Strid om Asmaa Abdol-Hamids statusopdatering på Facebook: Skal hun fyres eller ej?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Strid om Asmaa Abdol-Hamids statusopdatering på Facebook: Skal hun fyres eller ej?

Indlægaf annellaII » 10. dec 2017, 07:05

https://www.b.dk/nationalt/strid-om-asmaa-abdol-hamids-statusopdatering-paa-facebook-skal-hun-fyres-eller-ej

I en nu allerede slettet statusopdatering på Facebook skrev Asmaa Abdol-Hamid, der arbejder som konsulent ved Fyns Politi, i denne uge følgende:
»Blot et lille udpluk af militærstyrker som samler støv. #JerusalemIsTheCapitalOfPalestine« Derefter remser den offentligt ansatte kvinde en 8 muslimske landes militærstyrker op talt i soldater, flyvåben og tanks. Blandt landene er Iran, Jordan, Saudi Arabien og Marokko.

Statusopdateringen har bragt den tidligere Enhedslisten-politiker med palæstinensiske rødder i modvind.

Naser Khader spørger åbent på sin Facebook-væg, om hun direkte opfordrer til hellig krig imod Israel via sin statusopdatering og DF-politiker Pernille Bendixen, der selv bor i Odense, konstaterer overfor TV 2/Fyn, at Asmaa Abdol-Hamid har et loyalitetsproblem – både overfor Danmark som nation og i forhold til sit job som offentligt ansat under Justitsministeriet.

Hun ønsker derfor, at Asmaa Abdol-Hamid skal afskediges fra sit job og vil tage sagen videre til justitsminister Søren Pape Poulsen (K).

»Hun skal fungere som brobygger ved Fyns Politi, og det er et seriøst problem, at hun skriver sådan en opdatering på Facebook, hvor hun indirekte erklærer krig mod Israel,« har Pernille Bendixen sagt til TV 2/Fyn.
Konsulenten fortæller, at hun har slettet opdateringen, fordi der var stavefejl i den og fordi hun vil rette den til.

»Jeg skrev statusopdateringen, fordi vi har med et folk at gøre, der har levet under en besættelsesmagt i 70 år. Det er vigtigt, at vi reagerer på det,« siger Asmaa Abdol-Hamid.

»Nej. Jeg opfordrer til, at man forsvarer palæstinenserne og deres ret til at eksistere. Og deres ret til frihed. Israel er det land i verden, der har overtrådt flest FN-konventioner, og ifølge folkeretten har palæstinenserne ret til at yde modstand. Det er verdenssamfundets pligt at yde støtte til et undertrykt folk.«



Hvad mener du, burde Asmaa Abdol-Hamid fyres?

Jeg mener, hun skal fyres, alene fordi hendes opslag på FB på mig virker som en trussel med skjult agenda til en opfordring til krig.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Strid om Asmaa Abdol-Hamids statusopdatering på Facebook: Skal hun fyres eller ej?

Indlægaf ajnaM » 10. dec 2017, 08:14

Jeg har svært ved at se, hvordan hendes holdninger til Israel-Palæstina-konflikten har noget med hendes arbejde i Fyns Politi at gøre.
6
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: Strid om Asmaa Abdol-Hamids statusopdatering på Facebook: Skal hun fyres eller ej?

Indlægaf Lover-Moses » 10. dec 2017, 08:19

Nej det synes jeg egentlig ikke at hun skal. I hvert fald ikke på baggrund af det her. Situationen i mellemøsten mellem Israel og Palæstina er temmelig rodet, og der er ikke én part der har ret eller er mindre skyldig end den anden, og at man holder med Palæstina er ikke forbudt eller forkert.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43969

Re: Strid om Asmaa Abdol-Hamids statusopdatering på Facebook: Skal hun fyres eller ej?

Indlægaf paint » 10. dec 2017, 08:34

En politiker også en DF-politiker, bør forventes at kende til begrebet 'magtens tre-deling'. En politiker, kan/skal ikke gå ud og forlange nogen fyret - uanset årsagen. Dén slags kan man måske gøre i Tyrkiet eller andre autoritære stater, men ikke i et demokratisk land.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Strid om Asmaa Abdol-Hamids statusopdatering på Facebook: Skal hun fyres eller ej?

Indlægaf FruitFly » 10. dec 2017, 08:48

Er Berufsverbot stadig et ord man bruger?
2
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Strid om Asmaa Abdol-Hamids statusopdatering på Facebook: Skal hun fyres eller ej?

Indlægaf FruitFly » 10. dec 2017, 08:55

paint skrev:En politiker også en DF-politiker, bør forventes at kende til begrebet 'magtens tre-deling'. En politiker, kan/skal ikke gå ud og forlange nogen fyret - uanset årsagen. Dén slags kan man måske gøre i Tyrkiet eller andre autoritære stater, men ikke i et demokratisk land.

Min fremhævning.

Generelt har du fuldstændigt ret. En demokratisk indstillet politiker bør kende til - og respektere - magtens tre-deling. Din tilføjelse, som jeg har fremhævet, er derimod ikke nødvendigvis korrekt.

En blid fortolkning er at denne DF politiker ikke kender til magtens tre-deling, men det også lidt uforskammet at antyde. En mere grov fortolking er at de selvfølgelig kender til den, men er ligeglade. Jeg ved godt hvilken en af disse to jeg ville vælge.

Når det er sagt, så kender en fremtrædende politiker som Trump heller ikke til den, så de er i ... selskab. Og magtens tre-deling er ikke ligefrem noget man underviser i i folkeskolen.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Strid om Asmaa Abdol-Hamids statusopdatering på Facebook: Skal hun fyres eller ej?

Indlægaf Tux » 10. dec 2017, 08:59

Nej..
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43969

Re: Strid om Asmaa Abdol-Hamids statusopdatering på Facebook: Skal hun fyres eller ej?

Indlægaf paint » 10. dec 2017, 09:00

FruitFly skrev:
paint skrev:En politiker også en DF-politiker, bør forventes at kende til begrebet 'magtens tre-deling'. En politiker, kan/skal ikke gå ud og forlange nogen fyret - uanset årsagen. Dén slags kan man måske gøre i Tyrkiet eller andre autoritære stater, men ikke i et demokratisk land.

Min fremhævning.

Generelt har du fuldstændigt ret. En demokratisk indstillet politiker bør kende til - og respektere - magtens tre-deling. Din tilføjelse, som jeg har fremhævet, er derimod ikke nødvendigvis korrekt.

En blid fortolkning er at denne DF politiker ikke kender til magtens tre-deling, men det også lidt uforskammet at antyde. En mere grov fortolking er at de selvfølgelig kender til den, men er ligeglade. Jeg ved godt hvilken en af disse to jeg ville vælge.

Når det er sagt, så kender en fremtrædende politiker som Trump heller ikke til den, så de er i ... selskab. Og magtens tre-deling er ikke ligefrem noget man underviser i i folkeskolen.


Lidt diplomatisk i formuleringerne, er man vel altid ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Strid om Asmaa Abdol-Hamids statusopdatering på Facebook: Skal hun fyres eller ej?

Indlægaf FruitFly » 10. dec 2017, 09:17

paint skrev:Lidt diplomatisk i formuleringerne, er man vel altid ;)

Ja, det kender jeg godt. Jeg bøjede den også med "demokratisk indstillet politiker" og ved at undlade at sige hvad dét ordvalg siger om min holdning til demokrati-indstillingen hos DF. Men med dén på, kommer man nemt til at tale hen over hovedet på folk når man ikke kalder en spade for en spade:

"De dannede, pæne og skolede politikere taber i den ny virkelighed, hvor man kommunikerer direkte med vælgerne på alle tider af døgnet, og hvor en rå, direkte og personlig tone giver langt flere point end fakta og paragraffer. "
https://www.b.dk/politiko/analyser/de-d ... r-en-spade
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1012
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Strid om Asmaa Abdol-Hamids statusopdatering på Facebook: Skal hun fyres eller ej?

Indlægaf Rullegardinia » 10. dec 2017, 09:38

Det virker lidt som om der sidder ‘nogen’, der har et horn i siden på hende, hvilket jeg bygger på, at der i den artikel jeg læste om emnet lige skulle fremhæves, at hun ikke giver hånd til mænd.

Med det sagt, så er det helt forrykt at kræve folk fyret for at bruge deres ytringsfrihed. Hvis man mener, at hendes holdninger influerer på hendes arbejde på den vis, at de to ting er uforenelige, så må hendes arbejdsgiver jo tage affære, det er ikke noget en nævenyttig DF-politiker skal begynde at blande sig i.
Senest rettet af Rullegardinia 10. dec 2017, 13:26, rettet i alt 1 gang.
3
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Strid om Asmaa Abdol-Hamids statusopdatering på Facebook: Skal hun fyres eller ej?

Indlægaf annellaII » 10. dec 2017, 09:56

Rullegardinia skrev:Det virker lidt som om der sidder ‘nogen’, der har et horn i siden på hende, hvilket jeg bygger på, at der i den artikel jeg læste om emnet lige skulle fremhæves, at hun ikke giver hånd til mænd.

Med det sagt, så er det helt forrykt at kræve folk fyret for at bruge deres ytringsfrihed. Hvis man mener, at hendes holdninger influerer på hendes arbejde på den vis, at de to ting er uforenelige, så må hendes arbejdsgiver jo tage affære, det er ikke noget en nævenyttige DF-politiker skal begynde at blande sig i.


Politikeren gør vel bare brug af sin ret til ytringsfrihed?
2
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1012
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Strid om Asmaa Abdol-Hamids statusopdatering på Facebook: Skal hun fyres eller ej?

Indlægaf Rullegardinia » 10. dec 2017, 10:22

annellaII skrev:
Rullegardinia skrev:Det virker lidt som om der sidder ‘nogen’, der har et horn i siden på hende, hvilket jeg bygger på, at der i den artikel jeg læste om emnet lige skulle fremhæves, at hun ikke giver hånd til mænd.

Med det sagt, så er det helt forrykt at kræve folk fyret for at bruge deres ytringsfrihed. Hvis man mener, at hendes holdninger influerer på hendes arbejde på den vis, at de to ting er uforenelige, så må hendes arbejdsgiver jo tage affære, det er ikke noget en nævenyttige DF-politiker skal begynde at blande sig i.


Politikeren gør vel bare brug af sin ret til ytringsfrihed?


Det er én tolkning. Den barmhjertige tolkning. Andre tolkninger kunne være, at politikeren misbrugte sin magt til at tage en tur på kæphesten og blandede sig i sager, det ikke er passende for at en politiker at blande sig i.
1
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9500

Re: Strid om Asmaa Abdol-Hamids statusopdatering på Facebook: Skal hun fyres eller ej?

Indlægaf Modesty Blame » 10. dec 2017, 10:55

annellaII skrev:
Rullegardinia skrev:Det virker lidt som om der sidder ‘nogen’, der har et horn i siden på hende, hvilket jeg bygger på, at der i den artikel jeg læste om emnet lige skulle fremhæves, at hun ikke giver hånd til mænd.

Med det sagt, så er det helt forrykt at kræve folk fyret for at bruge deres ytringsfrihed. Hvis man mener, at hendes holdninger influerer på hendes arbejde på den vis, at de to ting er uforenelige, så må hendes arbejdsgiver jo tage affære, det er ikke noget en nævenyttige DF-politiker skal begynde at blande sig i.


Politikeren gør vel bare brug af sin ret til ytringsfrihed?

Men behøver politikeren udtale sig mod bedre vidende?

Hvis nu det foregik sådan her:
Politiker: "Jeg bryder mig ikke om, at Asmaa har job i Fyns Politi, for jeg kan ikke lide hendes holdninger, og jeg kan slet ikke lide, at hun udtrykker sine holdninger."
Journalist "Nå, okay, men mener du da, at hun skal fyres?"
Politiker: "Ja, jeg synes ikke, at man kan være ansat i politiet, og skrive, noget på facebook om udenrigspolitik, som jeg er uenig med."
Journalist: "Okay så, men det kan man jo ikke fyre folk for, eller hvad?"
Politiker: "Kan man ikke? Nå, men det burde man kunne."

Det ville bare lissom være mere ærligt, ikk?
3
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Strid om Asmaa Abdol-Hamids statusopdatering på Facebook: Skal hun fyres eller ej?

Indlægaf Seladon » 10. dec 2017, 11:10

Man kunne ønske sig at hun aldrig var blevet ansat i en offentlig stilling. for AAH er en primadonna, som forstår at sætte sig i centrum og få alles opmærksomhed. Det gør hun med korte mellemrum, i stedet for at få folk til at samarbejde for at løse lokale samfunds problemer.... det som skulle egentlig være hendes bord ...

Lidt mærkelig indsats. :shock:

men når det er sagt er jeg imod FB politi og især FB folkedomstol .
Fyns Politi er hendes arbejdsgiver og de skal se om hun er god til jobbet og om hun respekterer sin forpligtelser ift. regler og procedurer, ikke tilfældige politikere.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9500

Re: Strid om Asmaa Abdol-Hamids statusopdatering på Facebook: Skal hun fyres eller ej?

Indlægaf Modesty Blame » 10. dec 2017, 11:42

Seladon skrev:Man kunne ønske sig at hun aldrig var blevet ansat i en offentlig stilling. for AAH er en primadonna, som forstår at sætte sig i centrum og få alles opmærksomhed. Det gør hun med korte mellemrum, i stedet for at få folk til at samarbejde for at løse lokale samfunds problemer.... det som skulle egentlig være hendes bord ...

Lidt mærkelig indsats. :shock:

men når det er sagt er jeg imod FB politi og især FB folkedomstol .
Fyns Politi er hendes arbejdsgiver og de skal se om hun er god til jobbet og om hun respekterer sin forpligtelser ift. regler og procedurer, ikke tilfældige politikere.

Offentlig som i det offentlige eller som i med udadvendte aktiviteter?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"