Amning - hvad så?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Amning - hvad så?

Indlægaf Sangius » 2. dec 2017, 11:56

https://www.b.dk/nationalt/luna-ammer-t ... g-paedofil

Denne artikel er lige udkommet. Har ladet mig høre at den kan læses gratis, men jeg kan ikke lige få det til at virke. Men pointen i den er blot, at det er en kvinde der ammer alle hendes tre børn, hvor den ældste er 3 år og den yngste er nyfødt.

Jeg ved at mange har det stramt med amning. Men der er en god sjat der åbenbart mener, at hun skal meldes til de sociale myndigheder? Folk diskuterer om der 'skal gribes ind'. Hun er også blevet kaldt pædofil. :gruble:

Jeg er meget overrasket over, at se så markante holdninger. At vi i DK kun ammer så kort tid som vi gør (i gennemsnit) er jo ren kultur. I andre lande ammes der i mange år, og historisk set har amning også været meget mere normalt. Men med indførelsen af flasken, modermælkserstatning og mulighed for at koge vand og rengøre flasker osv., har er amning virkelig blevet skubbet i baggrunden.

Jeg tror ikke amning er essentielt for et godt liv/sundhed, overhoved. Jeg tror amning er sundt, og hvis man har lyst skal man amme så længe som man og barn trives med.
Hvis man ikke har lyst/ikke kan/whatever, så har man jo muligheden for alt det andet, som heldigvis også er sundt og i god kvalitet. Så det er ikke det, debatten handler om.

Jeg ammer selv min datter på 15 måneder. Det er ikke noget jeg havde planlagt. Hun har bare altid været meget, meget glad for amning, og det har bare ikke faldet mig ind at nægte hende det, for hun ville blive ulykkelig. Så det er jo bare blevet som det er, og har ikke kunne se noget problem med det.

Synes I retorikken er blevet for hård omkring langtids-amning? Synes I det er noget man kan melde kvinder for, snakke om mistrivsel og endda pædofili?
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf LadyFox » 2. dec 2017, 11:58

Jeg synes folk skulle blande sig uden om...
6
...
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Juki » 2. dec 2017, 12:05

Jeg synes det er totalt forrykt og misforstået at man kan se amning af små( )børn som noget negativt! Jeg er faktisk helt forarget over sammenligningen med pædofili. Det hører da overhovedet ingen steder hjemme!

Jeg kan forstå at man kan finde det grænseoverskridende at se på at store børn bliver ammet(afhængig af omstændighederne) i vores kultur, hvor der er rig mulighed for at få føde på andre måder. Men uanset hvor gamle de børn der bliver ammet er, er der jo sjældent nogen der bliver tvunget til at kigge på.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Sangius » 2. dec 2017, 12:13

LadyFox skrev:Jeg synes folk skulle blande sig uden om...


Ja. Jeg undrer mig også gevaldigt over, at folk overhoved gider gå op i det.

Jeg står også med et undrende ansigtsudtryk, når folk kommenterer på at vi fortsat ammer derhjemme. :nerve:
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf billiebean » 2. dec 2017, 12:14

Det er sådan noget latterlig sensationsjournalistik som helt ærligt er under Berlingskes standard. Eller var.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. dec 2017, 12:14

Jeg må indrømme, at jeg sjældent støder på debat om langtids-amning, men generelt synes jeg, at nutidens debatklima er præget af mistro, grimt sprog og mennesker, der udtaler sig om emner og situationer, de ikke kender til og/eller ingen synderlig viden har om.

Jeg kan godt forstå, at det må være hårdt aldrig at måtte mene noget om noget, fordi man ikke rigtig har indsigt i noget som helst, men det har de fleste vel trods alt. Eller de kan få det. Det er så forresten en anden hæmsko ved debat uden belæg og hjemmel; at den ikke motiverer folk til at opsøge viden og dygtiggøre sig.

Jeg ville sådan set godt kunne forestille mig situationer, hvor amning ville kunne kædes sammen med børns mistrivsel og med pædofili, men det forestiller jeg mig virkelig ikke, at man har nok informationer til at udtale sig om, fordi man har læst noget om nogen, der.... Og personligt er det heller ikke lige de første associationer, der kommer til mig ved emnet langtidsamning, for så havde vi nok set en indsats mod fænomenet fra myndighedernes side.
Senest rettet af DetSorteCirkus 2. dec 2017, 12:15, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf LadyFox » 2. dec 2017, 12:14

Sangius skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes folk skulle blande sig uden om...


Ja. Jeg undrer mig også gevaldigt over, at folk overhoved gider gå op i det.

Jeg står også med et undrende ansigtsudtryk, når folk kommenterer på at vi fortsat ammer derhjemme. :nerve:

What? Jeres datter er da stadig så lille at det ikke engang er uden for normen endnu?

Folk er sære.
0
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf LadyFox » 2. dec 2017, 12:21

Jeg sad lige og tænkte lidt over det. Og tænkte jeg da måtte have er tidspunkt hvor jeg synes at man er for gammel til at blive ammet.
Først tænkte jeg "Hvis man bliver ammet som teenager SÅ er man helt sikkert for gammelt, det ville være sært" - men så tænkte jeg lidt videre.. Og hvis en teenager blev ammet ville det bekymre mig, men det ville faktisk ikke være selve amningen jeg synes var problemet. Det ville mere være jeg ville tænke at der er noget dysfunktionelt i selve relationen mellem mor og barn generelt, som amningen blot var et symptom for.

Når vi snakker små børn synes jeg dog ikke at amning er et symptom på en usund relation, heller ikke selvom barnet er over 3 år gammelt.
0
...
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Juki » 2. dec 2017, 12:23

Gad vide hvad der egentlig er årsagen til at folk er blevet så amme-forskrækkede?

Altså jeg har da i WTF tråden for noget tid siden postet to billeder fra to artikler. Den ene handlede om en kvinde der ammede sin hund og den anden om en kvinde der ammede sin syge far. Det er ret WTF i sig selv, men mon det er sådan noget der er med til at gøre at folk ikke kan adskille formålene med amning?

I de to tilfælde med billederne var det jo ikke med et seksuelt formål, men bare bizart og umiddelbart unødvendigt :gruble:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Raenil » 2. dec 2017, 12:30

Jeg fatter ikke at det kan ses som et problem.
Men jeg har også hørt fordommen. Ikke mod os selv, min kone er generelt stoppet omkring et-års alderen, men det er kommet i helt andre samtaler, hvor vi har nogen pludseligt har ment, at amning af toårige er for klamt.

Så længe andre folk ikke skader deres børn, er jeg ligeglad med hvordan de får hverdagen til at hænge sammen. Der går alligevel ikke andet end 20 år, så er vi blevet klogere. Og så er det heldigvis min tur til at skrive indlæg om hvordan "nutidens forældre" ikke klarer deres job godt nok på nogen som helst måde.

Fem sikre tegn på at du er en dårlig forælder:
http://rokokoposten.dk/2017/08/26/rokokoguide-fem-sikre-tegn-paa-at-du-er-en-daarlig-foraelder/
Senest rettet af Raenil 2. dec 2017, 12:30, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf LadyFox » 2. dec 2017, 12:30

Juki skrev:Gad vide hvad der egentlig er årsagen til at folk er blevet så amme-forskrækkede?

Altså jeg har da i WTF tråden for noget tid siden postet to billeder fra to artikler. Den ene handlede om en kvinde der ammede sin hund og den anden om en kvinde der ammede sin syge far. Det er ret WTF i sig selv, men mon det er sådan noget der er med til at gøre at folk ikke kan adskille formålene med amning?

I de to tilfælde med billederne var det jo ikke med et seksuelt formål, men bare bizart og umiddelbart unødvendigt :gruble:

Jeg så et program hvor en indisk fattig mor havde fået en unge af et eller andet forælderløst klovdyr ind, hun valgte at amme det i en periode, og dyret overlevede derfor. Det var vist noget religiøst, men jeg syned faktisk historien er meget fin, selvom jeg nok selv havde valgt anderledes.
0
...
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Juki » 2. dec 2017, 12:36

LadyFox skrev:
Juki skrev:Gad vide hvad der egentlig er årsagen til at folk er blevet så amme-forskrækkede?

Altså jeg har da i WTF tråden for noget tid siden postet to billeder fra to artikler. Den ene handlede om en kvinde der ammede sin hund og den anden om en kvinde der ammede sin syge far. Det er ret WTF i sig selv, men mon det er sådan noget der er med til at gøre at folk ikke kan adskille formålene med amning?

I de to tilfælde med billederne var det jo ikke med et seksuelt formål, men bare bizart og umiddelbart unødvendigt :gruble:

Jeg så et program hvor en indisk fattig mor havde fået en unge af et eller andet forælderløst klovdyr ind, hun valgte at amme det i en periode, og dyret overlevede derfor. Det var vist noget religiøst, men jeg syned faktisk historien er meget fin, selvom jeg nok selv havde valgt anderledes.

Jeg kan ikke huske hvad årsagen var i de her to sager, om der var nogen særlig årsag. Hende med den syge far var måske fordi brystmælken havde en gavnlig virkning på hvad han nu fejlede, men hvorfor han skulle have det direkte fra brystet, i stedet for at hun malkede ud, aner jeg ikke.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Raenil » 2. dec 2017, 12:39

Juki skrev:
LadyFox skrev:
Juki skrev:Gad vide hvad der egentlig er årsagen til at folk er blevet så amme-forskrækkede?

Altså jeg har da i WTF tråden for noget tid siden postet to billeder fra to artikler. Den ene handlede om en kvinde der ammede sin hund og den anden om en kvinde der ammede sin syge far. Det er ret WTF i sig selv, men mon det er sådan noget der er med til at gøre at folk ikke kan adskille formålene med amning?

I de to tilfælde med billederne var det jo ikke med et seksuelt formål, men bare bizart og umiddelbart unødvendigt :gruble:

Jeg så et program hvor en indisk fattig mor havde fået en unge af et eller andet forælderløst klovdyr ind, hun valgte at amme det i en periode, og dyret overlevede derfor. Det var vist noget religiøst, men jeg syned faktisk historien er meget fin, selvom jeg nok selv havde valgt anderledes.

Jeg kan ikke huske hvad årsagen var i de her to sager, om der var nogen særlig årsag. Hende med den syge far var måske fordi brystmælken havde en gavnlig virkning på hvad han nu fejlede, men hvorfor han skulle have det direkte fra brystet, i stedet for at hun malkede ud, aner jeg ikke.


Måske fordet det er nemmere?
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Juki » 2. dec 2017, 12:44

Raenil skrev:
Juki skrev:
LadyFox skrev:
Juki skrev:Gad vide hvad der egentlig er årsagen til at folk er blevet så amme-forskrækkede?

Altså jeg har da i WTF tråden for noget tid siden postet to billeder fra to artikler. Den ene handlede om en kvinde der ammede sin hund og den anden om en kvinde der ammede sin syge far. Det er ret WTF i sig selv, men mon det er sådan noget der er med til at gøre at folk ikke kan adskille formålene med amning?

I de to tilfælde med billederne var det jo ikke med et seksuelt formål, men bare bizart og umiddelbart unødvendigt :gruble:

Jeg så et program hvor en indisk fattig mor havde fået en unge af et eller andet forælderløst klovdyr ind, hun valgte at amme det i en periode, og dyret overlevede derfor. Det var vist noget religiøst, men jeg syned faktisk historien er meget fin, selvom jeg nok selv havde valgt anderledes.

Jeg kan ikke huske hvad årsagen var i de her to sager, om der var nogen særlig årsag. Hende med den syge far var måske fordi brystmælken havde en gavnlig virkning på hvad han nu fejlede, men hvorfor han skulle have det direkte fra brystet, i stedet for at hun malkede ud, aner jeg ikke.


Måske fordet det er nemmere?

For hvem eller i hvilken forbindelse?

Jeg tænker umiddelbart at det er lettere at give ham flaske end at skulle lægge ham til rette over lårene osv. :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Raenil » 2. dec 2017, 12:47

Juki skrev:
Raenil skrev:
Juki skrev:
LadyFox skrev:
Juki skrev:Gad vide hvad der egentlig er årsagen til at folk er blevet så amme-forskrækkede?

Altså jeg har da i WTF tråden for noget tid siden postet to billeder fra to artikler. Den ene handlede om en kvinde der ammede sin hund og den anden om en kvinde der ammede sin syge far. Det er ret WTF i sig selv, men mon det er sådan noget der er med til at gøre at folk ikke kan adskille formålene med amning?

I de to tilfælde med billederne var det jo ikke med et seksuelt formål, men bare bizart og umiddelbart unødvendigt :gruble:

Jeg så et program hvor en indisk fattig mor havde fået en unge af et eller andet forælderløst klovdyr ind, hun valgte at amme det i en periode, og dyret overlevede derfor. Det var vist noget religiøst, men jeg syned faktisk historien er meget fin, selvom jeg nok selv havde valgt anderledes.

Jeg kan ikke huske hvad årsagen var i de her to sager, om der var nogen særlig årsag. Hende med den syge far var måske fordi brystmælken havde en gavnlig virkning på hvad han nu fejlede, men hvorfor han skulle have det direkte fra brystet, i stedet for at hun malkede ud, aner jeg ikke.


Måske fordet det er nemmere?

For hvem eller i hvilken forbindelse?

Jeg tænker umiddelbart at det er lettere at give ham flaske end at skulle lægge ham til rette over lårene osv. :D


For ægtemanden, der slipper for at vaske flasker? :-)

Nej, jeg tænkte bare, at man slipper for meget arbejde ved at lade være med at malke ud og putte i flaske. Det er i hvert fald min oplevelse - vi har haft to børn der ammede uden problemer, og et hvor min kone brugte en hel del tid på at malke ud for at få produktionen op.

Men det kræver selvfølgelig at man bor med faderen.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"