Dansk kunst i Berlin forarger i Frankrig

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Dansk kunst i Berlin forarger i Frankrig

Indlægaf Slettet bruger » 5. dec 2017, 15:04

Nomine skrev:
eks-Maupassant skrev:
Nomine skrev:
annellaII skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg forstår ikke, hvorfor selve udsagenet om at den ene gruppes martyr er den andens terrorist og omvendt er så provokerende endda, og hvorfor udstillingen på den måde provokerer. Det er jo nærmest banalt, at der er to sider af samme sag.

Jeg kan dog godt sætte mig ind i, at det kommer meget tæt på, når det er så aktuelle terrorangreb, der inddrages, for det er selvsagt mere følsomt.


Det hænger måske sammen med, at Danmark ikke har været udsat for de terrorangreb som Frankrig og Tyskland har været udsat for, at du ikke forstår den provokation udstillingen har udløst i både Tyskland og Frankrig?



Jeg vil beskrive det sådan at de rum med de meget nye hændelser virkede meget stærkt på mig. Der var en stor respekt over rummene i forhold til de efterladte, de forfærdelige handlinger der er sket og jeg vil gerne sige igen meget klart og tydeligt: der er absolut ingen forherligelse eller hyldest over personerne i den udstilling. Hvad man tænker om de personers handlinger mener udstillingen ikke noget om - det kan du som publikum selv gøre.


Jo det mener de noget om, implicit.

Det fungerer præcis på samme måde, som når du mener at dem du ikke selv kan lide implicit udtrykket meninger, hvis du f.eks. mener at en film hvor mændene har våben og kvinderne bare er kønne udtrykker sexisme, selv om de vel ikke siger det direkte skåret ud i pap, med ord.



Altså naturligvis vil kunstnerne noget med deres udstilling, men at du pådutter dem det du gør kan jeg ikke genkende. Og så er vi tilbage til at det er meget godt at have set den. Men jeg er ude - ingen grund til at gentage mig selv yderligere :)


Nej jeg pådutter dem det ikke, jeg har argumenteret for det vel tre-fire gange i den her tråd, hvor du lader som ingenting og ej tager argumentationen op.

O til det med at have set den, ja der forklarede dig at man fint kan have holdninger om ting man ikke har set, hvilket du jo også bare ignorerer og kører videre med sludderet om "man skal have set det".

Det er noget sludder at påstå at man ikke kan vurdere kunstprodukter til en vis grad uden selv at have set dem. Alle ved at man kan vurdere at Batman er med i den batman-film. Og at en moderne kunstudstilling om homosexualtet på SMK ikke vil ende op med at fordømme homosexualitet, fordi SMK ville ikke være med til at fordømme homosexualitet. (Helt enig med dem; jeg pointerer bare at det er forudsigeligt, og man ved hvor de vil hen før man går derind.)

Det er omvendt faktisk ret sjældent man bliver overrasket.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Dansk kunst i Berlin forarger i Frankrig

Indlægaf Viskelæder » 5. dec 2017, 16:13

Jeg her heller ikke set udstillingen, så jeg udtaler mig også kun ud fra, hvad jeg ved om det ud fra debatten herinde. Jeg gad dog godt se den.

Jeg kan sagtens forstå, at den skaber forargelse, og jeg er sikker på, at hvis jeg havde mistet en nær i det terrorangreb i Frankrig, ville jeg nok tænke anderledes om det, fordi det ville være så tæt på og så ufatteligt sårbart.

Men jeg uenig med dig, eks-Maupassant, omend jeg sagtens forstår hvor du kommer fra. Udstillingen kan sagtens ses som, at man forherliger terrorister og sætter lighedstegn mellem dem og martyrer og frihedskæmpere, som vi forbinder med noget positivt.

Man kan også se udstillingen, som at kunstneren prøver at gøre det modsatte - få os til at reagere på, at uanset hvor meget nogen selv/andre føler, de er martyrer (mister livet for en religiøs overbevisning), så kan de ikke sidestilles pga. deres meget forskellige handlinger.

Man kan se udstillngen som en distinktion mellem vold og ikke vold.

Man kan se udstillingen som fokus på kulturer og racisme.

Man kan se udstillingen som fokus på objektivitet og subjektivitet.

Kort sagt, man kan læse en HEL masse ind i den udstilling, det er det eneste, vi virkelig ved. Du udtaler dig, som om du ved, hvad kunstneren har af personlige holdninger til matyrdom, og det ved du ikke. Du ved kun, hvordan du SELV har det med udstillingen, og derfor lægger du de følelser og intentioner over på kunstneren og udstillingen.

Uanset hvad er kunst til for at få os til at tænke og vågne op, og det gør den her udstilling. Der er tale om personer, som alle har handlet ud fra deres religiøse tro eller deres overbevisning. At nogle af dem så har handlet fuldstændig horribelt og forkasteligt, kan vi alle være enige om.
3
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Dansk kunst i Berlin forarger i Frankrig

Indlægaf Pax Romana » 6. dec 2017, 11:14

Det er et godt svar viskelæder giver.

Det er jo netop individuelt hvad vi oplever når vi ser (ja dem der ellers har set den) sådan en udstilling. Jeg selv blev lidt nysgerrig på hvad ligger der bag de handlinger. Hvem er disse personer? Hvorfor fordømmer vi den ene og forherliger den anden?

Men naturligvis kan man godt have en holdning til noget man ikke selv har oplevet. Opinions are like assholes, everybody has one.. ! Some just stink more than others.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"