Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf paint » 11. dec 2017, 10:49

Det er lidt grinagtigt dette her. Jeg tilbragte en del af min opvækst i Amman (Jordan) fordi min far var udsendt med familie. Og gæt engang, hvad vi lavede til juleafslutning? Vi gik i en kristen kirke i byen. Dem der ville med, altså (det krævede tilmelding til arrangementet fra forældrene, som også deltog i et vist omfang)

Der gik også muslimske børn på dén skole jeg gik på. Og ingen, absolut ingen, havde problemer med det. Det skal måske også lige nævnes at Jordan er et muslimsk land, men der er også kristne jordanere, og de var med til juleafslutningen.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf dgd2007 » 11. dec 2017, 10:55

Vi havde da ikke julegudstjeneste på vores skole.
Ok, lige nu ser man selvfølgelig alting ud fra noget med muslimer - og det er det måske også i den konkrete sag, og så forstår jeg godt irritationen.
Men set ud fra et almindeligt dansk ateistisk synspunkt må det da også være irriterende at skulle tvangsindlægges til at deltage i en bestemt mellemøstlig sekts ritualer, også selv om der er tale om den gammelkendte kristendom.
Vi havde det som sagt ikke. Og jeg kan heller ikke huske, at vores børn havde det.
0
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf Frank » 11. dec 2017, 11:11

annellaII skrev:Nej det er det absolut ikke, Danmark er et kristent land, og vi skal ikke afskaffe en dansk juletradition pga børn med en anden tro end den protestantiske, og denne 'anden tro' handler vel kun om islam, de børn der tilhører den muslimske tro, kan jo på frivillig basis deltage i en julegudstjeneste eller lade være.
Men traditioner er jo i evig forandring. Derfor giver det også mening for mig at en skole kan skabe sine egne.Valentine's day og halloween er vel efterhånden også gået hen og blevet en dansk tradition.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf Flora » 11. dec 2017, 11:44

Jeg har spillet krybbespil og gået lucia i den lokale kirke som barn, men en egentlig julegudstjeneste har jeg aldrig været til med skolen.

Om det er noget skolerne skal tilbyde, må være op til den enkelte skole. Og gør man det, synes jeg det skal være frivilligt at deltage. Jeg kan ikke se et problem i, at den pågældende skole sløjfer det.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf dgd2007 » 11. dec 2017, 11:49

Frank skrev:[...]
Valentine's day og halloween er vel efterhånden også gået hen og blevet en dansk tradition.

:shock: :lol:
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf Raenil » 11. dec 2017, 11:52

Jeg er sådan lidt MEH.
Jeg er selv personligt kristen, og hvis mine børn gik i en skole hvor der er tradition for Eid-afslutning i moskeen, ville de blive sendt afsted for nysgerrighedens skyld.
Men jeg synes egentlig at skolen skal lave noget for alle, og hvis forældrene begynder at melde fra, så hellere lave det til en klippeklistredag.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf dgd2007 » 11. dec 2017, 12:08

Raenil skrev:Jeg er sådan lidt MEH.
Jeg er selv personligt kristen, og hvis mine børn gik i en skole hvor der er tradition for Eid-afslutning i moskeen, ville de blive sendt afsted for nysgerrighedens skyld.
Men jeg synes egentlig at skolen skal lave noget for alle, og hvis forældrene begynder at melde fra, så hellere lave det til en klippeklistredag.

Det lyder meget fornuftigt.

PS: nysgerrighed, hvis jeg må: betyder det fremhævede, at du personligt er kristen ... eller er vi ovre i noget "born again" (hedder det ikke "personligt kristen")?
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf Raenil » 11. dec 2017, 12:21

dgd2007 skrev:
Raenil skrev:Jeg er sådan lidt MEH.
Jeg er selv personligt kristen, og hvis mine børn gik i en skole hvor der er tradition for Eid-afslutning i moskeen, ville de blive sendt afsted for nysgerrighedens skyld.
Men jeg synes egentlig at skolen skal lave noget for alle, og hvis forældrene begynder at melde fra, så hellere lave det til en klippeklistredag.

Det lyder meget fornuftigt.

PS: nysgerrighed, hvis jeg må: betyder det fremhævede, at du personligt er kristen ... eller er vi ovre i noget "born again" (hedder det ikke "personligt kristen")?


Personlig kristen i modsætning til kulturkristen.
Dvs at jeg tror på at Gud eksisterer og at bibelen så nogenlunde indeholder en beskrivelse af ham.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf dgd2007 » 11. dec 2017, 12:37

Raenil skrev:Personlig kristen i modsætning til kulturkristen.
Dvs at jeg tror på at Gud eksisterer og at bibelen så nogenlunde indeholder en beskrivelse af ham.

Ok, tak for svar. Jeg havde en ide om, at det var inden for en bestemt retning, man kaldte sig det. :)
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf vibbsen » 11. dec 2017, 13:15

Jeg er selv kristen og ligesom Raenil så tror jeg på at Gud eksisterer og at biblen sådan nogenlunde indeholder en beskrivelse af ham. Mit barn bliver da også opdraget i den kristne tro osv. Vi frekventerer af og til den lokale kirke på en helt almindelig søndag, og har tit de der snakke som tager udgangspunkt i den kristne tro. I ved den der med tilgivelse, det evige liv og opstandelsen. Jeg er på ingen måde overdreven religiøs. Men kristendommen har en plads i vores tilværelse. Også til jul.

Men når det er sagt, så betragter jeg min/vores religion som et personligt anliggende. Og som noget jeg som Emma´s mor nok skal tage mig af. Så derfor er det for mig fuldstændig ragende lige gyldigt om folkeskolens juleafslutning tager udgangspunkt i en julegudstjeneste eller et teaterstykke. Den kristne del af mit barns opdragelse skal jeg nok selv holde styr på.

Og det vender sig lidt i mig når forældre på den måde stiller sig op og bræger om at deres børn går glip af den kristne del af julen fordi skolen vælger at tilgodese ALLE istedet for bare nogen af dem. Og jeg er ved at brække mig over at argumentet "Vi er et kristent land"....Gu´er vi da røv.....Folk melder sig ud folkekirken i hobetal. Der er masser af børn som bliver navngivet istedet for døbt. Kirkerne bliver udsat for massiv kritik fordi de ikke er "folkelige nok" ....Hvis vi er noget, så er vi et kulturkristent land....Og det er ikke det samme. Hvis det er så vigtigt for en at ens børn får den kristne del af julen med ind i deres julekulturelle opdragelse, så kan forældrene sgu da bare se at rubbe røven og komme i kirken med deres unger. Istedet for at overlade den del af "opdragelsen" til folkeskolen....

Jeg gik i 10.klasse på en skole hvor vi gik til julegudstjeneste som et led i juleafslutningen. Det var RØVSYGT. Alt for mange unger stuvet sammen på alt for lidt plads. Larm og ballade. Det var hverken særlig højtidligt eller særlig hyggeligt...

Min datters børnehave var iøvrigt i kirke i sidste uge. Hun kom glædestrålende hjem og fortalte om alle de frække narrestreger nissen havde fundet på under gudstjenesten.....Den lader vi lige stå et øjeblik....Nissen ??? i kirken ????? WTF ???? Tanken er selvfølgelig sød nok når vi tager i betragtning at vi har børn af forskellige kulturer i hendes institution....Men jeg er ikke så vildt med at man faktisk udvander konceptet for at det ikke skal blive alt for kristent....Så hellere helt lade være...
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf Kattefjæs » 11. dec 2017, 13:24

Jeg synes det er helt fint at folkeskolerne afholder arrangementer i samarbejde med de lokale kirker, og jeg synes ligeledes at det helt fint hvis disse arrangementer er frivillige så man kan vælge om man vil til gudstjeneste eller blive på skolen og klippeklistre eller whatever. No problem.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf Daine » 11. dec 2017, 13:32

Jeg synes det er okay. Jeg har aldrig tidligere hørt om at en skole-juleafslutning har en gudstjeneste som en del af dagens program, og jeg bor endda i bibelbæltet i Jylland. Her har skole og kirke stort set altid været adskilt, vi fik heller ikke konfirmandundervisning på selve skolen. Men i dette tilfælde kunne skolen måske have håndteret det bedre, evt. meldt ud, at der ville være gudstjeneste (på skolen eller i kirken), efter den almindelig juleafslutning. Så kunne de elever, og evt deres forældre, der måtte ønske det, deltage.
Som samfundet ser ud i dag, kan det jo ikke komme som en overraskelse at der bliver blæst om sådan en beslutning og det burde de have tænkt ind i det på forhånd.
3
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf Buller » 11. dec 2017, 14:04

fint, det var da på tide.

kirken ud af staten tak. Det kan kun gå for langsomt.
1
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf Rullegardinia » 11. dec 2017, 14:12

Jeg synes, det er ret progressivt at droppe det. Det berører jo ikke nødvendigvis kun dem med en anden trosretning, men også dem, der ikke tror på noget.

Og det kan da godt være, at det står i regeringsgrundlaget, at Danmark er et kristent land, men vi er nu først og fremmest et samfund med religionsfrihed, så der er ingen grund til at indoktrinere poderne til at tro på, at der er en almægtig gud.
2
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf landsbytossen » 11. dec 2017, 14:17

Der er en historisk forklaring på skolers juleafslutning i den lokale kirke.

I de små landsbyskoler, hvor der kun var en enelærer eller en første- og andenlærer, var skolelærerens ansættelseskontrakt ofte således, at han udover at være lærer også var kirkesanger i den lokale kirke.
Jeg har set flere omtaler af skolers juleafslutning i kirken, nogle gange hvor skoleeleverne sang julens salmer.


* Fritids lokalhistoriker
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"