Alle børn fortjener en julegave

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Alle børn fortjener en julegave

Indlægaf annellaII » 26. nov 2017, 06:10

https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/alle-boern-fortjener-en-julegave/6931768?trackid=Jp%20lister%20seneste

Tilde er seks år, Tatiana fire, Maya fem, Elias fem og Isabella fem. De har ikke særlig store ønsker til jul, men de er heller ikke vant til at få gaver. Så deres højeste ønske er beskedne ting som My Little Pony, en pruttemaskine, at starte til ridning, en skyder og en trøje med hjerter. Ingen af dem får gaverne, medmindre du hjælper dem. Det er urimeligt og rystende, men virkeligheden. Og de fem børn er ikke de eneste.

43.000 børn i Danmark lever i familier, hvor økonomien er så stram, at julen ikke er en fest. Julen er tværtimod en bitter påmindelse om alt det, de ikke får. Prøv at forestille dig at være seks år. Det er december, og alle dine kammerater er ved at gå til i spænding over, hvilke gaver de får. Men selv om du kun går i nulte klasse, så ved du godt, at hjemme hos dig er der sikkert ikke gaver og heller ikke nogen julefest.

Disse børn er vant til afsavn, men julen er det værste. Når en femårig drengs allerhedeste og uopnåelige drøm er at få en pruttemaskine, der kan købes online til 139 kr., så tror jeg godt, vi alle sammen kan sætte os ind i situationen hjemme hos Elias.

Det positive er, at ti år i træk har vi sat ny indsamlingsrekord, og igen i år har vi brug for sætte rekord for at kunne hjælpe de mere end 15.000 familier med børn, som formentlig vil blive godkendt til julehjælp i år.

Vores hjælp er yderst konkret. Den består af tre gavekort på 500 kr. hver. Ét til mad i Rema 1000, ét til Sportmaster og et til legetøj i BR. Kun enlige forsørgere med børn kan komme i betragtning, og de bliver godkendt til julehjælp af deres egen kommune, hvilket i sig selv kan virke som en selvmodsigelse. Men det er desværre et udtryk for, at kommunerne har givet op, og at det højtbesungne danske velfærdssamfund ikke engang er i stand til at sikre de fattigste en glædelig jul.

Jeg synes, det er trist. Vi kan simpelt hen ikke være bekendt i Overflodsdanmark, at der er børn, der ikke får en glad jul med julemad og gaver.

Så giv dit bidrag til Dansk Folkehjælp, pengene går ubeskåret til børn, der trænger til at få en opmuntring i deres liv.

Alle børn fortjener en julegave.


Jeg synes da også, at alle børn fortjener en julegave, om 'vi' i Overflodsdanmark ikke kan være bekendt, at der er børn, der ikke får en glad jul med julemad og gaver, det mener jeg dog, vi kan være bekendt, måske ikke i alle tilfælde men sikkert i mange tilfælde, alt efter hvordan forældrene i årets forløb prioriterer de penge, de har til rådighed.

Det eksempel, der nævnes om Elias, kan jeg slet ikke sætte mig ind i, hvis forældrene/moren/faren hver måned lagde bare 12 kr tilside, så kunne Elias få den højtønskede pruttemaskine til 139 kr i julegave.

Jeg giver ikke noget bidrag og slet ikke fordi, det igen er ved at være jul, min samvittighed kan ingen appellere til, det er da helt sikkert sørgeligt, hvis der findes børn, der hverken får julemad eller julegaver, men det kan aldrig blive mit problem - det er jeg ingen gang medansvarlig for - andre folks børn interesserer mig ikke, har aldrig gjort det og kommer heller aldrig til det, det lyder bestemt koldt, hårdt og egoistisk, men det er ihvertfald min ærlige mening.

Din mening?
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Alle børn fortjener en julegave

Indlægaf Slettet bruger » 26. nov 2017, 06:21

Jeg er lidt skeptisk over for det med julehjælp. Det nævnes at de ikke får en julefest, men hvad koster en julefest? Det er i hvert fald ikke julemaden der smadrer budgettet, alle har råd til en flæskesteg med brune kartofler og rødkål, det er meget billig mad. At pynte hjemmet med lidt kartonudklip og stearinlys koster heller ikke rigtigt noget. Det eneste kan være gaverne, men man skal godt nok leve stramt hvis man ikke kan opspare f.eks. 300 kroner til gave til hvert barn.

Så jeg tror ikke det handler om økonomi, det handler nok mere om at forældrene er et sted hvor de ikke rigtigt magter noget. Og løser man det problem med lidt ekstra økonomisk hjælp juleaften? Det tror jeg ikke rigtigt på.
9
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Alle børn fortjener en julegave

Indlægaf Sangius » 26. nov 2017, 06:36

Jeg ville hellere støtte en organisation som gik ind med vejledning, hjælp og penge.

Jeg tror nemlig også som abcd at det ofte kan være et overskuds og organiserings problem for forældrene.

Men jeg betvivler ikke, at nogen virkelig sidder stramt i det. Og børn kræver hele tiden noget nyt tøj/udstyr, og det koster sgu. Hvis man så hver måned vitterligt har peanuts tilbage efter regninger, så er det jo altså svært at have penge til en julegave. Og også svært at spare op til den. Specielt når ungerne bliver større og har specifikke ønsker.

Jeg tror bare det er nemt at sidde og være en af dem, som mener at "300 kroner må du da kunne få skrabet sammen", når man aldrig har prøvet at være i dens sko, hvor pengene i lange perioder er meget små.

Men igen. En flæskesteg med brune kartofler koster ikke meget mere end alt andet aftensmad. Vi samler altid ind til juledekoration i skoven, og et lys koster 15 kr. Ler koster 4 kr.
Man kan godt julehygge for meget små penge.
Senest rettet af Sangius 26. nov 2017, 10:57, rettet i alt 2 gange.
7
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Alle børn fortjener en julegave

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. nov 2017, 06:39

Jeg er faktisk enig i, at man som humanitær organisation i et land som Danmark med højt skattetryk og et udbygget socialt sikkerhedsnet i forhold til nationale kampagner ikke bør appellere til borgernes samvittighed og ansvar. Velgørenhed handler for mig om at hjælpe fra menneske til menneske, ikke om at kompensere for manglende ydelser og services i det offentlige. Det er en glidebane.

Til gengæld anerkender jeg, at fattigdom og udsathed er en kompleks størrelse, og at der derfor eksisterer tilfælde, hvor man ikke kan regne sig frem til en løsning (12 x 12 kr. = 139 kr.); hvor faktorer, som den enkelte ikke har fuld kontrol over, kan gå ind og smadre ellers gode intentioner om at klare sig selv. Især i forhold til julehjælp anerkender jeg desuden, at nogle børn desværre vokser op hos, i hvert fald på dette punkt, uduelige forældre, som ikke formår at holde hus med deres penge, selvom der faktisk som udgangspunkt er midler til at have en nogenlunde levestandard.
Derfor føler jeg personligt en medmenneskelig forpligtelse og et ditto behov til at hjælpe andre, både for at støtte konkret og for at udvise solidaritet.
Skulle den følelse begynde at blegne, ville jeg helt klart forsøge at modvirke udviklingen, for jeg har ikke lyst til at blive en person, der konsekvent er ligeglad med mennesker, jeg ikke er forbundet med gennem familie, venskab eller en anden nær relation. Jeg vil ikke bryde mig om en dag at stå og kunne kalde min tilgang til andre kold, hård og egoistisk.
13
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Alle børn fortjener en julegave

Indlægaf annellaII » 26. nov 2017, 06:55

DetSorteCirkus skrev:Jeg er faktisk enig i, at man som humanitær organisation i et land som Danmark med højt skattetryk og et udbygget socialt sikkerhedsnet i forhold til nationale kampagner ikke bør appellere til borgernes samvittighed og ansvar. Velgørenhed handler for mig om at hjælpe fra menneske til menneske, ikke om at kompensere for manglende ydelser og services i det offentlige. Det er en glidebane.

Til gengæld anerkender jeg, at fattigdom og udsathed er en kompleks størrelse, og at der derfor eksisterer tilfælde, hvor man ikke kan regne sig frem til en løsning (12 x 12 kr. = 139 kr.); hvor faktorer, som den enkelte ikke har fuld kontrol over, kan gå ind og smadre ellers gode intentioner om at klare sig selv. Især i forhold til julehjælp anerkender jeg desuden, at nogle børn desværre vokser op hos, i hvert fald på dette punkt, uduelige forældre, som ikke formår at holde hus med deres penge, selvom der faktisk som udgangspunkt er midler til at have en nogenlunde levestandard.
Derfor føler jeg personligt en medmenneskelig forpligtelse og et ditto behov til at hjælpe andre, både for at støtte konkret og for at udvise solidaritet.
Skulle den følelse begynde at blegne, ville jeg helt klart forsøge at modvirke udviklingen, for jeg har ikke lyst til at blive en person, der konsekvent er ligeglad med mennesker, jeg ikke er forbundet med gennem familie, venskab eller en anden nær relation. Jeg vil ikke bryde mig om en dag at stå og kunne kalde min tilgang til andre kold, hård og egoistisk.


Sådan er vi så forskellige, jeg kan jo også undlade at fortælle min ærlige mening, men den stil passer ikke til mig, som min mor altid sagde: "Vier, som vi er", eller som min far sagde" Siger du din ærlige mening, vil du få mange fjender, men jeg overlader til dig, om du vil være ærlig eller hellere uærlig for at please andre".

Og så er 12x12 forøvrigt 144 kr. - der bliver 5 kr. i overskud.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Alle børn fortjener en julegave

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. nov 2017, 07:04

annellaII skrev:Sådan er vi så forskellige, jeg kan jo også undlade at fortælle min ærlige mening, men den stil passer ikke til mig, som min mor altid sagde: "Vier, som vi er", eller som min far sagde" Siger du din ærlige mening, vil du få mange fjender, men jeg overlader til dig, om du vil være ærlig eller hellere uærlig for at please andre".


Det var slet ikke det aspekt, jeg var inde på. Om man skal sige sin mening eller ej.
Det er selvbilledet, det handler om. Jeg har ikke lyst til at have et overordnet syn på julehjælp til børn, som jeg, efter selv at have betragtet det, vil beskrive som koldt, hårdt og egoistisk.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Alle børn fortjener en julegave

Indlægaf Slettet bruger » 26. nov 2017, 07:07

Sangius skrev:Jeg tror bare det er nemt at sidde og være en af dem, som mener at "300 kronermå du da kunne få skrabet sammen", når man aldrig har prøvet at være i dens sko, hvor pengene i lange perioder er meget små.


Det er jeg sådan set enig i, og jeg har det også lidt ambivalent med det og ondt af børnene, men når man ser regnestykker for enlige forsørgere, så synes jeg bare ikke der er noget der peger på at økonomien skulle gøre det vildt svært for dem at få råd til en julegave. F.eks. er ressourcesvage enlige forsørgere desværre ofte rygere. Eller dem de finder til regnestykker i aviserne er altid rygere. Hvis der var en masse enlige forsørgere med helt horrible budgetter, synes jeg nogen skulle gøre os en tjeneste og lægge de budgetter ud til offentlig skue, men det er ikke sket endnu. Özlem Cekic blev jo f.eks. helt til grin i Fattig Carina-sagen. Derfor går mine velgørenhedspenge til andre steder i verden hvor jeg vurderer der er større behov.

Men som et plaster på såret og en flugt fra hverdagen kan en julegave sikkert være o.k. til børnene af enlige forsørgere. Der fødes 60.000 børn om året i Danmark så imellem 0 og 12 år må der være ca. 800.000 børn. Lad os skyde højt og sige at 10% af dem er børn af enlige forsørgere på kontanthjælp - det er nok mindre. En gave til hver af de børn til 500 kroner koster så i alt 40 millioner om året. Det kan vi sætte på finansloven. Som finansieringsforslag foreslår jeg at skære 40 millioner af dronningens apanage på ca. 80 millioner, så kan dronningen blive landets Juledame.
4
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Alle børn fortjener en julegave

Indlægaf Wizzze » 26. nov 2017, 07:15

Jeg synes det er et svært emne, for på den ene side er jeg enig i at børn fortjener en gave og en god og glædelig jul, det er ligesom hele pointen i julen, når nu jeg ikke tror på gud, Jesus og alle de andre, som andet end en hyggelig historie.
Jeg mener så også at det er forældrene, der har ansvar for at sørge for dette. Men som DSC skriver, er det desværre ikke alle der magter dette, og hvad gør man så med de børn, der ikke får en jul som fortjent? :gruble:
Julehjælp, gavehjælp? Det er en mulighed, det er gode mennesker, som prøver at sætte plaster på så mange sår, som muligt. Desværre er der også bare mange, som efterhånden opfatter julehjælp som noget permanent, noget de regner med at få, så de ikke behøver selv. Og så er der de årlige historier om snyd og misbrug, som nok ikke helt kan undgås, selvom de forskellige organisationer gør deres bedste.
Men det er igen noget som foregår i "voksenverdenen", hvad med børnene som det bør handle om, skal de "lide" under de voksnes for og imod? :gruble:
Jeg mener at julehjælp i december burde gives under forudsætning af deltagelse i "voksen/livsklasser" i januar, så folk kunne lære om budgetter, penge, forbrug, prioriteter, behov, osv. Men den slags formynderi og bedreviden, vil mange nok reagere imod :gruble:
Personligt så prøver jeg at sprede juleglæde og hjælp hvor jeg kan i december, med gaver, snolder, nettogavekort eller lign. men på et mere personligt plan, ikke gennem de store (og lidt for "industrialiserede") organiserede indsamlinger.
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Debatmand
Permanent bortvist
Indlæg: 48
Tilmeldt: 24. nov 2017, 15:16
Kort karma: 0
Likede indlæg: 11

Re: Alle børn fortjener en julegave

Indlægaf Debatmand » 26. nov 2017, 08:01

abcd skrev:Jeg er lidt skeptisk over for det med julehjælp. Det nævnes at de ikke får en julefest, men hvad koster en julefest? Det er i hvert fald ikke julemaden der smadrer budgettet, alle har råd til en flæskesteg med brune kartofler og rødkål, det er meget billig mad. At pynte hjemmet med lidt kartonudklip og stearinlys koster heller ikke rigtigt noget. Det eneste kan være gaverne, men man skal godt nok leve stramt hvis man ikke kan opspare f.eks. 300 kroner til gave til hvert barn.

Så jeg tror ikke det handler om økonomi, det handler nok mere om at forældrene er et sted hvor de ikke rigtigt magter noget. Og løser man det problem med lidt ekstra økonomisk hjælp juleaften? Det tror jeg ikke rigtigt på.


Det er rigtigt, at der en del der søger julehjælp op til jul, fordi de mener at deres penge ikke slår til.

Jeg mener, at det er et spørgsmål om at prioritere i sin økonomi, så børnene kan få en god oplevelse til jul.

Forældre der sidder og mangler penge til jul, har måske købt forbrugsgoder, som de har lånt til og skal afdrage på hver måned.

Og da man kun kan bruge de penge man tjener én gang og ikke flere gange, sidder de og mangler penge til børnene til jul.
1
Smil til verden og den smiler til dig. :)
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Alle børn fortjener en julegave

Indlægaf Æble » 26. nov 2017, 08:18

Mit indtryk er at hvis man ikke kan finde penge til en julegave som forælder her i Danmark, så har man prioriteret forkert.

Derfor går min "julehjælp" til børn ude i verden der mangler langt mere basale ting en en forælder der kan finde ud af at spare 200kr sammen til en julegave.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Alle børn fortjener en julegave

Indlægaf FruitFly » 26. nov 2017, 08:30

abcd skrev:Men som et plaster på såret og en flugt fra hverdagen kan en julegave sikkert være o.k. til børnene af enlige forsørgere. Der fødes 60.000 børn om året i Danmark så imellem 0 og 12 år må der være ca. 800.000 børn. Lad os skyde højt og sige at 10% af dem er børn af enlige forsørgere på kontanthjælp - det er nok mindre. En gave til hver af de børn til 500 kroner koster så i alt 40 millioner om året. Det kan vi sætte på finansloven. Som finansieringsforslag foreslår jeg at skære 40 millioner af dronningens apanage på ca. 80 millioner, så kan dronningen blive landets Juledame.

Fremragende!
0
#Klimatosse
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Alle børn fortjener en julegave

Indlægaf Conway » 26. nov 2017, 08:39

Ja alle børn fortjener en julegave som udgangspunkt, men det vil jo altid være forældrenes prioritering der er udslagsgivende.
Er de børn i en Jehova familie, muslimsk familie el. flere andre sekter og trosretninger vanker der nok heller ikke julegaver.
Enlige forsørgere på kontanthjælp med et par børn får godt 200.000kr årligt og medregnes fripladser runder vi 250.000kr hvilket nogenlunde svarer til hvad en tilsvarende nettoarbejder med to børn får.
Hvis enlige forsørgere af forskellige årsager nedprioriterer julegaver er det deres eget ansvar at forklare børnene hvorfor der ikke er råd til ridetimer og pruttemaskine.
Gratis gaver fra indsamlinger fratager forældrene dette ansvar og de slipper dermed for at prioritere julegaver fremover hvilket, alt andet lige, ikke er en hjælp i mine øjne...
2
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Alle børn fortjener en julegave

Indlægaf HappyPaww » 26. nov 2017, 08:41

Da jeg for nogle dage siden fandt ud af at min nevø allerede havde det legosæt, som jeg havde købt på knaldtilbud i Bilka, valgte jeg, i stedet for bøvlet med at bytte det, at donere det væk til julehjælpen (super fint initiativ startet for mange år siden af en på debatten :gogo:).

Straks får jeg besked om at der er en mor med en 7-årig dreng, som vil blive overlykkelig for det :) Jeg behøver ikke vide, hvorfor og hvad der ligger til grund for at de har søgt hjælpen - men jeg ved at jeg glæder en dreng, som måske ikke oplever så meget glæde i hverdagen med nyt legetøj. Set i perspektivet at min søn får til overflod af vores familie og venner jer i julen, går der absolut intet af mig ved at donere gaven videre :)

At forældrene disponerer deres økonomi dårligt, køber unødige ting på Leasy og lever over evne, angår i dette tilfælde ikke mig. Børn skal ikke straffes for deres forældres uduelighed, og kan jeg gøre mit for at bidrage til at de får en jul så meget lig de fleste andres børn, så ser jeg ingen grund til andet.
11
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Alle børn fortjener en julegave

Indlægaf Wizzze » 26. nov 2017, 08:46

abcd skrev:
Sangius skrev:Jeg tror bare det er nemt at sidde og være en af dem, som mener at "300 kronermå du da kunne få skrabet sammen", når man aldrig har prøvet at være i dens sko, hvor pengene i lange perioder er meget små.


Det er jeg sådan set enig i, og jeg har det også lidt ambivalent med det og ondt af børnene, men når man ser regnestykker for enlige forsørgere, så synes jeg bare ikke der er noget der peger på at økonomien skulle gøre det vildt svært for dem at få råd til en julegave. F.eks. er ressourcesvage enlige forsørgere desværre ofte rygere. Eller dem de finder til regnestykker i aviserne er altid rygere. Hvis der var en masse enlige forsørgere med helt horrible budgetter, synes jeg nogen skulle gøre os en tjeneste og lægge de budgetter ud til offentlig skue, men det er ikke sket endnu. Özlem Cekic blev jo f.eks. helt til grin i Fattig Carina-sagen. Derfor går mine velgørenhedspenge til andre steder i verden hvor jeg vurderer der er større behov.

Men som et plaster på såret og en flugt fra hverdagen kan en julegave sikkert være o.k. til børnene af enlige forsørgere. Der fødes 60.000 børn om året i Danmark så imellem 0 og 12 år må der være ca. 800.000 børn. Lad os skyde højt og sige at 10% af dem er børn af enlige forsørgere på kontanthjælp - det er nok mindre. En gave til hver af de børn til 500 kroner koster så i alt 40 millioner om året. Det kan vi sætte på finansloven. Som finansieringsforslag foreslår jeg at skære 40 millioner af dronningens apanage på ca. 80 millioner, så kan dronningen blive landets Juledame.


Hvem skal fyres, og hvilke slotte skal ikke vedligeholdes?
Af de 81mio. som Dronningen får, går de 70mio. til lønninger og drift/vedligehold af slottene.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Alle børn fortjener en julegave

Indlægaf girl_beat » 26. nov 2017, 09:07

Jeg er helt med Wizzzes betragtninger i dette her.

Selvfølgelig er det synd for børnene, og familierne i det hele taget, og jeg støtter derfor både Julehjælpen og en lignende udsatte-gruppe, jeg er medlem af. MEN der er også mange hustlere, der helt bevidst snyder og rager til sig i det hér spil. De få, som ødelægger det for så mange. Det gør det svært at vurdere problemets omfang og at vide, hvordan man i virkeligheden bedst hjælper de her børn...
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"