Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf Conway » 19. nov 2017, 11:28

Jeg mener det er helt ude i hampen at et fåtal i kommunalbestyrelsen besidder samtlige udvalgsposter som betyder at de umuligt kan bestride samtlige poster på en ordentlig måde.
Hvis dette misforhold blev fordelt mere demokratisk ud blandt de øvrige medlemmer ville kvaliteten i udvalgene højnes og medindflydelsen ligeså.
På den baggrund mener jeg ikke at FP bør kunne stille op.
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf dgd2007 » 19. nov 2017, 12:36

Falstria skrev:Selvfølgeligt kan man stille op som førtidspensionist.

Man behøver hverken arme eller ben for at sidde i byråd.

Der modregnes jo i pensionen hvis man tjener meget, så det reguleres fint inden for en 4 årig valgperiode helt af sig selv.

God pointe.
0
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf Conway » 19. nov 2017, 13:59

Mistermor skrev:
Conway skrev:Jeg mener det er helt ude i hampen at et fåtal i kommunalbestyrelsen besidder samtlige udvalgsposter som betyder at de umuligt kan bestride samtlige poster på en ordentlig måde.
Hvis dette misforhold blev fordelt mere demokratisk ud blandt de øvrige medlemmer ville kvaliteten i udvalgene højnes og medindflydelsen ligeså.
På den baggrund mener jeg ikke at FP bør kunne stille op.


Gør de det? I Randers har alle 31 medlemmer plads i diverse udvalg. Der er kun 2-3 stk, der kun sidder i et udvalg, ellers har folk plads i 2 eller 3 udvalg. (Derudover er der vel også nogle nævn, hvor det også er krævet, at byrådet er repræsenteret - børneungeudvalget bla. : i vores kommune sidder der en for velfærdslisten og en socialdemokrat. :) )


Allerede nu er studehandlerne igang og udvalgsposter bliver lovet rundt på kryds og tværs i bytte for opbakning til borgmesterkandidater.
Jeg mener afgjort at demokratiet er bedst tjent med at udvalgsposter fordeles efter personlige stemmer og kun en post pr. medlem medmindre bestyrelsen er mindre end antallet af udvalgsposter.
Det er alm. kendt at mange kommunalpolitikere svigter sine vælgere på bekostning af udvalgsposter.
https://www.google.dk/url?sa=t&source=w ... WPe4EZHh-6
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf avdotja » 19. nov 2017, 14:52

Jeg syntes sådan set at de gamle regler om at man kunne få tildelt førtidspension hvis ens arbejdsevne var mindre end 10 timer om ugen, var passende.

At man ryger i fleksjob-kategorien fordi man vurderes egnet til at kunne varetage et job 2-5 timer om ugen er til grin. Det er et fåtal af virksomheder der er interesseret i at tilbyde stillinger på de vilkår, så resultatet er reelt at en masse syge mennesker, med meget begrænset arbejdsevne, parkeres på kontanthjælp. Det er jo ikke statens skyld at de ikke kan finde ud af at finde et job :rulle:

Jeg vil skyde på at masser af kommunalbestyrelsesmedlemmer bruger mindre end 10 om ugen på arbejdet, så at få en engageret førtidspensionist, med lysten til at gøre en forskel ind, i stedet for en folketingspolitikker der ser det som et springbræt til flere stemmer, ville jeg ærlig talt se positivt på.
7
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf landsbytossen » 19. nov 2017, 18:16

Førtidspensionister kan uden problemer klare arbejdsbyrden i regionsrådene, som mest af alt kun eksisterer for at medlemmer af partierne kan malke det offentlige for nogle kroner.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf Chichu » 19. nov 2017, 18:22

Jeg vil nok have svært ved at tage det seriøst, at en person kan varetage en post som kommunalbestyrelsesmedlem og så samtidig være berettiget til førtidspension. Det vidner om ressourcer, som vedkommende burde have kanaliseret over i at få et job.

Omvendt kan jeg godt se det problematiske i moralsk at udelukke en hel befolkningsgruppe fra at deltage i demokratiet.
2
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9549

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf FrøkenM » 19. nov 2017, 18:28

Min ekskæreste er kørestolsbruger med en BPA (hjælperordning), på førtidspension. Han er på førtidspension fordi han er spastiker men er ellers fuldt funktionsdygtig.

Han er opstillet til byrådet og jeg tænker det er helt fint, fordi det netop ikke er hans psyke eller andet der spiller ind. Han er testet i hoved og r** og man har vurderet at hans handicap gør, at han ikke kan inkluderes på almindelige vilkår. Desværre.

Hans hoved fejler så absolut intet, så derfor tænker jeg det ville være fint for ham med politik eller bestyrelsesposter, for han har en masse at byde på. Det er utopisk at tænke han kommer ind i denne omgang, men hvis han gjorde havde jeg ingen problemer med det. Jeg tænker at det er en rigtig god ide, at mange forskellige mennesker med forskellige baggrunde er repræsenteret både lokalt, regionalt og nationalt, for så vidt.

Jeg er også selv fysisk handicappet. Jeg er endnu ikke færdiguddannet, men tænker da at jeg kan varetage et job på lige fod med mennesker uden handicap. Jeg kunne også godt forestille mig, at jeg en dag ville få lyst til at gå ind i politik og eventuelt stille op til byrådet, men det ville kun ske hvis jeg vidste, at det ikke ville få (dårlig) indflydelse på om jeg kunne klare mig selv og bidrage til samfundet.
6
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf fisken80 » 20. nov 2017, 19:54

Nu så jeg lige en liste over antal møder for samtlige medlemmer af kommunalbestyrelsen i en mindre kommune. Rigtig mange lå omkring 100 møder på de 4 år, det er lidt over 2 møder om måneden, det synes jeg ikke lyder af specielt meget.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf DenBruneMunk » 20. nov 2017, 20:11

fisken80 skrev:Nu så jeg lige en liste over antal møder for samtlige medlemmer af kommunalbestyrelsen i en mindre kommune. Rigtig mange lå omkring 100 møder på de 4 år, det er lidt over 2 møder om måneden, det synes jeg ikke lyder af specielt meget.

Hvis jeg valgte en person ind, som kun mente at være byrådsmedlem var at møde op 2 gange om måneden, så havde jeg sikkert valgt forkert :)

Der må være andre møder, udvalg og aftaler hvor man pre-møder og taler om hvilken vej vinden blæser. Og så er de mange sider som skal læses og forstås og research hvis man gider gøre hvad man er valgt ind til.

Så 2 møder måske den super tvugne del men der må være mere som man ikke ser og hører, som tager op en masse tid som man ikke lægger vægt på men er en belastning i dagligdagen ift. tid.

Måske tager jeg fejl?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf DenBruneMunk » 20. nov 2017, 22:06

Og personligt ville jeg stille større krav til personen, og måske derfor skal man som FP ikke stille op. Det er så min holdning.

Samme på et almindeligt job, kan man ikke møde til tiden, møde op til møderne, så er man ikke en del af ens afdelingen ret længe, og så finder vi bare en ny, det er ikke svært. Derimod problemet med byrådet er jo at de er bindende for 4 år, og kan man ikke sikre de 4 år, så er man ikke den person jeg ville vurdere som egnet.
0
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf fisken80 » 21. nov 2017, 05:46

DenBruneMunk skrev:
fisken80 skrev:Nu så jeg lige en liste over antal møder for samtlige medlemmer af kommunalbestyrelsen i en mindre kommune. Rigtig mange lå omkring 100 møder på de 4 år, det er lidt over 2 møder om måneden, det synes jeg ikke lyder af specielt meget.

Hvis jeg valgte en person ind, som kun mente at være byrådsmedlem var at møde op 2 gange om måneden, så havde jeg sikkert valgt forkert :)

Der må være andre møder, udvalg og aftaler hvor man pre-møder og taler om hvilken vej vinden blæser. Og så er de mange sider som skal læses og forstås og research hvis man gider gøre hvad man er valgt ind til.

Så 2 møder måske den super tvugne del men der må være mere som man ikke ser og hører, som tager op en masse tid som man ikke lægger vægt på men er en belastning i dagligdagen ift. tid.

Måske tager jeg fejl?


Jeg skal ikke kunne sige om møder i partiet er talt med. Men alle officielle møder er.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf Myresluger » 21. nov 2017, 06:08

Dem jeg kender, der har siddet i byråd har brugt 10-20 timer om ugen. Der er byrådsmøder, udvalgsmøder, formøder i partiet og store mængder læsestof. Det er altså ikke noget der kan klares på et par timer - vederlagets størrelse giver jo også et hint om at det ikke er 10-20 timer om måneden - så ville det være temmelig godt betalt!
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf Stars » 21. nov 2017, 06:25

DenBruneMunk skrev:Og personligt ville jeg stille større krav til personen, og måske derfor skal man som FP ikke stille op. Det er så min holdning.

Samme på et almindeligt job, kan man ikke møde til tiden, møde op til møderne, så er man ikke en del af ens afdelingen ret længe, og så finder vi bare en ny, det er ikke svært. Derimod problemet med byrådet er jo at de er bindende for 4 år, og kan man ikke sikre de 4 år, så er man ikke den person jeg ville vurdere som egnet.


Jeg har det på samme måde med en anden gruppe mennesker:

Folketingsmedlemmer, som enten har så langt, at de ofte tilbringer hverdagsnætter i København, eller de oveni at være menigt medlem af Folketing og byråd også har andre hverv/egen virksomhed.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf Fillie » 21. nov 2017, 06:31

Jeg synes, det er af afgørende betydning, at vores politikere - fra byrødder til folketingsmedlemmer - repræsenterer et så bredt udsnit af befolkningen som muligt, og kan en førtidspensionist løfte opgaven, er det kun godt.
1
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Må man stille op til kommunalbestyrelsen, hvis man er på førtidspension?

Indlægaf DenBruneMunk » 21. nov 2017, 08:52

Fillie skrev:Jeg synes, det er af afgørende betydning, at vores politikere - fra byrødder til folketingsmedlemmer - repræsenterer et så bredt udsnit af befolkningen som muligt, og kan en førtidspensionist løfte opgaven, er det kun godt.

Jeg mener ikke at en FP er en bred gruppe af mennesker, det er en del af nogle mennesker som økonomisk for penge fra kommunen. Og derfor ikke et udsnit af befolkningen som sådan, det er FP som sådan jo allerede, da alle danskere kan få det. Så hvis vi lige sorterer deres økonomiske grundlag fra, så kan alle nok stille op , men igen, det økonomiske grundlag som de er blevet givet var på grundlag som kunne være lige meget nu, der er jo delte meninger om det allerede, hvor vidt FP skal være for evigt eller periodisk i fremtiden.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"