Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf DenBruneMunk » 21. nov 2017, 13:46

Mistermor skrev:Så når en førtidspensionist stiller op, har vedkommende sit værdisæt med, men også erfaringen med at være blevet trukket igennem systemet på en mere eller mindre udfordrende måde og erfaringen med at være syg, måske mangle penge i en periode. Men for manges vedkommende også erfaringer fra et arbejde (og livet generelt); det kan eksempelvis godt være, jeg ikke kan arbejde, min i mit hjerte vil jeg altid være pædagog. Så en førtidspensionist er mere end sin sygdom.

Tror ikke vi kan debattere hvor vidt en FP trækkes igennem systemet, eller det er den FP som trækker kommunen igennem systemet, for at blive. Folk går ind i det valg med forskellige begrundelser, og 10 år senere, så ser de anderledes på det og nogle føler de er nye mennesker men er fastlåst i deres FP økonomiske situation. Og det er rigtig en FP er mere men de må også melde tilbage til kommunen når de føler de har 30-40 timer om ugen de gerne vil arbejde i igen :) Det ville jo kun være fair , når dem som kan klare 40 timer, også giver de 40 timer til samfundet selvom det ikke bliver byråds valgt, så kan de ikke andet? Skal det være grænsen for hvad de kan? Skal man kun være FP og mulig byråds medlem, men ikke en person som bagefter ikke har 40 timer mere til andet end at sidde ved møder? Der er andre jobs som foregår ved et bord 37 timer om ugen, så hvorfor ikke de jobs hvis man kan til møde, kan man også ved kontor og tale med folk i telefon, eller viderestille eller hvad jobbet er.

Hvis en FP er mere end deres sygdom, så skal de fortælle kommunen det, ik? FP er primært en pengepose, når man ikke selv kan mere, det er en position i byrådet ikke lig med, for så kan man vist meget mere end sin sygdom.
0
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf Fillie » 21. nov 2017, 13:53

Husk at førtidspensionister gerne må både uddanne sig og arbejde. :)
0
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf DenBruneMunk » 21. nov 2017, 13:55

Fillie skrev:Husk at førtidspensionister gerne må både uddanne sig og arbejde. :)

yep 60k+ om året, så stopper legen der. Uddannelse er jo et frit valg, hvis man også betaler selv.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf DenBruneMunk » 21. nov 2017, 14:08

Mistermor skrev:
DenBruneMunk skrev:Tror ikke vi kan debattere hvor vidt en FP trækkes igennem systemet, eller det er den FP som trækker kommunen igennem systemet, for at blive.Nej det kan vi ikke debattere, for nu er du simpelthen bare fordomsfuld. Der er meget faste regler for, hvad man skal, og hvordan proceduren foregår. Hvis du kan komme med eksempler på, at borgere har trukket kommunen igennem systemet, så kom igen! For den anden vej rundt ser vi eksempler på hver eneste uge. Folk går ind i det valg med forskellige begrundelser, og 10 år senere, så ser de anderledes på det og nogle føler de er nye mennesker men er fastlåst i deres FP økonomiske situation.Man bliver kun valgt for 4 år af gangen Og det er rigtig en FP er mere men de må også melde tilbage til kommunen når de føler de har 30-40 timer om ugen de gerne vil arbejde i igen :) Det ville jo kun være fair , når dem som kan klare 40 timer, også giver de 40 timer til samfundet selvom det ikke bliver byråds valgt, så kan de ikke andet? Skal det være grænsen for hvad de kan? Det har vi debatteret mange gange her i tråden, læs den igennem igen Skal man kun være FP og mulig byråds medlem, men ikke en person som bagefter ikke har 40 timer mere til andet end at sidde ved møder?Ja man kan godt nøjes med at være førtidspensionist og byrådsmedlem. Pensionen skal du jo sætte i stedet for andres beskæftigelse. Det er blevet vurderet,
at personen ikke kan bestride et arbejde. Der er også folk, der er hjemmegående, nogle der er landmænd, andre selvstændige, industriarbejdere osv.
Der er andre jobs som foregår ved et bord 37 timer om ugen, så hvorfor ikke de jobs hvis man kan til møde, kan man også ved kontor og tale med folk i telefon, eller viderestille eller hvad jobbet er. Igen - det har vi debatteret. Det er ikke et fuldtidsjob at sidde i byrådet

Hvis en FP er mere end deres sygdom, så skal de fortælle kommunen det, ik? Det skal forstås i overført betydning! Man er også mere end sit arbejde. En sygeplejerske er datter eller søn, måske mor eller far, håndboldspiller, spejder eller bilejer. H*n kan ske at have en kronisk sygdom eller have mistet et familiemedlem til kræft, være blevet mobbet i folkeskolen, bo et sted hvor busruten er nedlagt osv. Vi er mere end vores job eller førtidspension, og det giver nogle erfaringer, som man kan byde inde med, når beslutnigerne skal tages i byrådet.FP er primært en pengepose, når man ikke selv kan mere, det er en position i byrådet ikke lig med, for så kan man vist meget mere end sin sygdom.
Førtidspension er også en pengepose. Men det er primært en beskyttelse af et menneske, der er for syg til at klare sig selv. Det er et åg, der løftes fra et menneskes skuldre, fordi det menneske ikke mere behøver at bekymre sig for, hvordan h*n skal klare sit liv.

Det er også et skalkeskjul for nogle 20 årige som ikke gider arbejde, og erklærer sig psykologisk ødelagt og dermed får den pose i 50 år frem.

At nogle så virkelig har en sygdom er fint men kan man ligepludselig klare 30-40 timer i en siddende stilling men ikke som telefonist, så begynder jeg at så det mærkelig i at person er syg men alligevel ikke syg nok , og roligt kan sidde i byråd og klare sig og være en del af det samfund man meldte sig ud af som arbejdende.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf DenBruneMunk » 21. nov 2017, 16:17

Mistermor skrev:
DenBruneMunk skrev:Det er også et skalkeskjul for nogle 20 årige som ikke gider arbejde, og erklærer sig psykologisk ødelagt og dermed får den pose i 50 år frem.

At nogle så virkelig har en sygdom er fint men kan man ligepludselig klare 30-40 timer i en siddende stilling men ikke som telefonist, så begynder jeg at så det mærkelig i at person er syg men alligevel ikke syg nok , og roligt kan sidde i byråd og klare sig og være en del af det samfund man meldte sig ud af som arbejdende.


Det er simpelthen ikke sandt, at en 20 årig bare kan erklære sig selv syg. Hvis du kender en person på 20 år, som har fået førtidspension i nyere tid,
Dette er sakset fra beskæftigelsesministeriet side om førtidspension; "Førtidspension er en offentlig social pension til personer med en væsentlig og varigt nedsat arbejdsevne. Som udgangspunkt kan personer under 40 år ikke få tilkendt førtidspension, medmindre det er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen."http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraadet/Ydelser/Foertidspension.aspx

Mener du at førtidspensionister ikke må kunne sidde i 40 timer om ugen? Altså være oppegående? Må de ikke kunne sidde i deres sofa eller lænestol? Du ved godt, at man godt kan sidde i sin sofa og have det elendigt, ikke?

Jeg går ud fra, at du tænker på nogle specifikke mennesker, du kender? Men er det så ikke virkelig mange år siden, at de fik deres pension?

Når man bliver udredt, bliver man jo sendt til diverse læger, som skal vurdere, om der er mulighed for, at man kan blive rask. Dvs. lægerne skal sige, at det er en VARIG situation, personen er i. Hvis lægen ikke er sikker på det, får man ikke pension. Og man anerkender ikke den privatpraktiserende læges ord. Jeg var både til rheumatolog, psykiater, til scanning og fik lavet en psykologisk profil hos en psykolog, udover at min egen læge udtalte sig, plus de mennesker, jeg havde været i forbindelse med i mine arbejdsprøvninger. (sagsbehandler på kommunen, en anden slags sagsbehandler, en mentor og leder af et kommunalt tilbud). Det er godt nok mange mennesker, man skal snyde. Tror du virkelig på, at det er noget, folk frivilligt udsætter sig for. For mit vedkommende tog det 2 år (og det er hurtigt). Tror du helt ærligt, der er ret mange, der går igennem den slags bare for at slippe for at arbejde?
JA

Kender flere FP, hvor et tilfælde er nogle år tilbage (5-6 år) og personen fik tilkendt FP som 18 årig.
Andre 10-20 år siden, hvor det næsten er glemt nu men de får jo stadig hjælpen.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf DenBruneMunk » 21. nov 2017, 18:19

Jeg skrev intet om at personen ikke fejlede noget, jeg skrev bare jeg kendte en som fik det for en 4-5 år siden. Jeg vil ikke udtale mig nærmere om den persons forhold, det er ikke nødvendigt.

Min holdning er ikke til debat mere end den har været. Reglerne omkring FP er strammet, og det er dem jeg forholder mig til, når man ser hvor mange som fik tilkendt FP før disse stramninger.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf Mani » 21. nov 2017, 20:49

0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf Juki » 22. nov 2017, 02:42

DenBruneMunk skrev:Jeg skrev intet om at personen ikke fejlede noget, jeg skrev bare jeg kendte en som fik det for en 4-5 år siden. Jeg vil ikke udtale mig nærmere om den persons forhold, det er ikke nødvendigt.

Min holdning er ikke til debat mere end den har været. Reglerne omkring FP er strammet, og det er dem jeg forholder mig til, når man ser hvor mange som fik tilkendt FP før disse stramninger.

Men hvis vedkommende fejler noget hvad er så problemet i at h*n får førtidspension? :gruble:

Nu skriver du godt nok ikke hvad vedkommende fejler, men det er da lidt relevant at vide om det er en der er spedalsk, multihandicappet/hjerneskadet eller har en sygdom hvor det kan gå begge veje ift. at blive rask vs. at dø.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf Bimmerdyret » 22. nov 2017, 10:58

fisken80 skrev:
Så hvad tænker debatten? Er det ok, at man er på førtidspension og stiller op til evt. bliver valgt til kommunalbestyrelsen? Eller er man så rask nok til at tage et job og forsørge sig selv?


Altså lidt en disclaimer: ved der er forskelle på de forskellige førtidspensionsperioder.

NEJ!

Dette begrundes med forventet aktivitet, og forholdt mellem evne/aktivitet
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf fisken80 » 22. nov 2017, 12:53

Denlilleglademy skrev:Jeg er mere spændt på valget i Naksskov end i min egen kommune. Alene fordi Ib fra “På røven i naksskov” stiller op.


Han blev ikke valgt, han fik 251 stemmer, eller hans liste gjorde, men han var vist den eneste der stod på den.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf Juki » 22. nov 2017, 16:07

Mani skrev:Her er i al fald en, der gør det: https://stiften.dk/odder/Jan-Joergensen ... kel/484277

Han er en mand af få ord. Der er ikke så meget udenomssnak :-D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"