Bør DR1 sende Styrmand Karlsen?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Bør DR1 sende Styrmand Karlsen?

Indlægaf fisken80 » 18. dec 2017, 06:51

Jeg faldt lige over nedenstående kommentar på DRs Facebook-side:

"I julen sender I danske film. I traileren kan jeg se, at Styrmanden Karlsen er i blandt. Og dermed en black faced Karl Stegger. Har I tænkt jer godt nok om? Jeg bryder mig i hvert fald ikke om det."

Min første tanke var, slap dog af kvindemenneske, det er en gammel film fra en anden tid, hvor man tænkte anderledes. Og det var faktisk også min næste tanke...

Bør DR sende Styrmand Karlsen?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Bør DR1 sende Styrmand Karlsen?

Indlægaf Code71 » 18. dec 2017, 06:54

Undskyld, men styrmand Karlsen? Nu kan jeg ikke huske filmen. Men hvad er problemet med den da? Er det ala Sverige vi er ude i eller?
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Bør DR1 sende Styrmand Karlsen?

Indlægaf fisken80 » 18. dec 2017, 06:58

Code71 skrev:Undskyld, men styrmand Karlsen? Nu kan jeg ikke huske filmen. Men hvad er problemet med den da? Er det ala Sverige vi er ude i eller?


Karl Stegger er malet sort og spiller negerkonge på en sydhavs-ø.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Bør DR1 sende Styrmand Karlsen?

Indlægaf Daine » 18. dec 2017, 06:58

Code71 skrev:Undskyld, men styrmand Karlsen? Nu kan jeg ikke huske filmen. Men hvad er problemet med den da? Er det ala Sverige vi er ude i eller?

Karl Stegger spiller negerkonge, komplet med farvet korpus, bastskørt og spyd i den film.

Og ja, selvfølgelig skal den da vises. Vi bliver efterhånden så fikserede på “det korrekte” at vi aldrig kan gøre/sige/vise noget korrekt. Det er jo en halvgammel film, tiden var anderledes. Det kan man så passende tage en snak med sine børn om.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Bør DR1 sende Styrmand Karlsen?

Indlægaf Juki » 18. dec 2017, 07:02

Code71 skrev:Undskyld, men styrmand Karlsen? Nu kan jeg ikke huske filmen. Men hvad er problemet med den da? Er det ala Sverige vi er ude i eller?

Det er ellers en meget god film :-D

Ikke kun pga. nedenstående klip:

1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Bør DR1 sende Styrmand Karlsen?

Indlægaf Code71 » 18. dec 2017, 07:05

fisken80 skrev:
Code71 skrev:Undskyld, men styrmand Karlsen? Nu kan jeg ikke huske filmen. Men hvad er problemet med den da? Er det ala Sverige vi er ude i eller?


Karl Stegger er malet sort og spiller negerkonge på en sydhavs-ø.


Arh ja det er rigtigt. Takker. Så ER det noget svensker noget vi er ude i. Jeez

Vis dog filmen. Måske skulle hun i stedet investere i nye batterier til den fjernbetjening, når hun åbenbart ikke kan finde ud af skrue om på en af de andre 100 kanaler i det tidsrum
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Bør DR1 sende Styrmand Karlsen?

Indlægaf Modesty Blame » 18. dec 2017, 07:10

Jeg synes ikke, at man skal undlade at sende den.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Bør DR1 sende Styrmand Karlsen?

Indlægaf dgd2007 » 18. dec 2017, 08:29

fisken80 skrev:Karl Stegger er malet sort og spiller negerkonge på en sydhavs-ø.

Det er sandelig for galt. Alle ved jo, at de er præsidenter nu til dags :-D
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Bør DR1 sende Styrmand Karlsen?

Indlægaf Wizzze » 18. dec 2017, 08:37

Meget apropos
https://www.bt.dk/fodbold/superstjernen ... lvede-loes

Modsat ovenstående fodboldspiller, er filmen fra 1958, altså frembragt i en anden tid, ligesom Tintin i Congo, eller Pippi´s farmand. Skulle vi så også glemme alt om den første talefilm, hvor Al Jolson er i blackface? :gruble:



Det er vores historie, vores kunst, god eller dårlig så er det vores fortid, skal vi benægte den?
Er det ikke bedre at vise filmen, og så kan vi sidde og krumme tæer og være pinligt berørte når "kannibalen" toner frem.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Bør DR1 sende Styrmand Karlsen?

Indlægaf paint » 18. dec 2017, 09:43

Wizzze skrev:Meget apropos
https://www.bt.dk/fodbold/superstjernen ... lvede-loes

Modsat ovenstående fodboldspiller, er filmen fra 1958, altså frembragt i en anden tid, ligesom Tintin i Congo, eller Pippi´s farmand. Skulle vi så også glemme alt om den første talefilm, hvor Al Jolson er i blackface? :gruble:



Det er vores historie, vores kunst, god eller dårlig så er det vores fortid, skal vi benægte den?
Er det ikke bedre at vise filmen, og så kan vi sidde og krumme tæer og være pinligt berørte når "kannibalen" toner frem.


Det synes jeg ikke at vi skal. Man lærer af sine fejl (kan man håbe) og fjerner vi det, og skaber en redigeret udgave af fortiden som ikke er virkeligheden, som den rent faktisk var - risikerer vi at fremtidige generationer gentager 'vores' fejl.

Jeg mener at 'svenskernes' argumentation om, at dén slags er med til at fastholde en racistisk tilgang til andre mennesker, og at det derfor skal bortredigeres, er forkert. Jeg mener tværtimod, at det netop er bevidstheden om vores (tidligere) fejlagtige og racistiske anskuelser, som gør at vi i højere og højere grad, fjerner os fra netop disse anskuelser.

Svenskerne (for nu at tage dem som repræsentanter for det), har en mere sovjetisk opfattelse af tingene. Retoucherer vi billederne, har det aldrig eksisteret og vi kan alle være glade. Det kedelige er så bare at vi lever i en illusion og at fremtidige generationer også kommer til at leve i denne illusion.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Bør DR1 sende Styrmand Karlsen?

Indlægaf Code71 » 18. dec 2017, 09:45

paint skrev:
Wizzze skrev:Meget apropos
https://www.bt.dk/fodbold/superstjernen ... lvede-loes

Modsat ovenstående fodboldspiller, er filmen fra 1958, altså frembragt i en anden tid, ligesom Tintin i Congo, eller Pippi´s farmand. Skulle vi så også glemme alt om den første talefilm, hvor Al Jolson er i blackface? :gruble:



Det er vores historie, vores kunst, god eller dårlig så er det vores fortid, skal vi benægte den?
Er det ikke bedre at vise filmen, og så kan vi sidde og krumme tæer og være pinligt berørte når "kannibalen" toner frem.


Det synes jeg ikke at vi skal. Man lærer af sine fejl (kan man håbe) og fjerner vi det, og skaber en redigeret udgave af fortiden som ikke er virkeligheden, som den rent faktisk var - risikerer vi at fremtidige generationer gentager 'vores' fejl.

Jeg mener at 'svenskernes' argumentation om, at dén slags er med til at fastholde en racistisk tilgang til andre mennesker, og at det derfor skal bortredigeres, er forkert. Jeg mener tværtimod, at det netop er bevidstheden om vores (tidligere) fejlagtige og racistiske anskuelser, som gør at vi i højere og højere grad, fjerner os fra netop disse anskuelser.

Svenskerne (for nu at tage dem som repræsentanter for det), har en mere sovjetisk opfattelse af tingene. Retoucherer vi billederne, har det aldrig eksisteret og vi kan alle være glade. Det kedelige er så bare at vi lever i en illusion og at fremtidige generationer også kommer til at leve i denne illusion.


Ja det svenskerne gør, sammenligner jeg lidt med at smide rude kuverterne ud - uåbnede. De fornægter virkeligheden i ekstrem grad i deres forsøg på at være politisk korrekte..
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bør DR1 sende Styrmand Karlsen?

Indlægaf Slettet bruger » 18. dec 2017, 09:54

Hvor meget filtrerer man reelt fra hvis man fravælger racisme fra fortiden? Ender man så helt kulturforarmet? Vi har en gammel sangbog fra 60'erne med f.eks. sange om små niggerbørn. Dem synger jeg ikke for mine børn, det er måske 2 ud af 200 sange, så jeg mister ikke en masse, og jeg ville heller ikke umiddelbart vælge at vise dem film med blackface. Jeg synes ikke der er grund til at dyrke den slags som underholdning når der findes uanede mængder af lødig underholdning.

Jeg bliver lidt træt hver gang nogen påpeger at noget måske ikke er så hensigtsmæssigt længere, og en masse mennesker farer op af stolen og forsvarer det for nu skal vi sørme da ikke blive for politiske korrekte, og er det Sverige vi bor i, og bla bla. Det mærkelige er at de ting de forsvarer ikke er noget de ville savne hvis de bare forsvandt i stilhed. Hvis DR havde besluttet at sløjfe Styrmand Karlsen, men ikke havde meldt det offentligt ud, hvor mange ville så flyve op af stolene? Det er lidt ligesom når mine børn har noget legetøj de ikke har rørt i flere år, og jeg lufter muligheden for at bortskaffe det, og det pludselig bliver det vigtigste legetøj i verden.
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Bør DR1 sende Styrmand Karlsen?

Indlægaf Flora » 18. dec 2017, 10:52

Selvfølgelig må DR sende Styrmand Karlsen.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Bør DR1 sende Styrmand Karlsen?

Indlægaf fisken80 » 18. dec 2017, 11:18

abcd skrev:Hvor meget filtrerer man reelt fra hvis man fravælger racisme fra fortiden? Ender man så helt kulturforarmet? Vi har en gammel sangbog fra 60'erne med f.eks. sange om små niggerbørn. Dem synger jeg ikke for mine børn, det er måske 2 ud af 200 sange, så jeg mister ikke en masse, og jeg ville heller ikke umiddelbart vælge at vise dem film med blackface. Jeg synes ikke der er grund til at dyrke den slags som underholdning når der findes uanede mængder af lødig underholdning.

Jeg bliver lidt træt hver gang nogen påpeger at noget måske ikke er så hensigtsmæssigt længere, og en masse mennesker farer op af stolen og forsvarer det for nu skal vi sørme da ikke blive for politiske korrekte, og er det Sverige vi bor i, og bla bla. Det mærkelige er at de ting de forsvarer ikke er noget de ville savne hvis de bare forsvandt i stilhed. Hvis DR havde besluttet at sløjfe Styrmand Karlsen, men ikke havde meldt det offentligt ud, hvor mange ville så flyve op af stolene? Det er lidt ligesom når mine børn har noget legetøj de ikke har rørt i flere år, og jeg lufter muligheden for at bortskaffe det, og det pludselig bliver det vigtigste legetøj i verden.


Det er jeg ikke enig med dig i. Lige netop Styrmand Karlsen bliver ofte sendt i juledagene, og jeg tror faktisk, at mange ville bemærke det, hvis den pludselig aldrig blev sendt. Ikke hvis det var et enkelt år, men hvis den aldrig dukkede op, så ville det blive bemærket, fordi det er en film som mange forbinder med jul.
Desuden er det også en af de bedre af de gamle danske film. Sådan en, der er efterspurgt på streamingsiden Dansk Filmskat.

Så jeg og, er jeg sikker på, mange andre ville mange den film, hvis den ikke blev sendt mere.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Bør DR1 sende Styrmand Karlsen?

Indlægaf Frank » 18. dec 2017, 11:29


:gruble: :gruble: :gruble:

Man kan snart ikke kan beskæftige sig med fortidige kulturer uden at blive anfægtet af nutidens korrekthed. Og dermed presser man nutidens normer og forestillinger ned over en fortid, som er ganske forsvarsløs og ikke kan reagere på/tage højde for noget, der vil indtræffe flere århundreder senere, og som var gængs i samtiden.

Et eksempel kan være den europæiske slavehandel. Her kan man ikke med rimelighed forlange, at videnskaben skal gå ind og ændre i det originale kildemateriale – f.eks slette ordet "negro" og anvende en senere politisk korrekt terminologi.

Det er at begå vold på fortiden.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"