Farvel til betalt frokostpause.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
admin
Admin
Indlæg: 116
Tilmeldt: 1. dec 2014, 12:41
Kort karma: 0
Likede indlæg: 134

Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf admin » 8. nov 2017, 20:57

(Tråd overtaget af admin, da bruger er slettet)

Så er debatten om offentligt ansattes frokostpause oppe igen. http://politiken.dk/oekonomi/privatoeko ... ivate-jobs

Der er noget, jeg ikke forstår i den artikel. Der står, at de offentligt ansatte skal arbejde 2,5 time mere om ugen. Dvs. man mener, at de skal være 2,5 time længere tid på arbejde (for rent faktisk arbejder man ofte noget af sin pause). Det vil give en lønstigning på 3000 kr om måneden.

Hvad er det, samfundet skal få ud af det?

Som en sygeplejerske så fint beskriver her; https://www.avisen.dk/sygeplejerske-fje ... 69844.aspx , vil institutioner og sygehuse jo komme til at falde fuldstændig fra hinanden, hvis det gennemføres uden andre tiltag.

Det sidste sted, jeg arbejdede som pædagog, var vi 4 mennesker i pauseperioden. Dvs 2 på legepladsen, og 2 til pause. De to til pause hjalp børn, der ikke kunne få tøjet af og på i forbindelse med toiletbesøg og skiftede bleer/ tøj på børn, der havde uheld. De tog sig også af børn, der skulle have plaster på osv.
Hvis de 29 minutters gratis pause blev gennemført, ville der ikke være nogen til at gøre ovennævnte ting. Dvs 2 voksne skulle have overbliv over legepladsen, klare toiletbesøg, bleskift og så videre. - Det ville jeg godt nok ikke lægge børn til.
Der ville selvfølgelig være personale ½ time længere, men hvad hjælper det, hvis ungerne skal sidde og råbe, jeg er fæææærdig i en uendelighed, fordi et andet barn er faldet og skal have plaster på, og der trods alt skal være én voksen på legepladsen til over 40 børn.

Hvad eller hvordan kommer man til, at det er rigtigere eller giver økonomisk gevinst at fjerne den betalte pause? Er det, fordi man forholder sig til institutionerne som til produktionsvirksomheder?
1
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Conway » 8. nov 2017, 21:15

Mistermor skrev:Så er debatten om offentligt ansattes frokostpause oppe igen. http://politiken.dk/oekonomi/privatoeko ... ivate-jobs

Der er noget, jeg ikke forstår i den artikel. Der står, at de offentligt ansatte skal arbejde 2,5 time mere om ugen. Dvs. man mener, at de skal være 2,5 time længere tid på arbejde (for rent faktisk arbejder man ofte noget af sin pause). Det vil give en lønstigning på 3000 kr om måneden.

Hvad er det, samfundet skal få ud af det?

Som en sygeplejerske så fint beskriver her; https://www.avisen.dk/sygeplejerske-fje ... 69844.aspx , vil institutioner og sygehuse jo komme til at falde fuldstændig fra hinanden, hvis det gennemføres uden andre tiltag.

Det sidste sted, jeg arbejdede som pædagog, var vi 4 mennesker i pauseperioden. Dvs 2 på legepladsen, og 2 til pause. De to til pause hjalp børn, der ikke kunne få tøjet af og på i forbindelse med toiletbesøg og skiftede bleer/ tøj på børn, der havde uheld. De tog sig også af børn, der skulle have plaster på osv.
Hvis de 29 minutters gratis pause blev gennemført, ville der ikke være nogen til at gøre ovennævnte ting. Dvs 2 voksne skulle have overbliv over legepladsen, klare toiletbesøg, bleskift og så videre. - Det ville jeg godt nok ikke lægge børn til.
Der ville selvfølgelig være personale ½ time længere, men hvad hjælper det, hvis ungerne skal sidde og råbe, jeg er fæææærdig i en uendelighed, fordi et andet barn er faldet og skal have plaster på, og der trods alt skal være én voksen på legepladsen til over 40 børn.

Hvad eller hvordan kommer man til, at det er rigtigere eller giver økonomisk gevinst at fjerne den betalte pause? Er det, fordi man forholder sig til institutionerne som til produktionsvirksomheder?


Nu er der jo mange forskellige typer jobs indenfor det offentlige og mange holder nok også længere pauser end tilladt, men en lønstigning på 3000kr for 10 timers arb. må da siges at være en flot timeløn.
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Artem » 8. nov 2017, 21:15

Jeg arbejder i en teknisk forvaltning og der holder vi generelt vores pauser, hvis det da ikke er fordi vi er ude på tilsyn osv.
Men de dage jeg er på kontoret der bliver der som sagt holdt de 30 min pause. Der er dog et men ved det, og det er at der mindst halvdelen af tiden bliver talt arbejdsrelateret i pausen. Sammen med at vi naturligvis tage vores tlf, udskyder pause hvis det er nødvendig osv...

Ikke at det er så meget anderledes end i den private firma jeg var i tidligere med 2x20 min selvbetalt pause. Men der gik min chef faktisk op i at vi ikke talte job i pausen. Selv om det da stadig skete nogle gange.

Jeg vil nærmest modsat sige at alle funktionærer om de er offentlige eller private ansatte burde have betalt pause. Da de generelt skal stå til rådighed i deres pause, og pauser tit bliver brugt til en form for uformelle møder, erfarings udveksling osv.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Santa » 8. nov 2017, 21:22

Jeg er også off ansat med betalt pause.
Men vi står til rådighed i vores pause, taler stort set altid arbejde (aftaler møder, planlægger projekter, taler med chefen og undervisning etc etc), så hvis den skulle fjernes, forsvinder der godt nok meget af vores effektive arbejdstid!

Hvis man så bare turde stole på, at de virkelig ville gå ud og ansætte flere for de penge det ville spare, men det sker jo ikke. Det er endnu en spareøvelse, en optimering, en effektivisering.
Man bliver sq så skidetræt.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Annione » 8. nov 2017, 21:45

Jeg holder nogle gange min pause. Fx den dag jeg sad og spiste min rugbrødsmad i et busskur i regnvejr. Men klart de fleste dage cykler jeg mellem tilsyn, mens jeg kværner en gulerod eller kiks.
I dag tog jeg en kaffe med en kollega - vi sad der måske i 40 minutter, men på den tid nåede jeg også at tage en klagesag ind, som forøvrigt betød overtid på 2,5 time.

Nogen, der har ondt i måsen over det? Så må de gerne komme med mig på job en uges tid.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Delfin » 8. nov 2017, 22:35

Altså hos os har dag og aftenvagter slet ingen skemalagte pauser, de må selv finde et hul, hvor de kan sætte sig at spise deres mad. Nogle dage får de ikke ½ time sammenlagt, men må dele den op i bidder i løbet af dagen. På nogle tidspunkter af dagen er de enten helt alene på arbejde, eller en, flere eller alle er til bostøtte med borgere. I forvejen kan de blive tvunget til at afbryde en bostøtte, hvis der kommer akutte opgaver. Det bliver ikke let at administrere. Selv er jeg alene hele natten, så det er ganske enkelt umuligt at gå derfra, medmindre de skal til at køre med to nattevagter.
1
14 11 14
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Sangius » 9. nov 2017, 03:04

Hvis politiet pludselig selv betaler deres frokostpause, så skal jeg da ud og røve en bank mellem 12 og 12.29.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 9. nov 2017, 07:10

Jeg mener det er helt fint at den bliver egenbetalt, og at man nu får ret til at holde en frokostpause. Det er ikke i orden, at ansatte ikke får dette break.
0
Med bov skal man mad lave, men...
fisken80
Indlæg: 22073
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf fisken80 » 9. nov 2017, 07:41

thomassneum skrev:Jeg mener det er helt fint at den bliver egenbetalt, og at man nu får ret til at holde en frokostpause. Det er ikke i orden, at ansatte ikke får dette break.


Du lyder som om det allerede er besluttet, det er det altså ikke. Det eneste Mod-styrelsen har sagt er, at de lederen på de forskellige arbejdspladser selv må beslutte om frokostpausen skal være selvbetalt. Og det har så fået mange til at reagere og påpege, at det skal indgå som en del af overenskomstforhandlingerne.
Der ligger den så nu.

Jeg har ikke behov for 30 minutter om dagen, hvor jeg "forlader min arbejdsplads" hverken fysisk eller mentalt. Mit arbejde er flydende og jeg holder selv de småpauser jeg har brug for i løbet af dagen.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 9. nov 2017, 07:48

fisken80 skrev:Du lyder som om det allerede er besluttet, det er det altså ikke. Det eneste Mod-styrelsen har sagt er, at de lederen på de forskellige arbejdspladser selv må beslutte om frokostpausen skal være selvbetalt. Og det har så fået mange til at reagere og påpege, at det skal indgå som en del af overenskomstforhandlingerne.
Der ligger den så nu.

Jeg har ikke behov for 30 minutter om dagen, hvor jeg "forlader min arbejdsplads" hverken fysisk eller mentalt. Mit arbejde er flydende og jeg holder selv de småpauser jeg har brug for i løbet af dagen.


Jeg mener ikke man "skal" noget som helst.. Jeg mener at frokosten skal være egenbetalt, så man har denne ret, til at afholde frokost. Om man så holder den, eller smutter 30 min. før, er for mig underordnet. Og man "skal" ikke forlade sit arbejde.

Jeg høre bare alt for ofte, om folk som aldrig har tid til at spise frokost, også selvom de har brug for det, og det er bare ikke iorden.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 9. nov 2017, 13:53

Mistermor skrev:Da jeg blev udredt i forholdt til førtidspension, var der en dame fra et konsulentfirma, der foreslog, at jeg skulle ud i børnehave igen til afprøvning; jeg kunne bare gå ind og lægge mig lidt på sofaen, hvis jeg blev stresset.

Når man har arbejdet i daginstitutioner, er det et helt absurd forslag."Jeg arbejder som pædagog. Jeg er syg af stress. Vi har sygdom, så alting bliver travlt. Børnene græder og kalder og løber rundt, fordi vi mangler personale. Det ER stressende for alle...... Så går jeg da lige ind og lægger mig!"

Jeg har det lidt på samme måde med tvunget betalt pause. "Jeg ved mine kolleger ikke kan få enderne til at hænge sammen. De er to på legepladsen, der sidder et barn på toilettet og kalder, og jeg kan se på den måde lille Ida går på, at hun har lort i bleen, og der faldt Søren, han græder..... Jeg tror, jeg går i Netto."


Da jeg gik i børnehave, så spiste man sammen med børnene. Det var nu ret hyggeligt, og ikke halvt så stressende som ridset op her.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Akehurst2 » 9. nov 2017, 13:55

Mistermor skrev:Da jeg blev udredt i forholdt til førtidspension, var der en dame fra et konsulentfirma, der foreslog, at jeg skulle ud i børnehave igen til afprøvning; jeg kunne bare gå ind og lægge mig lidt på sofaen, hvis jeg blev stresset.

Når man har arbejdet i daginstitutioner, er det et helt absurd forslag."Jeg arbejder som pædagog. Jeg er syg af stress. Vi har sygdom, så alting bliver travlt. Børnene græder og kalder og løber rundt, fordi vi mangler personale. Det ER stressende for alle...... Så går jeg da lige ind og lægger mig!"

Jeg har det lidt på samme måde med tvunget betalt pause. "Jeg ved mine kolleger ikke kan få enderne til at hænge sammen. De er to på legepladsen, der sidder et barn på toilettet og kalder, og jeg kan se på den måde lille Ida går på, at hun har lort i bleen, og der faldt Søren, han græder..... Jeg tror, jeg går i Netto."


Jeg synes dine beskrivelser af forholdene i dagsinstitutioner meget mere lyder som om, der er et generelt problem med normeringen end som om, betalte pauser er det afgørende. Der kan betalte pauser hvor folk forlader arbejdspladsen jo næsten hjælpe med at udstille problemet - men har man lyst til at ofre børn og kolleger i processen?
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Akehurst2 » 9. nov 2017, 13:57

thomassneum skrev:
Da jeg gik i børnehave, så spiste man sammen med børnene. Det var nu ret hyggeligt, og ikke halvt så stressende som ridset op her.


I institutioner, hvor pædagogerne spiser sammen med beboerne, hvad enten de så hovedsagligt gør det af praktiske eller pædagogiske hensyn, der synes jeg det er helt evident, at de skal have løn i deres frokost.
6
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf LadyFox » 9. nov 2017, 14:04

thomassneum skrev:
Mistermor skrev:Da jeg blev udredt i forholdt til førtidspension, var der en dame fra et konsulentfirma, der foreslog, at jeg skulle ud i børnehave igen til afprøvning; jeg kunne bare gå ind og lægge mig lidt på sofaen, hvis jeg blev stresset.

Når man har arbejdet i daginstitutioner, er det et helt absurd forslag."Jeg arbejder som pædagog. Jeg er syg af stress. Vi har sygdom, så alting bliver travlt. Børnene græder og kalder og løber rundt, fordi vi mangler personale. Det ER stressende for alle...... Så går jeg da lige ind og lægger mig!"

Jeg har det lidt på samme måde med tvunget betalt pause. "Jeg ved mine kolleger ikke kan få enderne til at hænge sammen. De er to på legepladsen, der sidder et barn på toilettet og kalder, og jeg kan se på den måde lille Ida går på, at hun har lort i bleen, og der faldt Søren, han græder..... Jeg tror, jeg går i Netto."


Da jeg gik i børnehave, så spiste man sammen med børnene. Det var nu ret hyggeligt, og ikke halvt så stressende som ridset op her.

Så det du siger er at pædagoger skal betale deres frokost pause selv, på trods af at den bruges på at spise med børnene fordi det er hyggeligt? :stoned:
5
...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 9. nov 2017, 14:04

Akehurst2 skrev:
I institutioner, hvor pædagogerne spiser sammen med beboerne, hvad enten de så hovedsagligt gør det af praktiske eller pædagogiske hensyn, der synes jeg det er helt evident, at de skal have løn i deres frokost.


Har jeg ikke noget problem med, så længe de har "ret" til en frokost, og ikke en frokost, hvor de kan blive fjernet fra maden, uden at få lov til at komme tilbage.
I min børnehave, her spiste man sammen, men der var også plads til at kunne tage en pause i løbet af arbejdsdagen. Havde man brug for ro, så fik man ofte "inde tjansen", imens de øvrige passerede ungerne på tur eller i gården.

Men hør her.. det var andre tider. Og det var også en tid, hvor vi unger blev sendt til købmanden efter smøger og en pilsner. :genert: Jeg er med på at der muligvis er strammet så meget, at der reelt ikke er tid til pauser, men hvis det er virkeligheden, så bør man sgu kæmpe for de ændringer/pauser i hverdagen, frem for at kunne gå hjem, udmattet og overkørt, 30 min. før.
Senest rettet af thomassneum 9. nov 2017, 14:16, rettet i alt 2 gange.
0
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"