Kræftens Bekæmpelse i modvind: Tog imod 50.000 kr. fra Bandidos - nu kræves de tilbagebetalt

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Kræftens Bekæmpelse i modvind: Tog imod 50.000 kr. fra Bandidos - nu kræves de tilbagebetalt

Indlægaf annella » 8. nov 2017, 05:35

http://www.lokalavisen.dk/kraeftens-bekaempelse-i-modvind-tog-imod-50000-kr-fra-bandidos---nu-kraeves-de-tilbagebetalt-/20171107/artikler/171109509?trackid=Jp%20lister%20seneste

147.113.040 kroner. Så mange penge samlede danskerne ind til Kræftens Bekæmpelse, da TV2 afholdt indsamlingsshow lørdag den 28. oktober. 50.000 kroner af de mange millioner blev doneret af rockergruppen Bandidos, hvis navn rullede over skærmen sammen med de mange store danske virksomheder, som gav penge til det gode formål. Nu kritiseres Kræftens Bekæmpelse for at tage imod pengene fra flere politikere i blandt andet Venstre, Enhedslisten og Dansk Folkeparti. Politikerne mener, at det er med til at blåstemple Bandidos, at man tager imod deres penge. Det fortæller Radio24Syv.

"Det er selvfølgelig penge, der vil gøre god gavn hos kræftramte. Men man kommer til at blåstemple nogle kriminelle aktiviteter, hvis man tager penge fra kriminelle. Det synes jeg ikke, man skal gøre. På den måde kan man sige, at man skal ikke tage penge fra alle og enhver for at gavne gode formål," siger Dansk Folkepartis gruppeformand, Peter Skaarup, til Radio24Syv.

I morgenprogrammet "24syv Morgen" udtrykte lyttere også deres utilfredshed med at Kræftens Bekæmpelse vælger at beholde pengene. En lytter fortalte tirsdag morgen, at han kraftigt overvejer at stoppe med at støtte organisationen på den baggrund.

Hos Kræftens Bekæmpelse afviser man, at man har blåstemplet rockerne, men organisationens administrerende direktør, Leif Vestergaard Pedersen, afviser at ville betale pengene tilbage.

"Vi tager ikke imod pengene, fordi vi anerkender Bandidos eller har respekt for dem, men vi tror på, at deres penge kan gøre godt. Hvor vil pengene gøre bedst gavn? Tilbage i klubhuset hos Bandidos eller hos en forskergruppe i Aarhus?" spørger Leif Vestergaard Pedersen ifølge Radio24Syv.



Hvad er din mening om, at Kræftens Bekæmpelse tager imod 50.000 kr. fra Bandidos?


For mig er det helt i orden, Bandidos havde jo også kunne donere pengene anonymt, så havde der ingen diskussioner været.
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4928
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7921

Re: Kræftens Bekæmpelse i modvind: Tog imod 50.000 kr. fra Bandidos - nu kræves de tilbagebetalt

Indlægaf Nicolait » 8. nov 2017, 05:51

Det springende punkt for mig, er at bandidos ikke er en ulovlig forening, og at det ikke er beviseligt at pengene doneret er erhvervet ved kriminelle handlinger.

Politikerne skal være varsomme overfor at være smagsdommere over alt muligt. Nogle gange burde de altså bare holde kæft.
9
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Kræftens Bekæmpelse i modvind: Tog imod 50.000 kr. fra Bandidos - nu kræves de tilbagebetalt

Indlægaf annella » 8. nov 2017, 06:43

Nicolait skrev:Det springende punkt for mig, er at bandidos ikke er en ulovlig forening, og at det ikke er beviseligt at pengene doneret er erhvervet ved kriminelle handlinger.

Politikerne skal være varsomme overfor at være smagsdommere over alt muligt. Nogle gange burde de altså bare holde kæft.


:gogo: Nemlig!
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Kræftens Bekæmpelse i modvind: Tog imod 50.000 kr. fra Bandidos - nu kræves de tilbagebetalt

Indlægaf Pølsemix » 8. nov 2017, 06:56

Hvis pengene stammer fra kriminalitet så er det en sag for politiet, politikernes udmelding er et forsøg på at score billige point ved som skrevet at gå rundt med smagsdommer-kasketten.

De burde have andre ting at tage sig til, i stedet for at lefle for pøblen.
2
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Kræftens Bekæmpelse i modvind: Tog imod 50.000 kr. fra Bandidos - nu kræves de tilbagebetalt

Indlægaf vibbsen » 8. nov 2017, 07:07

Jeg har det stramt med Bandidos. Ingen tvivl om det.

Men når det er sagt, så er der altså tale om en lovlig forening. Og - som Nicolait så fint siger det - det er ikke beviseligt at de penge der er doneret er erhvervet ved kriminelle handlinger. I princippet så kan de have solgt cupcakes eller hjemmelavet marmelade på det lokale efterårsmarked for at samle pengene ind.

Så med mindre de pågældende politikere har tænkt sig at gøre Bandidos til en ulovlig forening og afsætte politimæssige ressourcer til at få stoppet den kriminalitet som gør at organisationer som Bandidos kan donerer 50.000 kroner, ja så synes jeg egentlig de skal tie stille....Det andet lugter at forsøg på at gafle nogen billige point.

Måske vi kunne bruge nogen af de politifolk som bevogter grænsen i Sønderjylland til opgaven :fløjt: Når den nu betyder så meget for dem...DF kan ikke både blæse og have mel i munden...Vil I have grænsebevogtning eller vil i have sat en stopper for rocker kriminaliteten ?? Hvad betyder mest for jer ? I kan nemlig - for sådan er verden nemlig indrettet - ikke få det hele...
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Kræftens Bekæmpelse i modvind: Tog imod 50.000 kr. fra Bandidos - nu kræves de tilbagebetalt

Indlægaf Code71 » 8. nov 2017, 07:32

Endnu mere smagsdommeri. Nice :lol:

Pengene er skaffet via indsamling blandt medlemmerne. Men så er det sååå forfærdeligt at det er en rockerklub
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Kræftens Bekæmpelse i modvind: Tog imod 50.000 kr. fra Bandidos - nu kræves de tilbagebetalt

Indlægaf Studsgaard » 8. nov 2017, 07:43

Der er flere der har sagt det.
Sålænge de er en lovlig klub, så kan man ikke brokke sig.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Kræftens Bekæmpelse i modvind: Tog imod 50.000 kr. fra Bandidos - nu kræves de tilbagebetalt

Indlægaf landsbytossen » 8. nov 2017, 07:45

Har Kræftens Bekæmpelse modtaget penge fra banker, der har deltaget i hvidvaskning og skatteunddragelse ?
Har de modtaget penge fra virksomheder, der har overtrådt miljølovgivningen ?
Har de modtaget penge eller moralsk støtte fra politikere, der er taget i misbrug af partistøttemidler eller anden snyd med offentlige midler ?

Spørgsmålet er, hvor går grænsen ?
3
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kræftens Bekæmpelse i modvind: Tog imod 50.000 kr. fra Bandidos - nu kræves de tilbagebetalt

Indlægaf DenBruneMunk » 8. nov 2017, 07:54

landsbytossen skrev:Har Kræftens Bekæmpelse modtaget penge fra banker, der har deltaget i hvidvaskning og skatteunddragelse ?
Har de modtaget penge fra virksomheder, der har overtrådt miljølovgivningen ?
Har de modtaget penge eller moralsk støtte fra politikere, der er taget i misbrug af partistøttemidler eller anden snyd med offentlige midler ?

Spørgsmålet er, hvor går grænsen ?

Det ville være en skridt i den rigtige retning, for der er jo ingen andre konsekvenser i øjeblikket. Så om man er bandemedlem eller bank som hvidvasker penge, straffen er lidt presse omtale, og så går vi videre til næste punkt. Så fint nok, lad dem mærke en anderledes behandling når man berygtes som kriminel. Dokumentationen har jo været der førud og medlemmer og banker er jo taget med hænderne i kagedåsen, så?
Skal jeg lige nævne at jeg taler ikke personer men foreninger og firmaer. For der er jo enkelte som anklages og straffes men deres eksistens på området er der jo til det formål.

Fint nok! Synd det bare ikke er sådan.
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1092
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2182

Re: Kræftens Bekæmpelse i modvind: Tog imod 50.000 kr. fra Bandidos - nu kræves de tilbagebetalt

Indlægaf mariannaa » 8. nov 2017, 09:08

Det ser jeg ikke noget problem i. Selv rockere kan jo have kræft tæt inde på livet, og et ønske om at der bliver gjort mere for de ramte.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Kræftens Bekæmpelse i modvind: Tog imod 50.000 kr. fra Bandidos - nu kræves de tilbagebetalt

Indlægaf Rapfisk » 8. nov 2017, 09:15

Ud over skattefradraget er det da positivt, at det bliver brugt til Kræftens Bekæmpelse i stedet for kriminelle aktiviteter.

Personligt synes jeg meget lidt om den reklame, de kan købe sig til ad den vej (banneret på TV-skærmen), men som andre siger, er det jo en lovlig forening, og forsamlings- og ytringsfriheden har vi heldigvis, så længe det varer.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kræftens Bekæmpelse i modvind: Tog imod 50.000 kr. fra Bandidos - nu kræves de tilbagebetalt

Indlægaf DenBruneMunk » 8. nov 2017, 09:20

mariannaa skrev:Det ser jeg ikke noget problem i. Selv rockere kan jo have kræft tæt inde på livet, og et ønske om at der bliver gjort mere for de ramte.

:) Fordi rockere også skal have vasket tøj, så hjælper det ikke de sender alle pengene igennem et vaskeri , som det eneste formål er at vaske penge hvide og ikke vasket tøjet :)
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4928
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7921

Re: Kræftens Bekæmpelse i modvind: Tog imod 50.000 kr. fra Bandidos - nu kræves de tilbagebetalt

Indlægaf Nicolait » 8. nov 2017, 10:06

Rapfisk skrev:Ud over skattefradraget er det da positivt, at det bliver brugt til Kræftens Bekæmpelse i stedet for kriminelle aktiviteter.

Personligt synes jeg meget lidt om den reklame, de kan købe sig til ad den vej (banneret på TV-skærmen), men som andre siger, er det jo en lovlig forening, og forsamlings- og ytringsfriheden har vi heldigvis, så længe det varer.


Nu så jeg ikke showet, men en umiddelbar tanke er om man efterfølgende kan huske, hvilke firmaer, der har doneret hvilke beløb, når indsamlingen er slut, hvis ikke politikerne havde gjort et stort nummer ud af at udpege en specifik donor?

Eller sidder familien Danmark og bliver forarget mm., og er det virkeligt noget, som de har lagt mærke til ude i de små hjem, at bandidos gav penge?

Jeg ved det ikke?
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Kræftens Bekæmpelse i modvind: Tog imod 50.000 kr. fra Bandidos - nu kræves de tilbagebetalt

Indlægaf LadyFox » 8. nov 2017, 10:22

Altså med mindre der kommer en rocker end og siger "Hey, jeg vil gerne donere overskuddet fra min kokain-business til jer" så kan jeg ikke se hvorfor Kræftens Bekæmpelse skal aflevere pengene tilbage.
Jeg kan ikke se at det skulle være organisationernes ansvar at vurdere om modtagende penge er lavet på lovligvis, eller ej. Det er vel en opgave for politiet.

At de skulle takke nej til penge fra en lovlig forening af moralske grunde ville jeg også synes var forkert. For hvor går grænsen? Der er massere foreninger og firmaer man kan synes har en skidt moral.
Det virker mærkeligt at samle ind med den indstilling at der mangler penge, og hver en krone tæller og så på samme tid afvise lovlige penge, fordi de kommer fra nogle man ikke bryder sig om.
4
...
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kræftens Bekæmpelse i modvind: Tog imod 50.000 kr. fra Bandidos - nu kræves de tilbagebetalt

Indlægaf DenBruneMunk » 8. nov 2017, 10:37

Vi vil ikke have de presser pengene ud af de små bodega'r på Nørrebro men når de vil give pengene til KB, så er det iorden?
Hvis disse klubber, som i kalder det, ikke lavede kriminelle gerninger, så var der ingen penge til KB, og det er vel bedre end alternativet.

Hvor er de etiske overvejelser henne hos folk idag? Fyfy, i slår folk, ihh, hvor i flinke, i giver til KB :(

Jeg behøver ikke dokumentere, for historien kan vist gøre det for mig her.

Nicolait skrev:Eller sidder familien Danmark og bliver forarget mm., og er det virkeligt noget, som de har lagt mærke til ude i de små hjem, at bandidos gav penge?
Du mener, hvad vi ikke ved, har vi ikke ondt af?

Så det er derfor at paradis sagen er sådan oppe i nyhederne, og inden da, var det jo helt godt, for vi vidste det ikke i hjemmet hos familien Danmark men nu, fordi mange journalister graver det frem, så er vi opmærksomme og forarget, hvad er forkert i det?
Senest rettet af DenBruneMunk 8. nov 2017, 10:41, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"