Farvel til betalt frokostpause.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Slettet bruger » 22. nov 2017, 17:22

Jeg forstår ikke meningen i det rigtigt. Hvis man er mod say offentlige børnehaver f.eks. og mener det skal være privat og folk selv passer deres børn - så burde man arbejde for at afskaffe dem eller indføre 100% brugerbetaling måske.

Men at beholde dem og lave dem crappy fordi for få penge, det giver ikke mening for mig.

Det er som at tage til fitnessworld 3 gange om ugen, men altid bare gå ind og vende og ikke træne.
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 23. nov 2017, 09:46

Artem skrev:Men det lyder jo mere til at være arbejdspresset der er for stort end mangel på pauser der er problemet.
For jeg er ikke sikker på at de her personer er interesseret i at få en længere arbejdsdag, på grund af en selvbetalt pause.
Men vil måske modsat blive mere stresset over at få en længere arbejdsdag, og at have dårlig samvittighed over de mennesker og problemer de bliver nødt til at ignorer mens de holder deres pause.

Men selv hvis det løser problemet for de her 25% Så er der alle os andre der for det meste godt kan holde pause, selv om pause og møder nogle gange er slået sammen til et.
Personligt var en af de store grunde til at jeg skiftede fra det private til det offentlige netop de betalte pauser, sammen med 6 ugers ferie frem for 5 og at overarbejde skal afspadseres. Det er nogle goder jeg sætter pris på og som gjorde at jeg fandt lønnedgangen ok. Da min reelle timeløn er den samme.
Hvis jeg mister min betalte pause skal jeg kompenseres for det, og hvis jeg ikke bliver det, kan jeg lige så godt skifte til det private igen og tjene mere.

Kan virkelig ikke se at din løsning er en løsning, du tager bare et gode fra offentlige ansatte, uden at kompenserer dem for det. Sammen med at det mange steder vil være et problem i forbindelse med en vagt at man har en pause hvor man ikke står til rådighed.


Altså.. jeg tager ikke noget fra noget.

FOA kan oplyse at 25% af deres medlemmer, ikke har mulighed for at holde en frokostpause - det giver udfordringer med stress, sygdom og faldende kvalitet. Det er givet at arbejdpresset er for højt, uanset - det gør bare problemet endnu værre. De nuværende regler udnyttes i ekstrem grad, så det system har spillet fallit, også selvom der er segmenter under nuværende aftale, som administrerer det fint.

Jeg holder stadig på at en egenbetaling vil batte, når det kommer til at de udsatte grupper reelt skal have mulighed/ret til at afholde deres pauser. Vi har med alt tydelighed set og konstateret, at en ordning hvor det er "tilladt" at inddrage ens frokostpause, der bliver det udnyttet. Dte vil være langt sværre at gøre, når folk har "ret" til deres pause - og her vil fagforeningen også meget nemmere kunne hjælpe deres medlemmer.

Beklager.. men hvis vi sætter de nuværende udfordringer op imod, at du ønsker en kortere dag på arbejde, så mener stadig at egenbetalingen og en sikring af personalets trivsel, kommer i første række.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 23. nov 2017, 09:47

Planten skrev:
Thomas, hvordan? Offentligt ansatte har i årevis forsøgt at råbe politikere på forskellige niveauer op, men det virker ikke. Som udenforstående, hvad foreslår du så, man gør?


Egenbetaling.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Artem » 23. nov 2017, 16:03

thomassneum skrev:Altså.. jeg tager ikke noget fra noget.

FOA kan oplyse at 25% af deres medlemmer, ikke har mulighed for at holde en frokostpause - det giver udfordringer med stress, sygdom og faldende kvalitet. Det er givet at arbejdpresset er for højt, uanset - det gør bare problemet endnu værre. De nuværende regler udnyttes i ekstrem grad, så det system har spillet fallit, også selvom der er segmenter under nuværende aftale, som administrerer det fint.

Jeg holder stadig på at en egenbetaling vil batte, når det kommer til at de udsatte grupper reelt skal have mulighed/ret til at afholde deres pauser. Vi har med alt tydelighed set og konstateret, at en ordning hvor det er "tilladt" at inddrage ens frokostpause, der bliver det udnyttet. Dte vil være langt sværre at gøre, når folk har "ret" til deres pause - og her vil fagforeningen også meget nemmere kunne hjælpe deres medlemmer.

Beklager.. men hvis vi sætter de nuværende udfordringer op imod, at du ønsker en kortere dag på arbejde, så mener stadig at egenbetalingen og en sikring af personalets trivsel, kommer i første række.

Jeg er med på at FOA er en stor fagforening med mange offentlige ansatte, men der er også mange andre store faggrupper, som soldater, politi, lærer, HK'er, AC'er osv. Hvor der ikke er nogle af dem som vil være glade for at få en 2½ time længere arbejdsuge uden at blive kompenseret for det.
Så jo du tager noget fra folk når du vil have dem til at arbejde 2½ time mere for den samme løn. Det svarer reelt til en lønnedgang.

Tvivler virkelig også på at der er ret mange af FOA's medlemmer som er med på din ide. Men hvis de er, så lav den ordning for deres overenskomst alene. Vi andre vil have 7% mere i løn hvis vi skal arbejde 2½ time mere om ugen. Men foretrækker at fastholde den nuværende ordning, da den giver størst fleksibilitet både for os selv, og også i forhold til vores jobfunktion.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 24. nov 2017, 10:36

Artem skrev:Jeg er med på at FOA er en stor fagforening med mange offentlige ansatte, men der er også mange andre store faggrupper, som soldater, politi, lærer, HK'er, AC'er osv. Hvor der ikke er nogle af dem som vil være glade for at få en 2½ time længere arbejdsuge uden at blive kompenseret for det.
Så jo du tager noget fra folk når du vil have dem til at arbejde 2½ time mere for den samme løn. Det svarer reelt til en lønnedgang.

Tvivler virkelig også på at der er ret mange af FOA's medlemmer som er med på din ide. Men hvis de er, så lav den ordning for deres overenskomst alene. Vi andre vil have 7% mere i løn hvis vi skal arbejde 2½ time mere om ugen. Men foretrækker at fastholde den nuværende ordning, da den giver størst fleksibilitet både for os selv, og også i forhold til vores jobfunktion.


Igen... jeg tager intet fra nogen. Jeg ikke engang talt om løn.
Jeg taler kun om at rette et problem for en stor andel offentlige ansatte idag.

Du er meget heldig ikke at være en del af de 25% som er ramt, en det er nu engang dem der skal hjælpes. Jeg vælger stadig at sætte dit ønske om en kortere arbejdsdag, efter behovet for at hjælpe en stor gruppe ansatte, som p.t. sætter helbredet på spil hver dag.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Artem » 24. nov 2017, 14:54

thomassneum skrev:Igen... jeg tager intet fra nogen. Jeg ikke engang talt om løn.
Jeg taler kun om at rette et problem for en stor andel offentlige ansatte idag.

Du er meget heldig ikke at være en del af de 25% som er ramt, en det er nu engang dem der skal hjælpes. Jeg vælger stadig at sætte dit ønske om en kortere arbejdsdag, efter behovet for at hjælpe en stor gruppe ansatte, som p.t. sætter helbredet på spil hver dag.

At give folk 2½ time længere arbejdsdag på grund af at du fjerner deres betalte pause er at tage noget fra folk.
Men du er da selv velkommen til at arbejde 2½ time mere om ugen til den samme løn. Det går jeg ud fra at du gladeligt gør.

Du hænger dig meget i de 25% for de 186.000 FOA medlemmer. Men husk at der er 716.000 offentlig ansatte. Som vil sige at de 25% FOA medlemmer reelt kun udgør 7% af de offentlige ansatte. Du vil med andre ord fjerne den betalte pause fra 93% af de offentlige ansatte som er glade for den nuværende løsning uden at kompensere dem.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Hunkat » 24. nov 2017, 15:09

Magisterne har frembragt dokumenter fra overenskomstforhandlinger tilbage til 1986 som omhandler frokostpausen som en del af forhandlingerne. Uanset hvad man synes om det så er det præcis det argument (at det traditionelt har været et overenskomstspørgsmål) som retten lagde vægt på i DR-sagen. Mod.styr. står meget svagt i så fald.

I det hele taget synes jeg det er utilstedeligt og det stinker langt væk af at staten har lugtet lunten om at de ansatte vil have kotymerettigheder skrevet ned på papir fordi man ikke længere kan stole på den uskrevne aftale. Så nu tager de det hele mens de kan og så bliver vilkårene forringet lige meget om de må give fridage jul/nytår/grundlovsdag for så tog de bare frokosten. Eller man kan beholde frokosten men ikke få dagene. Svinetaktik.
3
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 27. nov 2017, 08:08

Artem skrev:[
At give folk 2½ time længere arbejdsdag på grund af at du fjerner deres betalte pause er at tage noget fra folk.
Men du er da selv velkommen til at arbejde 2½ time mere om ugen til den samme løn. Det går jeg ud fra at du gladeligt gør.

Du hænger dig meget i de 25% for de 186.000 FOA medlemmer. Men husk at der er 716.000 offentlig ansatte. Som vil sige at de 25% FOA medlemmer reelt kun udgør 7% af de offentlige ansatte. Du vil med andre ord fjerne den betalte pause fra 93% af de offentlige ansatte som er glade for den nuværende løsning uden at kompensere dem.


Jeg er nu ret sikker på at det ikke kun er FOA´s med lemmer som har denne udfordring. Men jeg kender ikke det samlede tal.
Men ja, jeg vil helt klart sætte 25%´s ve og vel, foran 75% ønske om en kortere arbejdsdag.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Artem » 27. nov 2017, 14:53

thomassneum skrev:Jeg er nu ret sikker på at det ikke kun er FOA´s med lemmer som har denne udfordring. Men jeg kender ikke det samlede tal.
Men ja, jeg vil helt klart sætte 25%´s ve og vel, foran 75% ønske om en kortere arbejdsdag.

Nu kender jeg ikke den FOA undersøgelse du henviser til. Men stress er jo mere en mental ting end det direkte handler om at have travlt.
På den måde kan det at være tvunget til at holde en pause man reelt ikke synes man har tid til, også være en stress faktor.

Ud over det så tror jeg du ligger for meget i det med dem som skriver at de har så travlt at de kun lige kan nå at spise en halv mad stående. For det skriver de netop i forsvar af hvorfor de skal have betalt deres pause, da de sjældent kan holde 29 min uforstyrret pause. Men jeg tror der er meget overdrivelse fremmer forståelse i det, og det betyder ikke at de hellere vil have 30 min pause som de selv skal betale.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Delfin » 27. nov 2017, 16:17

Artem skrev:
thomassneum skrev:Jeg er nu ret sikker på at det ikke kun er FOA´s med lemmer som har denne udfordring. Men jeg kender ikke det samlede tal.
Men ja, jeg vil helt klart sætte 25%´s ve og vel, foran 75% ønske om en kortere arbejdsdag.

Nu kender jeg ikke den FOA undersøgelse du henviser til. Men stress er jo mere en mental ting end det direkte handler om at have travlt.
På den måde kan det at være tvunget til at holde en pause man reelt ikke synes man har tid til, også være en stress faktor.

Ud over det så tror jeg du ligger for meget i det med dem som skriver at de har så travlt at de kun lige kan nå at spise en halv mad stående. For det skriver de netop i forsvar af hvorfor de skal have betalt deres pause, da de sjældent kan holde 29 min uforstyrret pause. Men jeg tror der er meget overdrivelse fremmer forståelse i det, og det betyder ikke at de hellere vil have 30 min pause som de selv skal betale.


Det tror jeg godt, du kan have ret i, hvis vi taler om ansatte på fx plejehjem. De skal nok kunne finde et hul de fleste dage, omend det ikke altid er 29 min i træk, men måske af to omgange (heller ikke optimalt, men de får dog pause). Det var i hvert fald sådan, jeg hørte det fra kollegerne, dengang jeg var nattevagt på plejehjem. Kan selvfølgelig have ændret sig siden jeg forlod det i 2012.
Derimod har været skrevet en del om, at nogle kommuner ikke lægger tilstrækkelig køretid mellem borgerne ind i kørelisterne for de udekørende, og så ryger pausen nok let til at udligne tiden. I virkeligheden burde de jo køre hjem og sige, at de desværre ikke nåede fru Olsen. Det gør de også, når man taler rengøring, hører jeg fra både mor og søster, men når vi taler personlig pleje, er det nok svært at være så hård, når konsekvensen kan være, at fru Olsen så kan komme til at vente i flere timer, til næste vagthold (måske) får tid til at skifte hendes ble og hjælpe hende i seng.
1
14 11 14
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 28. nov 2017, 12:48

Artem skrev:
thomassneum skrev:Jeg er nu ret sikker på at det ikke kun er FOA´s med lemmer som har denne udfordring. Men jeg kender ikke det samlede tal.
Men ja, jeg vil helt klart sætte 25%´s ve og vel, foran 75% ønske om en kortere arbejdsdag.

Nu kender jeg ikke den FOA undersøgelse du henviser til. Men stress er jo mere en mental ting end det direkte handler om at have travlt.
På den måde kan det at være tvunget til at holde en pause man reelt ikke synes man har tid til, også være en stress faktor.

Ud over det så tror jeg du ligger for meget i det med dem som skriver at de har så travlt at de kun lige kan nå at spise en halv mad stående. For det skriver de netop i forsvar af hvorfor de skal have betalt deres pause, da de sjældent kan holde 29 min uforstyrret pause. Men jeg tror der er meget overdrivelse fremmer forståelse i det, og det betyder ikke at de hellere vil have 30 min pause som de selv skal betale.


Jeg kan ikke lige finde den konkrete undersøgelse - men nedenstående illustrerer meget godt problemet.

................

Over halvdelen af medarbejderne i ældreplejen holder næsten aldrig frokostpause. Og når de gør, bliver de ofte afbrudt. Kun 3 procent af medarbejderne i ældreplejen kan regne med at holde frokostpause uden at blive forstyrret. Det viser en ny undersøgelse fra FOA – Fag og Arbejde.

Næsten 7 ud af 10 af FOAs medlemmer i ældreplejen og på sygehusene har betalt frokostpause. Alligevel holder 6 ud af 10 medarbejdere på plejehjemmene aldrig eller sjældent hele deres frokostpause. På sygehusene gælder det for lidt mere end halvdelen.

Holder medarbejderne deres frokostpause, er det dog sjældent, at de kan regne med en pause fra arbejdet. 8 ud af 10 af de ansatte på plejehjemmene og sygehusene bliver som regel eller altid afbrudt i deres frokostpause.
Faktisk viser FOAs undersøgelse, at kun 3 procent af medarbejderne disse steder kan regne med at holde frokostpause uden at blive forstyrret.

– I denne overenskomst tid bliver vi ofte skudt i skoene, at de offentligt ansatte har skjulte frynsegoder som fx betalt frokostpause. Men de offentligt ansatte står jo til rådighed i deres pauser. En konstant underbemanding mange steder betyder, at det mere hører til hverdagen end til sjældenthederne at medarbejderne må afkorte deres pause, som også bliver afbrudt mange gange, siger FOAs formand Dennis Kristensen, og fortsætter:

– Dansk Arbejdsgiverforening har tidligere sagt, at de offentligt ansattes betalte frokostpause svarer til tre ugers ferie. Det er så langt fra vores medlemmers virkeligheden, som det kan blive. Jeg kan ærlig talt godt forstå, at den slags udtalelser virker provokerende for den social- og sundhedsassistent, som næsten aldrig holder en hel frokostpause. Og som i øvrigt altid bliver afbrudt med arbejdsmæssige ting talrige gange, mens hun spiser.

– Jeg er stærkt bekymret over, at vi tilsyneladende er på vej mod en reel afskaffelse af den betalte frokostpause, som de ansatte har betalt for ved tidligere overenskomstfornyelser. Tallene i undersøgelsen viser desværre, at arbejdsgiverne bid for bid inddrager frokosten uden at betale en rød øre for det. Det ligner desværre en udvikling tilbage mod de tider, hvor ejeren af Damernes Magasin i Tv-serien Matador – Arnesen – blev sur over, at den netop udlærte Arnold ville have ret til at spise frokost, siger Dennis Kristensen.

Undersøgelsen om FOAs medlemmer og deres frokostpauser er udarbejdet på baggrund af svarene i to medlemsundersøgelser, som FOA gennemførte i perioden 17. til 26. september 2007 og 10.-16. december 2007.
2.265 medlemmer deltog i september undersøgelsen og 2.181 medlemmer deltog i december undersøgelsen.

https://kpnet.dk/2008/02/14/foa-frokost ... brydelser/

FOA.PNG


https://www.foa.dk/~/media/faelles/pdf/ ... %20pdf.pdf
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Akehurst2 » 28. nov 2017, 13:25

Ellin skrev:Og for mit vedkommende ville jeg i høj grad føle, at noget blev taget fra mig.
At jeg skulle være væk/på arbejde yderligere 2,5 time ugentligt i en hverdag der skal kunne løbe rundt med familieliv, praktiske opgaver mm.


Jeg kan sagtens følge, at det for mage - inklusive mig selv - hovedsagligt handler om, at vi ikke ønsker vores arbejdsdag skal gøres længere, og at den betalte frokostpause i den grad er oplvete som en helt integreret del af vores overenskomst.

Men jeg kan også sagtens følge thomassneum. For den betalte frokostpause er noget man traditionelt har haft i fag, hvor det har været relevant at man stod til rådighed (eller endda at frokosten indgik i arbejdet, hvis man spiste med borgerne), og det skulle derfor honereres at man så fik løn i pausen, men anvendes efterhånden som et middel til at få utilstrækkelige normeringer og arbejdsvilkår til at hænge sammen for en række faggrupper. Og når man så begynder at tale om at fjerne den betalte frokostpause, så giver det god mening at sige "fint - men så holder vi også den frokost og er ikke til rådighed". Så må ledelsen selv finde ud af at få det til at hænge sammen, og det kan måske åbne nogle øjne.

Det er selvfølgelig en væsentlig ulempe i den sammenhæng, at mange formentlig hellere vil blive ved med at have tidligere fri (via den betalte frokost) end at få forøget arbejdsugen, også selvom det betyder, at deres arbejdsvilkår forbedres generelt i og med, de rent faktisk får mulighed for at holde pause.

Og så er det ligesom strejker jo en vanskelig ting, det med "arbejd efter reglerne". For hvordan vil man have det, hvis fru Hansen falder ud af sengen og man er på pause, så hun skal ligge der en ekstra halv time? Et par af den slags sager og så bliver politikerne/arbejdsgiverne jo nødt til at give sig ift. enten at gøre frokosten betalt igen eller tilpasse normeringerne. Men hvor mange vil man ofre på det alter?
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf LadyFox » 28. nov 2017, 13:41

Akehurst2 skrev:
Ellin skrev:Og for mit vedkommende ville jeg i høj grad føle, at noget blev taget fra mig.
At jeg skulle være væk/på arbejde yderligere 2,5 time ugentligt i en hverdag der skal kunne løbe rundt med familieliv, praktiske opgaver mm.


Jeg kan sagtens følge, at det for mage - inklusive mig selv - hovedsagligt handler om, at vi ikke ønsker vores arbejdsdag skal gøres længere, og at den betalte frokostpause i den grad er oplvete som en helt integreret del af vores overenskomst.

Men jeg kan også sagtens følge thomassneum. For den betalte frokostpause er noget man traditionelt har haft i fag, hvor det har været relevant at man stod til rådighed (eller endda at frokosten indgik i arbejdet, hvis man spiste med borgerne), og det skulle derfor honereres at man så fik løn i pausen, men anvendes efterhånden som et middel til at få utilstrækkelige normeringer og arbejdsvilkår til at hænge sammen for en række faggrupper. Og når man så begynder at tale om at fjerne den betalte frokostpause, så giver det god mening at sige "fint - men så holder vi også den frokost og er ikke til rådighed". Så må ledelsen selv finde ud af at få det til at hænge sammen, og det kan måske åbne nogle øjne.

Det er selvfølgelig en væsentlig ulempe i den sammenhæng, at mange formentlig hellere vil blive ved med at have tidligere fri (via den betalte frokost) end at få forøget arbejdsugen, også selvom det betyder, at deres arbejdsvilkår forbedres generelt i og med, de rent faktisk får mulighed for at holde pause.

Og så er det ligesom strejker jo en vanskelig ting, det med "arbejd efter reglerne". For hvordan vil man have det, hvis fru Hansen falder ud af sengen og man er på pause, så hun skal ligge der en ekstra halv time? Et par af den slags sager og så bliver politikerne/arbejdsgiverne jo nødt til at give sig ift. enten at gøre frokosten betalt igen eller tilpasse normeringerne. Men hvor mange vil man ofre på det alter?


Og er man også villig til at gøre det offer hvis fru Hansen pludselig er ens egen gamle, syge mor?
0
...
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf JoyNips » 28. nov 2017, 13:45

Ellin skrev:Og for mit vedkommende ville jeg i høj grad føle, at noget blev taget fra mig.
At jeg skulle være væk/på arbejde yderligere 2,5 time ugentligt i en hverdag der skal kunne løbe rundt med familieliv, praktiske opgaver mm.


Men vil du så hellere at du ikke kan nå at spise frokost?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Akehurst2 » 28. nov 2017, 13:48

LadyFox skrev:
Akehurst2 skrev:
Og så er det ligesom strejker jo en vanskelig ting, det med "arbejd efter reglerne". For hvordan vil man have det, hvis fru Hansen falder ud af sengen og man er på pause, så hun skal ligge der en ekstra halv time? Et par af den slags sager og så bliver politikerne/arbejdsgiverne jo nødt til at give sig ift. enten at gøre frokosten betalt igen eller tilpasse normeringerne. Men hvor mange vil man ofre på det alter?


Og er man også villig til at gøre det offer hvis fru Hansen pludselig er ens egen gamle, syge mor?


Præcis! Der er jo også en grund til at politiet ikke må strejke og at der er et nødberedskab til når sygeplejersker strejker (at det så nogen steder er en bedre normering end den daglige går vi lige let hen over her...). For vi kan jo ikke tage udsatte borgere - børn, gamle, syge - som gidsler i en faglig kamp.

Jeg synes bare, at det er det, politikerne lægger op til ved at ville fjerne den betalte frokostpause.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"