Modig muslimsk pige

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Modig muslimsk pige

Indlægaf Conway » 30. nov 2017, 19:57

"Dødevaskeren" er en ny bog som udkommer idag og skrevet af Sara Omar.
Den vil uden tvivl skabe debat og røre i det muslimske miljø fordi den beskriver de uhyrlige forhold mange muslimske kvinder lever under både i Mellemøsten og ikke mindst i Vesteuropa hvor store muslimske samfund har etableret sig.


https://www.information.dk/kultur/anmel ... -sara-omar

Jeg mener afgjort hun er en modig pige og hvis bogen kan starte et opgør med en middelalderkulturs uhyrlige kvindesyn, der er uforeneligt med ethvert moderne samfund, er meget vundet.
Desværre tror jeg at det ender med endnu en modig sjæl under politibeskyttelse.

Hvad mener du, er hun modig og dumdristig, eller burde hun holde sin mund ?
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Modig muslimsk pige

Indlægaf dgd2007 » 30. nov 2017, 20:07

Hvis der ikke var nogle, der var modige, skete der jo aldrig noget.
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Modig muslimsk pige

Indlægaf vibbsen » 30. nov 2017, 22:16

Hun er en gæv pige. Og hun er modig. Og ingen tvivl om at hun fortæller en vigtig historie.

Men som med alt andet, skal er der altid flere synspunkter på en sag. Og hun behøver jo ikke nødvendigvis være en repræsentant for alle....

Jeg har så svært ved når nogen står frem og afslører at DE føler at de er blevet uretfærdigt behandlet. Og vi så tager deres ord som værende repræsentativt for hele "gruppen". At alle i "gruppen" nok opfatter tingene på den måde.

En af mine tidligere kollegaer blev gift for noget tid siden. Han vil gerne have at hans kone går med tørklæde. Så det gør hun. Og her er så det sjove. Udenforstående opfatter hans kone som undertrykt. Fordi hendes mand gerne vil have at hun går med tørklæde. Men os der kender ham. Og hende. Ved at det eneste han får lov til at bestemme er om hun skal gå med tørklæde eller ej. Hun bestemmer resten. Det lægger han ikke skjul på. Faktisk griner han lidt af sig selv. For han ved udmærket godt hvem der er boss derhjemme. Det er hende han har fået til at gå med tørklæde.

En anden kollega af mellemøstlig afstamninger pt. kørt fuldstændig på hælene. Hans kone er gravid med komplikationer. Og hun har INGEN forståelse for at hans job f.eks. kræver at han er tilstede bare lidt.Eller at han måske også er træt. Eller føler sig udmattet.......Han har satme bare at makke ret og gøre som der bliver sagt. Og forklare det til bossen. Som iøvrigt er en rimelig frigjort dansk kvinde...Vi snakker envejs kommunikation i en sådan grad at resten af mine feministiske kollegaer er helt flove....Manden er vitterlig undertrykt.

Jeg er ikke i tvivl om at der findes mellemøstlige kvinder som lever i det rene helvede. Men vi er bare også nødt til at huske at de ikke nødvendigvis er repræsentative for HELE gruppen. Ligesom min kollegas She-wolf heller ikke er repræsentativ. Nøjagtig ligesom alle andre befolkningsgrupper så er der afvigere...
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Modig muslimsk pige

Indlægaf paint » 1. dec 2017, 09:02

Modigt gjort af kvinden, ingen tvivl om det. Uden at have læst bogen (hvad jeg helt sikkert vil gøre), skal man bare ikke være blind for, at virkeligheden dernede, kan være en del mere nuanceret end en beretning fra en enkelt person, som formentlig er vokset op i et landområde, viser.

Jeg har selv tilbragt en del af min opvækst i Mellemøsten (min far var udsendt med familie) og netop derfor, har jeg naturligvis ikke oplevet virkeligheden som en muslim ville gøre det. Men jeg gik i skole bl.a i Amman (Jordan). I en international skole, naturligvis, fordi en arabisk skole af gode grunde var udelukket. Der gik dog også muslimske børn på skolen, også i min klasse. Men de var børn af (efter lokale forhold) velhavende forældre, med uddannelser, som ønskede at deres børn fik en mere international skolegang – formentlig fordi de havde planer om at rejse til udlandet og arbejde/bo.

Men min oplevelse var, at der kan (og som regel er) meget stor forskel på mennesker fra landområderne og folk der er født og opvokset i store byer (som f.eks Amman). Der er bl.a ikke den groteske behandling af piger/kvinder, som man kan læse om i anmeldelsen. Man griner lidt, i storbyerne, af folk fra landet og opfatter dem som primitive og tilbagestående. Man kan sågar se områder, med en slags parallelsamfund – altså muslimske parallelsamfund i en muslimsk by, fordi deres levevis og verdensopfattelse, er primitiv, set i den indfødte byboeres øjne.

Ovenstående, blot for at pege på at verden ikke er så sort/hvid. Der er nuancer og forskelle, og det vil derfor ikke være retvisende at skære alle over én kam.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Modig muslimsk pige

Indlægaf Code71 » 1. dec 2017, 09:13

Modig pige. Så sikrer hun jo nok PET endnu en opgave. Stakkels pige. Nogle gange bliver jeg i tvivl om det er prisen værd at skrive sandheder fra det miljø
2
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Modig muslimsk pige

Indlægaf Seladon » 1. dec 2017, 20:03

:gruble: Hvis jeg var Sara Omar ville jeg konvertere til anden religion på 0,5 eller blive ateist. :gruble:
Jeg forstår ikke hvorfor hun ikke gør det.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Modig muslimsk pige

Indlægaf Conway » 1. dec 2017, 23:06

Seladon skrev::gruble: Hvis jeg var Sara Omar ville jeg konvertere til anden religion på 0,5 eller blive ateist. :gruble:
Jeg forstår ikke hvorfor hun ikke gør det.


Det ville ikke hjælpe noget. Hun bliver blot en ny Salman Rushdie desværre...
1
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Modig muslimsk pige

Indlægaf DenBruneMunk » 2. dec 2017, 00:48

I 2017, kan det undre at man sætter visse enkelt personer under beskyttelse uden videre privat liv i mange år frem, og en stor udgift for samfundet i det land det sker.
Man burde være blevet rigtige gode til kirurgiske indgreb og ændre ansigt og bedre, vælger hun at gå med fuld dragt, niqab , så kan ingen genkende hende alligevel?
0
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: Modig muslimsk pige

Indlægaf Bad Samaritan » 2. dec 2017, 08:35

Jeg har ikke læst hendes bog, men bor pænt meget i det område, hun kommer fra - og der er ingen tvivl om, at det er et meget patriarkalsk samfund, og at mange af de overgreb hun skildrer med garanti finder sted. Jeg har læst et par interviews med hende, og selv om jeg synes hun virker meget velreflekteret, så synes jeg hun danser meget let og elefant uden om det faktum, at kvindeundertrykkelsen og overgrebene er mindst lige så almindelig blandt områdets kristne, og (i særdeleshed) yazzidier. Det er altså ikke noget særegent for islam, men nærmere en stærkt konservativ undertone, der gennemsyrer det kurdiske samfund på tværs af etniske og religiøse skel. Hvad jeg synes er vigtigst i hendes budskab, er den manglende italesættelse af overgreb og undertrykkelse, som er så eksplicit og allestedsnærværende - og hun er i øvrigt så langt fra den eneste kurdiske kvinde, som tager bladet fra munden.

Nu skriver lige præcis hende her jo først og fremmest med afsæt i sin egen muslimske baggrund, så det er selvfølgelig dér fokus ligger - men når hun gør incest og vold til noget særegent for islam, placerer hun sig ret markant i en politisk debat med rødder både i etnoreligiøse forhold i hjemlandet og den mere sekteriske i Mellemøsten, som jeg ikke tror ret mange blandt hendes danske publikum er bevidste om eller interesserede i. Derfor kan det selvfølgelig heller ikke undre, at dele af højrefløjen går helt i selvsving over, at nogen igen har skrevet noget, de kan bruge til at peddle deres forsimplede punchlines om muslimer og islam i sin helhed - og det vil være virkeligt trist, hvis hendes modige og vigtige budskab fortaber sig i den sædvanlige islam-bashing... hvilket det selvfølgelig vil.
2
Brugeravatar
Debatmand
Permanent bortvist
Indlæg: 48
Tilmeldt: 24. nov 2017, 15:16
Kort karma: 0
Likede indlæg: 11

Re: Modig muslimsk pige

Indlægaf Debatmand » 2. dec 2017, 09:01

Seladon skrev::gruble: Hvis jeg var Sara Omar ville jeg konvertere til anden religion på 0,5 eller blive ateist. :gruble:
Jeg forstår ikke hvorfor hun ikke gør det.


https://www.religion.dk/islam/islamisk- ... af-frafald

Det er fordi, at der er dødsstraf for muslimer at konvertere til en anden religion i Koranen.

"I islam betragtes frafald som en af de største synder, som ofte er blevet straffet med døden".
0
Smil til verden og den smiler til dig. :)
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Modig muslimsk pige

Indlægaf Lurende Peber » 2. dec 2017, 09:09

Debatmand skrev:
Seladon skrev::gruble: Hvis jeg var Sara Omar ville jeg konvertere til anden religion på 0,5 eller blive ateist. :gruble:
Jeg forstår ikke hvorfor hun ikke gør det.


https://www.religion.dk/islam/islamisk- ... af-frafald

Det er fordi, at der er dødsstraf for muslimer at konvertere til en anden religion i Koranen.

"I islam betragtes frafald som en af de største synder, som ofte er blevet straffet med døden".
Og så er der også dem, der trods deres kritik af religion og i nogens tilfælde afslappede holdning til denne, faktisk tror på det grundlæggende og ikke ønsker at risikere deres evige liv. Eller mere jordnært ikke ønsker at undvære alle dele af deres religion/kultur.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Modig muslimsk pige

Indlægaf FruitFly » 2. dec 2017, 10:31

Bad Samaritan skrev: - og det vil være virkeligt trist, hvis hendes modige og vigtige budskab fortaber sig i den sædvanlige islam-bashing... hvilket det selvfølgelig vil.

+1
0
#Klimatosse
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Modig muslimsk pige

Indlægaf Conway » 2. dec 2017, 17:52

Bad Samaritan skrev:Jeg har ikke læst hendes bog, men bor pænt meget i det område, hun kommer fra - og der er ingen tvivl om, at det er et meget patriarkalsk samfund, og at mange af de overgreb hun skildrer med garanti finder sted. Jeg har læst et par interviews med hende, og selv om jeg synes hun virker meget velreflekteret, så synes jeg hun danser meget let og elefant uden om det faktum, at kvindeundertrykkelsen og overgrebene er mindst lige så almindelig blandt områdets kristne, og (i særdeleshed) yazzidier. Det er altså ikke noget særegent for islam, men nærmere en stærkt konservativ undertone, der gennemsyrer det kurdiske samfund på tværs af etniske og religiøse skel. Hvad jeg synes er vigtigst i hendes budskab, er den manglende italesættelse af overgreb og undertrykkelse, som er så eksplicit og allestedsnærværende - og hun er i øvrigt så langt fra den eneste kurdiske kvinde, som tager bladet fra munden.

Nu skriver lige præcis hende her jo først og fremmest med afsæt i sin egen muslimske baggrund, så det er selvfølgelig dér fokus ligger - men når hun gør incest og vold til noget særegent for islam, placerer hun sig ret markant i en politisk debat med rødder både i etnoreligiøse forhold i hjemlandet og den mere sekteriske i Mellemøsten, som jeg ikke tror ret mange blandt hendes danske publikum er bevidste om eller interesserede i. Derfor kan det selvfølgelig heller ikke undre, at dele af højrefløjen går helt i selvsving over, at nogen igen har skrevet noget, de kan bruge til at peddle deres forsimplede punchlines om muslimer og islam i sin helhed - og det vil være virkeligt trist, hvis hendes modige og vigtige budskab fortaber sig i den sædvanlige islam-bashing... hvilket det selvfølgelig vil.


Jeg synes du overser det åbenlyse ved udgivelsen af denne bog BS !
Det muslimske samfund er ekstremt lukket ifht. myndighederne og det er ingen hemmelighed at der ikke er hjælp at hente hos imamen hvis kvinder og unge piger vil klage sin nød.
Kontrollen er ekstra stærk i deres kultur da alle muslimer står sammen om at holde familieproblemer udenfor myndighedernes søgelys hvilket der er utallige eksempler på.
https://www.bt.dk/nyheder/unge-muslimsk ... mera-mobil
Man kan næsten ikke forestille sig hvor forfærdeligt det må være ikke at kunne få hjælp hos hverken familie, imam el. danske myndigheder i et demokratisk land.
Denne form for kontrol skal og må brydes hvilket denne bog kan være medvirkende til.
At forsimple bogens betydning med ligegyldige sammenligninger hjælper ihvertfald ikke muslimske piger...
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Modig muslimsk pige

Indlægaf Conway » 4. dec 2017, 21:03

Som forventet har Sara Omar nu fået politibeskyttelse efter udgivelsen af sin bog - (oplyst i TV-Avisen kl.21.30)
Forargeligt at demokratiske samfund skal ligge under for muslimske minoriteter der helt uden modstand kan true ytringsfriheden overalt hvor de slår sig ned.
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"