Parti vil give 50.000 kr til ledige

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Parti vil give 50.000 kr til ledige

Indlægaf annellaII » 18. nov 2017, 05:54

https://www.avisen.dk/vaek-med-tatoveringer-eller-nye-taender-parti-vil-gi_471615.aspx

SF i København vil have et forsøg, hvor langtidsledige på kontanthjælp får 50.000 kr., som de selv kan råde over. Penge skal bruges til noget, der bringer dem tættere på et job.

- Vi må tage nogle utraditionelle metoder i brug for at få de folk, som har været længe i systemet eller helt er opgivet, tilbage på arbejdsmarkedet, siger Sisse Marie Welling, der er borgmesterkandidat for SF i København, til Avisen.dk.

Forsøget bliver dog ikke til virkelighed med støtte fra Venstre.

- Jeg frygter, det er penge ud af vinduet og et smart forsøg på at kapre stemmer fra langstidsledige, siger Cecilia Lonning-Skovgaard, der er spidskandidat fra Venstre.

I hovedstaden er der cirka 1.700 kontanthjælpsmodtagere, der er erklæret jobparate, men alligevel har været arbejdsløse i mere end et år. Det er langtidsledige fra den gruppe, SF vil have til at deltage i forsøget.

- Det er vigtigt at involvere dem, der har være ledige i lang tid, i at finde løsninger. Pengene kan bruges på uddannelse eller på at fjerne tatoveringer, hvis man har fået ansigtstatoveringer, der gør det svært at få et arbejde. Eller det kan være at åbne sin egen forretning, som kræver nogle penge. Nogle kan også have behov for nye tænder.

SF skeler mod Aarhus, hvor et lignende forsøg er i gang. 100 kontanthjælpmodtagere har fået 50.000 kr. Det er betalt af Veluxfonden.



Hvad mener du om et sådan forsøg?


Da jeg ved, man har fået positive resultater med samme forsøg i England, er det da et forsøg værd, at prøve samme model i Danmark. Der vil nok være sorte får blandt modtagere af 50.000 kr., men hvis der sættes strenge betingelser/regler i forbindelse med at modtage 50.000 kr, tror jeg pengene vil motivere flertallet og forsøget kan lykkes.
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Parti vil give 50.000 kr til ledige

Indlægaf cola » 18. nov 2017, 07:16

Jeg syntes de mere skulle sige... vi har den her pulje som vi så kan bruge af, det er ikke nogen lediges penge, men skal bruges på ledige der har problemer, som tatoo i ansigt eller manglende tænder, eller et kursus der gør at de kan få et job. Det bare at give 50k til en person og sige, så hvis du kun bruger 10k så er resten tabt, ingen andre kan få glæde af de 40k, de får deres egen pulje på 50k, så forsvinder den pulje ret hurtigt, og man kan hjælpe færre end hvis man lavede en fælles.

For mange har brug for hjælp og kan ikke få det, mit problem da jeg var ledig var "jobsamtalen" jeg var til 3 pr måned og fik ikke en eneste af dem, så noget burde være gjort som hjælp til mig, på det område. nu har jeg fået et job, men kun fordi der var mellemmand indblandet (rekrutterings) Mine ansøgninger virkede jo og jeg spurgte om ikke jeg kunne komme på sådan et ... "sådan gør du ved en jobsamtale" kursus, men alt de kunne tilbyde var "sådan skriver du en ansøgning"
0
NorwayhereIcome
Indlæg: 28
Tilmeldt: 18. nov 2017, 02:10
Kort karma: 6
Likede indlæg: 90

Re: Parti vil give 50.000 kr til ledige

Indlægaf NorwayhereIcome » 18. nov 2017, 10:44

Jeg giver nu ikke meget for den. Dem jeg kender der er langtidsledige, ville ikke vide hvordan man stiftede egen forretning, og evner heller ikke at finde ud af det. Dernæst så er 50.000 hurtigt brugt når man skal starte ny forretning, og så vil de stå og mangle flere penge. Uden at være kommet igang.
Problemet er at der ikke ER arbejde nok til alle. Så hjælper det hverken at give pisk eller gulerod til de langtidsledige. Hvis noget skal nytte, skal vi have fat på dem der allerede KAN finde ud af at starte eget firma op, og give dem bonusser for hver arbejdsplads de skaber. Evt skatterabat.
Det tror jeg ville nytte mere.
Og så få afskaffet alle disse "Nyttejobs", "virksomhedspraktikker" og "dum-i-arbejde". Jeg kender masser der har været i dem, men ingen har fået job bagefter.Når virksomhedspraktikken er slut, fyres de, og der ansættes en ny i virksomhedspraktik. Disse former for hjælp bruges istedet for at firmaerne til at skaffe billigere arbejdskraft end før, ved at fyre en person, og så ansætte en der er i virksomhedspraktik - ovenikøbet ofte den samme person. Helsingør vej og park er et godt eksempel, man fyrede hele banden, og fik dem derefter i virksomhedspraktik til ingen penge. Så kunne de gå og lave deres gamle arbejde, blot for bistandshjælp eller dagpenge. Så sparede kommunen de penge. Imens mistede statskassen skattepenge. (Måske på tide at se igennem hele kommune/stat problemet, hvor staten læsser problemet over på kommunen, der læsser problemet over på staten).
Men at give 50.000 til de arbejdsløse hjælper ikke. Det er i mine øjne også bare endnu en måde at give de arbejdsløse skylden for at Danmark mangler arbejdspladser. "For hvis de ville, kunne de jo sagtens få et arbejde". Og så ses der stort på at Danmark mistede 70.000 arbejdspladser om året, 4 år i træk under krisen, som aldrig kom tilbage.
Som en skriver længere oppe: giv bedre individuel hjælp til de arbejdsløse. Nogle kunne komme i job, ved at få lastbilkørekort, andre mangler tænder, andre mangler AMU kurser osv. Det koster lidt på bundlinjen i begyndelsen, men er billigere på langt sigt.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"