Våbenhvile

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Våbenhvile

Indlægaf landsbytossen » 15. nov 2017, 20:24

eks-Maupassant skrev:
LadyFox skrev:
eks-Maupassant skrev:
LadyFox skrev:
eks-Maupassant skrev:Kan se et GRAM hash koster ca 100 kr, hvor den legale pris kan blive 100 kr for et KILO hvor de 90 kroner er afgift.

Det blir sq svært for dem at holde avancen hvis de skal sætte prisen ned til mindre end en tusindedel end hvad de tager i dag :)

Men man kan jo sige, vi sætter afgifterne sådan, at den legale pris er halvdelen af den kriminelle pris. Så er det godnat med deres business.

Det vil svare til at man prøver at sælge smøger illegalt til 80 kroner pakken lol.


Hvor kan du se det henne? Altså at et gram hash koster 100 kroner i dag, og at et kilo hash vil koste 100 hvis man legalisere det?


Googlede prisen på hash, jeg fik frem at det skulle koste ca 100 kr. Om det lige er 50 eller 150 betyder ikke så meget.

Mht kiloprisen på hash, ja men hash er bare en plante lige som persille eller gulerødder, det er nemt at lave det, derfor vil prisen ligge i det leje.

Det kan så blive dyrere hvis det skal forarbejdes, så ender et vel med et prisleje som andre forarbejde planteprodukter, pesto eller marmelade eller sådan.

Anyway, pointen er bare at der er gigantisk spænd mellem de lavest mulige legale pris og den kriminelle pris. Så der er rig mulighed for at smide afgifter på og sætte prisen hvor man vil have den, så den er langt under de kriminelles.

Kokain ville vel heller ikke koste mere end aspirin hvis det var legalt.

Cannabis koster ret forskelligt, alt efter hvad det er for noget - der er jo en million forskellige typer hash, pot og skunk, i forskellig styrke, smag med forskellige virkninger. Der er virkelig et bredt udvalg. Så prisen varierer en hel del også alt efter hvem man køber af, plus der ofte er mængde rabat så det er jo ret svært at sætte en pris på hvad det koster. Men i hvert fald i København er det vist langt fra normen at betale 100 kroner for et gram.
Hvad en plante kræver at plante varierer også en del alt efter art.
Jeg tænker at det legale marked også skal matche det illegale i variation, det skal vel kunne hamle op med hvad alle mulige nørder sidder og finder på hele tiden.

Jeg har ikke styr på hvad der er muligt, til hvilke priser legalt. Jeg tror bare ikke på det er så nemt at gøre det illegale marked overflødigt.


Pointen er at vi sammenligner priser a la
illegalt ca 100 kr/gram = 100.000 kr/kilo
legalt = 0,01 kr/gram = 10 kr kilo

1 øre vs 100 kr pr gram

Ja forskellen er så stor der er no way de illegale kan konkurrere.

Det bliver ikke anderledes selv om du i stedet for 100 kr/gram sætter til 50 kr/gram eller 25 kr/gram, fordi forskellen er så ekstrem.

1 øre pr gram, der er no way de kriminelle kan det, og hvis de kan, ja så held og lykke med at leve af det. Det ville svare til at prøve at leve af at dyrke kartofler og sælge dem illegalt på gaden.

Grunden til at hasprisen er så høj er netop at det er ulovligt, gør man det lovligt crasher prisen.

Du begår en fejl, når du sammenligner priser på et nuværende illegalt marked og et eventuelt legalt marked. Legaliseres hash vil de kriminelles omkostninger falde betydeligt.

Sprit- og cigaretsmugleres indkøbspris er jo heller ikke højere, når de lovligt køber det afgiftsfrit i udlandet. Deres avance ligger i den manglende betaling af skatter og afgifter.

Du skal heller ikke sammenligne hash med gulerødder. Som minimum vil det blive beskattet som tobak.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Våbenhvile

Indlægaf Slettet bruger » 15. nov 2017, 21:58

LadyFox skrev:Men rigtig mange produkter er billige at producere, det betyder jo ikke at det sælges så billigt som muligt. Der ER stor forskel på hvad ting KUNNE sælges for, og hvad det rent faktisk bliver solgt for. De fleste kan godt lidt at tjene penge, også på legale produkter. Så jeg synes da det er relevant hvad legalt hash ville koste i praksis, og altså ikke hvad det måske muligvis ville kunne koste ud fra hvad du og jeg lige vurdere.

For mit vedkomne så synes jeg også der er noget moralsk i det - set med mine øjne. Jeg synes ikke om at sælge hash sindssygt billigt, det synes jeg sender et kedeligt signal. Men det er jo bare min holdning.

Jeg siger ikke at det illegale markede ikke ville blive berørt af at legalisere, jeg tror bare ikke på at man bare legalisere og så bliver det hele godt. Jeg tror stadig der kan findes et marked, og at der kan findes andre markeder.
Medmindre vi også legalisere alt muligt andre former for shady business.

Jeg er hverken for eller imod legalisering af cannabis, jeg er faktisk lidt ligeglad. Men jeg synes bare ikke at bandekrig er det der taler for, for mig.


Ah der er en grænse for hvor meget det kan lade sig gøre at tage for produkter.

Du vil aldrig se gulerødder til 50 kr for et gram f.eks.

Jeg siger ikke vi bør sølge hash sindsygt billigt.

Jeg siger bare at vi har et gigantisk spænd mellem den pris de legale vil skulle have for det for at de tjener penge (a la 10 kr kilo, måske lidt mere hvis de forarbejder det) og så den pris de kriminelle har brug for for at holde sig kørende.

Og det spænd skal vi IMO bruge til at sætte prisen sådan at de kriminelle ikke har en chance, men der alligevel er godt med afgift på.
0
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Våbenhvile

Indlægaf Conway » 15. nov 2017, 23:37

Bad Samaritan skrev:
Conway skrev:Glem alt om en "feel good" årsag til våbenhvilen der kun kom istand fordi det var "bad for buissenes", intet andet.
Moskeen på Dorteavej og fædregrupper har lige så lidt med våbenhvilen at gøre som Politiet har og banderne har nul respekt for nogen af dem og krigen starter igen når det passer banderne og ingen anden.
At nogen stadig tror banderne kan opløses med pædagogik og økonomiske midler burde i sig selv udløse dummebøder og fratagelse af muligheden for at bruge skatteydernes penge....


Ikke at jeg ikke er enig i dine første to passager. Men der er ikke ret meget, der taler for, at en hårdere kurs mod de hardcore kriminelle miljøer, har gjort ret meget andet end at flytte den hårde stofhandel ud i socialt belastede boligkvarterer, hvor banderne kan lokrere på en lind strøm af disenfranchiserede, marginaliserede unge. Der er til gengæld betragtelige beviser for, at udslusningsordninger fungerer og bærer en synergi-effekt med sig, som begrænser banderne i at rekruttere fremadrettet. Der er også ikke så få positive resultater med at involvere religiøse miljøer i feks. England... men igen: det handler jo nok om øjnene, som ser - og mere specifikt hvad de gerne vil se.


Som for de fleste andre begrænser mit kendskab til banderne sig til nyhedsformidlingen og statistikkerne og fra den kant er der ikke nogen tegn på bedring i hverken udslusning el. rekrutteringsøjemed, snarere tværtimod.
Som jeg ser udviklingen er vi gået fra små uregerlige grupper til mere organiserede grupperinger der dag for dag konsoliderer sin magtposition og sine territorier ifht. både rivaler og myndigheder.
Ved nærmere eftertanke kan jeg ikke få øje på et eneste lyspunkt i retning af en forbedring.
Hvis det er mine øjne og ører der kun ser det negative må du meget gerne bevise det...
Senest rettet af Conway 16. nov 2017, 08:42, rettet i alt 1 gang.
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Våbenhvile

Indlægaf Slettet bruger » 16. nov 2017, 00:16

landsbytossen skrev:Du begår en fejl, når du sammenligner priser på et nuværende illegalt marked og et eventuelt legalt marked. Legaliseres hash vil de kriminelles omkostninger falde betydeligt.


Ja og det vil få prise til at falde.

Og de kriminelle vil jo heller ikke være kriminelle mere.

Alle vil kunne konkurrere, hvis dyne-Larsen får lyst til at sælge hash kan han gøre det.

Der tror jeg så ikke lige de eks-kriminelle vil være i stand til at konkurrere.

Sprit- og cigaretsmugleres indkøbspris er jo heller ikke højere, når de lovligt køber det afgiftsfrit i udlandet. Deres avance ligger i den manglende betaling af skatter og afgifter.


Yes, men det er da heller ikke en stor ting med det? Og man vil heller ikke kunne købe hash i udlandet til en konkurrencedyygtig pris, da den illegale pris der vel stadig er over den danske legale pris?

Du skal heller ikke sammenligne hash med gulerødder. Som minimum vil det blive beskattet som tobak.


Jo produktionsomkostningerne vil være a la gulerødder.

Beskatningen er så noget andet. Det styrer vi som sagt selv. Vi ligger den sådan at banderne dør.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Våbenhvile

Indlægaf Slettet bruger » 16. nov 2017, 00:28

Tobak koster vel a la 2 kr/gram. https://osuma.dk/12005

60 kr for 35 gram af den fineste Rød Bali, godt 2 kr grammet.

Så hash ryger lige fra 50 kr /gram til 2 kr /gram, hvis vi beskatter det som tobak.

Jeg tror simpelthen ikke på at de kriminelle han finde et sted i udlandet hvor de kan købe hash til 1 kr /grammet og så gider risikere spjældet for at sælge det til say 1,5 kr /gram og score 50 øre pr gram de sælger illegalt.

Hvis man gør det med en ton hash, hvor man så skal smugle 1 ton hash gennem en række lande hvor der er ulovligt, så har man tjent 500 kr :)

Det kan gøres med tobak fordi det kan købes billigt bare i Tyskland og Polen og det er lovligt at transportere det der. Du kan bare ikke købe hash der lige så billigt og risikofrit som tobak. Tror jeg i hvert fald ikke.

Der er jo nok nemmere måder at tjene 500 kr på.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Våbenhvile

Indlægaf landsbytossen » 16. nov 2017, 01:08

eks-Maupassant skrev:
landsbytossen skrev:Du begår en fejl, når du sammenligner priser på et nuværende illegalt marked og et eventuelt legalt marked. Legaliseres hash vil de kriminelles omkostninger falde betydeligt.


Ja og det vil få prise til at falde.

Og de kriminelle vil jo heller ikke være kriminelle mere.

Alle vil kunne konkurrere, hvis dyne-Larsen får lyst til at sælge hash kan han gøre det.

Der tror jeg så ikke lige de eks-kriminelle vil være i stand til at konkurrere.

Sprit- og cigaretsmugleres indkøbspris er jo heller ikke højere, når de lovligt køber det afgiftsfrit i udlandet. Deres avance ligger i den manglende betaling af skatter og afgifter.


Yes, men det er da heller ikke en stor ting med det? Og man vil heller ikke kunne købe hash i udlandet til en konkurrencedyygtig pris, da den illegale pris der vel stadig er over den danske legale pris?

Du skal heller ikke sammenligne hash med gulerødder. Som minimum vil det blive beskattet som tobak.


Jo produktionsomkostningerne vil være a la gulerødder.

Beskatningen er så noget andet. Det styrer vi som sagt selv. Vi ligger den sådan at banderne dør.

Inden du lader Dyne-Larsen sælge hash, skal det først vedtages, om det bliver frit for alle at sælge eller det bliver i et mere kontrolleret regi.

De kriminelle vil som minimum overtræde skattelovgivning. For dem er det positivt, hvis de kun dømmes for skattesnyd i stedet for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer. Kriminelle søger ofte hen på aktiviteter, hvor risiko for straf er mindre.

Vi kan også tage brødet ud af munden på dem, der rådgiver om ulovlig skatteunddragelse. Vi skal bare fjerne al skat på indkomst.
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Våbenhvile

Indlægaf Slettet bruger » 16. nov 2017, 01:37

landsbytossen skrev:
eks-Maupassant skrev:
landsbytossen skrev:Du begår en fejl, når du sammenligner priser på et nuværende illegalt marked og et eventuelt legalt marked. Legaliseres hash vil de kriminelles omkostninger falde betydeligt.


Ja og det vil få prise til at falde.

Og de kriminelle vil jo heller ikke være kriminelle mere.

Alle vil kunne konkurrere, hvis dyne-Larsen får lyst til at sælge hash kan han gøre det.

Der tror jeg så ikke lige de eks-kriminelle vil være i stand til at konkurrere.

Sprit- og cigaretsmugleres indkøbspris er jo heller ikke højere, når de lovligt køber det afgiftsfrit i udlandet. Deres avance ligger i den manglende betaling af skatter og afgifter.


Yes, men det er da heller ikke en stor ting med det? Og man vil heller ikke kunne købe hash i udlandet til en konkurrencedyygtig pris, da den illegale pris der vel stadig er over den danske legale pris?

Du skal heller ikke sammenligne hash med gulerødder. Som minimum vil det blive beskattet som tobak.


Jo produktionsomkostningerne vil være a la gulerødder.

Beskatningen er så noget andet. Det styrer vi som sagt selv. Vi ligger den sådan at banderne dør.

Inden du lader Dyne-Larsen sælge hash, skal det først vedtages, om det bliver frit for alle at sælge eller det bliver i et mere kontrolleret regi.

De kriminelle vil som minimum overtræde skattelovgivning. For dem er det positivt, hvis de kun dømmes for skattesnyd i stedet for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer. Kriminelle søger ofte hen på aktiviteter, hvor risiko for straf er mindre.

Vi kan også tage brødet ud af munden på dem, der rådgiver om ulovlig skatteunddragelse. Vi skal bare fjerne al skat på indkomst.


Uanset hvem der kommer til at sælge det, vil prisen være så lav de kriminelle ikke kan være med. Og når ideen er at udkonkurrere dem, så skal det self. laves sådan, at de rent faktisk også bliver det - ellers er det jo ingen mening med det.

Mht skat, allerede svarer på hvorfor hash vil være lige den vare det IKKE kan betale sig at importere for at sælge det afgiftsfrit - fordi man ville ende op med at skulle sælge det dyrere end den legale hash MED afgift.

Mht indkomstskatten, det har ikke noget at gøre med den her debat, det er ren forplumring.
0
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Våbenhvile

Indlægaf Conway » 16. nov 2017, 08:27

Angelina skrev:Det er ligesom folks racisme også gennemsyrer den her slags, vi vil hellere have hvide kriminelle, fordi de er bedre kriminelle ... "og rammer kun deres egne" det er sgu da rent HELD de ikke har ramt andre - de har fyret panserværnsraketer af i byområder, skudt ved en børnehave og i en lufthavn ... og i øvrigt er de mordere og voldsmænd. De er ikke helte, de er ikke bedre mennesker - de er voldspsykopater.

Og i stedet for folk har så travlt med at få frigivet hashen, så der er færre penge til banderne - hvad med at folk fik travlt med at droppe hashen, så der var færre penge til banderne? Altså, med mindre man er afhængig er det vel ikke pissesvært at bare lade være?

At tro at bandemedlemmerne så bare tænker "øv, det var ærgerligt" hvis de mister en indtægt er uhyggeligt naivt.


Ikke en eneste har skrevet noget racistisk udover dig selv (hvide). Hvorfor er det lige at du VIL gøre andre til racister ?
Til din orientering er der adskillige HA medlemmer med mellemøstlig baggrund så pak du bare din politiske korrekthed væk.
Logikken omkring HA og Bandidos er nok at politiet begik en kæmpefejl ved kun at afvæbne de nemme rygmærke grupper og dermed overlade kriminaliteten til bander uden faste tilholdssteder og, indtil for nylig, uden rygmærker.
Hvis du mener det er nemmere at få folk til at droppe hash end at frigive det, har du ikke fulgt særlig godt med de sidste 40 år...
1
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Våbenhvile

Indlægaf thomassneum » 16. nov 2017, 10:58

HA, Shattuah (?), Mongols, Bullshit, LTA, Brothas.. whatever. De er alle snydt ud af næsen på den næste. Det er bander der har fingrene dybt ned i den kriminelle sfære - de lever alle af et udnytte loven og i sidste ende svage mennesker.

Er denne våbenhvile noget godt? - Ja da.. en våbenhvile er altid noget godt, når det betyder at uskyldige mennesker ikke kommer til skade. Skal man anderkende en eller anden "domstol" eller "beføjelse" i det kriminelle miljø? .. næ, det behøver man altå ikke. Politiet skal naturligvis ikke stoppe deres efterforskning, eller deres virke - de skal klø på i samme omfang, men nu uden risiko for uskyldiges liv.

Selvfølgelig er en våbenhvile er go´ ting.

Denne våbenhvile er ikke søsat igennem muslimske imamer, eller kommet til i en moske på Nørrebro. Men hvad så hvis den havde - ville våbenhvilen så være dårligere af den grund. Naturligvis ikke. Det er ikke et knæfald for en eller anden muslimsk tribualdomstol, eller en accept af et muslimsk styre, i et demokratisk samfund. Loven stå lige så skarp og gældende, som den gjorede før denne våbenhvile, og som den vil efter.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Våbenhvile

Indlægaf Slettet bruger » 16. nov 2017, 13:43

Angelina skrev:Det er ligesom folks racisme også gennemsyrer den her slags, vi vil hellere have hvide kriminelle, fordi de er bedre kriminelle ... "og rammer kun deres egne" det er sgu da rent HELD de ikke har ramt andre - de har fyret panserværnsraketer af i byområder, skudt ved en børnehave og i en lufthavn ... og i øvrigt er de mordere og voldsmænd. De er ikke helte, de er ikke bedre mennesker - de er voldspsykopater.

Og i stedet for folk har så travlt med at få frigivet hashen, så der er færre penge til banderne - hvad med at folk fik travlt med at droppe hashen, så der var færre penge til banderne? Altså, med mindre man er afhængig er det vel ikke pissesvært at bare lade være?

At tro at bandemedlemmerne så bare tænker "øv, det var ærgerligt" hvis de mister en indtægt er uhyggeligt naivt.


Det er urealistisk. Kommer ikke til at ske.

Det er det samme som USAs "war on drugs" der er et stort sort hul for penge, og som der ikke er kommet det ringeste ud af i de 30 år
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Våbenhvile

Indlægaf Akehurst2 » 16. nov 2017, 13:58

Tjotjalt Åblyst skrev:Jeg kan i øvrigt fortælle, at der er MANGE mennesker ude på Staden og i det øvrige ryger-Danmark (37% af den voksne danske befolkning ifølge gallup; det er *host* egentlig utroligt så få rygere *host*, der er at finde herinde, denne statistik taget i betragtning *host*...), som gerne så det hele overdraget til staten. Netop på baggrund af føromtalte fiksfakserier, ej at forglemme stigmaet og det helt åbenlyse; at det ikke er så fedt at give penge til mennesker, man dybest set afskyr.


Hash er nemlig lige præcis et rigtig bredt anvendt rusmiddel, og bruges af rigtig mange i øvrigt ganske lovlydige bedsteborgere, og jeg er overbevist om, at rigtig mange af dem i den grad ville foretrække at købe deres hash i ro og mag hjemme i 2100 Spelt eller hvor de nu bor, af en lovlig forhandler, hvor de ville have forbrugerrettigheder og kunne betale med Mobilepay og ikke skulle se sig over skulderen når de forlod butikken.

Ja, selvfølgelig er der et marked for billigere hash, men lige som der er rigtig mange, der køber deres varer i supermarkeder med styr på skat og moms og ikke i kiosker, der fifler med banderolerne, så vil der være rigtig mange, der hellere vil være helt lovlydige, når nu de kan, og ikke gå så meget op i at spare et par basseører at de gider løbe risikoen samtidig.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Våbenhvile

Indlægaf Akehurst2 » 16. nov 2017, 14:52

Tjotjalt Åblyst skrev:
Angelina skrev:Og i stedet for folk har så travlt med at få frigivet hashen, så der er færre penge til banderne - hvad med at folk fik travlt med at droppe hashen, så der var færre penge til banderne? Altså, med mindre man er afhængig er det vel ikke pissesvært at bare lade være?

Næh, det behøver ikke være spor svært, ligesom det for den helt almindelige verdensborger ikke er nogen synderlig udfordring at droppe formiddagsbajeren og et glas til maden. Alligevel voksede Al Capones imperie støt i "de brølende 20'ere", dette på trods af strenge straffe til enhver som blev taget med en flaske på sig.

Ved et absolut alkoholforbud ville man forhindre rigtig megen weekendvold og #metoo-virak, alligevel er det ikke aktuelt at forholde sig til det indlysende. - Fordi der foreligger en erfaring med forbud.

Det er urealistisk at forvente, at mennesket skal holde op med at beruse sig, spise usundt og udelukkende tænke fromme tanker. Enkelte forskere vil endda påstå, at det er helt naturligt for væsner, som består af eukaryote celler, at beruse sig (læs; dyrene i naturen kan godt finde på at gå amok i gærede bær, katteurt og sågar cannabis).


Og man kan i øvrigt blive afhængig af hvad som helst. Ekstremsport, alkohol, cigaretter, sukker, shopping, sex, hash, hårde stoffer, computerspil.

Linjen i, hvad der er forbudt er ganske arbitrær, uanset at intet af det er sundt i større mængder og at afhængighed altid er noget skidt.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Våbenhvile

Indlægaf Slettet bruger » 16. nov 2017, 14:54

Akehurst2 skrev:
Tjotjalt Åblyst skrev:
Angelina skrev:Og i stedet for folk har så travlt med at få frigivet hashen, så der er færre penge til banderne - hvad med at folk fik travlt med at droppe hashen, så der var færre penge til banderne? Altså, med mindre man er afhængig er det vel ikke pissesvært at bare lade være?

Næh, det behøver ikke være spor svært, ligesom det for den helt almindelige verdensborger ikke er nogen synderlig udfordring at droppe formiddagsbajeren og et glas til maden. Alligevel voksede Al Capones imperie støt i "de brølende 20'ere", dette på trods af strenge straffe til enhver som blev taget med en flaske på sig.

Ved et absolut alkoholforbud ville man forhindre rigtig megen weekendvold og #metoo-virak, alligevel er det ikke aktuelt at forholde sig til det indlysende. - Fordi der foreligger en erfaring med forbud.

Det er urealistisk at forvente, at mennesket skal holde op med at beruse sig, spise usundt og udelukkende tænke fromme tanker. Enkelte forskere vil endda påstå, at det er helt naturligt for væsner, som består af eukaryote celler, at beruse sig (læs; dyrene i naturen kan godt finde på at gå amok i gærede bær, katteurt og sågar cannabis).


Og man kan i øvrigt blive afhængig af hvad som helst. Ekstremsport, alkohol, cigaretter, sukker, shopping, sex, hash, hårde stoffer, computerspil.

Linjen i, hvad der er forbudt er ganske arbitrær, uanset at intet af det er sundt i større mængder og at afhængighed altid er noget skidt.


Du glemte at nævne den værste afhængighed af alle - internet-debatter!
2
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Våbenhvile

Indlægaf fisken80 » 16. nov 2017, 15:29

Akehurst2 skrev:
Tjotjalt Åblyst skrev:
Angelina skrev:Og i stedet for folk har så travlt med at få frigivet hashen, så der er færre penge til banderne - hvad med at folk fik travlt med at droppe hashen, så der var færre penge til banderne? Altså, med mindre man er afhængig er det vel ikke pissesvært at bare lade være?

Næh, det behøver ikke være spor svært, ligesom det for den helt almindelige verdensborger ikke er nogen synderlig udfordring at droppe formiddagsbajeren og et glas til maden. Alligevel voksede Al Capones imperie støt i "de brølende 20'ere", dette på trods af strenge straffe til enhver som blev taget med en flaske på sig.

Ved et absolut alkoholforbud ville man forhindre rigtig megen weekendvold og #metoo-virak, alligevel er det ikke aktuelt at forholde sig til det indlysende. - Fordi der foreligger en erfaring med forbud.

Det er urealistisk at forvente, at mennesket skal holde op med at beruse sig, spise usundt og udelukkende tænke fromme tanker. Enkelte forskere vil endda påstå, at det er helt naturligt for væsner, som består af eukaryote celler, at beruse sig (læs; dyrene i naturen kan godt finde på at gå amok i gærede bær, katteurt og sågar cannabis).


Og man kan i øvrigt blive afhængig af hvad som helst. Ekstremsport, alkohol, cigaretter, sukker, shopping, sex, hash, hårde stoffer, computerspil.

Linjen i, hvad der er forbudt er ganske arbitrær, uanset at intet af det er sundt i større mængder og at afhængighed altid er noget skidt.


Cola
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"