Grøntsager med rester af sprøjtegift tredoblet på 5 år.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Debatmand
Permanent bortvist
Indlæg: 48
Tilmeldt: 24. nov 2017, 15:16
Kort karma: 0
Likede indlæg: 11

Grøntsager med rester af sprøjtegift tredoblet på 5 år.

Indlægaf Debatmand » 2. dec 2017, 08:19

https://www.dr.dk/nyheder/politik/groen ... -paa-5-aar

Forskere er uenige om de sprøjtegifte vi spiser gennem f.eks. grøntsager, om det har konsekvenser for vores sundhed, eller ej.

Agurker som jeg spiser mange af, er der sprøjtegifte i næsten dem alle sammen.

Man er dog godt hjulpet, hvis man holder sig til dansk frugt og grønt, hvor der er langt færre rester af disse sprøjtemidler.

Der er langt flere gifte i grøntsager fra andre lande, både i og uden for EU.

Mange spiser derfor økologiske grøntsager, som er dyrere – men de er vel heller ikke helt fri for gifte?
0
Smil til verden og den smiler til dig. :)
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Grøntsager med rester af sprøjtegift tredoblet på 5 år.

Indlægaf fisken80 » 2. dec 2017, 08:34

Helt generelt så køber jeg i forvejen dansk-producerede varer, når det overhovedet er muligt. Det har jeg gjort i mange år og det skyldes ikke sprøjtegifte men at jeg gerne vil støtte danske virksomheder.

Af samme grund køber jeg det meste af mit kød hos en lokal slagter, hvor jeg ved, at dyrene ikke har været ude på en lang køretur for at blive slagtet i Tyskland, hvorefter kødet køres tilbage til Danmark. Hos "min" slagter er dyrene ikke stressede i slagtesituationen, kødet modnes ordentligt og jeg støtter samtidig en mindre virksomhed, der skaber arbejdspladser udenfor de sædvanlige områder. Og så får jeg noget kød, der virkelig er kvalitetskød sammenlignet med det kød jeg kan få i supermarkederne.

Jeg vil til enhver tid hellere købe ikke-økologiske danske varer end økologiske udenlandske varer.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Grøntsager med rester af sprøjtegift tredoblet på 5 år.

Indlægaf billiebean » 2. dec 2017, 08:57

Jeg synes, det er bekymrende. Der er så mange problemer med mænds sædkvalitet og en af hypoteserne går på det stigende pesticidforbrug i fødevarer.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Grøntsager med rester af sprøjtegift tredoblet på 5 år.

Indlægaf Sangius » 2. dec 2017, 13:03

Vi lever 90% økologisk. Netop fordi jeg er overbevist om, at sprøjtegifte er usunde.
Også dem i DK.
4
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Grøntsager med rester af sprøjtegift tredoblet på 5 år.

Indlægaf cola » 2. dec 2017, 16:18

Jeg fik en økologiske agurk, den første jeg nogensinde har købt, og den smagte som om den var fyldt med giftstoffer, slet ikke som en alm agurk smager, hverken dem jeg selv dyrker eller de alm ... jeg køber ikke økologisk agurk igen
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Grøntsager med rester af sprøjtegift tredoblet på 5 år.

Indlægaf Sangius » 2. dec 2017, 16:57

cola skrev:Jeg fik en økologiske agurk, den første jeg nogensinde har købt, og den smagte som om den var fyldt med giftstoffer, slet ikke som en alm agurk smager, hverken dem jeg selv dyrker eller de alm ... jeg køber ikke økologisk agurk igen


Hvordan smager "fuld af giftstoffer"? Vi spiser kun de økologiske. Men når jeg en gang i mellem får en agurk andre steder, så smager det ens...
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Grøntsager med rester af sprøjtegift tredoblet på 5 år.

Indlægaf cola » 2. dec 2017, 17:12

Sangius skrev:
cola skrev:Jeg fik en økologiske agurk, den første jeg nogensinde har købt, og den smagte som om den var fyldt med giftstoffer, slet ikke som en alm agurk smager, hverken dem jeg selv dyrker eller de alm ... jeg køber ikke økologisk agurk igen


Hvordan smager "fuld af giftstoffer"? Vi spiser kun de økologiske. Men når jeg en gang i mellem får en agurk andre steder, så smager det ens...

Den smagte som opvaskemiddel, og ja det kan ikke forklares, det skal smages.
0
Brugeravatar
Debatmand
Permanent bortvist
Indlæg: 48
Tilmeldt: 24. nov 2017, 15:16
Kort karma: 0
Likede indlæg: 11

Re: Grøntsager med rester af sprøjtegift tredoblet på 5 år.

Indlægaf Debatmand » 3. dec 2017, 15:16

billiebean skrev:Jeg synes, det er bekymrende. Der er så mange problemer med mænds sædkvalitet og en af hypoteserne går på det stigende pesticidforbrug i fødevarer.


Ha-ha, den var god - så derfor er jeg også gået over til at skrælle mine agurker, og så skære nogle skiver af til et stykke mad. :)
0
Smil til verden og den smiler til dig. :)
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5040

Re: Grøntsager med rester af sprøjtegift tredoblet på 5 år.

Indlægaf HerErJeg » 4. dec 2017, 11:32

Vi er kommet dertil, at ALT kan måles, og det ned til en trillibillionte-dele mikrogram.
Debatten er afsindigt unuanceret, for når der er fundet rester af noget, så er det pr. automatik = den sikre død.
Dertil kommer muligheden for at andre stoffer end sprøjtemidler muligvis over tid nedbrydes til de samme bestanddele, men at det altid vil stemples som tilhørende gruppen af sprøjtemidler.
1
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Grøntsager med rester af sprøjtegift tredoblet på 5 år.

Indlægaf avdotja » 4. dec 2017, 13:00

Debatmand skrev:https://www.dr.dk/nyheder/politik/groentsager-med-rester-af-sproejtegift-tredoblet-paa-5-aar

Forskere er uenige om de sprøjtegifte vi spiser gennem f.eks. grøntsager, om det har konsekvenser for vores sundhed, eller ej.

Agurker som jeg spiser mange af, er der sprøjtegifte i næsten dem alle sammen.

Man er dog godt hjulpet, hvis man holder sig til dansk frugt og grønt, hvor der er langt færre rester af disse sprøjtemidler.

Der er langt flere gifte i grøntsager fra andre lande, både i og uden for EU.

Mange spiser derfor økologiske grøntsager, som er dyrere – men de er vel heller ikke helt fri for gifte?

Jeg har set en lignende kommentar i flere artikler omhandlende denne undersøgelse og undret mig hver gang. Tag f.eks. "pesticidrester i 45% af prøverne" for frugt, kvalificerer i hvert fald ikke, i mine øjne, til et "langt færre rester af disse sprøjtemidler", når sammenligningsgrundlaget ligger på 72%.

Fra en dr artikel med navnet Spis dansk og halver dit indtag af sprøjtemidler
Instituttets beregninger viser, at vi kan halvere vores indtag af sprøjtegifte ved at vælge danske afgrøder. Alternativ kan vi vælge økologisk og helt undgå dem - selvom DTU imod økologi-reglerne fandt sprøjterester i 8 ud af 246 prøver fra øko-varer.

I prøverne fra dansk, konventionel frugt blev der fundet pesticidrester i 45 procent af prøverne, mens de samme gjaldt 72 procent af prøverne fra EU-frugt og 74 procent af prøverne fra frugt uden for EU-lande.

For grøntsager gælder pesticid-fundene 27 procent af de danske prøver, 55 procent af EU-prøverne og 43 procent af prøverne fra øvrige lande.

I 33 procent af de udenlandske varer er der i øvrigt fundet rester fra flere pesticider. Det er kun tilfældet i 10 procent af de danske.

Fødevareinstituttet vurderer, at pesticidresterne i de koncentrationer, der er fundet, ikke udgør en sundhedsrisiko, hvis man ellers spiser en almindelig, sund kost.


Nedenstående illustration - som giver et fint grafisk overblik over en tidligere undersøgelse - er fra artiklen: Tre ud af fire giftrester i vores kroppe kommer fra 10 populære fødevarer
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Grøntsager med rester af sprøjtegift tredoblet på 5 år.

Indlægaf IrmaPigen » 13. mar 2019, 06:23

Tjaaaa, jeg spiser kun øko, fordi jeg gerne vil have færrest muligt pesticider i min mad og ind i min krop.
1
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Grøntsager med rester af sprøjtegift tredoblet på 5 år.

Indlægaf Tobywan » 13. mar 2019, 07:10

cola skrev:Jeg fik en økologiske agurk, den første jeg nogensinde har købt, og den smagte som om den var fyldt med giftstoffer, slet ikke som en alm agurk smager, hverken dem jeg selv dyrker eller de alm ... jeg køber ikke økologisk agurk igen


Der er ikke forskel på smagen, når økologi er den eneste forskel. Du har nok bare fået en dårlig agurk, hvilket intet har med dyrkningsmetode at gøre.
3
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Grøntsager med rester af sprøjtegift tredoblet på 5 år.

Indlægaf hotlips » 13. mar 2019, 08:27

Vi følger rigtig meget sæsonerne, det giver mindre behov for mærkelige ting og jeg skræller meget, fks hvis vi en sjælden gang køber agurker.

Vi er ikke de store frugtspisere, vi er til grøntsager, men det vi spiser kan vi også langt hen ad vejen holde til sæsonen eller ihvertfald til den periode de selv kan holde sig, vores sommerhus ligger ved en nedlagt æble plantage og der plejer jeg at hente et læs af forskellige sorter om efteråret og ellers så er det meget ting som fks ananas, appelsiner og meloner af forskellige typer, tykskallede arter hvor man ikke bruger skrællen.

Vi dyrker en del i haven og har adgang til en del bær, pærer, blommer, og så videre i området, vores rækkehuse er bygget på markerne der var rundt om en gård, i midten står gården stadig, inklusive æbler, pærer, kirsebær og så videre og der er plantet surbær og sat nye æbler og pærer i de sidste år af vores boligforening.

Alt i alt er det begrænset hvad vi får af ting uden skræller der er høvlet til med sprøjtegift, og det hjælper på at vi som regel godt kan tillade os at købe øko, der er dog grænser for hvad jeg vil give i difference, jeg så øko blomkål til 45 kr i meny for nylig, så kan det godt være det er dansk men det er jo absurd.
0
Brugeravatar
nononsens
Indlæg: 301
Tilmeldt: 4. mar 2019, 11:41
Kort karma: 9
Likede indlæg: 193

Re: Grøntsager med rester af sprøjtegift tredoblet på 5 år.

Indlægaf nononsens » 13. mar 2019, 09:54

Debatmand skrev:https://www.dr.dk/nyheder/politik/groentsager-med-rester-af-sproejtegift-tredoblet-paa-5-aar

Forskere er uenige om de sprøjtegifte vi spiser gennem f.eks. grøntsager, om det har konsekvenser for vores sundhed, eller ej.

Agurker som jeg spiser mange af, er der sprøjtegifte i næsten dem alle sammen.

Man er dog godt hjulpet, hvis man holder sig til dansk frugt og grønt, hvor der er langt færre rester af disse sprøjtemidler.

Der er langt flere gifte i grøntsager fra andre lande, både i og uden for EU.

Mange spiser derfor økologiske grøntsager, som er dyrere – men de er vel heller ikke helt fri for gifte?


Hvis reglerne er overhold, så er økologiske grøntsager fri for sprøjtegift. Ikke fordi de ikke anvendes, men fordi de anvendes i små mænger, udvalgte produkter og ikke må høstet i en periode efter påføringen, for at sprøjtegiften kan nedbrydes får grøntsagerne anvendes.

Så hvis men ellers overholder det man skal, så vil der ikke være sprøjtegift rester i økologiske grøntsager.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"