Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf fisken80 » 18. nov 2017, 09:03

Altså svaret er jo ja, hvis vi bare kigger rent juridisk på det. Men hvad med moralsk?

Lige nu raser debatten om, hvorvidt man både kan være for syg til at arbejde og rask nok til at være kommunalpolitiker.

Så hvad tænker debatten? Er det ok, at man er på førtidspension og stiller op til evt. bliver valgt til kommunalbestyrelsen? Eller er man så rask nok til at tage et job og forsørge sig selv?

Min egen holdning er, at medmindre man får en meget tung post i kommunalbestyrelsen, så er der stor forskel på at varetage et job og så at sidde i kommunalbestyrelsen. Desuden synes jeg faktisk det er vigtigt, at politikkernes sammensætning afspejler befolkningens så der både er unge, ældre, erhvervsuddannede og højtuddannede, mænd og kvinder, velhavende og mindre velhavende og altså også gerne førtidspensionister i bores byråd.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf Mirabella » 18. nov 2017, 10:25

Synes ikke der er meget stor forskel på at varetage et job (som jo altså kan være et fleksjob) og så sidde i kommunalbestyrelsen.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf Madam Pomfrey » 18. nov 2017, 10:32

Grundlæggende ja! - man kan jo også have skånejob som førtidspensionist, hvilket jo kan have en kæmpe betydning for livskvaliteten hos den enkelte. Men jeg forstår godt du grubler lidt.

Mit umiddelbare indspark må være at årsagen til ens førtidspension må have indflydelse.
Forstået på den måde at der kan være stor forskel på om man er førtidspensioneret af psykiske årsager, fordi man er og længerevarende har været for psykisk sårbar og deraf udfordret, så man ikke kan varetage job på almene vilkår eller i flexjob regi. - så tænker jeg at kommunalpolitik kan være en ret stor og udfordrende mundfuld at skulle varetage - og det er en post der forpligtiger.
Er man derimod førtidspensioneret af fysiske årsager, der gør at man som ovenstående ikke kan varetage job på almene eller skånevilkår, så tænker jeg at man sagtens kan have de nødvendige ressourcer til at bestride en post i kommunal politik.

Men man skal da have in mente at man forpligtiger sig til at være engageret og aktivt deltagende i 4 års kommunalpolitik, med hvad det nu kræver.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf Tux » 18. nov 2017, 10:39

Hvis vælgerne mener, at det er ok kun i begrænset omfang at kunne deltage i møder og debatter samt læse på alskens materiale, så er der fint.

Men hvis man fuldt og helt kan varetage en post i en kommunalbestyrelse, så kunne det godt være at det skulle genovervejes om personen virkelig burde være på førtidspension..
2
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf Juki » 18. nov 2017, 10:45

Jeg har ikke forstand på kommunalpolitik på den måde, men umiddelbart tænker jeg at det ikke er at job hvor man kan fastsætte timeantallet, eller holde helt fri for den sags skyld?

Jeg tænker man er på hver dag, hele døgnet, selvom man måske kun er "på kontoret" 5-10 timer om ugen.

Men som udgangspunkt synes jeg kun det er en fordel med politikere med forskellige erfaringer, interesser og viden.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf fisken80 » 18. nov 2017, 12:48

Jeg tænker nu, at hvis man er et helt almindeligt menigt medlem af byrådet uden specielle udvalgsposter eller lignende, så ER arbejdets omfang til at overse. Jeg kender mennesker, der har siddet i byråd som netop almindelige menige medlemmer, og de har altså ikke været overbebyrdede med arbejde.

Jeg synes også forskellen på et job og så at sidde i byrådet. Man kan i højere grad selv kan styre, hvonår man f.eks. vil forberede sig til et byrådsmøde, man SKAL i være et bestemt sted på et bestemt tidspunkt dagligt. Det synes jg trods alt gør en meget stor forskel.
Man skal deltage i byrådsmøder, men det er jo ikke dagligt overhovedet og slet ikke i små kommuner.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf DenBruneMunk » 18. nov 2017, 12:55

Nej, kan man varetage sådan en position , så er man også kvalificeret til arbejdsmarkedet, det er bare at finde det rigtige arbejde, og DET problem har vi alle, for vi er ikke ens bygget eller har samme sind, så har man kræfterne til at varetage sådan en position, så er man i den grad forkert vurderet, og burde træde ud på arbejdsmarkedet som værende rask.

Der er mange derude, som burde gå igennem en periodisk vurdering over 5-10 år, og se om den lidelse eller årsag de fik som begrundelse stadig er tilstede, ved at se på deres dagligdag. Kan de handle, hjælpe med børnebørnene og tage ud og spille fodbold, lave mad til store fester og rende rundt og feste og lave have arbejdet der skal til, så har man nok fundet energien og så skal man tilbage på arbejdsmarkedet, alt andet er fusk. Desværre er der ikke flertal for sådan en ordning endnu men flygter nogle arbejdere fra Danmark som nævnt i nyhederne, så kan det være de endelig finder arbejdskraften i de folk som går hjemme og misbruger samfundet på 10. eller 15. år fordi de engang havde en årsag som for længst er helet.
Jeg siger ikke det er alle men lad os endelig får dem vurderet igen. Vi andre som har betalt 50 år til at samfundet fungerer, ser mange nasserøve som har alt for meget fritid til at virke med foreninger , børnebørn og andet, som vi andre dårligt finder tiden til pga. arbejdet.
3
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf landsbytossen » 18. nov 2017, 13:04

Ja, sidder de i en gruppe i byrådet, kan de i princippet varetage opgaven ved blot at stemme som anbefalet af de andre.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf mariannaa » 18. nov 2017, 14:19

Nu er der jo forskellige reformer hvor under der er givet førtidspension.

Før 2003:
laveste: en tilbageværende arbejdsevne på 50%
Mellemste: En tilbageværende arbejdsevne på 25%
Højeste: Ingen arbejdsevne tilbage.

Efter 2003:
En arbejdsevne tilbage mellem 8-10 timer

Efter 2013
Ingen arbejdsevne tilbage.

Uanset hvilken reform man har fået sin pension under, så synes jeg det er fint at folk prøver om der måske er sket ændringer i ens arbejdsevne. Det er mit indtryk at rigtig mange førtidspensionister er bange for at prøve om de har fået noget arbejdsevne tilbage, af skræk (forståelig) for at de mister deres førtidspension.
1
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf fisken80 » 18. nov 2017, 16:15

Mistermor skrev:
Dikus skrev:
Hver evig eneste uge er der møder af 2-3 timers varighed. Mindst. (ferieperioder findes bestemt - men også det modsatte)

Eller sådan har det været for dem, jeg har kendt. Og ja. Så kan man jo bare lade være med at løfte ansvaret. Og kun møde til de møder, man kan eller gider. Eller slet ikke møde.

Det svar havde jeg ikke taget med i mit svar. Men et parti, der stiller folk op i håbet om en med den indstilling bliver stemt ind, burde efter min nening få en kæmpe vælgerlussing.

... Jeg svarer tydeligvis på FP tildelt efter 2003

Og ja


Jeg blev tilkendt pension i 2011,(jeg mener, det blev strammet igen i 12) da skulle man kunne arbejde mindre end ca. 10 timer (sagde man uofficielt) og selvfølgelig ikke forvente at blive bedre. Min mentor sagde faktisk til mig, at jeg i arbejdsprøvningen skulle tænke på, at det var meningen, at jeg godt måtte have et liv udover arbejdet; så hvis jeg måtte gå i seng, når jeg kom hjem, så var det for mange timer. For mig handlede det så ikke kun om timetal men mange andre ting. - Men i alt fald kan nogen måske godt arbejde 3 timer, hvis de har fået pension før 2012.

Jeg tænker, at vi må skelne mellem officielle møder, og møder i partiet. De officielle møder skal man selvfølgelig møde op til, - men de ligger heller ikke hver uge i de kommuner, jeg kender til. Hvis man i partiet har det ok med, at et medlem somme tider er fraværende, men sørger for at læse op på referater og være aktiv på anden måde, synes jeg, at det er deres sag.

Noget andet er, at der jo er masser af mennesker, der stiller op, så aldrig forventer at blive valgt. (hvis man er ukendt eller nederst på stemmesedlen) Det kan jo have masser af signalværdi, at man opstiller en førtidspensionist.

Noget tredje er, at der nok også er nogle, der stiller op på små mærkelige lister, som aldrig kommer ind. - Jeg så et indslag om en person, hvis mærkesag var at få mindre kalk i drikkevandet.


Jeg kender altså heller ingen, der har lagt vildt mange timer som almindeligt byrådsmedlem. Jeg tror egentlig, at cirka 20 timer har været et meget realistisk bud, måske endda lidt mindre i perioder.
Og så synes jeg faktisk det med at have et liv ud over arbejde er en virkelig central pointe. Det skræmmer mig rigtig meget, at folk åbenbart pine død skal arbejde, uanset om det så betyder, at de intet liv har ved siden af.
Hvis en førtidspensionist kan finde kræfterne til at være byrådspolitiker, så synes jeg det er rigtig godt. Godt fordi det giver en mere repræsentativ forsamling på rådhuset og godt for personen, der får indhold i sit liv på den måde.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf dgd2007 » 18. nov 2017, 19:27

Med mindre man er borgmester er kommunalbestyrelsesarbejde vel noget, man har ved siden af sit arbejde. Altså langt fra fuldtids. Så det vil jeg da mene - lidt afhængigt af, hvad man førtidspensioneret for måske :)
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf Delfin » 18. nov 2017, 19:28

Hvis man har fået pension før 2013 kan man have nogle ugentlige timers arbejdsevne tilbage, og de timer kan man vel ligeså godt sætte i kommunalpolitik, som man kan sætte dem i et skånejob på et kontor.

Efter 2013 er princippet jo, at man skal have stort set 0 arbejdsevne tilbage, og så mener jeg faktisk, det er at pisse på dem (os), der arbejder og ligger brak og stort set uden kræfter til andet resten af tiden, og ikke engang kan få tilkendt et fleksjob. Jeg ville ikke engang orke at gå til byrådsmøde en gang om ugen, og dertil kommer de sager, man vel bør sætte sig ind i, hvis man skal udfylde sin plads tilfredsstillende.

Bitter? Ja lidt
0
14 11 14
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf Juki » 18. nov 2017, 19:31

Altså det er da fint nok at have den holdning at hvis man kan arbejde få timer om ugen/måneden så skal man ikke have førtidspension.

Faktum er jo bare at man ikke kommer ind fra gaden, beder om førtidspension og får det godkendt dagen efter. Mange har derimod været i systemet længe og har begrænset eller ingen erhvervserfaring eller uddannelse.

Det er jo altså ikke fordi man med en førtidspension får både uddannelse og erhvervserfaring med i godkendelsen. Eller overskud, selvtillid og kvalifikationer til at kunne klare det.

Men altså hvis der der nogen der kender til en uddannelse, der kun kræver få timers arbejde om ugen, så hører jeg da gerne fra jer.

Men sørg for at det er inkl. lektielæsning, opgaveskrivning, eksamensforberedelse, hjælp, sparring osv. :rulle:
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf landsbytossen » 18. nov 2017, 19:32

En førtidspensionist med en lille indsats kan ikke være ringere, end det Anders Samuelsen for nogle år siden præsterede i Horsens byråd.

Et valg mellem de to alternativer er en person, der yder efter efter evne, klart at foretrække
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf dgd2007 » 18. nov 2017, 19:49

Dikus skrev:[...]
Det er bare ikke okay, at blive valgt ind i kommunalbestyrelsen med udgangspunkt i, man jo bare kan lade være med at forberede sig og deltage i møder - og stemme med sin gruppe. Bare tanken gør mig rasende.

Det er klart.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"