Farvel til betalt frokostpause.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 28. nov 2017, 14:18

Ellin skrev:
Nu arbejder jeg skiftende tider inden for socialområdet og jeg ville blive betydeligt mere stresset, hvis jeg udover at være væk fra min familie på mange forskellige tidspunkter/weekender mm. skulle være væk yderligere 2,5 timer ugentligt.

Derudover har du snart lavet denne tråd til et drukspil. “Drik hver gang Thomas skriver 25 %”. Garanti for brandert..

På den seriøse side; har du andet at bidrage med end at gentage noget, du ikke selv har erfaring med og råbe “men men men.. 25 % !!” ?
Hvor meget kendskab har du til virkeligheden for dem der arbejder FOA, eller for mit vedkommende inden for SL?


Jeg har min "erfaringer" igennem min søster som har været i hjemmeplejen i ~20 år.
0
Med bov skal man mad lave, men...
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf ajnaM » 28. nov 2017, 15:20

Akehurst2 skrev:
Ellin skrev:Og for mit vedkommende ville jeg i høj grad føle, at noget blev taget fra mig.
At jeg skulle være væk/på arbejde yderligere 2,5 time ugentligt i en hverdag der skal kunne løbe rundt med familieliv, praktiske opgaver mm.


Jeg kan sagtens følge, at det for mage - inklusive mig selv - hovedsagligt handler om, at vi ikke ønsker vores arbejdsdag skal gøres længere, og at den betalte frokostpause i den grad er oplvete som en helt integreret del af vores overenskomst.

Men jeg kan også sagtens følge thomassneum. For den betalte frokostpause er noget man traditionelt har haft i fag, hvor det har været relevant at man stod til rådighed (eller endda at frokosten indgik i arbejdet, hvis man spiste med borgerne), og det skulle derfor honereres at man så fik løn i pausen, men anvendes efterhånden som et middel til at få utilstrækkelige normeringer og arbejdsvilkår til at hænge sammen for en række faggrupper. Og når man så begynder at tale om at fjerne den betalte frokostpause, så giver det god mening at sige "fint - men så holder vi også den frokost og er ikke til rådighed". Så må ledelsen selv finde ud af at få det til at hænge sammen, og det kan måske åbne nogle øjne.

Det er selvfølgelig en væsentlig ulempe i den sammenhæng, at mange formentlig hellere vil blive ved med at have tidligere fri (via den betalte frokost) end at få forøget arbejdsugen, også selvom det betyder, at deres arbejdsvilkår forbedres generelt i og med, de rent faktisk får mulighed for at holde pause.

Og så er det ligesom strejker jo en vanskelig ting, det med "arbejd efter reglerne". For hvordan vil man have det, hvis fru Hansen falder ud af sengen og man er på pause, så hun skal ligge der en ekstra halv time? Et par af den slags sager og så bliver politikerne/arbejdsgiverne jo nødt til at give sig ift. enten at gøre frokosten betalt igen eller tilpasse normeringerne. Men hvor mange vil man ofre på det alter?


Sandsynligvis vil den enkelte SOSU'er ikke kunne leve med, at fru Hansen ligger der. Så hun vil hjælpe hende og bruge sin frokostpause på det. Læreren kan ikke leve med, at børnene har konflikter i skolegården, og at nogle mistrives, uden at der er voksne til at hjælpe - så han tager gårdvagten i spisefrikvarteret, selvom han egentlig har selvbetalt frokost.

Og på den måde bliver det de offentligt ansatte, der holder for. Og det er arbejdsgiverne så udmærket klar over. Ellers var der jo ikke nogen produktivitetsforøgelse i det.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Akehurst2 » 28. nov 2017, 15:28

ajnaM skrev:Sandsynligvis vil den enkelte SOSU'er ikke kunne leve med, at fru Hansen ligger der. Så hun vil hjælpe hende og bruge sin frokostpause på det. Læreren kan ikke leve med, at børnene har konflikter i skolegården, og at nogle mistrives, uden at der er voksne til at hjælpe - så han tager gårdvagten i spisefrikvarteret, selvom han egentlig har selvbetalt frokost.

Og på den måde bliver det de offentligt ansatte, der holder for. Og det er arbejdsgiverne så udmærket klar over. Ellers var der jo ikke nogen produktivitetsforøgelse i det.


Det har du jo nok ret i. Desværre eller heldigvis, afhængigt af, hvordan man ser på det. Det er godt at de offentligt ansatte er dedikerede og gode mennesker, emn det kan jo desværre udnyttes.

Hvis det fastholdes, at man vil tage den betalte frokostpause, så synes jeg at de offentligt ansatte skal lave en "arbejd efter reglerne". Og de skal gøre opmærksom på, at det er det, de vil og at det kan få konsekvenser. Så må arbejdsgiverne gå ind i det med åbne øje.

Og ja, jeg ofrer gerne fru Hansen og skolebørnene i det. Faktisk er det ikke mig, der ofrer dem - det er Moderniseringsstyrelsen.
1
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf ajnaM » 28. nov 2017, 15:30

I øvrigt er tanken om, at de offentlige arbejdsgivere nok skal komme med ressourcer, når de ser, hvor slemt det er, desværre naiv.

I de fleste tilfælde er det kommuner eller regioner, der står med ansvaret for implementeringen og den daglige drift. Mens Christiansborg står for at fordele ressourcerne. Dermed bliver de offentligt ansatte kastebold mellem politikerne - folketingsmedlemmerne peger fingre ad kommunalpolitikerne og understreger, at det er dem, der skal løfte opgaven, og kommunerne kan skyde tilbage til Christiansborg og (sandfærdigt) sige, at der ikke er økonomiske rammer til det hele.

Og i sidste ende er det alt for ofte medarbejderne, der ender med at stå med det reelle ansvar.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Akehurst2 » 28. nov 2017, 15:36

ajnaM skrev:I øvrigt er tanken om, at de offentlige arbejdsgivere nok skal komme med ressourcer, når de ser, hvor slemt det er, desværre naiv.

I de fleste tilfælde er det kommuner eller regioner, der står med ansvaret for implementeringen og den daglige drift. Mens Christiansborg står for at fordele ressourcerne. Dermed bliver de offentligt ansatte kastebold mellem politikerne - folketingsmedlemmerne peger fingre ad kommunalpolitikerne og understreger, at det er dem, der skal løfte opgaven, og kommunerne kan skyde tilbage til Christiansborg og (sandfærdigt) sige, at der ikke er økonomiske rammer til det hele.

Og i sidste ende er det alt for ofte medarbejderne, der ender med at stå med det reelle ansvar.


Ja, jeg er nok naiv. Men jeg bliver simpelthen så vred, når en flok konsulenter med et regneark lige finder på at man jo kunne sløjfe den betalte frokostpause som led i en spareøvelse uden at forholde sig spor til virkeligheden og normeringerne.
1
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf ajnaM » 28. nov 2017, 15:37

Akehurst2 skrev:Det har du jo nok ret i. Desværre eller heldigvis, afhængigt af, hvordan man ser på det. Det er godt at de offentligt ansatte er dedikerede og gode mennesker, emn det kan jo desværre udnyttes.

Hvis det fastholdes, at man vil tage den betalte frokostpause, så synes jeg at de offentligt ansatte skal lave en "arbejd efter reglerne". Og de skal gøre opmærksom på, at det er det, de vil og at det kan få konsekvenser. Så må arbejdsgiverne gå ind i det med åbne øje.

Og ja, jeg ofrer gerne fru Hansen og skolebørnene i det. Faktisk er det ikke mig, der ofrer dem - det er Moderniseringsstyrelsen.


Det prøvede lærerne at gøre efter lockouten i 2013. Men altså, det er jo dem, der skal se børnene i øjnene hver dag, og det er deres faglighed, der bliver ofret. Det er i øvrigt også dem, der skal høre fra forældrene, når lille Hans ikke har lært det, han skulle, og dem, der skal sidde til samtaler med ledelsen og forsvare klassens karakterer i et utroligt målbart system. Og dem der skal stå på mål for den generelle folkedomstol, der siger, at de klynker og skulle se at komme i arbejdstøjet. Der er ligesom ikke nogen politikere, der går ud med åbne øjne og tager ansvar for noget som helst.

Det kan man ikke blive ved med ret længe. Og så ender man med at hugge en hæl og klippe en tå.



Og det gør langt de fleste i øvrigt, og ikke kun lærerne. En analyse viste for nogle måneder siden, at hver anden offentligt ansatte arbejder gratis hver uge for at sikre, at borgerne får en ordentlig kvalitet.

https://fagbladet3f.dk/artikel/over-hal ... der-gratis
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Delfin » 28. nov 2017, 16:25

Mange FOA ansatte er på deltid +/- 30 timer, så jeg kan godt forstå, at de hellere ofrer pausen, end de 'sælger den betalte pause og bliver 2½ time længere om ugen, for den lave månedsløn, der følger med at være deltidsansat. Hvis de gik tilsvarende op i løn, var der måske nogle, som ville vælge det, men jeg har desværre mine tvivl, om der vil blive kompenseret med løn for de timer, hvis det bliver en realitet en dag.
0
14 11 14
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Artem » 28. nov 2017, 21:12

thomassneum skrev:

................


– Jeg er stærkt bekymret over, at vi tilsyneladende er på vej mod en reel afskaffelse af den betalte frokostpause, som de ansatte har betalt for ved tidligere overenskomstfornyelser. Tallene i undersøgelsen viser desværre, at arbejdsgiverne bid for bid inddrager frokosten uden at betale en rød øre for det. Det ligner desværre en udvikling tilbage mod de tider, hvor ejeren af Damernes Magasin i Tv-serien Matador – Arnesen – blev sur over, at den netop udlærte Arnold ville have ret til at spise frokost, siger Dennis Kristensen.

Gammel undersøgelse du har fundet der fra 2008 men ok det er nok ikke ligefrem blevet bedre siden.

Men Dennis Kristensen er ikke enig med dig. Han er netop bange for at den betalte frokostpause er ved at forsvinde. Jeg er sikker på at han ikke ønsker din løsning, og hvis det endelig er så skal folk kompenseres for det økonomisk.

Det er forøvrigt noget sludder at sætte ligehedstegn mellem at have travlt, og ikke kunne have en uforstyrret pause og så stress. Det er mere en mental ting, og kan blive et problem når man ikke kan lade være med at tænke på job når man har fri.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Bimmerdyret » 29. nov 2017, 00:03

ajnaM skrev:Læreren kan ikke leve med, at børnene har konflikter i skolegården, og at nogle mistrives, uden at der er voksne til at hjælpe - så han tager gårdvagten i spisefrikvarteret, selvom han egentlig har selvbetalt frokost.


Det ville i så fald være et brud på den tilsynspligt lærere har :fløjt:
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 29. nov 2017, 09:19

Artem skrev:Gammel undersøgelse du har fundet der fra 2008 men ok det er nok ikke ligefrem blevet bedre siden.

Men Dennis Kristensen er ikke enig med dig. Han er netop bange for at den betalte frokostpause er ved at forsvinde. Jeg er sikker på at han ikke ønsker din løsning, og hvis det endelig er så skal folk kompenseres for det økonomisk.

Det er forøvrigt noget sludder at sætte ligehedstegn mellem at have travlt, og ikke kunne have en uforstyrret pause og så stress. Det er mere en mental ting, og kan blive et problem når man ikke kan lade være med at tænke på job når man har fri.


Kunne ikke lige finde seneste, men udfordringerne er de samme.

Dennis Kristensen er bange for at hans medlemmer reelt ikke får lov til at afholde deres pause, hvilket er en realitet for mange. Og hvorfor jeg mener at denne "ret" skal sikres bedre - og det kan den igennem egenbetaling.

Stress er absolut relateret til overbebyrdning på arbejdspaldsen, og her er manglende mulighed for pauser, en væsentlig del.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Delfin » 30. nov 2017, 05:50

Om køretid https://www.fagbladetfoa.dk/Artikler/20 ... minutterne

Apropos manglende køretid, som jeg nævnte et sted i tråden, har man arbejdet med det problem i Silkeborg kommune, og det ud til at give bonus både i forhold til pauser, stress og tilfredshed for medarbejderne. Jeg mener, det giver langt mere mening, som her, at tage fat i problemet. i stedet for at trække en selvbetalt pause ned over hovedet på ansatte, som ikke ønsker det.

http://www.fagbladetfoa.dk/Artikler/201 ... sk-balance

Andre steder skyldes de manglende pauser andre ting, og så er det naturligvis de ting, der skal løses
1
14 11 14
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Mani » 30. nov 2017, 07:58

Jeg ville synes det gav fin mening med egenbetalt frokostpause på de rådhuse jeg har arbejdet på. Her går medarbejderne på skift i kantinen - eller ærinder i byen.

På skoler/institutioner/plejehjem etc. Not so much.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"