Amning - hvad så?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Kakro05 » 7. dec 2017, 11:24

Folk burde blande sig uden om.
Jeg er stødt på Luna i mine terminsgrupper og jeg er ikke en fan, men det har INTET at gøre med at hun er langtidsammer. Tværtimod, da har jeg respekt for at hun ammer 3 børn og laden dem selv-afvænne.

Folk er blevet så sarte med det der amning. Lige så snart barnet nærmer sig 6 mdr, så ser folk vildt overraskede ud, hvis man stadig ammer :stoned: .
Jeg ammede vores store til han blev 19 mdr og jeg er fucking stolt af det :rock: :rock:. Efter han blev 1 år, så var jeg altid mega bange for at folk kommenterede når jeg ammede i bussen/toget/flyet. Jeg håber jeg får mere hård hud næste gang.
Jeg håber at amme nr til indtil 2 år (hvis jeg kan holde til det). Hvor længe andre ammer er jeg ligeglad med og jeg ville foretrække, hvis folk blandede sig udenom hvor længe jeg ammer eller ikke ammer (medmindre det er for at hjælpe). Dumme kommentare gider jeg ikke høre på!
1
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Luffegås » 7. dec 2017, 16:26

JoyNips skrev:
Luffegås skrev:Flere af jer nævner det med koen, at det ville svare til et 3 årigt barn.
Menneskebarnet gør det for tryghed, omsorg, og nærvær, koen gør det nu altså fordi det stadig giver mening ernæringsmæssigt. Der er ikke behov for ernæringen i brystmælk hos et 3 årigt barn, det tror jeg alle ved :)

men hey, jeg har ikke spurgt en kalv om den gør det pga. tryghed..


Det er nok et definitionsspørgsmål hvad der "giver mening" ernæringsmæssigt. Børn skal have kalk. Det har de behov for til deres knogler - det ved alle jo. Så vi giver dem... (tadaah!) mælkeprodukter. Fra komælk. Jeg synes personligt, det giver fin mening ernæringsmæssigt så at give dem menneskemælk...

Og så er der jo også sådan noget som immunforsvar. Alle ved jo, at det tager flere år, før det lille barns immunforsvar er fuldt udviklet. Modermælk indeholder både specifikke immunstoffer (immunoglobuliner, særligt IgA) og non-specifikke immunstoffer (fx laktoferrin, lysozymer, laktoperoxidase og interferron, for blot at nævne nogle). Om man vil sige at det giver ernæringsmæssigt mening er et definitionsspørgsmål, men at hjælpe barnets immunforsvar på vej, endda med miljøspecifikke antistoffer giver i min optik glimrende mening.

Naturligvis KAN vi ernære barnet uden modermælk. Ligesom vi i øvrigt kan ernære kalven uden dens modermælk. Men skal vi, blot fordi vi kan?


Efter 4 måneder er der ikke bevis for at det fortsat gør noget godt for immunforsvaret.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf JoyNips » 7. dec 2017, 16:45

Luffegås skrev:
JoyNips skrev:
Luffegås skrev:Flere af jer nævner det med koen, at det ville svare til et 3 årigt barn.
Menneskebarnet gør det for tryghed, omsorg, og nærvær, koen gør det nu altså fordi det stadig giver mening ernæringsmæssigt. Der er ikke behov for ernæringen i brystmælk hos et 3 årigt barn, det tror jeg alle ved :)

men hey, jeg har ikke spurgt en kalv om den gør det pga. tryghed..


Det er nok et definitionsspørgsmål hvad der "giver mening" ernæringsmæssigt. Børn skal have kalk. Det har de behov for til deres knogler - det ved alle jo. Så vi giver dem... (tadaah!) mælkeprodukter. Fra komælk. Jeg synes personligt, det giver fin mening ernæringsmæssigt så at give dem menneskemælk...

Og så er der jo også sådan noget som immunforsvar. Alle ved jo, at det tager flere år, før det lille barns immunforsvar er fuldt udviklet. Modermælk indeholder både specifikke immunstoffer (immunoglobuliner, særligt IgA) og non-specifikke immunstoffer (fx laktoferrin, lysozymer, laktoperoxidase og interferron, for blot at nævne nogle). Om man vil sige at det giver ernæringsmæssigt mening er et definitionsspørgsmål, men at hjælpe barnets immunforsvar på vej, endda med miljøspecifikke antistoffer giver i min optik glimrende mening.

Naturligvis KAN vi ernære barnet uden modermælk. Ligesom vi i øvrigt kan ernære kalven uden dens modermælk. Men skal vi, blot fordi vi kan?


Efter 4 måneder er der ikke bevis for at det fortsat gør noget godt for immunforsvaret.


Jeg kan finde videnskabelige studier der siger noget andet. :)
Og immunforsvaret er jo også kun ét af argumenterne for at amme sit barn 2 år eller mere.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Sangius » 7. dec 2017, 16:51

Luffegås skrev:
JoyNips skrev:
Luffegås skrev:Flere af jer nævner det med koen, at det ville svare til et 3 årigt barn.
Menneskebarnet gør det for tryghed, omsorg, og nærvær, koen gør det nu altså fordi det stadig giver mening ernæringsmæssigt. Der er ikke behov for ernæringen i brystmælk hos et 3 årigt barn, det tror jeg alle ved :)

men hey, jeg har ikke spurgt en kalv om den gør det pga. tryghed..


Det er nok et definitionsspørgsmål hvad der "giver mening" ernæringsmæssigt. Børn skal have kalk. Det har de behov for til deres knogler - det ved alle jo. Så vi giver dem... (tadaah!) mælkeprodukter. Fra komælk. Jeg synes personligt, det giver fin mening ernæringsmæssigt så at give dem menneskemælk...

Og så er der jo også sådan noget som immunforsvar. Alle ved jo, at det tager flere år, før det lille barns immunforsvar er fuldt udviklet. Modermælk indeholder både specifikke immunstoffer (immunoglobuliner, særligt IgA) og non-specifikke immunstoffer (fx laktoferrin, lysozymer, laktoperoxidase og interferron, for blot at nævne nogle). Om man vil sige at det giver ernæringsmæssigt mening er et definitionsspørgsmål, men at hjælpe barnets immunforsvar på vej, endda med miljøspecifikke antistoffer giver i min optik glimrende mening.

Naturligvis KAN vi ernære barnet uden modermælk. Ligesom vi i øvrigt kan ernære kalven uden dens modermælk. Men skal vi, blot fordi vi kan?


Efter 4 måneder er der ikke bevis for at det fortsat gør noget godt for immunforsvaret.


Hvor har du det fra? WHO skriver at det nedæstter risiko for bla diarré, hvilket jo oversat betyder at det hjælper immunforsvaret.

Helt lavpraktisk binder antistoffer i mælken sig til eventuelle bakterier/vira de finder i baby, og "red flagger" på denne måde virussen eller bakterien, så barnets eget immunforsvar kan uskadeliggøre det.
En hvid blodlegeme skal have noget at genkende - og antistoffer vil den altid genkende, og æde hvadend antistoffet sidder fast på.

Smart.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"