Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. dec 2017, 15:09

Debatmand skrev:Jeg er bange for, at de muslimske forældre ikke er interesseret i, at deres børn får en viden om kristendommen.

Men dette ville bestemt være et stort plus, hvis deres børn faktisk fik en større indsigt i vores kultur og religion, da de jo skal bo og virke i Danmark i deres fremtid.

Således at børnene selv kunne bestemme, om hvilken religion de ville tilhøre, når de bliver voksne.

Men her kommer så et andet problem ind i billedet, og det er at det ifølge Islam er forbudt at konvertere fra Islam og Koranen, til en anden religion - f.eks. kristendommen.


Der tager du så fejl: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke ... dervisning.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. dec 2017, 15:15

Tamara skrev:En julegudstjeneste i folkekirken uden bøn og velsignelse er helt fint med mig. Det er normalt heromkring på skolerne.
Velsignelse/bøn og den dur ville jeg brokke mig herfra og til ministeren med afsæt i loven.


Ifg. artiklen, jeg fandt tallene i, ligger enkeltstående arrangementer med forkyndelse indenfor lovens rammer.
Jeg håber, at det er en fejlfortolkning, men kunne desværre godt frygte, at det ikke er, siden så mange skoler slipper afsted med at afholde forkyndende juleafslutninger.

Med ovenstående [dvs. forbuddet mod forkyndelse] er der imidlertid ikke skrevet, at man som skole ifølge reglerne ikke kan vælge at takke ja til deltagelse i en egentlig julegudstjeneste eller selv tage initiativ til afvikling af en sådan. Det kan man udmærket, da skolelederen har beføjelser til at ophæve det skema, der almindeligvis strukturerer skolens hverdag, til fordel for et fællesarrangement, som fx kan være en julegudstjeneste – dette med henvisning til formålsparagraffens påbud om elevernes fortroliggørelse med dansk kultur. Det forbud der således ligger mod forkyndelse i skolen gælder alene skolens undervisning og ikke enkeltstående fællesarrangementer.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf Slettet bruger » 3. dec 2017, 15:23

Tamara skrev:Så kan mit barn jo passende blive hjemme. Så kan man jo se om myndighederne vil lave noget ud af dét.


Det vil de næppe, men for det første er det ikke sikkert du får noget at vide om det på forhånd, og for det andet kan det jo være at dit barn hellere vil følges med sine kammerater end gå hjem alene. Skolen skal slet ikke tilbyde deltagelse i den slags.
0
Brugeravatar
Debatmand
Permanent bortvist
Indlæg: 48
Tilmeldt: 24. nov 2017, 15:16
Kort karma: 0
Likede indlæg: 11

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf Debatmand » 3. dec 2017, 15:24

DetSorteCirkus skrev:
Debatmand skrev:Jeg er bange for, at de muslimske forældre ikke er interesseret i, at deres børn får en viden om kristendommen.

Men dette ville bestemt være et stort plus, hvis deres børn faktisk fik en større indsigt i vores kultur og religion, da de jo skal bo og virke i Danmark i deres fremtid.

Således at børnene selv kunne bestemme, om hvilken religion de ville tilhøre, når de bliver voksne.

Men her kommer så et andet problem ind i billedet, og det er at det ifølge Islam er forbudt at konvertere fra Islam og Koranen, til en anden religion - f.eks. kristendommen.


Der tager du så fejl: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke ... dervisning.


Nå ok - men de har vel ikke kristendom undervisning i deres egne friskoler?

Der er vist flere friskoler, som nu er sat under tilsyn:

http://politiken.dk/indland/uddannelse/ ... der-tilsyn
0
Smil til verden og den smiler til dig. :)
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf annellaII » 3. dec 2017, 15:33

Tamara skrev:
abcd skrev:
FruitFly skrev:
annellaII skrev:Og så håber jeg da, når Merete Riisager fremhæver, at julen er en kristen højtid, at hun ved, at sådan var det ikke altid, julen var oprindeligt en hedensk drukfest fra vikingetiden og ikke en gammel kristen dansk tradition.

Jeg håber virkelig ikke vi skal til at diskutere om julen er en kristen højtid.


Hvis ens jul består af gaver og flæskesteg, hvor er det kristne så?


Så kan man passende lære om kontext og historie. Julen er kulturhistorisk set kristen i Danmark og det vel også hvad skolen lærer børn i dag.


Så fortæller skolen jo ikke sandheden om, hvordan julen er virkelig er opstået.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf Slettet bruger » 3. dec 2017, 15:34

Tamara skrev:
abcd skrev:
Tamara skrev:Så kan mit barn jo passende blive hjemme. Så kan man jo se om myndighederne vil lave noget ud af dét.


Det vil de næppe, men for det første er det ikke sikkert du får noget at vide om det på forhånd, og for det andet kan det jo være at dit barn hellere vil følges med sine kammerater end gå hjem alene. Skolen skal slet ikke tilbyde deltagelse i den slags.



Det kan du nu godt regne med jeg tjekker på forhånd.


Det kan ikke være meningen at man skal detailovervåge alt hvad der foregår i skolen for at undgå at ens barn sendes til gudstjeneste.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9491
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf Sophies-mor » 3. dec 2017, 16:52

Jeg synes, at det er helt fint.
Men én ting irriterer mig, og det er at faget hedder kristendom. Faktisk synes jeg, at det burde hedde religion - og man så lærte bredere.
For mig er det en del af dannelsen at man kender det historiske og kulturelle i det land, man bor i - og har kendskab til andre verdensopfattelser.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf Bimmerdyret » 3. dec 2017, 18:43

annellaII skrev:Er du enig med Merete Riisager i hendes opfordring?


På INGEN måde.
Det skal lige siges, at jeg er stor fan af MR som undervisningsminister, der faktisk er en uv-minister der i mere end 20 år ved noget som helst om pædagogik, læring og børn.

Et besøg i en kirke for elever er ofte i form af "hvad er der i en kirke" ...man ser altertavlen, prædikestolen, lærer om våbenhus osv.
Denne form for "religiøs" læring behøver man IKKE tage til en kirke for at lære, da dette kan læres via billeder (ja, på samme måde som man lærer om Isbjerge og Sahara)

Af en eller anden årsag..og ja, der må jeg som ateist så undre mig, så er det stadigvæk en opfattelse af jul og religion er den mest betydningsfulde højtid, selvom de kristne nok vil mene at det er påsken. Netop af den årsag, så mener jeg ikke at det fagligt er passende hvis det er indflydelsen.

Og så kan hun beklage alt det hun vil, men det ER en MENNESKERET at blive fritaget for faget.

PS!

Sådan rent lavpraktisk, så er de to kirkebesøg som mine børn har oplevet begge gange resulteret i et hul i hovedet (fysisk) (den ene var 4 år gammel, den anden var 12) , så fra den humoristiske side, så jo børn kan faktisk tage skade af kirkebesøg :lol:
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf Bimmerdyret » 3. dec 2017, 18:45

LaScrooge skrev:Tja. Egentlig synes jeg at det hører med til den almene dannelse at man introduceres til historisk og kulturelt relevante og/eller bærende institutioner i vores samfund, om det så er besøg i Folketinget, Amalienborg eller i kirker - demokrati, monarki, religion. Der er forskel på om det gøres med et missionerende eller oplysende sigte og når det er folkeskolen bør det naturligvis altid være det sidste og alle bør deltage.


Ja, men det behøver jo ikke være med besøg, som netop MR henviser til.
Det er jo ikke alle folkeskoleklasser i Randers, der kommer til København og besøger Amalienborg eller folketinget - den må de lære via bøger og andet materiale.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf Bimmerdyret » 3. dec 2017, 18:47

FruitFly skrev:
annellaII skrev:Og så håber jeg da, når Merete Riisager fremhæver, at julen er en kristen højtid, at hun ved, at sådan var det ikke altid, julen var oprindeligt en hedensk drukfest fra vikingetiden og ikke en gammel kristen dansk tradition.

Jeg håber virkelig ikke vi skal til at diskutere om julen er en kristen højtid.


Sikkert ikke, men det det ultimative tidspunkt netop at bringe sådan noget op på fra den religiøse fløj.
De har det med at blive reduktionistiske i denne højtid, for man hører dem sjældent sige noget omkring påske.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf ajnaM » 3. dec 2017, 19:07

Jeg synes, det hører sig til i et demokrati, at man får viden om religion, fordi det er en del af almen dannelse - og fordi det er vigtigt at forholde sig kritisk og vidende.

Men det skal være alle religioner, og det skal ikke være missionerende. Og der skal være et kritisk perspektiv. Ikke altid, men tit.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf Bimmerdyret » 3. dec 2017, 19:10

Falstria skrev:
Bimmerdyret skrev:
Og så kan hun beklage alt det hun vil, men det ER en MENNESKERET at blive fritaget for faget.

PS!

Sådan rent lavpraktisk, så er de to kirkebesøg som mine børn har oplevet begge gange resulteret i et hul i hovedet (fysisk) (den ene var 4 år gammel, den anden var 12) , så fra den humoristiske side, så jo børn kan faktisk tage skade af kirkebesøg :lol:


Skyldes det ikke KUN navnet på faget?


Hehe, stakkels unger, her i byen ville de have fået spaghetti og kødsovs istedet for hul i hovedet :D


Der er og har gennem årtier været kamp om fagets navn : religion eller kristendom. Uanset hvad man kalder det, så følger det fagmålene som er fastsat af ministeriet. I min skoletid havde jeg religion, men det kørte efter fagmålene for kristensdomskundskab.

Faktisk er det enhver form for religiøst fag i grundskolen, der giver mulighed for fritagelse.
På ungdomsuddannelserne er det anderledes, fordi der ikke er et religiøst fokus.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf ajnaM » 3. dec 2017, 19:10

... og så synes jeg i øvrigt, det er noget af en gratis omgang for undervisningsministeren.

Børn får jo allerede fint kendskab til julen, som i øvrigt sjældent bliver holdt op mod noget med kristendommen. Børn har også kristendomsundervisning, og hun er jo tydeligvis ikke ude på at ændre noget i forhold til at tvinge ikke-kristne børn til at deltage.

Jeg ved, hun har travlt. Så jeg synes faktisk, hun burde bruge tiden på noget bedre. Der er nok at tage fat på.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf Bimmerdyret » 3. dec 2017, 19:36

Falstria skrev:
Bimmerdyret skrev:
Falstria skrev:
Bimmerdyret skrev:
Og så kan hun beklage alt det hun vil, men det ER en MENNESKERET at blive fritaget for faget.

PS!

Sådan rent lavpraktisk, så er de to kirkebesøg som mine børn har oplevet begge gange resulteret i et hul i hovedet (fysisk) (den ene var 4 år gammel, den anden var 12) , så fra den humoristiske side, så jo børn kan faktisk tage skade af kirkebesøg :lol:


Skyldes det ikke KUN navnet på faget?


Hehe, stakkels unger, her i byen ville de have fået spaghetti og kødsovs istedet for hul i hovedet :D


Der er og har gennem årtier været kamp om fagets navn : religion eller kristendom. Uanset hvad man kalder det, så følger det fagmålene som er fastsat af ministeriet. I min skoletid havde jeg religion, men det kørte efter fagmålene for kristensdomskundskab.

Faktisk er det enhver form for religiøst fag i grundskolen, der giver mulighed for fritagelse.
På ungdomsuddannelserne er det anderledes, fordi der ikke er et religiøst fokus.


Det forstår jeg ikke, faget har ikke været forkyndende siden 1975, det skal det heller ikke være.
Hvorfor skal det så kunne vælges fra, -og hvad skal man så ellers ikke også kunne vælge fra af tilsvarende hensyn?
Det er en glidebane.

Det ender med amerikanske tilstande når forældrene styrer indholdet af undervisningen.


Det har intet med forkýndelse at gøre, det er de primære fagmål.
Desuden så er det en de af børnekonventionen (mener det er artikel 14), hvor det enkelte barns tro eller mangel på samme skal respekteres, herunder også i undervisningen. Og det gør kristendomskundskab som fag IKKE!


Eksempelvis en opgave i 2. klasse : en side i bogen delt op i 2 :
Del 1: tegn hvad Gud har skabt
Del 2: tegn hvad du mener Gud har skabt

Hvis et ateistisk barn ikke laver siden, så er lektien ikke færdiggjort (selvom der er argumenter - jeg er ateist).. (og ja..been there)

Religion er en privat sag, det er op til den enkelte at fortolke hvis man eksempelvis er troende, ergo så er det ikke som matematik hvor 2+2 = 4
Kristendomskundskab er ikke nødvendig faglig viden i forhold til andre fag, som man ikke kan søge andet steds.


Altså, selvom det eneste andet fag, man reelt kan blive fritaget for "idræt", hvis man er født uden arme og ben, eller er lam fra halsen og ned, så kan jeg ikke se hvor glidebanen er henne.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf Bimmerdyret » 3. dec 2017, 20:08

Falstria skrev:
glidebanen er der, ét fag er jo kun en begyndelse. Så det...


Men æhh... man har haft den mulighed siden 1975, og hvor mange andre fag har du set man kan fritages for med menneskeretslig begrundelse siden da :)
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"