Jerusalem

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Jerusalem

Indlægaf landsbytossen » 7. dec 2017, 11:26

Et land må selv vælge sin hovedstad. Længere er den ikke.
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Jerusalem

Indlægaf paint » 7. dec 2017, 11:34

kidkomb skrev:
paint skrev:
kidkomb skrev:
Frank skrev:
kidkomb skrev:Jeg har aldrig til fulde forstået hvad det er med USA og jøderne.
Eller i det hele taget verdenssamfundet og jøderne.
Selvfølgelig er det ikke jødernes by.
Du forstår ikke jøderne men du ved det ikke er deres by :gruble:

Jerusalem har i århundrede været utrolig vigtigt for hele 3 religioner.
At en religion på nogen måde skulle have ret til den er en uforståelig holdning.


Jerusalem, er oprindeligt en jødisk by. Den muslimske Al-Aqsa moske, er bygget ovenpå det oprindelige tempel da muslimerne indtog byen. Arkæologer, har fundet rester af den oprindelige kirke/tempel.

Byen er da også nævnt som centrum for jødedommen i Det Gamle Testamente.

Det gamle testamente? Det er altså ikke et bevis på at noget sted tilhører nogen som helst.
Det er religion og ikke andet.
Det er samme sag med Cypern.
Det er noget rod og jeg synes altså heller ikke at man bare kan sige "der skete der her forfærdelige i det 2. århundrede efter kristi, så nu....."
Faktum er at den by, det område, er utrolig vigtigt for både jøder, muslimer og kristne og jeg forstår ikke at man ikke kan anerkende det.


Byen er blevet vigtig for muslimer, fordi de byggede Al Aqsa-moskeen. Men dette var langt, langt senere end byens grundlæggelse og opbygning. Biblen er også et historisk dokument, så der er ingen tvivl om at dét vi i dag kalder Israel, i flere tusind år har været en jødisk stat. Betlehem, Nazaret osv. var også jødiske byer - i et jødisk område.

Om dette så giver jøderne ret til at kalde landet og byen deres, er så en anden sag. Men netop fordi jøderne har fået tildelt landområdet af verdenssamfundet, fordi de historisk 'hører' til der, og det oprindeligt er deres hjemland - så synes jeg egentlig at de har en ret god sag.

Muslimer angiver at Jerusalem og moskeen, er Islams tredje helligste sted (efter Mekka og Medina). Men jøderne har ikke noget første, andet eller tredje sted. De har kun Jerusalem
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Jerusalem

Indlægaf kidkomb » 7. dec 2017, 11:43

paint skrev:
kidkomb skrev:
paint skrev:
kidkomb skrev:
Frank skrev:
kidkomb skrev:Jeg har aldrig til fulde forstået hvad det er med USA og jøderne.
Eller i det hele taget verdenssamfundet og jøderne.
Selvfølgelig er det ikke jødernes by.
Du forstår ikke jøderne men du ved det ikke er deres by :gruble:

Jerusalem har i århundrede været utrolig vigtigt for hele 3 religioner.
At en religion på nogen måde skulle have ret til den er en uforståelig holdning.


Jerusalem, er oprindeligt en jødisk by. Den muslimske Al-Aqsa moske, er bygget ovenpå det oprindelige tempel da muslimerne indtog byen. Arkæologer, har fundet rester af den oprindelige kirke/tempel.

Byen er da også nævnt som centrum for jødedommen i Det Gamle Testamente.

Det gamle testamente? Det er altså ikke et bevis på at noget sted tilhører nogen som helst.
Det er religion og ikke andet.
Det er samme sag med Cypern.
Det er noget rod og jeg synes altså heller ikke at man bare kan sige "der skete der her forfærdelige i det 2. århundrede efter kristi, så nu....."
Faktum er at den by, det område, er utrolig vigtigt for både jøder, muslimer og kristne og jeg forstår ikke at man ikke kan anerkende det.


Byen er blevet vigtig for muslimer, fordi de byggede Al Aqsa-moskeen. Men dette var langt, langt senere end byens grundlæggelse og opbygning. Biblen er også et historisk dokument, så der er ingen tvivl om at dét vi i dag kalder Israel, i flere tusind år har været en jødisk stat. Betlehem, Nazaret osv. var også jødiske byer - i et jødisk område.

Om dette så giver jøderne ret til at kalde landet og byen deres, er så en anden sag. Men netop fordi jøderne har fået tildelt landområdet af verdenssamfundet, fordi de historisk 'hører' til der, og det oprindeligt er deres hjemland - så synes jeg egentlig at de har en ret god sag.

Og så ser vi lige bort fra at de under ingen omstændigheder holder sig til det de fik tildelt?
Når man besætter andre menneskers land, så frafalder retten til en god sag ret kraftigt.
Og skulle de ikke dele byen i fred og fordragelighed med de andre så vidt jeg har forstået?
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Jerusalem

Indlægaf kidkomb » 7. dec 2017, 11:46

Jeg kan google mig til at Al Aqsa er fra 600-tallet.
Synes du virkelig at det ikke er lang tid nok siden til at man ikke kan bruge det til noget som helst i dag?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Jerusalem

Indlægaf Pølsemix » 7. dec 2017, 11:54

Både Israel og Palæstina kan med rette pege fingre af hinanden, den konflikt kan kun løses ved vha. en to-stats løsning hvor begge parter er villige til at forhandle, også hvor det gør ondt.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Jerusalem

Indlægaf Slettet bruger » 7. dec 2017, 11:55

Det der med al-Aqsa er islams tredjehelligste sted, når de kan sige så præcis at den er nr 3, det får mig til at tænke på om de har en rangliste der går ned til 20, så de måske har en moske der er det 14-helligste sted osv.

Og hvor langt ned går den liste? Er det en top-100?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Jerusalem

Indlægaf Slettet bruger » 7. dec 2017, 11:59

omg den hviler på en platform støtter af hvælvinger bygget af Herodes

Det er ham der snakker med de tre vise mænd fra østerland i Bibelen, i Matthæus-evangeliet
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Jerusalem

Indlægaf paint » 7. dec 2017, 12:00

kidkomb skrev:Jeg kan google mig til at Al Aqsa er fra 600-tallet.
Synes du virkelig at det ikke er lang tid nok siden til at man ikke kan bruge det til noget som helst i dag?


I dette tilfælde ja. Jeg synes bestemt man kan bruge det til noget - set i et historisk lys. Jøderne har været forfulgt i århundreder og været jaget vildt i hele Europa, kulminerende med koncentrationslejrene, hvor 6 mio jøder blev slagtet på den mest grusomme måde.

I dét tilfælde giver det mening for mig at give dem deres gamle oprindelige hjemland tilbage - især fordi der ikke var andre steder, man kunne vælge.

De jødiske bosættelser, som rækker langt ud over det landområde de fik, er jeg til gengæld slet ikke enig i. Det er et groft tyveri af andres landområde.
Mht til Jerusalem, er der vist ingen der siger at Jerusalem skal være hel og udelt. Indtil videre har det jo fungeret nogenlunde med at give adgang til moskeen, bortset fra de gange hvor ekstremister dukker op og skyder vildt omkring sig ved området.

Palæstinensernes udgangspunkt for en fredsløsning - i hvert fald visse grupperinger, har som udgangspunkt at man ikke er tilfreds før jøderne er jaget ud i havet og totalt fjernet fra området. Med denne dagsorden, er det svært at se en 'løsning' som er fredelig og fordragelig.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Jerusalem

Indlægaf dgd2007 » 7. dec 2017, 12:23

fisken80 skrev:De amerikanske kristne zionister mener, at den dag det jødiske folk genindsættes i Israel og templet genopbygges kommer Jesus tilbage til jorden og tusindårsriget kan begynde.

Ja, og Jorden er kun lidt over 5.000 år gammel, og dinoerne og evolution er ren hoax.
De lever virkelig i en anden dimension - men der er nok mange af dem i Alabama, hvor der suppleringsvalg til Senatet på tirsdag.
Jeg har en grim mistanke om, at T har spillet det storpolitiske hasard-træk for at begejstre netop de gammeltestamentelige vælgere i den stat til at komme ud og stemme for hans kandidat ... som de ellers logisk burde tage afstand fra pga. hans teenagepigejagter (Republikanerne tog oprindeligt afstand fra ham, men nu er de som sædvanlig faldet til patten bag Trumps støtte).

Jeg hørte i øvrigt i går, at vedtagelsen i Kongressen i 1995 skyldtes den i øvrigt rimeligt afbalancerede Bob Dole, der satsede på at blive præsidentkandidat, og derfor var nødt til at demonstrere et stærkere pro-Israel-engagement, end han hidtil havde gjort. Det blev så vedtaget med stort flertal - men den fodnote, at præsidenten hvert halve år kunne fastslå, at: "ja ja, men ikke lige nu"! Og det har alle tidligere præsidenter rutinemæssigt gjort hvert halve år - og det gjorde Trump for øvrigt også i går.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Jerusalem

Indlægaf dgd2007 » 7. dec 2017, 12:26

For øvrigt var Republikanerne under Reagan og "gamle Bush" nok de mest arabiskvenlige og mindst rabiat pro-israelske, der har været til dato. Men det var også før det der "Judeo-Christian" rabiate højre blev så stærkt. Dengang støttede de amerikanske jøder i højere grad Demokraterne, hvis jeg ikke husker meget galt.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Jerusalem

Indlægaf kidkomb » 7. dec 2017, 12:49

Paint: At tale om "palæstinensernes udgangspunkt" som om den menige palæstinensiser er for Hamas, er som at påstå at jøderne ikke helmer før den sidste muslim er fordrevet fra zions land.
Der er rigeligt med ekstremister på begge sider.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Jerusalem

Indlægaf annellaII » 7. dec 2017, 13:12

Frank skrev:At diskutere Israel og Palæstina er som at sætte en FCK fan overfor en Brøndby fan.
Disse diskussioner fører aldrig til noget.


Det har du ret i, det har snart 70 års historie vist, at diskussioner om Israel og Palæstina til dato ikke har ført til noget som helst.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Jerusalem

Indlægaf annellaII » 7. dec 2017, 13:27

Frank skrev:Hvis man kender til Jerusalems historie vil man forstå hvorfor det er et ømtåligt emne.
Så længe FN stadig ikke anerkender byen som hovedstad, så skaber denne beslutning kun store problemer for amerikansk udenrigspolitik i Mellemøsten.


Jerusalem som Israels hovedstad er ikke kun ikke anerkendt af FN, det er den heller ikke af EU eller andre lande.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Jerusalem

Indlægaf fisken80 » 7. dec 2017, 13:35

paint skrev:
kidkomb skrev:
paint skrev:
kidkomb skrev:
Frank skrev:
kidkomb skrev:Jeg har aldrig til fulde forstået hvad det er med USA og jøderne.
Eller i det hele taget verdenssamfundet og jøderne.
Selvfølgelig er det ikke jødernes by.
Du forstår ikke jøderne men du ved det ikke er deres by :gruble:

Jerusalem har i århundrede været utrolig vigtigt for hele 3 religioner.
At en religion på nogen måde skulle have ret til den er en uforståelig holdning.


Jerusalem, er oprindeligt en jødisk by. Den muslimske Al-Aqsa moske, er bygget ovenpå det oprindelige tempel da muslimerne indtog byen. Arkæologer, har fundet rester af den oprindelige kirke/tempel.

Byen er da også nævnt som centrum for jødedommen i Det Gamle Testamente.

Det gamle testamente? Det er altså ikke et bevis på at noget sted tilhører nogen som helst.
Det er religion og ikke andet.
Det er samme sag med Cypern.
Det er noget rod og jeg synes altså heller ikke at man bare kan sige "der skete der her forfærdelige i det 2. århundrede efter kristi, så nu....."
Faktum er at den by, det område, er utrolig vigtigt for både jøder, muslimer og kristne og jeg forstår ikke at man ikke kan anerkende det.


Byen er blevet vigtig for muslimer, fordi de byggede Al Aqsa-moskeen. Men dette var langt, langt senere end byens grundlæggelse og opbygning. Biblen er også et historisk dokument, så der er ingen tvivl om at dét vi i dag kalder Israel, i flere tusind år har været en jødisk stat. Betlehem, Nazaret osv. var også jødiske byer - i et jødisk område.

Om dette så giver jøderne ret til at kalde landet og byen deres, er så en anden sag. Men netop fordi jøderne har fået tildelt landområdet af verdenssamfundet, fordi de historisk 'hører' til der, og det oprindeligt er deres hjemland - så synes jeg egentlig at de har en ret god sag.

Muslimer angiver at Jerusalem og moskeen, er Islams tredje helligste sted (efter Mekka og Medina). Men jøderne har ikke noget første, andet eller tredje sted. De har kun Jerusalem


Når nu vi åbenbart også skal bruge religiøse skrifter som udgangspunkt for diskussionen, så synes jeg måske også man bør inddrage, at jøderne mistede Israel og Jerusalem, fordi de forbrød sig mod Moseloven - ikke bare én gang men konstant og hele tiden og igen og igen og igen... så man kunne jo godt argumentere for, at det ikke er Guds vilje, at de skal have Israel/Jerusalem siden det koster dem så meget besvær.

Og som kid siger, så ville det hjælpe på deres sag, hvis de holdt sig til de områder de har fået tildelt og droppede alle de ulovlige bosættelser. Bare sådan som en start.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Jerusalem

Indlægaf Slettet bruger » 7. dec 2017, 13:38

kidkomb skrev:Paint: At tale om "palæstinensernes udgangspunkt" som om den menige palæstinensiser er for Hamas, er som at påstå at jøderne ikke helmer før den sidste muslim er fordrevet fra zions land.
Der er rigeligt med ekstremister på begge sider.


Altså, nej det er vel ikke 100% af palestinenserne der står bag Hamas, men deres udgangspunkt er ekstremt u-kompromis-agtigt.

Og der ER mange der støtter Hamas, der bare vil smide jøderne i havet.

På mig virker det som om palestinenserne slet ikke vil have fred, for at få de må de jo sluge nogen kameler fordi de er den lille part, sådan som alle de andre folk der har været i en lignende situation har gjort det.

Der blev fordrevet 14 millioner tyskere fra områder i Østeuropa. Mange af stederne har været tyske i 1000 år-agtigt.

Og de har håndteret det mere med en "sket er sket"-tilgang til det. Fordi der ville komme ALT for meget ballade ud af ville kræve en tredjedel af Polen og en bid af Rusland tilbage.

Tja og hvis kristne havde samme holdning til at de vil have kontrol over de hellige steder, så skulle "vi" jo også invadere Israel for at Golgatha og Jesu grav kom på kristne hænder - men langt de fleste kristne er da OK med at der ikke er en kristen regering i Jerusale.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"