75% af insekterne er døde

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

75% af insekterne er døde

Indlægaf Slettet bruger » 18. dec 2017, 01:16

Well der er 75% mindre biomasse af flyvende insektet end i 1990, så nedgangen er sket på kun 27 år.

Man ved ikke hvorfor de dør, derfor tænker jeg at de nok er gone om 10 år eller sådan.

Din mening;
Hvad synes du om at insekterne forsvinder i Europa? (Sammen med alle planter der skal bestøves)


https://phys.org/news/2017-10-percent-d ... omass.html
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: 75% af insekterne er døde

Indlægaf hotlips » 18. dec 2017, 03:32

Jeg har også læst en del diskussioner om hvorvidt det nu er helt så galt, og det er jo også relevant nok, ikke mindst når man skal foretage målinger i fremtiden, men uanset hvad så er der jo ikke nogen tvivl om at det går nedad bakke.

Jeg har forsøgt at følge debatten både på lægmand - almindelig haveejer niveau og den der kører blandt fagfolk og det er umådeligt svært at finde ret meget konkret om hvad vi selv kan gøre,eller ihvertfald hvor meget virkning det har og helt generelt synes jeg det er et stort problem at debatten er så polariseret, jeg er selv klart på øko siden men det er nærmest blevet standard at sådan en forening som naturfredningsforeningen er så rabiat og laver fordømmende og efter min mening decideret umodne indlæg på deres Facebook den ene gang efter den anden, jeg tror den slags får det til at gå i hårdknude og så er der bæredygtigt landbrug der er lige så slemme i den anden ende.
Det gør det svært at finde fælles fodslag og i praksis gør det det til tider svært at vide hvad man skal tro, der er for meget med at man gør en dyd ud af at sige det stik modsatte og det gør folk forvirrede.

Men der er en masse tiltag med giftfri have projektet og det er ved at være almindeligt at man også tager overvejelser omkring bestøvning med hvis det kniber med at få en ordentlig frugthøst i haverne og ikke kun i form af at man skal have en bestøver art, det var ikke noget der blev bragt op som almindelig mulighed bare for et par år siden, så jeg synes bestemt jeg ser at det er noget folk i langt højere grad er blevet bevidste om end tidligere.

Det er også svært at komme uden om, enhver frøproducent med respekt for sig selv har mindst en kategori med bivenlige planter, planter der tiltrækker bestøvere, eller noget der har navne som den vilde have eller hjemmehørende planter. Det er ret massivt der køres på det så jeg går ud fra det sælger.

Men efter min mening så mangler der nogen helt konkrete danske optællinger, fks på haver med forskellige former for vækster og med forskellige mængder,og fks under forskellige forhold, så man kan få et mere konkret billede af ting som hvor den honningbi der bruges til at holde bier påvirker mængde eller artsantal af andre bier og i så fald i hvilken radius.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: 75% af insekterne er døde

Indlægaf Slettet bruger » 18. dec 2017, 15:55

Den undersøgelse jeg linkede til er fra Tyskland, og det er jo ikke umuligt det ser anderledes ud i DK.

Så vidt jeg har læst mig til er det ikke 1 specifik ting der gør instekterne dør, hvor der har været meget fokus på bier.

Det skulle mere være sådan at man har dynget stressfaktor på stressfaktor op - færre steder at bo, gemme sig i, diverse kemikalier, klimaforandring vel (selv om det burde jo være godt for de?), og så endte de et punkt hvor de ikke kunne deale med flere ting og begyndte at dø.
0
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: 75% af insekterne er døde

Indlægaf Seladon » 18. dec 2017, 17:16

Jeg tror ikke at antallet af (møgirriterende) myg er faldet, tværtimod vil jeg sige at myggebestanden har det særdeles godt. :gruble:
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: 75% af insekterne er døde

Indlægaf Bad Samaritan » 19. dec 2017, 06:23

Sært! Med alt det lort danske politikere lukker ud, skulle man ellers tro, at fluebestanden ville have kronede dage...
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: 75% af insekterne er døde

Indlægaf Slettet bruger » 19. dec 2017, 13:05

Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:Den undersøgelse jeg linkede til er fra Tyskland, og det er jo ikke umuligt det ser anderledes ud i DK.

Så vidt jeg har læst mig til er det ikke 1 specifik ting der gør instekterne dør, hvor der har været meget fokus på bier.

Det skulle mere være sådan at man har dynget stressfaktor på stressfaktor op - færre steder at bo, gemme sig i, diverse kemikalier, klimaforandring vel (selv om det burde jo være godt for de?), og så endte de et punkt hvor de ikke kunne deale med flere ting og begyndte at dø.


Undersøgelsen fra tyskland går så vidt jeg husker på 2 fælder, som tiltrækker og fanger en bestemt type insekter.

Kun at se på to standfaste fælder er ikke meget. Insekterne flyver jo i en radius der måles i km samt de vandrer (er nomadiske) hele tiden, så alle insekter kan i princippet bare være flyttet 5 km væk fra fældens placering.

De kan også være erstattet af arter som bare ikke går i den samme type fælde.

Det kan være at de dyr som jager dem, er gået frem i området hvor fælden står placeret.

Det kan være at en isvinter vender det hele igen.

Så det er ikke en undersøgelse der kan bruges til frygteligt meget, andet end at snakke om en 5-10 km radius fra hvor hver af de 2 fælder står placeret. sammenholdt med iagtagelser af de andre arter som ikke tiltrækkes af samme type fælde, fuglelivet m.m. og klimaudsving.


Yes så længe man kun har brugt en metode kan der jo være noget i vejen med den.

Insekterne er indsamlet 63 forskellige steder. Så man skal vel argumentere at den standard insektfælde man altid har brugt pludseligt ikke fanger nogen helt nye insekter mere.

Det skal også ses i forbindelse med at bierne jo er ved at dø helt, det har man vidst i mange år.

De er indsamlet i naturreservater, så landbrugsorganisationen var hurtigt ude, og sagde at det betød man ikke kunne skyde skylden på landbruget :)

Mht fuglene - så er DE også ved at dø i Tyskland, med 15%. De fodrer ungerne med insekter, så naturligt det følges ad. https://www.nabu.de/news/2017/10/23284.html

Billede

http://www.dw.com/en/insect-and-bird-po ... a-41030897
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: 75% af insekterne er døde

Indlægaf Slettet bruger » 19. dec 2017, 13:06

Falstria skrev:
Seladon skrev:Jeg tror ikke at antallet af (møgirriterende) myg er faldet, tværtimod vil jeg sige at myggebestanden har det særdeles godt. :gruble:


Det skyldes milde vintre.

Hård frost dræber deres afkom, som opholder sig i små vandhuller.


Og det skyldes global opvarmning.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: 75% af insekterne er døde

Indlægaf ajnaM » 19. dec 2017, 13:12

Jeg tænkte over det i sommer på motorvejen. Engang var kølerhjelmen fuld af døde insekter på sådan en eftermiddagstur fra Aarhus til København - i sommer var der ingen.

Men altså, et eller andet sted er det jo ikke så overraskende. Vi har talt klimaforandringer i årtier, og selvom nogle stadig har lyst til at benægte eksistensen af den slags ubelejligheder helt eller delvist, så forsvinder de jo nok ikke af sig selv...
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: 75% af insekterne er døde

Indlægaf Slettet bruger » 19. dec 2017, 13:23

ajnaM skrev:Jeg tænkte over det i sommer på motorvejen. Engang var kølerhjelmen fuld af døde insekter på sådan en eftermiddagstur fra Aarhus til København - i sommer var der ingen.

Men altså, et eller andet sted er det jo ikke så overraskende. Vi har talt klimaforandringer i årtier, og selvom nogle stadig har lyst til at benægte eksistensen af den slags ubelejligheder helt eller delvist, så forsvinder de jo nok ikke af sig selv...


Yes hvis det er varmen skal vi vente på at hele økosystemet sydfra rykker nordpå, mens de arter vi er vant til siger farvel og tager turen op gennem Sverige.

Men hmm, jeg har altid gået ud fra at det hele bar rykkede nordpå, men måske er det mere indviklet, fordi hele økosystemet skal "følges ad".

Insekterne skal "vente" på at de planter de omgås rykker mod nord, og planterne der skal bestøves skal vente på insekterne, og fuglene skal vente på insekterne osv.

Måske dør det meste bare fordi de ikke kan gå mod nord i samme tempo :gruble:

Planterne har jo et ekstra problem ift varmen, fordi der er anderledes sol jo længere nord man kommer.

Hvis en plante har brug for varme som Italien og også lys som Italien, så er den bare dead meat, den har ikke plads på planeten mere.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: 75% af insekterne er døde

Indlægaf Slettet bruger » 19. dec 2017, 13:32

Fandt et Dk studie på antal arter af humlebier der også går ned (det er jo meget anderledes end biomasse, men alligevel)

De humlebiarter der har en kort tunge klarer sig bedst, fordi de åbenbart har flere blomster at spise.

Billede

https://videnskab.dk/miljo-naturvidensk ... det-bevist
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"