Farvel til betalt frokostpause.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Planten » 17. nov 2017, 10:28

thomassneum skrev:
Planten skrev:Jeg savner rigtig meget, at den, der gerne så den betalte pause afskaffet, opstiller et eksempel fra et hvilket som helst plejehjem eller afdeling på et sygehus (service- eller sengeafdeling) på hvordan dag-, aften- og nattevagt skulle foregå. Sådan helt detaljeret og med fokus på både stille og meget travle vagter. Det er så nemt at slynge postulater ud om at det handler om planlægning. Men når de er så kloge, at de kan vurdere det, så må de også kunne planlægge dagen minutiøst.


Det kan jeg ikke.
Men det er nu ikke så kompliceret. Hvis der ikke er plads til at personalet kan holde en pause, så er der noget der skal laves om.

Jeg antager at det kan være ligesom hos udrykningen hos fx brandvæsnet. Hvis der lyder en alarm, så skal de smide deres frokost, og rykke ud - de står altså til rådighed - også selvom de har egenbetalt pause. Der er givet jobs hvor det kan være nødvendigt at stå til rådighed - men forskellen er din pause ikke bare kan inddrages til hvadsomhelst, eller lade den indgå i en normal arbejdsrutine, fordi man presser personalet.

Hvis din frokost så altid bliver afbrudt, eller inddraget - så skal der igen kigges på at ændre forholdende, således at du reelt kan holde denne pause. Den kan være helt afgørende for kvaliteten af dit arbejde, og reelt din sundhed.

Nu er jeg så fungerende tillidsrepræsentant og tidligere Arbejdsmiljørepræsentant, så jeg har arbejdet med det her i en del år. Men det, du siger er så, at hvis jeg ikke kan komme til at holde pause i løbet af en nattevagt, fordi et traume afløses af en blødende patient på en sengeafdeling, som så afløses af et kritisk sygt barn, hvor man på vej tilbage til afdelingen lige når at tage hjertemarkører på en patient her og en hæmoglobin på en patient der. Optør plasma til førnævnte blødende patient på operationsbordet, mens man svarer på spørgsmål om dette og hint. Så skal der ses på forholdene? Altså jeg er til for patienterne, og jeg kan lige knap nok tvinge dem til at lade være med at blive alvorligt syge.
Jeg siger ikke at alle vagter er sådan, men der bliver ingen besparelse ved at vi skal betale vores egen pause, så skal vi nemlig kompenseres via lønnen, fuldstændig som i det private.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Stars » 17. nov 2017, 10:39

thomassneum skrev:
Planten skrev:Jeg savner rigtig meget, at den, der gerne så den betalte pause afskaffet, opstiller et eksempel fra et hvilket som helst plejehjem eller afdeling på et sygehus (service- eller sengeafdeling) på hvordan dag-, aften- og nattevagt skulle foregå. Sådan helt detaljeret og med fokus på både stille og meget travle vagter. Det er så nemt at slynge postulater ud om at det handler om planlægning. Men når de er så kloge, at de kan vurdere det, så må de også kunne planlægge dagen minutiøst.


Det kan jeg ikke.
Men det er nu ikke så kompliceret. Hvis der ikke er plads til at personalet kan holde en pause, så er der noget der skal laves om.

Jeg antager at det kan være ligesom hos udrykningen hos fx brandvæsnet. Hvis der lyder en alarm, så skal de smide deres frokost, og rykke ud - de står altså til rådighed - også selvom de har egenbetalt pause. Der er givet jobs hvor det kan være nødvendigt at stå til rådighed - men forskellen er din pause ikke bare kan inddrages til hvadsomhelst, eller lade den indgå i en normal arbejdsrutine, fordi man presser personalet.

Hvis din frokost så altid bliver afbrudt, eller inddraget - så skal der igen kigges på at ændre forholdende, således at du reelt kan holde denne pause. Den kan være helt afgørende for kvaliteten af dit arbejde, og reelt din sundhed.


Du kan ikke både have folk til rådig hed OG forvente, at de selv betaler.
Hvis folk skal stå til rådighed, skal de betales. Hvis folk selv betaler, skal de have ret stil at gå i Netto/ slukke mobilen/ whatever i den halve time.

Jeg husker for mange år tilbage, arbejdede jeg i butik. En af mine kollegaer var ret træt af at få afbrudt sin selvbetalte pause, så hun ringede til HK for at høre reglerne:

1) Hvis du vil forlade arbejdspladsen, skal du spørge chefen. Siger han nej, skal han betale dig løn i pausen.
2) Hvis din selvbetalte pause bliver afbrudt, har du krav på at starte den forfra.
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 17. nov 2017, 11:48

Planten skrev:Nu er jeg så fungerende tillidsrepræsentant og tidligere Arbejdsmiljørepræsentant, så jeg har arbejdet med det her i en del år. Men det, du siger er så, at hvis jeg ikke kan komme til at holde pause i løbet af en nattevagt, fordi et traume afløses af en blødende patient på en sengeafdeling, som så afløses af et kritisk sygt barn, hvor man på vej tilbage til afdelingen lige når at tage hjertemarkører på en patient her og en hæmoglobin på en patient der. Optør plasma til førnævnte blødende patient på operationsbordet, mens man svarer på spørgsmål om dette og hint. Så skal der ses på forholdene? Altså jeg er til for patienterne, og jeg kan lige knap nok tvinge dem til at lade være med at blive alvorligt syge.
Jeg siger ikke at alle vagter er sådan, men der bliver ingen besparelse ved at vi skal betale vores egen pause, så skal vi nemlig kompenseres via lønnen, fuldstændig som i det private.


Næ det mindes jeg ikke at have sagt.

Jeg der dog sagt, at hvis man konsekvent får inddraget sin pause, som FOA oplyser at 25% af deres medlemmer får, så skal der ændres på forholdene - og her mener jeg at de selvbetalte pauser kan gøre en forskel.

Det var såment bare det jeg sagde.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 17. nov 2017, 11:51

Stars skrev:
thomassneum skrev:
Du kan ikke både have folk til rådig hed OG forvente, at de selv betaler.
Hvis folk skal stå til rådighed, skal de betales. Hvis folk selv betaler, skal de have ret stil at gå i Netto/ slukke mobilen/ whatever i den halve time.

Jeg husker for mange år tilbage, arbejdede jeg i butik. En af mine kollegaer var ret træt af at få afbrudt sin selvbetalte pause, så hun ringede til HK for at høre reglerne:

1) Hvis du vil forlade arbejdspladsen, skal du spørge chefen. Siger han nej, skal han betale dig løn i pausen.
2) Hvis din selvbetalte pause bliver afbrudt, har du krav på at starte den forfra.



Fint.. så vil jeg mene at de ikke skal stå til rådighed - for de forhold der er idag, fungerer bare ikke.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Planten » 17. nov 2017, 17:44

thomassneum skrev:
Planten skrev:Nu er jeg så fungerende tillidsrepræsentant og tidligere Arbejdsmiljørepræsentant, så jeg har arbejdet med det her i en del år. Men det, du siger er så, at hvis jeg ikke kan komme til at holde pause i løbet af en nattevagt, fordi et traume afløses af en blødende patient på en sengeafdeling, som så afløses af et kritisk sygt barn, hvor man på vej tilbage til afdelingen lige når at tage hjertemarkører på en patient her og en hæmoglobin på en patient der. Optør plasma til førnævnte blødende patient på operationsbordet, mens man svarer på spørgsmål om dette og hint. Så skal der ses på forholdene? Altså jeg er til for patienterne, og jeg kan lige knap nok tvinge dem til at lade være med at blive alvorligt syge.
Jeg siger ikke at alle vagter er sådan, men der bliver ingen besparelse ved at vi skal betale vores egen pause, så skal vi nemlig kompenseres via lønnen, fuldstændig som i det private.


Næ det mindes jeg ikke at have sagt.

Jeg der dog sagt, at hvis man konsekvent får inddraget sin pause, som FOA oplyser at 25% af deres medlemmer får, så skal der ændres på forholdene - og her mener jeg at de selvbetalte pauser kan gøre en forskel.

Det var såment bare det jeg sagde.

Jeg er enig i, at der er noget galt. Men jeg synes, der er noget galt i samfundet.

Mit første indlæg gik ikke så meget på folk her i tråden, der mener, at statsligt og offentligt ansatte skal betale pausen selv, skal planlægge hvordan. Det er politikerne, jeg gerne ville have til det. Jeg synes, det er forfærdeligt belastende, ikke at blive troet på. Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke lytter til de folk, der skriver læserbreve om tingenes tilstand. Mistillid avler ikke effektive og gode patientforløb.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 20. nov 2017, 08:43

Planten skrev:
thomassneum skrev:Jeg er enig i, at der er noget galt. Men jeg synes, der er noget galt i samfundet.

Mit første indlæg gik ikke så meget på folk her i tråden, der mener, at statsligt og offentligt ansatte skal betale pausen selv, skal planlægge hvordan. Det er politikerne, jeg gerne ville have til det. Jeg synes, det er forfærdeligt belastende, ikke at blive troet på. Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke lytter til de folk, der skriver læserbreve om tingenes tilstand. Mistillid avler ikke effektive og gode patientforløb.


Jeg er da helt enig.

Det må nødvendigvis være politikerne og lederne, som får orden på de her udfordringer. Det mener jeg ikke er et ansvar som den ansatte skal påduttes. Men jeg ser gerne at den ansatte får retten til at kunne afholde de har pauser - og her ser jeg det meste effektivt, med selvbetlate pauser. Jeg har en naiv idé om at folk så vil holde mere på deres ret. Og jaja.. der er udfordringer med logistikken omkring det nu og her, men som du selv påpeger, så må logistikken være op til lederne (og politikerne).

Jeg sidder ikke og præderer for ringere forhold for patienter/beboere, men for ordentlige forhold for personalet - thats it.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 20. nov 2017, 09:42

kartoffelpizza skrev:Men Thomas - helt alvorligt, ikke?
Vil du synes det er ok hvis din egen gamle far må ligge på gulvet i 29 minutter eller ligge og bløde/få hjertestop/whatever, fordi jeg skal holde 29 uforstyrrede minutter?
For jo, der er kollegaer. Men hvis de allesammen et optaget, så opdager ingen din far de 29 minutter. Om natten er vi 2 - og den ene er assistent og må ikke give IV. Så når jrg holder pause og din far får lungeødem og er i fare for at dø så må han vente 29 minutter på medicinen?

Jeg forstår godt din tanke, og det glæder mig, at nogen ser hvor trange kår vi har - og jeg er endda et godt sted ift pauser. Og der er uden tvivl steder hvor det kan planlægges - ambulatorier fx.
Men på akutte afdelinger, sengeafsnit med alvorligt syge osv. Der vil det gå udover patienterne.
Og min erfaring fra vores pårørende er følgende: de kan holde laaaaange serenader om hvor travlt vi har og at nu MÅ jeg gå ind og få noget vand. Lige indtil det er deres egen mor, der må vente. Så skal det være nu!


Nej.. naturligvis vil jeg ikke have at patienter/beboere lider - lige så lidt som jeg ønsker at se personale gå ned med stress, eller ikke have pause til bare at få de mest basale næring, i løbet af dagen.

Hvis ikke personalet er på toppem, så vil det alligevel gå ud over patienterne. Så for mig er det en no-brainer - personalets helbred må og skal komme først. 25% af FOA´s medlemmer, bliver idag presset til det urimelige - og selvom det er prisværdigt, at I kæmper så bravt for at holde sammen på tingene, så patienter ikke lider under de helt urimelige forhold. Så mener jeg ikke at det er farbart at gå videre ud af denne ordning, som helt tydeligt ikke fungerer.

Ja.. personalet SKAL have ret til deres pauser, og til at kunne afstresse og få den basale næring. Og jeg ser stadig det bedste middel, som værende egenbetalig på dette område.

Ja, det giver helt givet udfordinger, som tingene er idag - men de udfordringer ser jeg nu alligevel, hvis vi intet gør. Skal der mere personale til, så må det bare være sådan - det må politikerne fame løse, ikke du og jeg.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Planten » 20. nov 2017, 09:52

thomassneum skrev:Ja.. personalet SKAL have ret til deres pauser, og til at kunne afstresse og få den basale næring. Og jeg ser stadig det bedste middel, som værende egenbetalig på dette område.

Men... Sådan ser politikerne ikke på det. Sundhedsvæsenet skal drives som en fabrik, der hvert år har en effektivitetsstigning på 2%. Det er virkelig svært som menig medarbejder at gøre opgaver hurtigere med de dokumentations- og hygiejnekrav, der er.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 20. nov 2017, 11:09

Planten skrev:Men... Sådan ser politikerne ikke på det. Sundhedsvæsenet skal drives som en fabrik, der hvert år har en effektivitetsstigning på 2%. Det er virkelig svært som menig medarbejder at gøre opgaver hurtigere med de dokumentations- og hygiejnekrav, der er.


Men så er det ikke bare vores ret, men også vores pligt at råbe højt - det kan/må ikke være patienterne som det går ud over her, og det vil det i sidste ende være. De 2% effektivitetsstigninger er helt hul i hoved, når de administreres som de gør p.t. - Der findes ikke en eneste politiker, som evner at gå ind på området, og forklarer hvor de evindelige 2% skal findes hennne. (Det er jo op til den nærdemokartiske ledelse.. bullshit). Men det er en længere og en anden debat. Jeg tror på, her og nu.. at den selvbetalte pause, for mange, vil sikre den nødvendige hvile og næring, så de reelt har en chance for at klare dagen.

Jeg gider ikke høre på at folk fx. ellere vil tidligere hjem og slappe af - for det løser bare ikke problemt for de 25% som lider under de nuværende forhold. Og hvis budgettet skal spræges for at det kan blive en realitet, så be it. Når ballonen er fuld, så er det det der må ske. Hold service og pleje på det sædvanlige gode niveau, og få logistikken til at fungerer - så må politikerne realiserer en forsvarlig økonomi bag det.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf LadyFox » 20. nov 2017, 11:21

thomassneum skrev:
Planten skrev:Men... Sådan ser politikerne ikke på det. Sundhedsvæsenet skal drives som en fabrik, der hvert år har en effektivitetsstigning på 2%. Det er virkelig svært som menig medarbejder at gøre opgaver hurtigere med de dokumentations- og hygiejnekrav, der er.


Men så er det ikke bare vores ret, men også vores pligt at råbe højt - det kan/må ikke være patienterne som det går ud over her, og det vil det i sidste ende være. De 2% effektivitetsstigninger er helt hul i hoved, når de administreres som de gør p.t. - Der findes ikke en eneste politiker, som evner at gå ind på området, og forklarer hvor de evindelige 2% skal findes hennne. (Det er jo op til den nærdemokartiske ledelse.. bullshit). Men det er en længere og en anden debat. Jeg tror på, her og nu.. at den selvbetalte pause, for mange, vil sikre den nødvendige hvile og næring, så de reelt har en chance for at klare dagen.

Jeg gider ikke høre på at folk fx. ellere vil tidligere hjem og slappe af - for det løser bare ikke problemt for de 25% som lider under de nuværende forhold. Og hvis budgettet skal spræges for at det kan blive en realitet, så be it. Når ballonen er fuld, så er det det der må ske. Hold service og pleje på det sædvanlige gode niveau, og få logistikken til at fungerer - så må politikerne realiserer en forsvarlig økonomi bag det.


Jeg tror bare det er lettere sagt at folk da bare skal have deres pause, selvbetalt fordi det er rimeligt, når man ikke selv er i faget. Det er jo et lidt andet dilemma hvis det er en selv der kan ende med at stå i en situation hvor den der frokost pause kan koste menneskeliv.

Jeg synes som nævnt 1000 gange også at folk skal have pauser. Den eneste løsning jeg ser er bare flere penge, helst uden at vi behøver at tage borgene til gidsler i det.
0
...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 20. nov 2017, 11:54

LadyFox skrev:
Jeg tror bare det er lettere sagt at folk da bare skal have deres pause, selvbetalt fordi det er rimeligt, når man ikke selv er i faget. Det er jo et lidt andet dilemma hvis det er en selv der kan ende med at stå i en situation hvor den der frokost pause kan koste menneskeliv.

Jeg synes som nævnt 1000 gange også at folk skal have pauser. Den eneste løsning jeg ser er bare flere penge, helst uden at vi behøver at tage borgene til gidsler i det.


Jeg negligerer ikke folk som står i faget. Og jeg indrømmer blankt, at jeg ikke har følt udfordringerne på egen krop. Men derfor kan man jo godt have en holdning til dem alligevel. Jeg forsøger heller ikke at male et billede af at det hele er så let, så let. Men jeg holder nu på, at den eksisterende form ikke fungerer og jeg tror på egenbetalingen. Jeg siger ikke at egenbetalingen skal/kan koste menneskeliv - jeg siger at det er en måde at lægge press på ledelsen og politikerne, når folk nu får "ret" til at holde de her pauser - og der ikke er nogen "gråzone" hvor man bare kan få inddraget sin pause, som normal arbejdsdag.

Ja det vil givet koste flere penge. Men så må de findes - og hvis næste spørgsmål er "hvor?" - Så vil jeg igen mene at det er en opgave for vores folkevalgte.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Tux » 20. nov 2017, 18:13

Akehurst2 skrev:
thomassneum skrev:
Mistermor skrev:Vi er ikke uenige. Min søster er social og sundhedsassistent. Det er vanvittigt, hvad hun kan fortælle, og det er et spørgsmål om tid, før hun selv går i stykker på det. Jeg foreslår hende at skifte job, men hun er glad for selve arbejdet og kollegerne, det er forholdene og især normeringen, der er helt tosset. Hun får ikke pause. Hun må i princippet spise med de senildemente, som hun passer, som en del af et "pædagogisk måltid", men beboerne er så dårlige, at hun ikke kan nå selv at få mad. Hun dækker somme tider 3 afdelinger, som den eneste assistent med de opgaver, som kun assistenten må udføre. Hun har nærmest intet overskud til at få noget ud af sin fritid.
Vi er i den situation, at det offentlige er blevet beskåret så meget, at "det" gør medarbejderne syge. Absurd at samfundet selv skaber flere problemer omkring sygdom og folk på sygedagpenge/overførselsindkomst, når nu politikerne er så optaget af at minimere den gruppe.


Præcist..

Det holder jo ikke en meter - Det kan simpelthen ikke nytte noget, at vi har skåret så langt ind, at personalet ikke engang har mulighed for en spisepause. Det skal de naturligvis have, også under de nuværende regler, men de regler misbruges i ekstremt omfang. Det er også hvorfor jeg tror på, at den mest eeffektive vej ud af dette misbrug af personalet, er at give dem "ret" til at holde den her pause - det nytter ikke at arbejdsgiver kan inddrage din pause - for det sker bare konsekvent for alt for mange.


Jeg er faktisk enig i, at for dem der nærmest konsekvent aldrig kan holde pause vil en afskaffelse af den betalte spisepause være en fordel - hvis de benytter sig af den og fx forlader arbejdspladsen.

Men det kræver godt nok noget at sige "12.30 - jeg smutter til pause" hos kolleger og borgere, man ved efterlades i en svær situation. Er man villig til at acceptere de hændelser, der kan komme til ledelsen så får tilpasset normeringen, evt. efter at politikerne først skal råbes op? Vil man kunne leve med ældre, der sidder en ekstra halv time på toilettet eller børn der efterlades uden tilstrækkeligt opsyn på legepladsen? Hvad nu, hvis der bliver tale om alvorlige eller ligefrem fatale hændelser?

Desværre er det nok det eneste som vil kunne rykke noget på situationen. Så længe politikerne kan pege og sige "se, det går da fint det hele", så er der ingen der bekymrer sig om, at den eneste grund til at det går "fint" er at medarbejderne dropper pauser, arbejder over gratis etc.

LadyFox skrev:Jeg tror bare det er lettere sagt at folk da bare skal have deres pause, selvbetalt fordi det er rimeligt, når man ikke selv er i faget. Det er jo et lidt andet dilemma hvis det er en selv der kan ende med at stå i en situation hvor den der frokost pause kan koste menneskeliv.

Jeg synes som nævnt 1000 gange også at folk skal have pauser. Den eneste løsning jeg ser er bare flere penge, helst uden at vi behøver at tage borgene til gidsler i det.

Den eneste anden udvej jeg ser er, at man via overenskomsten får indført fuldstænig klare retninglinjer for hvornår pauser må helt/delvist inddrages, og et maksimum for hvor tit dette må finde sted. Og det er jo så igen op til fagforeningerne at gå så langt som det nu kræver, for at det bliver en realitet. At pauser konsekvent inddrages mp bare ikke ske, lige meget om den er selvbetalt eller ej.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Artem » 20. nov 2017, 20:29

thomassneum skrev:Jeg negligerer ikke folk som står i faget. Og jeg indrømmer blankt, at jeg ikke har følt udfordringerne på egen krop. Men derfor kan man jo godt have en holdning til dem alligevel. Jeg forsøger heller ikke at male et billede af at det hele er så let, så let. Men jeg holder nu på, at den eksisterende form ikke fungerer og jeg tror på egenbetalingen. Jeg siger ikke at egenbetalingen skal/kan koste menneskeliv - jeg siger at det er en måde at lægge press på ledelsen og politikerne, når folk nu får "ret" til at holde de her pauser - og der ikke er nogen "gråzone" hvor man bare kan få inddraget sin pause, som normal arbejdsdag.

Ja det vil givet koste flere penge. Men så må de findes - og hvis næste spørgsmål er "hvor?" - Så vil jeg igen mene at det er en opgave for vores folkevalgte.

Thomas forskellen på de her jobs inden for sundhedsvæsnet, og til dels også pædagog og en del andre fag hvor man arbejder med mennesker er at der er tale om vagter. Det er ikke et normalt 8 til 16 job. Men en vagt man udfylder, og hvor man på mange måder får sin løn for at være der i de timer uafhængig af om der er meget eller lidt at lave, og om der på den måde er tid til pauser eller ej.

Når vi på den måde taler om en vagt hvor man bliver betalt for at stå til rådighed i det tidsrum. Der giver det ingen mening at tale om selvbetalte pauser undervejes.

Personligt har jeg feks selv tidligere været vagtholdstekniker. Som på mange måder var lige som et brandmandsjob. Det meste af tiden fungerede det bare, men hvor der altid skulle være en tekniker på vagt i tilfælde af at det blev nødvendigt, da det jo i sidste ende handlede om landets sikkerhed. Men hvis jeg havde en selv betalt pause midt i det hele, ville hele pointen jo være ødelagt, for hvem skal så træde til hvis udstyret går ned?

Men ja med administrativt personale ville det godt kunne fungere med at man selv betaler pausen. Men når vi så går op i teamleder og chefer, der er de oftest ansat på jobløn. Hvor de altså får en forholdsvis høj løn for at udfylde en funktion uden øvre timetal. Så der der giver det ikke mening at tale om selv betalte pauser sammen med at møder og pauser ofte går ud i et for dem.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 21. nov 2017, 07:45

Artem skrev:Thomas forskellen på de her jobs inden for sundhedsvæsnet, og til dels også pædagog og en del andre fag hvor man arbejder med mennesker er at der er tale om vagter. Det er ikke et normalt 8 til 16 job. Men en vagt man udfylder, og hvor man på mange måder får sin løn for at være der i de timer uafhængig af om der er meget eller lidt at lave, og om der på den måde er tid til pauser eller ej.

Når vi på den måde taler om en vagt hvor man bliver betalt for at stå til rådighed i det tidsrum. Der giver det ingen mening at tale om selvbetalte pauser undervejes.

Personligt har jeg feks selv tidligere været vagtholdstekniker. Som på mange måder var lige som et brandmandsjob. Det meste af tiden fungerede det bare, men hvor der altid skulle være en tekniker på vagt i tilfælde af at det blev nødvendigt, da det jo i sidste ende handlede om landets sikkerhed. Men hvis jeg havde en selv betalt pause midt i det hele, ville hele pointen jo være ødelagt, for hvem skal så træde til hvis udstyret går ned?

Men ja med administrativt personale ville det godt kunne fungere med at man selv betaler pausen. Men når vi så går op i teamleder og chefer, der er de oftest ansat på jobløn. Hvor de altså får en forholdsvis høj løn for at udfylde en funktion uden øvre timetal. Så der der giver det ikke mening at tale om selv betalte pauser sammen med at møder og pauser ofte går ud i et for dem.


Selv dronningens "vagter" har uforstyrrede pauser - og ja, i tilfælde af alarm, så skal de stå i tjeneste, men de kan nu fint holde pause, hver dag. Det er nemlig ikke kotume, at der lyder en alarm.

Under det nuværende system, oplever 25% af FOA´s medlemmer, at de ikke får deres pauser. At de konsekvent presses ud i rutiner, hvor de går ned med stress, og at de ikke engang får den næring de har brug for, i løbet af en arbejdsdag. Hvis dronningens soldater skulle agerer under samme vilkår, så ville de ikke være en potte pis værd, når den rigtige alarm lyder. De ville være ukoncentrerede, stressede og pressede, og deres indsats ville være alvorligt svækket.

Selvfølgelig giver det mening at tale om selvbetale pauser, når det nuværende system har spillet fallit.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Planten » 21. nov 2017, 08:15

Nomine skrev:
thomassneum skrev:
Artem skrev:Thomas forskellen på de her jobs inden for sundhedsvæsnet, og til dels også pædagog og en del andre fag hvor man arbejder med mennesker er at der er tale om vagter. Det er ikke et normalt 8 til 16 job. Men en vagt man udfylder, og hvor man på mange måder får sin løn for at være der i de timer uafhængig af om der er meget eller lidt at lave, og om der på den måde er tid til pauser eller ej.

Når vi på den måde taler om en vagt hvor man bliver betalt for at stå til rådighed i det tidsrum. Der giver det ingen mening at tale om selvbetalte pauser undervejes.

Personligt har jeg feks selv tidligere været vagtholdstekniker. Som på mange måder var lige som et brandmandsjob. Det meste af tiden fungerede det bare, men hvor der altid skulle være en tekniker på vagt i tilfælde af at det blev nødvendigt, da det jo i sidste ende handlede om landets sikkerhed. Men hvis jeg havde en selv betalt pause midt i det hele, ville hele pointen jo være ødelagt, for hvem skal så træde til hvis udstyret går ned?

Men ja med administrativt personale ville det godt kunne fungere med at man selv betaler pausen. Men når vi så går op i teamleder og chefer, der er de oftest ansat på jobløn. Hvor de altså får en forholdsvis høj løn for at udfylde en funktion uden øvre timetal. Så der der giver det ikke mening at tale om selv betalte pauser sammen med at møder og pauser ofte går ud i et for dem.


Selv dronningens "vagter" har uforstyrrede pauser - og ja, i tilfælde af alarm, så skal de stå i tjeneste, men de kan nu fint holde pause, hver dag. Det er nemlig ikke kotume, at der lyder en alarm.

Under det nuværende system, oplever 25% af FOA´s medlemmer, at de ikke får deres pauser. At de konsekvent presses ud i rutiner, hvor de går ned med stress, og at de ikke engang får den næring de har brug for, i løbet af en arbejdsdag. Hvis dronningens soldater skulle agerer under samme vilkår, så ville de ikke være en potte pis værd, når den rigtige alarm lyder. De ville være ukoncentrerede, stressede og pressede, og deres indsats ville være alvorligt svækket.

Selvfølgelig giver det mening at tale om selvbetale pauser, når det nuværende system har spillet fallit.


Du får altså ikke rådigheden hvis det er selvbestaltede pauser - det er jo præcis hvad betalte pauser handler om. Hvis man selv betaler for sin pause så står du ikke til rådighed - så har du fri og du kan befinde dig hvor som helst. Hvis du ønsker at medarbejderen skal kunne kaldes på arbejde i sin pause så må du betale pausen.

Nemlig. Fuldstændig ligesom hvis man opretter en tilkaldsordning, når medarbejderen er hjemme, så skal det også honoreres, at man holder sig i nærheden af arbejdspladsen. Personligt vil jeg i hvert fald forlade arbejdspladsen - i hvert fald min afdeling.
4

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"