet i en lidt umulig opgave, og vi har flere flygtningefamilier, vi ikke kan finde bolig til. Selvfølgelig har jeg stor forståelse for, at det er svært for familien, at så mange mennesker bor sammen på et så lille værelse. Men man er også nødt til at forstå, hvilke rammevilkår vi som kommune opererer under. Jeg kan ikke knipse med fingrene, og så har vi en lejlighed, som man kan betale på den ydelse, en familie som denne er på. Det er staten, der bestemmer ydelsen, og det er Folketinget, der laver reglerne om, hvem der må være i landet og på hvilke præmisser. Som borgmester er det mit job at sikre, at den lovgivning, der er vedtaget i Folketinget, bliver efterlevet, og at vi inden for de rammer, der er, gør det bedste for at sikre, at folk kommer ud, bliver selvforsørgende og får et godt liv,” siger borgmester Sofia Osmani (K) til Politiken.

Center for Social Indsats skriver i en mail til Politiken, at kommunen lever op til integrationslovens krav for indkvartering, og at man ikke vil forholde sig til, om det er værdigt, at en så stor familie bor på så lidt plads.


Hvad mener du, er det i orden, at en familie på 7 -snart 8- skal leve på 20 m2 ?

Jeg mener ikke det er i orden, det er uværdigt, men jeg har ikke den mindste viden om, hvad der evtl. kan gøres så familien får mere plads.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Familiesammenført familie på syv lever på 20 kvadratmeter: Er det i orden?

Indlægaf Akehurst2 » 20. dec 2017, 16:26

Nej, det er ikke værdigt for en familie at bo på et værelse. Heller ikke selvom der er fællesarealer.

Hvis faren har været udsat for tortur er det jo muligt, han har krav på asyl. Det vil gøre, at kommunen skal bistå med at skaffe dem en bolig, så vidt jeg har forstået (kan huske denne sag: https://www.bt.dk/politik/inger-stoejbe ... t-sige-men)
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Familiesammenført familie på syv lever på 20 kvadratmeter: Er det i orden?

Indlægaf Akehurst2 » 20. dec 2017, 16:33

Men jeg i øvrigt ikke lade være med at tænke, at når man i forvejen har fem børn, venter på familiesammenføring som man ikke har råd til selv at betale og har en mand, der er traumatiseret på grund af tortur, så er det helt hul i hovedet at bliev gravid igen. Boligen ville være for lille under alle omstændigheder, men at tilføje et spædbarn til ligningen er jo kun at gøre det værre.

Som det er beskrevet, så er de jo nødt til at mindst en af dem arbejder, hvis de skal have råd til at betale for en bedre bolig, og hvis manden er traumatiseret og kvinden på barsel, så er det jo rimelig meget op af bakke.
2
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Familiesammenført familie på syv lever på 20 kvadratmeter: Er det i orden?

Indlægaf Pølsemix » 20. dec 2017, 16:46

Det er helt ok.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Familiesammenført familie på syv lever på 20 kvadratmeter: Er det i orden?

Indlægaf Akehurst2 » 20. dec 2017, 16:50

Angelina skrev:
Akehurst2 skrev:Men jeg i øvrigt ikke lade være med at tænke, at når man i forvejen har fem børn, venter på familiesammenføring som man ikke har råd til selv at betale og har en mand, der er traumatiseret på grund af tortur, så er det helt hul i hovedet at bliev gravid igen. Boligen ville være for lille under alle omstændigheder, men at tilføje et spædbarn til ligningen er jo kun at gøre det værre.

Som det er beskrevet, så er de jo nødt til at mindst en af dem arbejder, hvis de skal have råd til at betale for en bedre bolig, og hvis manden er traumatiseret og kvinden på barsel, så er det jo rimelig meget op af bakke.


Så hvad foreslår du den HØJGRAVIDE dame skal gøre? Forsøge at fremprovokere en abort, kvæle barnet ved fødslen, eller hvad?


De blev tildelt familiesammenføring i marts, så mit forslag var egentlig at undlade at blive gravid midt i den proces.
11
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Familiesammenført familie på syv lever på 20 kvadratmeter: Er det i orden?

Indlægaf Conway » 20. dec 2017, 17:43

Hvis reglerne er overholdt er der vel ikke mere at komme efter. De behøver trods alt ikke være bange for at få en bombe i hovedet mere.
Iøvrigt er planen vist at flygtninge fra Syrien snart kan vende retur så det er jo kun midlertidigt...
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Familiesammenført familie på syv lever på 20 kvadratmeter: Er det i orden?

Indlægaf LadyFox » 20. dec 2017, 17:47

Jeg synes det er helt uacceptabelt.
2
...
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Familiesammenført familie på syv lever på 20 kvadratmeter: Er det i orden?

Indlægaf DenBruneMunk » 20. dec 2017, 17:51

Helt iorden!

Det er manden som vil familie sammenføre og skaber de forhold han vil leve under, ikke Danmark, så intet forgjort i at de gør som man læser.

Hvem er dum nok til at gøre sin kone gravid mens man lever under de forhold og med udsigt til at komme hjem igen? Det kan stadig kun være manden som har taget nogle beslutninger på basis af nogle rygter som han nok hørte allerede lang tid før han kom ind i Danmark og nu vil udnytte til egen gevinst.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Familiesammenført familie på syv lever på 20 kvadratmeter: Er det i orden?

Indlægaf Artem » 20. dec 2017, 18:04

Min første tanke når jeg læser det er at jeg slet ikke forstå hvorfor vi skal have 14 åriges Amir familie på 7 personer her til?
Hvem er det der har været så dumme at samle ind til det?
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4533

Re: Familiesammenført familie på syv lever på 20 kvadratmeter: Er det i orden?

Indlægaf PerXX » 20. dec 2017, 18:07

Det er virkeligt dårlige forhold at tilbyde asylsøgere.

I øvrigt er det rigtigt dårlig stil at Lykkens Gave i det hele taget blive brugt til den slags. Det er en villa der er blevet foræret til kommunen med det specifikke formål at den skulle bruges til kommunens ældre borgere.
2
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Familiesammenført familie på syv lever på 20 kvadratmeter: Er det i orden?

Indlægaf Artem » 20. dec 2017, 18:08

Nomine skrev:
Artem skrev:Min første tanke når jeg læser det er at jeg slet ikke forstå hvorfor vi skal have 14 åriges Amir familie på 7 personer her til?
Hvem er det der har været så dumme at samle ind til det?



De dumme er ikke dem der har samlet ind eller dem der har bidraget.

Du har ret, det er dem som har lavet loven som gør det muligt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Familiesammenført familie på syv lever på 20 kvadratmeter: Er det i orden?

Indlægaf twinkle » 20. dec 2017, 18:10

Men de skal vel ikke bo der permanent? Jeg synes det er ok som en midlertidig løsning, når alternativet er at skille familien ad. Eller helt ikke at have noget sted at bo.

Og jeg vil gerne tilslutte mig den undren der er, for behov for yderligere reproducering. Det er nemt at få fat på prævention i Danmark.
2
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Familiesammenført familie på syv lever på 20 kvadratmeter: Er det i orden?

Indlægaf Artem » 20. dec 2017, 18:42

Nomine skrev:
Angelina skrev:Jeg synes det er skammeligt, man under nogle omstændigheder, midlertidige eller permanente stuver en familie på 7 (eller 3) mennesker sammen på 20 kvm ... jeg synes det er pinligt at vi som en af verdens rigeste lande opfører os sådan overfor mennesker i nød.

Og så får jeg direkte kvalme og lede ved de fleste der kommenterer her i tråden ... føj hvor er I sølle mennesker!



Lige så stille og roligt blev denne debat lige så ulækker som dindebat, når det kommer til flygtninge :trist:

Det handler jo netop om hvor mange vi kan håndtere, med at give værdige forhold, og integrer i det danske samfund og arbejdsmarked.

Der er jo nogle der mener at vi sagtens kan tage 10.000 flygtninge om året. Men hvis de lige som Amir her skal familiesammenføres og hvor den 1 person bliver til 8 personer. Så ender de 10.000 jo hurtigt med at blive 80.000 personer. Hvilket vi på ingen måde kan klare.

Vi kan måske godt klare de 10.000 men det er så efter familiesammenføring. Hvor det årlige tal med direkte flugtninger altså skal ned omkring 2000 personer.

Fakta er bare at vi ikke kan redde hele verden, men der er nogle der mener v skal prøve på det, da det er det eneste humane at gøre, og mens vi prøver på det ødelægger vi så vores eget land.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Familiesammenført familie på syv lever på 20 kvadratmeter: Er det i orden?

Indlægaf fisken80 » 20. dec 2017, 18:46

Artem skrev:
Nomine skrev:
Angelina skrev:Jeg synes det er skammeligt, man under nogle omstændigheder, midlertidige eller permanente stuver en familie på 7 (eller 3) mennesker sammen på 20 kvm ... jeg synes det er pinligt at vi som en af verdens rigeste lande opfører os sådan overfor mennesker i nød.

Og så får jeg direkte kvalme og lede ved de fleste der kommenterer her i tråden ... føj hvor er I sølle mennesker!



Lige så stille og roligt blev denne debat lige så ulækker som dindebat, når det kommer til flygtninge :trist:

Det handler jo netop om hvor mange vi kan håndtere, med at give værdige forhold, og integrer i det danske samfund og arbejdsmarked.

Der er jo nogle der mener at vi sagtens kan tage 10.000 flygtninge om året. Men hvis de lige som Amir her skal familiesammenføres og hvor den 1 person bliver til 8 personer. Så ender de 10.000 jo hurtigt med at blive 80.000 personer. Hvilket vi på ingen måde kan klare.

Vi kan måske godt klare de 10.000 men det er så efter familiesammenføring. Hvor det årlige tal med direkte flugtninger altså skal ned omkring 2000 personer.

Fakta er bare at vi ikke kan redde hele verden, men der er nogle der mener v skal prøve på det, da det er det eneste humane at gøre, og mens vi prøver på det ødelægger vi så vores eget land.


Så en dreng på 14 skal bare leve uden sin familie?
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Familiesammenført familie på syv lever på 20 kvadratmeter: Er det i orden?

Indlægaf Artem » 20. dec 2017, 18:46

vulpesVelox skrev:Vi har engang med nød og næppe klaret os med 8 kvm, men vi var kun to personer og så hjalp det også lidt, at vi var så glade for hinanden.
Jeg forstår slet ikke, hvordan de får det til at lykkes.

For mig at se er det ikke anderledes end en 8 mands stue i forsvaret, og efter det jeg kan se har de netop køjesenge.
Men nej det er ikke lykken at bo sådan i flere år, men det kan godt fungere specielt når bad, toilet, køkken ligger i andre rum, og de på den måde også har andre arealer at benytte sig af.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"